Gå til innhold

Har noen erfaring med hunderasen Kleinspitz?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen av dere erfaring med hunderasen kleinspitz evt mittenspitz? Synes hunderasen er helt nydelig😊

Hvordan er lynne? Bjeffer de mye? Hva er deres erfaringer? 

Skrevet

Ja, de bjeffer mye. Typisk spisshunder og typisk småhunder, de bjeffer en del, gneldrer.

Kjenner en som har to kleinspitzer, og som sa hun nesten vurderte å flytte fra huset de har bodd i siden nitti-tallet, fordi det ligger i en sving som mange passerer når de kommer fra bussen. Og hver gang hundene skimter noen folk gjennom hekken som går forbi utenfor, bryter spetakkelet løs og de bjeffer. Hun har ikke flyttet enda, men prøver så godt hun kan å holde hundene stille.

Anonymkode: 7fbff...725

• Liker 1
Skrevet

Veldig fin rase! De er lettlærte, samarbeidsvillige og veldig hengivende ovenfor eieren sin. Min er glad i fremmede også, men blir ferdig med å hilse etter 10 sekunder. 

bjeffingen varierer endel, men de er vaslere så de vil alltid bjeffe hvis det kommer noen. Min bjeffer kun hvis vi får besøk, men møtt på noen som bjeffer på andre hunder, mennesker, osv så det varierer endel. 

Anonymkode: 2b8e8...7a3

• 2 uker senere...
Skrevet

Har mittel selv. Fantastisk rase, som lærer utrolig fort. Hun min elsker de hun får hilse på, og bryr seg lite om andre hunder og dyr. Kan gå løs nærmest overalt uten å stikke.

Hun er lydig og veloppdragen, man må regne med å legge ned mye jobb. Min erfaring er at hun ikke gidder å jobbe for meg om hun ikke får noe igjen for det, anbefaler absolutt å jobbe positivt med hunden. Mittelen en tendens til å drite i deg om du er sur, kjefter, "setter på plass" eller er gjerrig med belønning. 

Det negative er kanskje som andre sier: bjeffing. Har jobbet mye med det her, og har nå klart å begrense det til å bjeffe bare når det kommer folk på døra. Ellers er det ingenting, hverken inne eller ute. Har fratatt henne muligheten til å vokte ved å ha "frostfolie" nederst på de vinduene hun muliggens kan vokte på. 

Vil også bare si at HD-problematikk har blitt mer vanlig de siste årene, så pass på at foreldredyr er røngtet. I tillegg til å være øyenlyst, patellasjekket, premiert og har stamtavle.

Siden tysk spitz er er så populæræ er det mange som prøver å selge kull uten helsesjekkede foreldre, selger "renrasede uten stamtavle" (dyre blandinger/valpefabrikk) eller foreldre som ikke er rasetypiske, der kommer premiering inn (da må de se ut som de skal). 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...