Clara1234 Skrevet 25. august 2020 #1 Del Skrevet 25. august 2020 Nå er jeg desperat. Vi la nytt gulv for fem år siden. Pergo laminat i en lys gråbeige farge. Jeg har vært så dum at jeg har brukt mye forskjellige såper på det, grønnsåpe, zalo, jif, akax, alt som er egentlig. Har også vasket det ofte. Det er en tynn hinne på gulvet som gjør at det ser skjoldete og flekkete ut hele tiden. Hvis vi går på det etterlater det fotmerker. Har prøvd å fjerne denne hinnen uten hell. Har prøvd salmiakk og magisk svamp, men da ble gulvet bare matt. Har tenkt litt på rødsprit? Har dere noen forslag til hva jeg kan gjøre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #2 Del Skrevet 25. august 2020 32 minutter siden, Clara1234 skrev: Nå er jeg desperat. Vi la nytt gulv for fem år siden. Pergo laminat i en lys gråbeige farge. Jeg har vært så dum at jeg har brukt mye forskjellige såper på det, grønnsåpe, zalo, jif, akax, alt som er egentlig. Har også vasket det ofte. Det er en tynn hinne på gulvet som gjør at det ser skjoldete og flekkete ut hele tiden. Hvis vi går på det etterlater det fotmerker. Har prøvd å fjerne denne hinnen uten hell. Har prøvd salmiakk og magisk svamp, men da ble gulvet bare matt. Har tenkt litt på rødsprit? Har dere noen forslag til hva jeg kan gjøre? Er ikke noe ekspert men prøv med en dampvasker så om det virker 😊 Anonymkode: 05519...0d6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #3 Del Skrevet 25. august 2020 Dampvasker skal vel helst ikke brukes på parkett og laminat fordi dampen går ned i sprekkene og kan lage fuktskader, men i dette tilfellet er jo gulvet allerede mer eller mindre ødelagt fra før... Og så anbefaler jeg å vaske med rent vann og mikrofibermopp. Hvis du absolutt skal ha såpelukt, så sett en skål med litt grønnsåpe e.l et eller annet sted i rommet. Anonymkode: b0ebc...ceb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #4 Del Skrevet 25. august 2020 Men er det ikke sånn at laminat skal vasken kun med vann !? Tror det jeg. Har du vaska den med alt mulig så har du ødelagt den. Anonymkode: a0b86...513 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solmåneogstjerner Skrevet 25. august 2020 #5 Del Skrevet 25. august 2020 Men altså, du skal bruke tørrmopp på det meste. Så litt vann og evt litt såpe om nødvendig. Du har ødelagt gulvet, det blir nok ikke bedre av enda mer såper og kjemikalier. Jeg ville prøvd å vaske med bare (litt) vann. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #6 Del Skrevet 25. august 2020 Har samme type gulv. Lys grå eik. Da vet jeg hva jeg ikke skal gjøre da Anonymkode: 7d0af...3d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sinte-my Skrevet 25. august 2020 #7 Del Skrevet 25. august 2020 Prøv trestjerner gulvrens. Og hold deg til vaskerutinene anbefalt av pergo. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #8 Del Skrevet 25. august 2020 Hva med å dra på et strøk matt gulvlakk? Sikkert ikke noe std prosedyre, men det bør uansett jevne ut skjoldene. Anonymkode: dce21...e65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #9 Del Skrevet 25. august 2020 Mitt var sånn.. jeg vasket og vasket og det ble aldri bra. Tror jeg vasket det 10 ganger på samme dag og kluten ble fortsatt svart, akkurat som at skitten satt i det "belegget". For jeg vasker ukendtlig og bor alene så er grenser på hvor skitten det kan bli.... ble helt sprø og sokkene var svarte etter 10 min. Så jeg satt meg ned og skrubbet gulvet med en klut for hånd, en og en "planke" med en blanding av zalo og salmiakk. Da ble det bra og gulvet er ikke seigt lenger. Vasker det nå gjevnlig på vanlig måte med zalo og salmiakk. Sånn ajax og sånt blir frt seigt av med en gang. Anonymkode: 3e0c4...6e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #10 Del Skrevet 25. august 2020 Evt prøv kraftvask Anonymkode: dce21...e65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillemegen Skrevet 25. august 2020 #11 Del Skrevet 25. august 2020 Anbefaler å vaske med denne: https://www.byggmax.no/allrengjøring-pergo-p13076?gclid=EAIaIQobChMIjeLH5YC36wIVi6kYCh1GnwNEEAQYAyABEgIV2PD_BwE vaskemiddel til laminatgulv. Fikk anbefalt denne da jeg spurte om hjelp med hinnen, på en butikk som selger gulvet. Nå er gulvet mitt fint igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Clara1234 Skrevet 25. august 2020 Forfatter #12 Del Skrevet 25. august 2020 Takk for svar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #13 Del Skrevet 25. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva med å dra på et strøk matt gulvlakk? Sikkert ikke noe std prosedyre, men det bør uansett jevne ut skjoldene. Anonymkode: dce21...e65 Ikke lakk på laminatgulv. Men likte tipset om gulvrens😎 kjør på 👍 Anonymkode: 8bb6f...ce3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #14 Del Skrevet 25. august 2020 Kan dere ha vasket det med en bøtte dere har brukt til bilvask? Den feilen gjorde jeg, og gulvet ble helt fettete. Vet ikke hva samboer hadde brukt, men det var noe spesielt til bil i alle fall. Tror jeg tok en runde med zalo og deretter grønnsåpe. Holder meg til vanlig grønnsåpe og lite vann nå. Anonymkode: 06d3a...f52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Clara1234 Skrevet 26. august 2020 Forfatter #15 Del Skrevet 26. august 2020 Skal prøve på gulvrens i dag. Sånne småting som bare jeg ser her hjemme gjør meg gal 😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 26. august 2020 #16 Del Skrevet 26. august 2020 9 hours ago, AnonymBruker said: Holder meg til vanlig grønnsåpe og lite vann nå Man skal ikke bruke grønnsåpe på behandlet treverk. Dersom du har ubehandlet heltre gulv kan du bruke det, da det fungerer som en mild voksbehandling. Men er gulvet lakkert, oljet, laget av plastikk eller andre behandlingsmetoder skal grønnsåpe holdes laaaangt unna gulvet. Bestemora di vasket kanskje gulvet med grønnsåpe da hun var ung, men det har kommet andre rengjøringsmetoder nå. Og andre gulvtyper 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sinte-my Skrevet 26. august 2020 #17 Del Skrevet 26. august 2020 1 time siden, Clara1234 skrev: Skal prøve på gulvrens i dag. Sånne småting som bare jeg ser her hjemme gjør meg gal 😂 Gulvrens er utformet for å ta fett, skitt og såperester før videre behandling. Så vil tro at det vil være det mest skånsomme for gulvet ditt uten å ødelegge det. Ren såpe er det verste du kan gjøre mot gulvet ditt masse lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 26. august 2020 #18 Del Skrevet 26. august 2020 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Er ikke noe ekspert men prøv med en dampvasker så om det virker 😊 Anonymkode: 05519...0d6 Dampvasker ødelegger parkett og laminat. Så helst ikke. Jeg ville fulgt anbefalingene fra produsent. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå