AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #1 Skrevet 26. august 2020 Jeg var til legen i går. Har slitt med dårlig søvn og glemskhet i det siste. Er skilt og alene om oppfølging av tre barn (far er ufør etter ulykke), jobb og alt. Mye hverdagsstress.. Blodtrykket var 165 over 114. Ny lege, og trafikkork på veien, så var rimelig stressa da han målte. Han ville derfor at jeg kom igjen om et par uker for ny måling. Forsto likevel at dette var (alt)for høyt, så jeg har googlet litt. Får litt panikk når jeg leser, så lurer på om noen har erfaring med tilsvarende blodtrykk? Fikk vel egentlig beskjed om at jeg burde ta dette på alvor og før jeg møter veggen.. Anonymkode: 56850...e83
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #2 Skrevet 26. august 2020 Jeg hadde høyt blodtrykk før jeg fikk påvist nyresykdom, men sekundær hypertensjon (altså med underliggende sykdom) er mye mer uvanlig enn primær. Jeg synes ikke du skal bekymre deg så mye. Det er bra at det blir oppdaget dersom du har for høyt blodtrykk, slik at du kan få behandling for det. Anonymkode: 1a22e...406
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #3 Skrevet 26. august 2020 Du sier jo at du var stressa da legen målte, og stress påvirker i høyeste grad blodtrykket. Mulig det går ned ved neste måling. Bra at du følges opp Anonymkode: b86e2...463 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #4 Skrevet 26. august 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde høyt blodtrykk før jeg fikk påvist nyresykdom, men sekundær hypertensjon (altså med underliggende sykdom) er mye mer uvanlig enn primær. Jeg synes ikke du skal bekymre deg så mye. Det er bra at det blir oppdaget dersom du har for høyt blodtrykk, slik at du kan få behandling for det. Anonymkode: 1a22e...406 Takk for svaret ditt😊 Jeg er selvsagt veldig glad for at det er oppdaget! Siden jeg er typ "aldri syk", og aldri har gått på noen medisiner, ble jeg helt satt ut av tanken på at dette potensielt kan være farlig! Jeg hadde egentlig ikke tenkt meg til legen heller, men ei venninne "sendte meg" fordi hun bekymrer seg over stressnivået mitt, og det med søvnløsheten og glemskheten. Kan virkelig stress utgjøre så mye over tid? Har noen kg for mye også, men ikke noe som gjør noe. Kostholdet er bra, tilnærmet null alkohol, ingen røyk. Har en jobb med mye gåing, og er vanlig aktiv. Ikke noe fast treningsrutine. Det liksom ikke hvor jeg kan stresse ned😕 Legen snakket om å evt sykmelde meg 50% hvis det ikke var lavere ved neste måling, og evt medisinering. Men det løser jo ikke problemet.. 😕 Anonymkode: 56850...e83 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #5 Skrevet 26. august 2020 Pass på at du får ta en sånn 24-timers-måling neste gang. Da utelukker man at det er stress ved måletidspunktet som er årsak iallfall, for da går man med måler et helt døgn Det er iallfall ikke akutt farlig med høyt blodtrykk men det bør absolutt følges opp og du bør ta i mot både sykemelding og medisiner synes jeg. Jeg har hatt god effekt av medisiner iallfall (og ingen bivirkninger). Jeg ble også sendt til mange andre undersøkelser for å sjekke om det kunne være annen årsak (feks nyrer osv som andre her sa) men det var ikke det hos meg så de konkluderte med stress og/eller gener som årsak.. Men om 24-timers-måling konkluderer med for høyt så bør du få div. blodprøver, ultralyd av nyrer osv, for sikkerthets skyld. Anonymkode: f4a12...d74 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #6 Skrevet 26. august 2020 165/114 er veldig høyt, overrasket over at det ikke ble gjort mer med det samme. Til sammenligning så ble min mor sendt hjem med en døgnmåler av lege da hun hadde et trykk på 139/96. Anonymkode: 4763a...45d
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #7 Skrevet 26. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: 165/114 er veldig høyt, overrasket over at det ikke ble gjort mer med det samme. Til sammenligning så ble min mor sendt hjem med en døgnmåler av lege da hun hadde et trykk på 139/96. Anonymkode: 4763a...45d 139/96 er da ikke noe å bli sendt hjem med måler for, noen leger er overivrig. Men ja, ts sitt er høyt. Så hun må få det målt om en ukes tid, og har det ikke gått ned, burde 24-timers måling være neste steg. Anonymkode: 6e8a5...52e 4
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #8 Skrevet 26. august 2020 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: 165/114 er veldig høyt, overrasket over at det ikke ble gjort mer med det samme. Til sammenligning så ble min mor sendt hjem med en døgnmåler av lege da hun hadde et trykk på 139/96. Anonymkode: 4763a...45d Det var jo skikkelig overivrig🤪 Anonymkode: e6f05...bf6 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #9 Skrevet 26. august 2020 Var generelt stresset over lang tid. Ble målt til 230/130. Undersøkelser viste at det ikke var problemer med hjerte eller nyrer. BMI var på 30,2. Ble sykemeldt og begynte på blodtrykksmedisiner, samt gikk ned 20 kg på 8 mnd. Nå er blodtrykket helt fint. Det går nok fint, men greit å følge opp Anonymkode: 2bcbb...210 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #10 Skrevet 26. august 2020 En skal sitte eller ligge 10 min før en tar blodtrykk og. Anonymkode: 72086...00d 1
pia mater Skrevet 26. august 2020 #11 Skrevet 26. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: En skal sitte eller ligge 10 min før en tar blodtrykk og. Anonymkode: 72086...00d Og man skal ikke sitte med bena i kors, og heller ikke prate noen minutter i forkant. Er så mye småting å huske på 😅 Så hvis ts var stresset i utgangspunktet før målingen så ville jeg ikke vært bekymret for det. Bare dra tilbake til kontrollen og hør hva legen har å si da. 1
bluedot Skrevet 26. august 2020 #12 Skrevet 26. august 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svaret ditt😊 Jeg er selvsagt veldig glad for at det er oppdaget! Siden jeg er typ "aldri syk", og aldri har gått på noen medisiner, ble jeg helt satt ut av tanken på at dette potensielt kan være farlig! Jeg hadde egentlig ikke tenkt meg til legen heller, men ei venninne "sendte meg" fordi hun bekymrer seg over stressnivået mitt, og det med søvnløsheten og glemskheten. Kan virkelig stress utgjøre så mye over tid? Har noen kg for mye også, men ikke noe som gjør noe. Kostholdet er bra, tilnærmet null alkohol, ingen røyk. Har en jobb med mye gåing, og er vanlig aktiv. Ikke noe fast treningsrutine. Det liksom ikke hvor jeg kan stresse ned😕 Legen snakket om å evt sykmelde meg 50% hvis det ikke var lavere ved neste måling, og evt medisinering. Men det løser jo ikke problemet.. 😕 Anonymkode: 56850...e83 Det var jeg som svarte deg først. Ja stress kan absolutt gi høgt blodtrykk, så er enig i at du bør ta imot sykmelding viss det fortsatt er høyt ved neste kontroll. Nå er det slik at målinger på et legekontor også kan vise litt forhøyet blodtrykk pga situasjonen, så det kan også være en ide å ta 24-timers måling dersom legen anbefaler det. Problemet med høyt blodtrykk er at det tærer på kroppen om en går med det over lengre tid. Hva mener du med at det ikke løser problemet forresten?
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #13 Skrevet 26. august 2020 Det blir sjelden 114 i undertrykk av bare stress i situasjonen. Ble det ikke kontrollmålt? Og på begge armer? Anonymkode: c6149...aa2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå