AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #1 Skrevet 25. august 2020 Hei! Vi skal gå til anskaffelse av en firbeint venn, men er usikker på om vi skal velge tispe eller hannhund. Hvilke fordeler/ulemper er det med de forskjellige kjønnene? 😊 Takk på forhånd! Anonymkode: b6aaf...f41
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #2 Skrevet 25. august 2020 Jeg har hatt begge deler, velger lett tispe med løpetid framfor hannhund som markerer. Utrolig slitsomt å ha med hannhunden på besøk, da han både tisser og bæsjer for å markere, selv om han er kastrert. Anonymkode: 5010b...230 3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #3 Skrevet 25. august 2020 Aldri velg hannhund. Eller hvis du vil ha store utfordringer så for all del. Anonymkode: af12a...bf1 1
911 Skrevet 25. august 2020 #4 Skrevet 25. august 2020 For tisper er det absolutt en ulempe med løpetiden og tiden etter. Veldig lett at hun får komplikasjoner og innbilt svangerskap etter løpetid. Vi har hatt to der de fikk livmorbetennelse etter løpetid. Den ene klarte vi så vidt å redde, mens den andre døde på operasjonsbordet bare 4 år gammel. 😭 Så vær veldig obs på dette om du velger tispe. Kan ikke uttale meg om hanner da vi bare har hatt tisper. Lykke til. Dere vil sikkert få mye glede av en firbeint venn i huset.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #5 Skrevet 25. august 2020 Hannhunder er generelt mer kosete enn tisper Anonymkode: d77d8...d83 3
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #6 Skrevet 26. august 2020 Det kommer helt an på hvilke rase du vurderer? Hos noen er forskjellene uttalt, hos andre ikke. Anonymkode: 4bddb...d6b 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #7 Skrevet 26. august 2020 Bor du et sted med mye hunder ville jeg valgt tispe. Særlig hvis du bor i Oslo. Mine erfaringer: Hannhunder er oftest penere, mer kosete og virker ofte gladere når de har det bra, men det er ikke verdt sjansen for å få samkjønnsaggressiv hund. Og bor du et sted med mange hissige (løse) hannhunder er det ganske stor sjanse for det, selv hvis du velger en rase der dette er uvanlig. Få hunder tåler å bli angrepet mange ganger uten å bli hissige selv. I tillegg vil hannhunder oftere gå å snuse i evigheter på tur, så kan være litt kjedelige å gå tur med, og de er ofte veldig opptatt av å markere unna hjemmet sitt, slik at du ofte må gå ganske lang tur før de bæsjer, noe som kan være upraktisk om du feks bare tenkte å gå en kort kveldstur 😛 vi elsker vår hannhund, han er perfekt sånn mot oss i familien, men neste hund blir tispe. Anonymkode: 5b045...183 1
mlifjeld Skrevet 26. august 2020 #8 Skrevet 26. august 2020 Har tispe selv og ville lett valgt det igjen! Ja det kan være et slit med løpetid, men er egentlig ikke noe problem å bruke hundetruse. Men basert på alle hannhundeierene jeg har møtt som kun kan la hunden sin hilse på tisper (aggressive mot andre hanner) så har jeg jo skjønt at dette er et veldig vanlig problem.. Hadde vært utrolig slitsomt å ha en hund som var aggressiv mot 50% av alle hunder den møter.. 3
M71 Skrevet 26. august 2020 #9 Skrevet 26. august 2020 Hatt hannhund, har tispe. Blir det hund igjen, så blir det tispe. Sterilisering for å ikke få løpetid blir nok et alternativ, da mine hunder uansett ikke skal i avl.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #10 Skrevet 26. august 2020 Tisper er som regel enklere å håndtere. Hannhunder er større og sterkere enn tisper. Jeg som er en liten dame sliter med å holde igjen en stor og sterk hannhund. Hunder kan finne på å dra når de er glad, ivrig eller vil jakte på noe f.eks. Dette kan selvfølgelig trenes bort på mange hunder. Verdt å tenke over om man skal ha en større hund. Ellers er det jeg kan komme på allerede nevnt, men må nesten gjenta dette med markering likevel. Sykt irriterende å gå eller jogge med en hannhund som skal markere hver 5 meter. Vi har to tisper. En liten selskapshund og en stor brukshundrase. På små hunder merker man knapt at de har løpetid siden de blør så lite. Aldri hatt behov for å bruke truse på vår lille hund. Løpetid er uansett bare 1-2 ganger i året. Vår andre er bare valp, men tenker at det ikke er et problem å bruke truse når den tid kommer. Anonymkode: 78732...a3b
Julie Skrevet 26. august 2020 #11 Skrevet 26. august 2020 Hatt begge deler. Foretrekker helt klart hannhund. Synes godt dresserte hannhunder er mer stabile og "skvær" enn tisper. Tispene er mer opp og ned mentalt med løpetid og ofte påfølgende innbilte svangerskap,.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #12 Skrevet 26. august 2020 Det står litt om dette temaet her: https://hundefakta.com/tispe-eller-hannhund/ Anonymkode: 424dd...539
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #13 Skrevet 26. august 2020 Hvordan arter innbilt svangerskap seg? Anonymkode: 40c90...184
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #14 Skrevet 26. august 2020 Det kommer så an på hva slags rase du har i tillegg. Jeg har tisper, har alltid hatt tisper og sverger til det. Men så er det løpetid, innbilt, hormoner og annet styr. Deler av året er tispa surere enn andre. Begge har stor intimsone, liker ikke at man setter seg inntil dem i sofaen etc. Og så har venninnen min en hannhund på 2 år av samme rase, i tillegg er han fetteren deres (det folk sier er verste alderen). Han er verdens triveligste gutt, tror hele verden vil leke med han, aldri noe tull eller svinging i humør, du kan legge deg oppå han og han bare logrer. Han er ikke unik for rasen, de fleste gutter er goofballs og fine hunder. Meeeen... jeg fortsetter å velge tisper haha! Anonymkode: 9fdcb...ecf
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #15 Skrevet 26. august 2020 Tispe. Føler selv jeg alltid får bedre kontakt med tisper. Hannhunder virker jo veldig glade og litt klovnete, men de skal markere mye også blir de tullete hver gang ei tispe i nabolaget har løpetid. Tisper passer meg bedre. Truse 1-2 ganger i året klarer man jo fint. De er kanskje litt mer lunefulle enn hannhunder, men synes de er enklere å få kontakt med. Har tispe nå, og hun er ekstremt kosete. Vil alltid ligge inntil benet mitt på sofaen, veeldig intens på øyekontakt osv. Anonymkode: 99b7c...d00 1
pia mater Skrevet 26. august 2020 #16 Skrevet 26. august 2020 Tispe. Alltid tispe. Mye enklere. Løpetid er null stress, er bare å vaske gulvet og dusje hunden litt oftere. Noen tisper blir derimot helt "utafor" når de har løpetid, så det kan være litt utfordrende hvis man driver med mye lydighetstrening, men er ikke noe problem hvis det skal være bare en familiehund. Har heller aldri opplevd innbilt svangerskap med hundene i familien min. Vi fjerner ofte kosedyr og slikt i tiden før første løpetid, da det kan hjelpe på å unngå det.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #17 Skrevet 26. august 2020 HI her. Tusen takk for mange gode svar! 😊 Vi heller mer mot tispe, men vil man ikke slippe markering, aggresjon mot andre hannhunder ol. ved å kasterere hannhunden? Anonymkode: b6aaf...f41
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #18 Skrevet 26. august 2020 Har to tisper, aldri hatt hannhund. Var litt tilfeldig at vår eldste ble tispe. Hun ble kastrert da hun var 3 år gammel på grunn av cyster i livmoren. Da vi skulle ha hund nummer to valgte vi tispe igjen. Løpetid har ikke vært noe stress her, men vi har små hunder som blør lite. Den eldste hendte det at det kom noen blodflekker på gulvet etter, mens den yngste hadde vi ikke merket at har løpetid om det ikke var for at hun blir litt hoven i tissen og den store lukter veldig! Og da mener jeg veldig 😂 Skikkelig interessant det der, tydeligvis. Eldste har blitt litt typisk sur tispe nå som hun er 6 år. Vil ingenting lenger, helst bare ligge på sofaen å sove hele dagen 😂 Men kvikner opp når hun først kommer ut, og hvis vi spør om å leke oppfører hun seg som en valp igjen. Anonymkode: 0b467...d4c
Julie Skrevet 26. august 2020 #19 Skrevet 26. august 2020 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: HI her. Tusen takk for mange gode svar! 😊 Vi heller mer mot tispe, men vil man ikke slippe markering, aggresjon mot andre hannhunder ol. ved å kasterere hannhunden? Anonymkode: b6aaf...f41 Hyppighet på markering vil vel ofte dempe seg, men når det gjelder «høy&mørk» adferd mot hannhunder så har jeg inntrykk av at folk har ulike erfaringer. Markering er forøvrig noe som kan styres av eier. Min får kort og greit ikke lov til å pisse på «annenhver» busk og det er han innforstått med. Unngå flexibånd (akkurat det gjelder uavhengig av kjønn!) er en god start på å ha styring på akkurat det.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #20 Skrevet 26. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: HI her. Tusen takk for mange gode svar! 😊 Vi heller mer mot tispe, men vil man ikke slippe markering, aggresjon mot andre hannhunder ol. ved å kasterere hannhunden? Anonymkode: b6aaf...f41 Ikke kastrer hunden uten det er nødvendig!!! Da kommer alle andre hunder, tisper og hanner, til å jokke på han og dominere han. Og ender i verste fall psykisk syk som konsekvens. Blir sløvere, og får stygg pels. Egoistisk å kastrere hannhunder uten det er en virkelig god grunn. Anonymkode: d77d8...d83 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå