Gå til innhold

Slutte på p-piller, erfaring?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har vurdert å slutte på p-piller en periode nå, da jeg har gått på det siden jeg var 16, med noe opphold i form av p-stav. Er nå snart 24. Er i et fast forhold og har for øvrig ingen planer om å bli gravid i nærmeste fremtid. Men jeg føler at hormonpreparater tukler så voldsomt med hormonene mine. Jeg har prøvd flere typer p-piller hvor jeg enten er plaget med kviser, humørsvingninger og diverse andre problemer. Nå har jeg gått på yasmin en god periode, og det er forsåvidt de jeg er mest fornøyde med, bortsett fra at jeg tror p-pillene hemmer vektnedgang...

Målet er på sikt å gå ned 10+/- kg i vekt.

Hvilke erfaringer gjorde dere da dere sluttet på p-piller? Ble det lettere å gå ned i vekt? Noen andre positive virkninger som f.eks mer energi osv?Legg til andre filer

Anonymkode: e77b1...d6f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Okei, jeg biter på og går rett til problemet.

At p-piller "hemmer vektnedgang", eller at å slutte på p-piller gjør det "lettere å gå ned i vekt", er ikke noe du har funnet på selv. Du har lest/hørt det et sted, og så ikke tenkt så mye gjennom det.

Hvordan, helt konkret, mener du at dette skulle fungere?

Anonymkode: 58659...ffb

• Liker 2
Skrevet

Jeg gikk aldri opp i vekt på p-piller (hvorfor skulle mak det?), så har også beholdt vekten etter vektnedgang. 

Har ikke merket noen positive endringer etter p-pilleslutt. Har derimot fått fett hår. 

Anonymkode: 347db...3fd

Skrevet

Hadde kviser over hele rygg, og mye kviser i ansikt. Mye humørsvingninger. Men gikk ikke opp i vekt.

Alt gikk bort når jeg sluttet med p-piller, og jeg skaffet spiral 😊

Anonymkode: 57408...ef5

Skrevet

Jeg sluttet på p-piller for jeg følte noe var rart i kroppen. Mensen kom aldri skikkelig i gang, hadde 60-90 dagers syklus i et år. Fikk påvist pcos.

Så fikk jeg store smerter, viste seg å være cyster som sprakk. Ble operert, og fikk påvist endometriose.

Nå er p-piller medisinen min, jeg hopper stort sett over mensen nesten hele året. Hver gang jeg har mensen vil endometrievevet vokse. Når jeg vil ha barn må det planlegges godt med to diagnoser 😛

sier det ikke for å skremme deg, men hvis du får sykluser som ikke stabiliserer seg etterhvert eller får mer smerter enn du pleier, så gå til gyn for sjekk :) jeg fikk vondere og vondere mens, og det stemmer jo med endometriose. Jeg gikk vel uten pilla i ca 2 år før cyster begynte å sprekke (herregud så vondt).

vekta blir ikke påvirket av p-piller :) humøret mitt ble mer stabilt, men det var vel det. 

Anonymkode: 993e0...28e

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde vann i kroppen av ppiller. Det gikk bort når jeg sluttet. Nå får jeg det kun rundt mensen.

Anonymkode: 82c3a...cde

Skrevet

Opp i vekt. Kvisene kom tilbake. Måtte ha blødning hver måned. Styrtblødninger. Kraftige smerter. Hormonhodepine. 

Var et helvete å slutte på pillen, og eneste grunnen til at jeg gjorde det var at vi ville ha barn. 

Anonymkode: 3759c...ddc

Skrevet

P-piller vil ikke hindre deg å gå ned i vekt.  

Anonymkode: 750ed...353

Skrevet

Jeg merket forskjell på humør og mensensmerter når jeg sluttet, humøret steg litt og mensensmertene ble mye verre. Byttet ettehvert til noen andre p piller. Aldri merket forskjell på vekt. 

Anonymkode: 319de...c6c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...