Gå til innhold

Erfaring med nettbil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med å selge bilen via Nettbil? Kan man selge bil som har hatt skader (som er utbedret). Er det noen nedre pris på bilene som taes imot? 

Anonymkode: 25e34...ba7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sikkert helt greit praktisk sett, men du får mye dårligere pris enn å selge selv. Da ville jeg heller vurdert auksjon.

Anonymkode: c012d...9a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har iallfall veldig gode tilbakemeldinger fra flere hundre mennesker. Så det er veldig bra. Etter det jeg har forstått så har de lagt seg i det segmentet mellom innbytte og privatsalgspris. Så de er midt imellom der. Ved innbytte får man dårligst pris for den gamle bilen sin. Ved privatsalg får en best pris, og Nettbil er midt imellom disse to. Det som er bra er at en slipper reklamasjonsansvar i 2 år fremover. Man vet aldri hva slags raring en selger bilen sin til privat og selv om en har ryddig kontrakt, så kan motparten misforstå, kreve ditten og datten (selv om han ikke skulle ha rett på det), så det oppstår mye stress, negativitet og problemer. I verste fall at en blitt dratt til forlik eller hva det heter der man skal megle. Og selv om du vinner, så er det litt av en stresspåkjennelse. 

En annen ting er at man reduserer sjansen for svindel eller kluss ned til 0%. Men skal man selge privat, så har det vært tilfeller der han som later som han skal prøvekjøre bilen, bare stikker av og kommer ikke tilbake. Har vært en del sånne tilfeller og en havner virkelig mellom to stoler juridisk sett. 

Potensielle problemer ved privatsalg:

https://www.vestnytt.no/nyheter/i/70bxEo/skulle-kjoepe-bil-stakk-av-under-proevekjoering

https://help.no/fagomrader/kjop-forbrukerkjop/bil-kjoretoy/kjoperen-skader-eller-stjeler-bilen-under-provekjoring/

https://www.nettavisen.no/okonomi/politiet-advarer-mot-ny-svindelmetode-liv-skulle-selge-bilen-men-noe-skurret/3423979146.html

https://www.dinside.no/okonomi/ranet-under-privat-bilsalg/72205109

https://www.varden.no/nyheter/solgte-porsche-privat-kjoper-stakk-av-med-bilen-og-kansellerte-betalingen-utrolig-frekt/

Kunne sikkert lagt ut 20 linker til, men dere skjønner tegninga.

Det blir nevnt her at de ikke tar imot biler under 100.000 kr, men jeg finner ikke hvor dette står på nettsiden deres? Link? Poenget her er at alle biler blir testet av NAF, så etter det jeg forstår, så tar de imot biler i alle prisklasser. 

Anonymkode: 8e468...fd3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

De har iallfall veldig gode tilbakemeldinger fra flere hundre mennesker. Så det er veldig bra. Etter det jeg har forstått så har de lagt seg i det segmentet mellom innbytte og privatsalgspris. Så de er midt imellom der. Ved innbytte får man dårligst pris for den gamle bilen sin. Ved privatsalg får en best pris, og Nettbil er midt imellom disse to. Det som er bra er at en slipper reklamasjonsansvar i 2 år fremover. Man vet aldri hva slags raring en selger bilen sin til privat og selv om en har ryddig kontrakt, så kan motparten misforstå, kreve ditten og datten (selv om han ikke skulle ha rett på det), så det oppstår mye stress, negativitet og problemer. I verste fall at en blitt dratt til forlik eller hva det heter der man skal megle. Og selv om du vinner, så er det litt av en stresspåkjennelse. 

En annen ting er at man reduserer sjansen for svindel eller kluss ned til 0%. Men skal man selge privat, så har det vært tilfeller der han som later som han skal prøvekjøre bilen, bare stikker av og kommer ikke tilbake. Har vært en del sånne tilfeller og en havner virkelig mellom to stoler juridisk sett. 

Potensielle problemer ved privatsalg:

https://www.vestnytt.no/nyheter/i/70bxEo/skulle-kjoepe-bil-stakk-av-under-proevekjoering

https://help.no/fagomrader/kjop-forbrukerkjop/bil-kjoretoy/kjoperen-skader-eller-stjeler-bilen-under-provekjoring/

https://www.nettavisen.no/okonomi/politiet-advarer-mot-ny-svindelmetode-liv-skulle-selge-bilen-men-noe-skurret/3423979146.html

https://www.dinside.no/okonomi/ranet-under-privat-bilsalg/72205109

https://www.varden.no/nyheter/solgte-porsche-privat-kjoper-stakk-av-med-bilen-og-kansellerte-betalingen-utrolig-frekt/

Kunne sikkert lagt ut 20 linker til, men dere skjønner tegninga.

Det blir nevnt her at de ikke tar imot biler under 100.000 kr, men jeg finner ikke hvor dette står på nettsiden deres? Link? Poenget her er at alle biler blir testet av NAF, så etter det jeg forstår, så tar de imot biler i alle prisklasser. 

Anonymkode: 8e468...fd3

Vel, jeg testet en slags "bilkalkulator" de hadde på nettet. Der kunne man finne ut en ca. pris for hva de kunne gi. Den lå laaangt under både innbytte og privatsalg.

Du drar nå frem de aller verste eksempler når det gjelder privatsalg. Jeg har solgt flere ganger, har aldri vært problemer. Man må være litt våken selv.

Anonymkode: c012d...9a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke send folk av gårde på prøvekjøring uten å være med selv. Det er litt for blåøyd. ;)

Anonymkode: 8cae6...b24

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg brukte nettbil for å selge min nissan leaf for noen år siden. Prøvde selv å få solgt den lenge, uten noe seriøst napp. Hadde den ute til 140k, var villig til å ta 120, men fikk kun bud på under 100k. Endte opp med å selge til nettbil for 95.000. Var deilig å slippe "problemene" rundt et privatsalg da jeg uansett ikke hadde noen seriøst interesserte allikevel.

Anonymkode: f520c...6b0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vel, jeg testet en slags "bilkalkulator" de hadde på nettet. Der kunne man finne ut en ca. pris for hva de kunne gi. Den lå laaangt under både innbytte og privatsalg.

Du drar nå frem de aller verste eksempler når det gjelder privatsalg. Jeg har solgt flere ganger, har aldri vært problemer. Man må være litt våken selv.

Anonymkode: c012d...9a1

Vel, første ting en gjør er å sjekke prisene hos merkeforhandlere når det gjelder innbytte og dette i forhold til hva slags bil en ønsker å kjøpe. Må se på mellomlegget. Dette er noe av problemet med innbytte, nemlig at du er forpliktet til å kjøpe noe annet dyrere av samme forhandler, og da må en se på hvor mye forhandleren krever for den nye bilen du kunne tenkt deg å kjøpe av merkeforhandleren.

Det spiller liten rolle om merkeforhandleren gir bedre innbyttepris enn Nettbil, hvis merkeforhandleren har "juicet prisen" godt oppover på den nye / neste bilen du har tenkt å kjøpe. Så det er mellomlegget som er viktig her, nemlig hva en får hos merkeforhandleren kontra Nettbil og sammenligne så med den neste bilen en ønsker.

Jeg har sett omtrent identiske biler solgt hos ulike merkeforhandlere som kan variere lett med 40.000 kroner. Den eneste forskjellen er at de er i forskjellige byer, ca 2 til 3 timer ifra hverandre. Ellers ingen annen forskjell. Da taper en fortsatt hvis merkeforhandleren gir deg 20.000 mer i innbytte pris enn Nettbil, hvis den neste bilen du har lyst på hos merkeforhandleren koster 30.000+ mer enn samme tilsvarende bil 2 til 3 timer unna, hos en annen merkeforhandler. Så det er dette en må se på hvis en skal bytte videre / kjøpe neste bil. 

Det at Nettbil sin pris ligger under privatsalg står til og med på deres nettside, så du har misforstått konseptet om du tror at du vil få like mye som ved privatsalg. 

Men i de fleste tilfellene (ikke alle selvsagt) vil en få mer hos Nettbil enn hos en merkeforhandler når det gjelder innbytte. 

Videre så er det viktig å nevne at en ikke er tvunget til å akseptere budet hos Nettbil hvis en ikke er fornøyd med prisen. Så en har ingenting å tape sånn sett. 

Fordelen er som sagt at en slipper alle problemer og det er det en betaler for i form av lavere pris. Privatsalg av biler mellom to fremmede menn er risikosport og har alltid vært risikosport.  

Det at du sier at en må være "våken" er irrelevant. En kan bare være "våken" om en har mekanisk kompetanse, og mange har ikke det. Så det nytter ikke for en potensiell kjøper å "gå over" bilen etter å ha lest en artikkel hos Broom hvordan han skal gjøre det, om han ikke har erfaring med å høre etter og se etter feil spesifikt. 

Det mest ideelle hadde vært om en kunne laget en lov som sier at salg av biler mellom privatpersoner krever NAF test. Da skulle man også redusert reklamasjonstiden fra 2 år og ned til 6 måneder. De store problemene mellom privatpersoner oppstår nettopp i dette grensesnittet - manglende NAF test, later som han ikke kjenner til feil på bilen og vanskeligheter med å bevise at selgeren ikke visste om feilene tidligere. 

Men selv med NAF-test, får en ikke redusert risikoen for at en kan bli svindlet eller at noen stjeler bilen din på prøvekjøringen. Derfor er løsninger som Nettbil ganske greit. 

Vi hadde en stund en trend der man kunne levere bilen sin til en butikk, slik at de selger den til ønsket pris (og trekker fra 10.000 - 15.000 for arbeidet), men denne trenden ser ut til å ha tørket inn. "Selges for kunde" trenden. Men problemet er fortsatt til stede at en har reklamasjonsansvar i 2 år og selger en 10 - 12 år gammel bil til en vanskelig "galning", som forventer at bilen er som ny omtrent, så kan en få masse stress.

Anonymkode: daca8...0fb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel, første ting en gjør er å sjekke prisene hos merkeforhandlere når det gjelder innbytte og dette i forhold til hva slags bil en ønsker å kjøpe. Må se på mellomlegget. Dette er noe av problemet med innbytte, nemlig at du er forpliktet til å kjøpe noe annet dyrere av samme forhandler, og da må en se på hvor mye forhandleren krever for den nye bilen du kunne tenkt deg å kjøpe av merkeforhandleren.

Det spiller liten rolle om merkeforhandleren gir bedre innbyttepris enn Nettbil, hvis merkeforhandleren har "juicet prisen" godt oppover på den nye / neste bilen du har tenkt å kjøpe. Så det er mellomlegget som er viktig her, nemlig hva en får hos merkeforhandleren kontra Nettbil og sammenligne så med den neste bilen en ønsker.

Jeg har sett omtrent identiske biler solgt hos ulike merkeforhandlere som kan variere lett med 40.000 kroner. Den eneste forskjellen er at de er i forskjellige byer, ca 2 til 3 timer ifra hverandre. Ellers ingen annen forskjell. Da taper en fortsatt hvis merkeforhandleren gir deg 20.000 mer i innbytte pris enn Nettbil, hvis den neste bilen du har lyst på hos merkeforhandleren koster 30.000+ mer enn samme tilsvarende bil 2 til 3 timer unna, hos en annen merkeforhandler. Så det er dette en må se på hvis en skal bytte videre / kjøpe neste bil. 

Det at Nettbil sin pris ligger under privatsalg står til og med på deres nettside, så du har misforstått konseptet om du tror at du vil få like mye som ved privatsalg. 

Men i de fleste tilfellene (ikke alle selvsagt) vil en få mer hos Nettbil enn hos en merkeforhandler når det gjelder innbytte. 

Videre så er det viktig å nevne at en ikke er tvunget til å akseptere budet hos Nettbil hvis en ikke er fornøyd med prisen. Så en har ingenting å tape sånn sett. 

Fordelen er som sagt at en slipper alle problemer og det er det en betaler for i form av lavere pris. Privatsalg av biler mellom to fremmede menn er risikosport og har alltid vært risikosport.  

Det at du sier at en må være "våken" er irrelevant. En kan bare være "våken" om en har mekanisk kompetanse, og mange har ikke det. Så det nytter ikke for en potensiell kjøper å "gå over" bilen etter å ha lest en artikkel hos Broom hvordan han skal gjøre det, om han ikke har erfaring med å høre etter og se etter feil spesifikt. 

Det mest ideelle hadde vært om en kunne laget en lov som sier at salg av biler mellom privatpersoner krever NAF test. Da skulle man også redusert reklamasjonstiden fra 2 år og ned til 6 måneder. De store problemene mellom privatpersoner oppstår nettopp i dette grensesnittet - manglende NAF test, later som han ikke kjenner til feil på bilen og vanskeligheter med å bevise at selgeren ikke visste om feilene tidligere. 

Men selv med NAF-test, får en ikke redusert risikoen for at en kan bli svindlet eller at noen stjeler bilen din på prøvekjøringen. Derfor er løsninger som Nettbil ganske greit. 

Vi hadde en stund en trend der man kunne levere bilen sin til en butikk, slik at de selger den til ønsket pris (og trekker fra 10.000 - 15.000 for arbeidet), men denne trenden ser ut til å ha tørket inn. "Selges for kunde" trenden. Men problemet er fortsatt til stede at en har reklamasjonsansvar i 2 år og selger en 10 - 12 år gammel bil til en vanskelig "galning", som forventer at bilen er som ny omtrent, så kan en få masse stress.

Anonymkode: daca8...0fb

Klar over alt dette. Nettbil passer for noen, ikke alle.

Som så mye annet, jo større fortjeneste.... større risiko. 

Anonymkode: c012d...9a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På finn tipper jeg bilen min kunne gå for 70-80 tusen. Så kanskje 50-60 tusen hos nettbil? Det er jo litt penger i differanse, men kan også vise seg å være mindre,om jeg ikke får som forventet på finn. 

For min del veier trygghet og god nattesøvn ganske tungt på vektskålen. Skal sende de en mail og spørre om de har noen nedre grense på salgssum,og øvre grense på alder. 

Anonymkode: 25e34...ba7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...