Gå til innhold

Noen som har/har hatt parykk?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei

Jeg ser med gru at håret mitt stadig blir tynnere, og nå kan man se formen på hodet mitt ved hårrøttene hvis man ser meg rett forfra.

Jeg har kjøpt sjampoer og frisørserum for hår og hodebunn. Hodebunnen min er veldig tørr, og rød noen steder.

Jeg hadde tenkt til å prøve sjampobehandlig frem til jul, og deretter kontakte lege/hudlege hvis jeg ikke merker bedring. Men nå fremskynder jeg kanskje det.

Er det noen her som har parykk? Jeg er redd det er veien det går for meg. Hvordan er det? Når bruker du den ikke? Hvor mye koster det? Kan man bade, sitte i åpen bil, kan man leve som normalt? 😢 

Er det legen min som henviser til en hudlege, eller tar jeg kontakt med en hudlege selv?

Jeg er kvinne og alt for ung for denne bekymringen 😢

Anonymkode: 04f26...4fa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med extensions ?

Skrevet
7 minutter siden, Jessic_a skrev:

Hva med extensions ?

Det vil vel ikke funke når jeg har så tynt hår, og det virker som det bare blir tynnere og tynnere? Man vil vel se "festene" ved hodebunnen? Eller, hvordan gjøres det egentlig?

Skrevet

Spørs hva slags extensions du velger. Microringer er mye mindre synlige. Også små fester med lim. Jeg hjelper ei venninne som har en sykdom med å feste på små teip. 

Skrevet
16 minutter siden, Jessic_a skrev:

Spørs hva slags extensions du velger. Microringer er mye mindre synlige. Også små fester med lim. Jeg hjelper ei venninne som har en sykdom med å feste på små teip. 

Jeg er nummeret før første bilde. Frykter jeg er der om få måneder. Jeg frykter at microringer som jeg googlet frem på det andre bildet blir for synlige.

(Begge bilder er lånt fra nettet)

130.jpg

Beauty_Works_Professional_Micro_Ring_Extensions_Celebrity_Choice_Stick_Tips.png

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nummeret før første bilde. Frykter jeg er der om få måneder. Jeg frykter at microringer som jeg googlet frem på det andre bildet blir for synlige.

(Begge bilder er lånt fra nettet)

130.jpg

Beauty_Works_Professional_Micro_Ring_Extensions_Celebrity_Choice_Stick_Tips.png

Det var trist. Jeg har brukt parykk noen ganger og ofte fordi jeg ikke orker å fikse mitt eget hår. Kjøpte to ulike i en butikk for mange år siden og pleiet dem godt 

Skrevet

Finnes masse innen for parykk som både gjør at parykken sitter godt på og ser bra ut. Jeg bruker parykk selv men det er mest for gøy, når jeg ønsker annen farge på håret eller lengre hår osv. Men det jeg har sett er at man kan kjøpe pannebånd som er spesial laget til parykken som gjør at parykken sitter skikkelig fast, det finnes også lim men det trur jeg er mer for de som ikke har noe hår på hode. Ville uansett ikke ventet til jul før du drar til legen.

Er masse ulike behandlinger man kan allerede starte med men da må man starte tidelig når man merker man allerede begynner å miste mye av håret. Det kan jo også hende det er hormon forandringer som gjør det, eller vitamin mangel?

Lykke til.<3

Skrevet

Du har sjekket vitaminstatus? 

Tror jeg ville oppsøkt lege fort, for å komme i gang med ev. behandling. 

Anonymkode: eefdd...d61

Skrevet

Sjekk ut hårdel, hos feks Apollo. Myebedre enn parykk! Hatt det siden jeg var 32. Ingen diagnose bare veldig tynt hår, som øverste bilde. Får dekket 5000 i året via nav ( Apollo eller der du evt går hjelper deg å gå frem). Koster litt, men line dyrt å gå til frisør m extensions etc.

Anonymkode: 6d302...d93

Skrevet

Har du sjekket Aleris??

Anonymkode: b6062...92e

Skrevet

Det kan være alopecia. En autoimmun sykdom som gjør at man mister håret, helt eller i flekker, det kan komme og gå. Det kan også være håravfall som vil gi seg.

Du trenger å gå til hudlege for å få attest på at du har sykdommen (vanlig lege kan ikke gi det). Attesten er viktig fordi du kan få støtte fra NAV til å kjøpe parykk, og det er dyrt! 
Du får mer hvis du er ung, husker ikke aldersgrensen, samt at du kan få utvidet støtte hvis du har stort/lite/uvanlig hode slik at standardstørrelsen ikke passer. 

Det finnes db-grupper for Alopecia, masse støtte å få, og en forening :) Parykksalonger kan hjelpe deg med parykkprøving og tilpassing. I Oslo har vi Apollo, Ruhs og Jalvad.

Men ta hudlegen først. Det finnes egentlig ingen behandling. Kortison kan hjelpe noen i perioder, men det er litt omstridt.

Anonymkode: ed20c...ecf

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være alopecia. En autoimmun sykdom som gjør at man mister håret, helt eller i flekker, det kan komme og gå. Det kan også være håravfall som vil gi seg.

Du trenger å gå til hudlege for å få attest på at du har sykdommen (vanlig lege kan ikke gi det). Attesten er viktig fordi du kan få støtte fra NAV til å kjøpe parykk, og det er dyrt! 
Du får mer hvis du er ung, husker ikke aldersgrensen, samt at du kan få utvidet støtte hvis du har stort/lite/uvanlig hode slik at standardstørrelsen ikke passer. 

Det finnes db-grupper for Alopecia, masse støtte å få, og en forening :) Parykksalonger kan hjelpe deg med parykkprøving og tilpassing. I Oslo har vi Apollo, Ruhs og Jalvad.

Men ta hudlegen først. Det finnes egentlig ingen behandling. Kortison kan hjelpe noen i perioder, men det er litt omstridt.

Jeg skal kontakte lege i morgen for å sjekke om jeg mangler noe.

Er det legen som henviser meg til hudlege?

Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal kontakte lege i morgen for å sjekke om jeg mangler noe.

Er det legen som henviser meg til hudlege?

Ja.

Masse lykke til. 

Skrevet

Db-grupper - skulle være Facebook-grupper.

Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja.

Masse lykke til. 

Tusen takk. Får lyst til å grine, men må bare ta tak nå.

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du får ikke støtte til parykk før du er nesten skallet så enkelt er det ikke, regner med at hvis hun vilø ha noe før alt håret ramler av så må hun bruke egne penger på det.

Anonymkode: 4087c...7d7

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk. Får lyst til å grine, men må bare ta tak nå.

Kanskje de finner løsningen? Tenk positivt ❤️

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...