Gå til innhold

Matretter med egg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Vi er selvforsynt med egg og i blant har vi kanskje litt mer enn vi egentlig trenger, særlig hvis det har vært lite baking i en periode. Men jeg lurte litt på om noen har noe gode tips til middag som inneholder egg? Omeletter lager vi jo innimellom, men kanskje noe annet eller en omelett spesial 😄😉

Anonymkode: 78d7c...eda

Skrevet

Shakshuka, spansk tortilla( omelett med poteter).

• Liker 2
Skrevet

Jeg spiser av og til bløtkokt egg - eller salade nicoise, eller omelett, evt latkes/raggmunkar, men til lunsj, ikke til middag. Til middag er det ikke så lett (sånn som jeg spiser), men dette går igjen:

Speilegg, sammen med pølse, poteter, løk og tomatbønner

I pannekaker

I kjøttboller

I raspeball/kumle/klubb

I dessert (vaniljepudding/custard)

I spinatpai (men det regnes kanskje som baking)

Anonymkode: d836f...23c

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spiser av og til bløtkokt egg - eller salade nicoise, eller omelett, evt latkes/raggmunkar, men til lunsj, ikke til middag. Til middag er det ikke så lett (sånn som jeg spiser), men dette går igjen:

Speilegg, sammen med pølse, poteter, løk og tomatbønner

I pannekaker

I kjøttboller

I raspeball/kumle/klubb

I dessert (vaniljepudding/custard)

I spinatpai (men det regnes kanskje som baking)

Skal det være egg i raspeballer? Har i grunnen aldri laget raspeballer fra grunnen selv. Når vi har raspeballer, så har vi kjøpt den pakken fra Møllerens som kun skal blandes med vann. Den er ganske god og lettvint. 😊 Er selv ikke så vant til å lage egg retter til middag annet enn omelett, speilegg, egg i tomatsuppe og stekt ris med egg og kylling. Men ser at vi må være flinkere til å bruke egg til mer enn vi gjør i det daglige. 😜

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Vi er selvforsynt med egg og i blant har vi kanskje litt mer enn vi egentlig trenger, særlig hvis det har vært lite baking i en periode. Men jeg lurte litt på om noen har noe gode tips til middag som inneholder egg? Omeletter lager vi jo innimellom, men kanskje noe annet eller en omelett spesial 😄😉

Pai/quiche.

Carbonara.

Stekt ris.

Eggs Benedict

Devil Eggs

Tomatsuppe m/kokt egg, evt. annen suppe.

Stekt egg og bacon.

Eggerøre og bacon baguett.

Er de jeg kommer på i farten 😄

Anonymkode: c387c...3c7

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, LittDiva skrev:

Shakshuka, spansk tortilla( omelett med poteter).

Takk for tips! 👍😋

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal det være egg i raspeballer? Har i grunnen aldri laget raspeballer fra grunnen selv. Når vi har raspeballer, så har vi kjøpt den pakken fra Møllerens som kun skal blandes med vann. Den er ganske god og lettvint. 😊 Er selv ikke så vant til å lage egg retter til middag annet enn omelett, speilegg, egg i tomatsuppe og stekt ris med egg og kylling. Men ser at vi må være flinkere til å bruke egg til mer enn vi gjør i det daglige. 😜

Nei, ikke der min mor kommer fra (Sogn og Fjordane). Vi kaller det raspeballer, og det er ikke snakk om noen egg i de, nei.

• Liker 1
Skrevet

Noe som ikke er nevnt hittil: 

eggestand/omelett i ovn. Altså paifyll i paiform, men uten deigen. Lettvint og godt med salat til. Jeg liker å ha f.els brokkoli, purre, skinke oppi pluss ost på toppen, tomater og andre grønnsaker er også godt. 

Gratenger. Fiskegrateng, men også pølsegrateng, blomkål/brokkoligrateng, grateng med rotgrønnsaker osv. 

Ostesufflé

Anonymkode: 603b5...618

• Liker 1
Skrevet

Kom også på 

menemen (tyrkisk eggerøre)

karbonadedmørbrød med speilegg på toppen 

et halvt/helt smilende egg er godt i f.eks brokkolisuppe og potet/purreløksuppe, ikke bare tomatsuppe

spekemat med eggerøre og potetsalat 

salade nicoise 

diverse andre middagssalater, f.eks med kylling/skinke, pasta, salat, grønnsaker, toppet med eggebåter. Typisk åttitallssalat

Anonymkode: 603b5...618

• Liker 1
Skrevet

Ikke akkurat middag, men lag aioli/ majones av plommene og frys ned eggehviter (de tåler fint å fryses ned, og kan stivpiskes til marengs neste gang du skal lage f.eks Pavlova eller trollkrem)

Anonymkode: a8401...b4a

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke akkurat middag, men lag aioli/ majones av plommene og frys ned eggehviter (de tåler fint å fryses ned, og kan stivpiskes til marengs neste gang du skal lage f.eks Pavlova eller trollkrem)

Anonymkode: a8401...b4a

Takk for tips! 👍😄 

Skrevet

Dere kan lage en stor pannekakerøre, og en stor vaffelrøre, som dere steker og fryser ned. Veldig fint å kunne ta opp porsjonspakker med vafler (som tiner raskt) når du får uventet besøk, eller pannekaker som du bare kan varme i stekepannen, på travle dager.

Anonymkode: 951ba...1ce

• Liker 1
Skrevet

Frokost; Skivet egg på knekkebrød. Stekt egg på avocadotoast. Eggemuffins. Ett rått egg i smoothie. 

Lunsj; Shakshuka. Pai i alle varianter. Tortilla (lager i stor form, bruker rester av poteter, og de grønnsakene vi har). 

Middag; Supper (Ramen, Spinat, Tomat) med 1-2 bløtkokte egg i. Lager pasta fra bunnen. Nicoise salat med hardkokt egg. Cæsarsalat (egg i cæsardressing). Har 1-2 egg i nuddelretter eller stekt ris for å tykne sausen og gjøre det mer mettende. 

Vi lager også majones og aioli fra bunnen. 

Anonymkode: 5bffa...c02

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker å lage en middagsrett som egentlig er lavkarbo (selv om jeg ikke er på lavkarbodiett), den er innmari god, både barna og vi voksne liker den, er ei slags pannekake i langpanne. Denne er også veldig god kald, dagen etter til lunsj/skolemat. 

Kutt opp 50g smør i terninger og fordel utover ei lita langpanne, kutt opp 1-2 pakker skivet bacon i biter og legg jevnt fordelt i langpannen rundt og over smøret. Stek på 220g midt i ovnen til baconet er sprøstekt. 
Mens baconet steker så visper du lett sammen 8-10 egg, 1 liten boks cottage cheese og 1 dl fløte (denne kan gjøres magrere ved å bruke den fettreduserte cottage cheesen og matfløte), litt pepper. Kutt opp 150g hvitost (jeg foretrekke Jarlsberg, men norwegia funker også) i terninger 

Når baconet er ferdig så tar du ut langpannen fra stekeovnen og strør over jevnt fordelt ostebitene og tømmer over eggerøren. Putt langpannen inn i ovnen igjen og stek videre til den er gylden på toppen og ser ferdig ut (ca 20min kanskje)

Jeg bruker å servere rørt tyttebær til, en enkel grønnsalat til er også godt. Kan også tenke meg at chillimajones er godt til, men det har jeg ikke prøvd

Andre ting som har egg i seg er fiskegrateng, tomatsuppe med hardkokte egg, andre gratenger som pølsegrateng

Ikke middag, men pavlovakake har mange egg i seg

Annonse
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis oppskriften sier det, så ja - og du ba om tips til å få brukt opp egg :wink: Jeg jukser sikkert, jeg har ikke vokst opp med raspeballer, så jeg lager noe jeg bare kaller potetballer, av moste, kokte poteter, hvetemel og byggmel, og et egg for å binde det sammen. 

Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis oppskriften sier det, så ja - og du ba om tips til å få brukt opp egg :wink: Jeg jukser sikkert, jeg har ikke vokst opp med raspeballer, så jeg lager noe jeg bare kaller potetballer, av moste, kokte poteter, hvetemel og byggmel, og et egg for å binde det sammen. 

Jeg googlet raspeballer, men fant ikke oppskrifter der det skulle være egg. Jeg ba om tips til å få brukt egg, ja og det var derfor jeg stilte spørsmål tilbake da jeg ikke fant oppskrifter med egg i raspeballer 😄😜 

Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg googlet raspeballer, men fant ikke oppskrifter der det skulle være egg. Jeg ba om tips til å få brukt egg, ja og det var derfor jeg stilte spørsmål tilbake da jeg ikke fant oppskrifter med egg i raspeballer 😄😜 

Aha! Det er altså jeg som driver med fanteri 😁

Men seriøst, potetballene mine er til å dø for, anbefales virkelig!

• Liker 1
Skrevet

Carbonara

Anonymkode: 71790...8a3

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aha! Det er altså jeg som driver med fanteri 😁

Men seriøst, potetballene mine er til å dø for, anbefales virkelig!

Nå fikk jeg kjempe lyst på raspeballer. 🤤 Er det ikke torsdag som er raspeballe dag og? 😜😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...