Gå til innhold

Tilbud om fast helg, men ikke fast stilling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lite erfaring fra arbeidslivet, da jeg gikk ut av vgs nå i vår. I sommer hadde jeg en sommerjobb hvor jeg trivdes veldig godt. Jeg har tatt noen vakter etter sommeren, og sjefen spurte om jeg ønsket en fast helgestilling. Det takket jeg ja til. Noen dager senere snakket jeg med han igjen om hvilke helger i måneden jeg skal jobbe. Da nevnte han på slutten av samtalen at jeg ikke skal bli fast ansatt, bare få en fast helg. 

Jeg har som sagt lite erfaring fra arbeidslivet og kan ikke noe om lover og regler. Er det vanlig å få en fast helg, men ikke å bli fast ansatt? Jeg lyst på fast jobb hvis jeg først skal binde meg til faste helger i måneden, men er også redd for å miste jobbtilbudet da jeg trivdes veldig godt i sommer. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå..

Anonymkode: c8346...b46

Skrevet

Ta jobben. Det er svært sjelden man får fast stilling rett fra vgs.

Det er veldig vanlig med helgevikariater, altså "fast" helg. Da har du en kontrakt over en viss periode, og hvis du ikke gjør deg helt bort på jobb er det veldig sannsynlig at arbeidsgiver vil fortsette å gi deg nye vikarkontrakter når denne går ut.

Anonymkode: 0ca11...f2e

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er det mulig med fast helg uten å være fast ansatt? Aldri hørt om noe slikt gitt.

Ellers blir man ansatt på timebasis/ekstrahjelp ved behov og da er det ingen fast helg. Da kan man jo også takke nei.

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ansettelse/midlertidig-ansettelse/

Anonymkode: 7e76b...80a

Joda, man kan tilsettes i f.eks. 15% vikariat og ha en turnus med arbeid hver tredje helg, veldig vanlig i helsevesenet. "Fast helg" er et vanlig uttrykk for disse typene vikariater.

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, man kan tilsettes i f.eks. 15% vikariat og ha en turnus med arbeid hver tredje helg, veldig vanlig i helsevesenet. "Fast helg" er et vanlig uttrykk for disse typene vikariater.

Takk 😊 Da har du nok svart på spørsmålet mitt. Dette er på et kommunalt sykehjem. Ts

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk 😊 Da har du nok svart på spørsmålet mitt. Dette er på et kommunalt sykehjem. Ts

Bare hyggelig. Gratulerer med jobbtilbud, og lykke til :)

• Liker 1
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts sa ingenting om et vikariat. Dessuten ang vikariat:  Forutsetningen er at den midlertidige ansatte trer inn for en eller flere andre som enten er syke, har ferie eller er i permisjon.

Anonymkode: 7e76b...80a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...