AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #21 Skrevet 26. august 2020 Jeg sliter med det samme, og har akkurat kjøpt en bok som heter «Mindfulness og medfølelse». Forfatterne legger vekt på at man skal gjøre mindfullnessøvelser veldig gradvis, og ikke klandre seg selv dersom det er vanskelig. Jeg sliter litt med øvelsene, men ble mye klokere på meg selv av å lese innføringskapitlene med teori. Øvelsene kommer forhåpentligvis etterhvert. Har også hatt god hjelp av såkalte «bodyscans». Det ligger mange ulike på nett og i ulike podcast- og meditasjonsapper. Anonymkode: 60370...6fa 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #22 Skrevet 26. august 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er i en tilstand hvor kroppen min er i konstant alarmtilstand tror jeg - alle muskler er overspent og jeg strever med pusten. teorien er at nervesystemet er i konstant spenning - alarmen er skrudd på hele tiden. Jeg vet at pusteøvelser er bra for slikt,men jeg. Lir bare mer stressa av det fordi jeg sliter med å puste dypt og i magen osv blant annet fordi nesa er tett og. Lang annet fordi alle musklene er så spente at det ikke går. jeg tenker på pusten hele tiden, og blir mye verre når jeg må fokusere enda mer på den.. Anonymkode: 221fd...926 Men har det skjedd deg noe traumatisk som har gjort denne endringen? Da kan emdr hjelpe. Anonymkode: 3af8d...c28
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #23 Skrevet 26. august 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men har det skjedd deg noe traumatisk som har gjort denne endringen? Da kan emdr hjelpe. Anonymkode: 3af8d...c28 Da må man vel til en behandler? Anonymkode: 221fd...926
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #24 Skrevet 26. august 2020 Aktivitet! Trening! Jeg slet masse med uro og "nerver i høyspenn" og prøvde alt mulig pusteøvelser og meditasjon. Først når jeg begynte å trene fast så roet det seg. Det sier seg selv. Kropp og hode blir roligere i hvile når man har fått ut overskuddsenergien ved å bevege seg. Energi blir aldri borte, det antar bare nye former, og dersom man ikke forbrenner den så vil den føre til mer uro. Anonymkode: 0f35c...b0c 3
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #25 Skrevet 26. august 2020 Jeg har begynt med meditasjon, har ikke prøvd lenge nok til å si om det funker. Jeg synes det er litt skummelt. Kontakten du får med deg selv, alt er stille utenom musikken, får nesten følelsen av at jeg er i ferd med å dø, for det er en sånn syk ro som jeg sjelden finner. Men det er kanskje meningen at det skal være sånn? Jeg blir rolig men plutselig blir jeg redd fordi jeg er FOR rolig? Huff 🤣 Anonymkode: 59f87...290
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #26 Skrevet 26. august 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har begynt med meditasjon, har ikke prøvd lenge nok til å si om det funker. Jeg synes det er litt skummelt. Kontakten du får med deg selv, alt er stille utenom musikken, får nesten følelsen av at jeg er i ferd med å dø, for det er en sånn syk ro som jeg sjelden finner. Men det er kanskje meningen at det skal være sånn? Jeg blir rolig men plutselig blir jeg redd fordi jeg er FOR rolig? Huff 🤣 Anonymkode: 59f87...290 Har brukt det masse før og det er effektivt. Men nå er jeg i en helt annne tilstand hvor jeg bare synes det blir verre og/ellervjef får det ikke til lenger ts Anonymkode: 221fd...926
Eneri Skrevet 26. august 2020 #27 Skrevet 26. august 2020 Jeg vil foreslå å ligge en stund i hengekøye, vugge litt der og bare tenke på ingenting 😊 Jeg har en elektrisk varmevest som hjelper på stive muskler i rygg nakke og skuldre. Ellers: hvis jeg blir urolig og anspent fordi jeg gruer meg til noe, øver jeg meg nå på å tenke gjennom situasjonen / gjøremålene jeg gruer meg til. Bryter det opp i mindre deler og plukker ut det spesifikke jeg gruer meg til. Det å minske problemet hjelper meg litt slik at det ikke føles like overveldende og stressende.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #28 Skrevet 26. august 2020 Mindfullness musikk på øret ❤️ Yoga regner jeg med også kan hjelpe, har ikke forsøkt noe særlig. Jeg tror merkelig nok at et smil, omså et påtatt smil, kan roe ned kroppen på en måte.. Forsøk å tvinge deg selv til lange, brede glis 🧐 Anonymkode: 6fa7d...3c6
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #29 Skrevet 27. august 2020 - Være ute i naturen. Ikke med noe mål om å gå så og så langt eller til et bestemt sted. Bare ta med en termos med varm drikke, et sitteunderlag og en matpakke - også bare slå meg ned en fin plass og la tankene fare. - Varme og/eller press mot nedre del av magen. Ligg på ryggen med varmepute på magen og kjenn hvordan varmen brer seg, eller ligg på magen for å få press mot fremsiden av kroppen. Anonymkode: 31d5d...f4c
Gjest Orange81 Skrevet 27. august 2020 #30 Skrevet 27. august 2020 Gå turer i skogen. Høres kanskje for enkelt og kjedelig ut, men dette er virkelig medisin for kropp og psyke. Så er det en teknikk hvor du spenner hele kroppen så mye du klarer i noen sekunder dette gir kroppen en slags utløsning av stress. Les om TRE og somatisk experience
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #31 Skrevet 27. august 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Har brukt det masse før og det er effektivt. Men nå er jeg i en helt annne tilstand hvor jeg bare synes det blir verre og/ellervjef får det ikke til lenger ts Anonymkode: 221fd...926 Er som deg, I konstant beredskap. Mye sengeliggende pga utmattelse. Meditasjon og pust har også helt motsatt effekt på meg, kom over en video på yt om noen som forklarte hvorfor det var sånn hos noen, husker ikke navnet, men det er en egen greie og du er ikke aleine om det Anonymkode: ce234...b12
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå