Gå til innhold

Hvordan roe ned nervesystemet -annet enn pust

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i en tilstand hvor kroppen min er i konstant alarmtilstand tror jeg - alle muskler er overspent og jeg strever med pusten.

teorien er at nervesystemet er i konstant spenning - alarmen er skrudd på hele tiden. Jeg vet at pusteøvelser er bra for slikt,men jeg. Lir bare mer stressa av det fordi jeg sliter med å puste dypt og i magen osv blant annet fordi nesa er tett og. Lang annet fordi alle musklene er så spente at det ikke går. 
jeg tenker på pusten hele tiden, og blir mye verre når jeg må fokusere enda mer på den.. 

Anonymkode: 221fd...926

Skrevet

For meg hjelper det å dusje i varmt vann, drikke med kullsyre, sette på en lett podcast mens jeg fargelegger, holde isbiter inni hånda, gå tur evt med en venninne, avlede meg rett og slett. Ikke fokusere på pusten.

Anonymkode: 3af8d...c28

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For meg hjelper det å dusje i varmt vann, drikke med kullsyre, sette på en lett podcast mens jeg fargelegger, holde isbiter inni hånda, gå tur evt med en venninne, avlede meg rett og slett. Ikke fokusere på pusten.

Anonymkode: 3af8d...c28

Fargeleggingen har jeg faktisk prøvd og det er fint.

men leter etter måter å kunne igjen klare å slappe av uten å måtte avledes og bevege meg og «gjøre» ting

Skrevet

Enkle koordineringsøvelser?

Anonymkode: 8da86...72b

• Liker 1
Skrevet

Eneste som hjelper for meg er å være i vann, når jeg senker meg i badekaret eller bassenget så slipper musklene spenningen og det er helt vanvittig følelse, jeg MÅ være i vann 2-3 ganger i uka, nå i sommer ble det mye i innsjø og fjorden pga korona osv. 

Anonymkode: bbd57...2b5

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Enkle koordineringsøvelser?

Anonymkode: 8da86...72b

Hvordan da?

Skrevet

Alkohol eller andre nervesystemavslappere. 

Anonymkode: d6cdf...8ab

Skrevet

Meditasjon. Det er mye mer enn bare pust.

Yoga.

Anonymkode: 12de7...b71

• Liker 2
Skrevet

Legg deg på gulvet på en matte eller lignende og tenk at du synker ned. Hele kroppen skal bli tung, veldig tung. Ikke tenk på pusten, bare konsentrer deg om å synke ned. 

Du kan gjerne ta kroppsdel for kroppsdel. Begynn med en fot f.eks. og så leggen, så låret og vips er hele benet tungt. Så neste ben osv. 

Anonymkode: 0693c...2e1

• Liker 2
Skrevet

Les om det parasympatiske nervesystemet og hvordan du kan aktivere det til å roe ned lettere og bedre. Yoga, pusteøvelser og "bodyscan" er gode steder å starte. Sjekk youtube (parasympathetic nervous system activation)

Skrevet

Klatring, riding, jobbe i hagen, plukke bær :)

Anonymkode: 4edfc...178

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Meget god ide :ironi: så blir alt bare verre etterpå. Dette er prøvd mange ganger. 

Ts: jeg er lignende, bare at jeg er ikke i alarmtilstand. Tror du bare får godta at det er slik. Snakker om dette til behandlere og de sier at man ikke skal prøve å kjempe imot, da blir det verre. Det som hjelper meg er å tenke på noe jeg er takknemmelig for, det kan være noe så lite som rent vann i springen, du har nokk mat her i landet, du har en kropp kan bevege seg. Osv

Anonymkode: 300a4...fff

• Liker 3
Skrevet

Alkohol er btw ikke nerveavslappende, men hemmende på hele systemet så du tror du er avslappet. Mens det som egentlig skjer er at kroppen kjemper for å få ut alkoholen. Derfor blir nervene enda verre etterpå

• Liker 1
Skrevet

Prøv ut det å ta en kald dusj. Det skal ha en effekt på kroppen vår som er angstdempende. Noen kan oppleve motsatt effekt, men det går an å forsøke. 

Jeg er kanskje litt sånn som du. Blir stressa og takler ikke disse «forbanna» pusteøvelsene. Jeg er ikke der at jeg får de til, enda. Men har lært en enkel teknikk av min psykolog som jeg syns er OK. Jeg setter meg på en stol, avslappet stilling. Men har beina plassert nedover, som at jeg lett kunne ha reist meg. Så løfter jeg armene og vender de utover til sidene, der jeg syns der kjennes OK. Og så puster jeg ned i magen, ca 1 min. Ikke noe mer enn det, ikke noe pust inn gjennom nasa og ut gjennom munnen. Bare puster. Velg selv om du vil ha øynene åpne eller lukket. Er ingen big deal. 

Er en øvingssak. Men jeg finner den litt befriende. Psykologen sier at denne stillingen åpner opp for at vi puster friere, og at vi «jorder oss» litt ved å ha kontakt med bakken med beina, og åpner opp i brystet som kan være ganske anspent når vi løfter armene. Den er også bra for nakke og skuldre, som lett blir anspent. 

Det er noe jeg har lært hjelper meg på kort tid, og så går jeg i samtaler for å hjelpe meg selv i et lengre perspektiv 😊

Skrevet

Hvis du er veldig anspent og har vært det over lang tid så ville jeg ha tatt noen timer med behandling hos en dyktig massasjeterapeut for å få løsnet opp i spenninger. Dette vil jo også hjelpe deg med å spenne av på egen hånd senere. For min del har det virkelig vært nøkkelen. 

Anonymkode: 6c73a...228

Annonse
Skrevet

Alle former for fysisk aktivitet regulerer pusten. Ville valgt noe som er lett og langvarig, da hard trening stresser kroppen. 

Anonymkode: 84fd4...242

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alkohol er btw ikke nerveavslappende, men hemmende på hele systemet så du tror du er avslappet. Mens det som egentlig skjer er at kroppen kjemper for å få ut alkoholen. Derfor blir nervene enda verre etterpå

Alkohol sin nerveavslappende effekt gjør at man føler seg avslappet. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ekstremt dårlig forslag.

Skrevet

Kjenner du til legen Audun Myskja? Synes han har et holistisk syn på kropp og psyke. Han har flere innlegg på youtube om avspenning. Han har også skrevet flere bøker om nettop det og kjenne og finne ro. 

Håper du finner noe som hjelper deg:)

Skrevet

Det jeg gjør:

Hører på musikk, går tur, snakker høyt med meg selv (gjerne på et språk som ikke er morsmålet mitt), går på streker, balanserer på et ben (evt m lukka øyne), gynger i gyngestol eller hengekøye, bade, svømme. 

Anonymkode: d6980...b49

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...