Gå til innhold

Angst og søvn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Forsøker å bli klokere ang emnet.

Rams gjerne opp alle symptomer dere har relatert til angst.

Undrer på om symptomer relatert til åndedrettet og kortpust/tungpust kommer pga angst. I så tilfelle, undrer jeg meg over at jeg aldri sliter med å få sove.. Har inntrykk av at man automatisk sliter med også dette ved angst, eller må det ikke nødvendigvis være slik. ?

Vanlig å ha mye angst og sovne raskt og veldig godt igjennom natten? 
Forsøker å skille psykisk fra ev somatisk her.. 

Anonymkode: 0e35b...129

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tung pust, hjertebank, høy puls, hodepine, smerter i mellomgulvet, i ryggen, svelgevansker, stikking/brenning i hodet/ansikte/brystet, hyperventilering, følelse av hodet rister, svimmel, smerter i brystet på venstre side og på høyre side, følelse av lammelse i armer og bein, hårtap, søvnvansker. 

Som jeg kom på i farta. 

Anonymkode: fa744...027

Skrevet

Følelse av å ikke få puste skikkelig, at jeg ikke får nok luft. 

Fra meg over her 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tung pust, hjertebank, høy puls, hodepine, smerter i mellomgulvet, i ryggen, svelgevansker, stikking/brenning i hodet/ansikte/brystet, hyperventilering, følelse av hodet rister, svimmel, smerter i brystet på venstre side og på høyre side, følelse av lammelse i armer og bein, hårtap, søvnvansker

Som jeg kom på i farta. 

Søvnvansker som i? Ikke få sove? Eller sove for mye? 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Søvnvansker som i? Ikke få sove? Eller sove for mye? 

Vanskelig sovne, sover dårlig og lite. Våkner mye. 

Skrevet

Man kan fint ha søvnvansker om man har angst, det er jo ikke så rart - vanskelig å sovne når kroppen jobber på høygir og skal være i alarmberedskap. Så innsovningsvansker er vanlig, typisk kan man bli liggende lenge uten å sovne. Når man først sover kan man være så uheldig at man opplever å våkne med f.eks. hjertebank/høy puls, svette eller liknende ting, - ofte fordi kroppen som sagt, er i stadig beredskap også under søvn. Når man våkner da kan man være langt fra uthvilt, og kanskje til og med bare enda mer trøtt og utslitt. Andre med angst kan ha lite problemer med å sovne, men sover mye mer enn vanlig, enten pga. at det er en måte å "unnslippe" den vonde kroppen/det vonde sinnet på, eller fordi man konstant er utslitt når man lider av angst og trenger mer hvile.

Andre igjen har ingen av disse symptomene.

Skrevet

Jeg hadde angst uten søvnvansker lenge. Var veldig takknemlig for det. Så kom plutselig søvnvanskene! :P Det gikk heldigvis over. Jeg har fremdeles angst. Men syptomene kan variere.

Anonymkode: a4e97...df1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...