Gå til innhold

Gråter etter hver mattetime

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har alltid slitt med matte. Nå tar jeg opp matte som privatist og jeg sliter noe forferdelig med matte. Jeg forstår ingenting. Jeg skjønner nå alle gangene jeg grein rundt bordet da jeg gjorde matteleksene både på barneskolen og ungdomskolen. Jeg prøver å gå postitivt inn i faget, men i timene så er det akkurat som om jeg sitter på et tog og ikke får meg meg hva som skjer ute. Alt av tidligere minner kommer opp igjen. Da jeg greint da jeg gjorde lekser, og alle andre sure minner. 

Jeg griner etter hver time og det eneste jeg orker er å bare legge meg ned å slappe av. Når jeg har fått ting på avstand prøver jeg igjen med samme utfall. Kasting av penner og er kjempe frustrert. Jeg har venner og familie som har sagt de kan hjelpe meg. Jeg bruker de. Samtidig vil jeg ikke spørre for mye fordi jeg føler meg bare så dum, men jeg bruker de.

Alt jeg vil er å bare gi opp, men jeg MÅ ha generell studiekompetanse. Jeg vet ikke hva jeg kan gjøre 

Anonymkode: 8e732...6e7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Privatlærer?

Anonymkode: 2b0a0...ce5

Skrevet

Har du blitt utredet for dyskalkuli?

Klarer du helt enkel pluss, minus, gange, dele? Matte er et fag der man bygger på det man har lært før, hvis du ikke får til det grunnleggende blir det umulig å lære det mer avanserte.

Anonymkode: 66dfc...1c3

• Liker 7
Skrevet

Ta i mot hjelpen fra venner og familie ❤️ 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du blitt utredet for dyskalkuli?

Klarer du helt enkel pluss, minus, gange, dele? Matte er et fag der man bygger på det man har lært før, hvis du ikke får til det grunnleggende blir det umulig å lære det mer avanserte.

Anonymkode: 66dfc...1c3

Jeg har ikke blitt utredet for det. Men mye tyder på at jeg kan ha det, men det står ihvertfall ikke på papiret. 

3 minutter siden, Sirah skrev:

Ta i mot hjelpen fra venner og familie ❤️ 

Jeg prøver så godt jeg kan ❤️ Og må bli enda flinkere til det

Skrevet

Se om du kan bli utredet for dyskalkuli, ja. Jeg har det, og matte, både undervisningen og leksene var et mareritt. Klarte å kare meg gjennom videregående med 2 i matte, og siste året tror jeg egentlig læreren var litt snill. Fikk diagnosen i voksen alder, og plutselig falt alt på plass. Det skal visst være mulig med noe tilrettelegging om du har dyskalkuli. 

Anonymkode: 3d2e3...8bc

• Liker 2
Skrevet

Min første tanke var lik de andre her-du bør utredes for dyskalkuli. Hvis du har råd til det ville det nok vært nyttig med en privatlærer som kan passe på at du henger med i svingene. Hvis du mangler de grunnleggende ferdighetene (de fire regneartene) i matte så henger dette med i alle andre tema.

Skrevet

Er det 2PY du tar? Eller 1P og 2P?

Skrevet

Kjøp, lån eller stjel denne:

Talldjevelen

Merk: det står "fra 12 år".

Anonymkode: c9f6b...b38

Skrevet
2 timer siden, stan skrev:

Er det 2PY du tar? Eller 1P og 2P?

Jeg tar opp 1P nå og skal ta 2P til våren forhåpentligvis. 
Ts

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kjøp, lån eller stjel denne:

Talldjevelen

Merk: det står "fra 12 år".

Anonymkode: c9f6b...b38

takk for tips! Skal sjekke den ut!

Skrevet
2 timer siden, Fru2020 skrev:

Min første tanke var lik de andre her-du bør utredes for dyskalkuli. Hvis du har råd til det ville det nok vært nyttig med en privatlærer som kan passe på at du henger med i svingene. Hvis du mangler de grunnleggende ferdighetene (de fire regneartene) i matte så henger dette med i alle andre tema.

Ja! Jeg skal se om jeg får til en utredning på det. Skal senere utrede meg for ADD. Vet ikke om det kan ha noe sammenheng. 
Ts

Skrevet

Ikke gi opp. Det er håp. Søk etter egen lærer/ekstra hjelp med lekser i fritid.

Jeg gikk påbygg i ett år, og har følt det samme. Klikket, kastet papir og grått øynene mine ut. Fikk litt ekstra hjelp med lærer, to ekstra timer enn vanlig. Og tilbud for leksehjelp generelt.

Bare hold ut. Vet at det er forferdelig, når ingen skjønner frustrasjonen. Du KLARER dette! Få en 2'er og vær stolt, bli ferdig med torturen.

Jeg hadde matteeksamen. Fikk alltid stryk eller 2 i matematikk. Vet ikke hva som skjedde, men på eksamen fikk jeg 3. Og jeg skal love deg, aldri vært så stolt. Det er verdt det. 

Anonymkode: f800c...f90

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja! Jeg skal se om jeg får til en utredning på det. Skal senere utrede meg for ADD. Vet ikke om det kan ha noe sammenheng. 
Ts

ADD vil absolutt ha innvirkning på skoleresultater. Det kan være med å forklare hvorfor du har problemer med å følge med i timen. Om du har ADD kan det være forklaring nok og dyskalkuli ikke nødvendigvis forklaringen. Uansett greit med en utredning.

• Liker 1
Skrevet

Huff. Jeg fikk helt vondt av å lese dette. Ingen som har prøvd å hjelpe deg eller finne ut av dette før? 

Det finnes mange ressurser du kan benytte deg av, filmer på YouTube med forklaringer, omvendt undervisning på campus inkrement. Har du mulighet til å spørre læreren om hjelp? Kanskje du bor slik at det er noen som studerer til å bli mattelærer som kunne trengt en ekstrajobb? Noen i familien som kan litt og kan hjelpe til? 

https://ent3r.no/ vet ikke om dette er noe for deg, er for elever i tiende klasse og vgs, leksehjelp i matematikk. 

Anonymkode: 8f4f7...e82

Skrevet

Ta en prat med lærer og forklar at du sliter, og at du jobber mye med faget hjemme+ får hjelp av andre. Få råd om hva du skal konsentrere deg om å lære for å klare å oppnå karakteren  2 i faget. Kanskje det føles mindre overveldende hvis du får innskrenket litt. Sjekk om det er leksehjelpordning på din skole (Videregående plikter ikke å tilby leksehjelp, men på den videregående skolen jeg jobber ved, ansetter vi elever til å være leksehjelp en ettermiddag i uka. Vi har erfart at det kan hjelpe at en elev forklarer for en annen elev. Vel verdt pengene og har bidratt til å få opp gjennomføringa.) Skolen jeg jobber ved kartlegger også om vi har elever med stryk som har meldt seg opp som privatist og prøver få til noen ekstra timer med små grupper/ en til en-undervisning. 

Veldig bra at du er SÅ på tidlig i skoleåret!! Ikke mist motet, og ta imot allhjelp du kan få. Kom over kneika med å føle at du spør for mye/ spør om igjen. 

Skrevet

Jeg skal ta en prat med min lærer. Det har også nettopp hendt en krise. Jeg mistet min farmor veldig brått. Var ingen tegn i forveien, så nå er ikke matte min første prioritet, men jeg vil prøve alt jeg kan for å stå i det. Jeg har prøvd å gå inn på en nettside som heter mulit gyldendal og prøver meg med 4. Klasse pensum om brøk. Jeg forstår det enkle, men når man skal finne lik verdi så sliter jeg der også. Ganske mulig jeg har dyskalkuli eller hva det heter. 

Men jeg jeg skal ta en prat med læreren min angående denne krisa jeg skal gjennom en stund nå og hvordan jeg kan stå i matte ved siden av sorg. 

Jeg tror ikke jeg har fått reagert så veldig mye enda. Alt er bare et stort sjokk, men folk rundt meg sier at det kan komme. Jeg må virkelig stå i matte. TS

Skrevet

Spesifiser hva du sliter med. 

Anonymkode: b14cd...a99

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Spesifiser hva du sliter med. 

Anonymkode: b14cd...a99

Hva mener du?

Skrevet
På 26.8.2020 den 13.15, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid slitt med matte. Nå tar jeg opp matte som privatist og jeg sliter noe forferdelig med matte. Jeg forstår ingenting. Jeg skjønner nå alle gangene jeg grein rundt bordet da jeg gjorde matteleksene både på barneskolen og ungdomskolen. Jeg prøver å gå postitivt inn i faget, men i timene så er det akkurat som om jeg sitter på et tog og ikke får meg meg hva som skjer ute. Alt av tidligere minner kommer opp igjen. Da jeg greint da jeg gjorde lekser, og alle andre sure minner. 

Jeg griner etter hver time og det eneste jeg orker er å bare legge meg ned å slappe av. Når jeg har fått ting på avstand prøver jeg igjen med samme utfall. Kasting av penner og er kjempe frustrert. Jeg har venner og familie som har sagt de kan hjelpe meg. Jeg bruker de. Samtidig vil jeg ikke spørre for mye fordi jeg føler meg bare så dum, men jeg bruker de.

Alt jeg vil er å bare gi opp, men jeg MÅ ha generell studiekompetanse. Jeg vet ikke hva jeg kan gjøre 

Hvilke matte? R1? R2? 

Skrevet

Om du ikke har en diagnose for det, så vil jeg komme med et dritkjedelig tips; øv MYE. Jeg slet veldig på barne og ungdomsskolen. Fikk lav måloppnåelse og 2ere. Gråt over matteboka, forstod ingenting. Kunne ikke de enkleste ting. Føltes ut som om hjernen min skulle sprekke. Så kom videregående og jeg måtte ta et valg. Jeg satt meg ned hver dag i et halvt år eter skolen. 6-8 timer etter skolen satt jeg med de fordømte mattebøkene. Skrev opp formler, sa dem til meg selv, rev opp papir i sinne, klorte meg selv og kalte meg selv både dum og alle mulige stygge ting. Men det hjalp; jeg fikk 5 i karakter til slutt. Men det kosta MYE. Men det er tipset mitt til deg, bare kjemp deg gjennom det. Det går seg til. 

Anonymkode: 63fc3...657

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...