Gå til innhold

Biff Chop Suey???


Gjest lmari

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en samboer som simpelthen ELSKER biff chop suey - du vet sånn som man får kjøpt på kinesisk restaurant.

Så tenkte jeg at det kan da ikke være så innmari vanskelig å lage denne retten selv? Har lett litt rundt etter noen oppskrifter, men ikke funnet.

Er det noen av dere som kan å lage det? Eller som vet om en oppskrift??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Yummy!! Jeg har lagd det mange ganger, elsker kinamat! :P

Det er to måter jeg lager dette på. Den ene er helt fra bunnen selv, og oppskriften er:

(4 personer)

600gr grytekjøtt av svin (bog, skinke)

1ss olje

1 løk

2 gulrøtter

1 purre

1 boks bambusskudd

1/2 sellerirot (jeg pleier å droppe denne)

4 dl buljong (vann + buljongterning)

2 ss soyasaus

1 ts salt

1/4 ts pepper

1 ss maisenna (den lysegule)

Koketid: ca. 35 minutter

Skjær kjøtter i avlange, litt tynne strimler (jeg pleier å kjøpe ferdigstrimlet, men det er jo dyrere). Skjør løk og purre i ringer og sellerirot og gulrot i tynne stirmler. Brun kjøttet raskt i varm panne, tilsett løk, buljong, soyasaus salt og pepper. Kok opp og la det trekke i ca. 30 minutter. Tilsett grønnsakene. Jevn retten med maisennamel utrørt i litt kaldt vann. Kok opp og la trekke i 2-3 minutter til grønnsakene er såvidt møre. Smak til med salt og pepper. Server med ris og vårruller, eller hva du er vant til.

Den andre varianten er at du lager til grønnsakene akkurat slik du vil, men kjøper en ferdigpose saus fra merket "Blue Dragon". (Eller var det Red Dragon? :roll: ) Den heter "chop suey mix". Vi bruker to poser av denne hvis vi ikke lager sausen selv. Framgangsmåten på denne står på posen. Denne sausen smaker enda mer "ekte" i forhold til den du lager selv, men den du lager selv er også veldig god hvis du bruker riktig type maisenna. (Finnes nemlig en mørk også, og den gir "kjøttkakesaus")

Hva slags grønnsaker du har oppi varierer jo veldig, det ser du jo på ettersom hvor du kjøper deg Chop Suey også. Noen steder har de også babymais, blomkål o.l. Vi bruker ikke dette, da ingen av oss liker babymais. Blomkål synes jeg ikke passer så bra i kinesisk mat...

Men dette er jo helt opp til hva du liker selv!

Bon Apetitt =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var god, Lillian! Jeg lagde det her en dag, og det skal jeg si ble suksess :D

Neste gang tror jeg jeg vil bruke oksekjøtt, og lage litt tykkere saus. Da blir den perfekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra, Tuji!! :D

Jeg har ikke prøvd med oksekjøtt selv, men det kan nok hende det er innmari godt også!

Kanskje det blir enda mer likt "kjøptpårestaurant" Chop Suey hvis du lager tykkere saus? Hm...Kanskje jeg skal prøve det selv snart?

Forøvrig så smakte jeg Biff Chop Suey på Oslo S på lørdag, på den "China Lilje" eller hva det stedet het. Den var sinnsykt god!!! namnam.... :P Kosta ikke så mye heller, så hvis du ikke gidder å lage selv anbefaler jeg å ta turen dit. Jeg liker nemlig ikke så godt den dyre du får kjøpt hos Pizza og China Expressen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argh - nå har jeg endelig funnet et sted de solgte Blue Dragon, men der hadde de selvfølgelig ikke Biff Chop Suey-mixen!!!

ARGH!!!!!!

Vet du om noen steder i Oslo som selger Blue Dragon? Eller noen kjeder? Jeg fant det på en stooor Meny-butikk med godt utvalg, men altså ingen BCS.....

lmari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blue Dragon har de (som nevnt) på Ultra, men også Centra og andre litt større butikker.

Må bare tipse dere om den annen saus i samme hylle. Den heter noe sånt som "kryddig tomatsås" (hihi svensk). Den er kjempegod sammen med kyllingfilet i strimler og grønnsaker. Serveres med ris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Pupsilure

Jeg liker ikke sausene fra blue dragon noe særlig. Jeg pleier bare å bruke kjøttbuljong løst opp i et par dl vann, ta oppi litt østersaus og litt soyasus.

Det blir kjempegodt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest yummynummy

mmmmmmm.... denne oppskriften var kjempegod =)=) smakte skikkelig deilig og likt det man får på restaurant :) følte meg som en mesterkokk når jeg snakte på resultatet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...