AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #1 Skrevet 25. august 2020 Hei! Jeg er fortvilet og lei meg. Min valp (hannhund, corgi) som snart blir 4 mnd har blitt angrepet av voksne hunder to ganger i løpet av den siste uken. Det har vært helt uprovosert og uventet. Vi har vært såpass heldige og kjappe i reaksjonen at hundene ikke har fått skikkelig tak i han og vi har derfor unngått fysiske skader. Men jeg er selvfølgelig bekymret for det psykiske.Tror ikke vi er så heldige dersom det skulle skje igjen. Nå pøser vi på med masse trygge og positive opplevelser, men jeg merker jo at det har påvirket meg også. Men nå vil jeg bare være forberedt. Så hvordan er det best å gripe inn dersom en hund angriper? Og er det noen som vet hvorfor godt voksne hunder ville angrepet en liten valp? Det har vært hannhunder som har angrepet. Anonymkode: 09462...b31
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #2 Skrevet 25. august 2020 Valpen trenger ikke oversosialisering når det gjelder andre hunder. Det er du som er familien, og så lenge valpen er godt grunnsosialisert behøver du ikke å la den hilse på alle. La valpen kun møte trygge hunder og andre unge valper frem til den har blitt litt eldre. La den for all del ikke møte andre hunder i bånd. Anonymkode: 750d5...e39 1
Tabris Skrevet 25. august 2020 #3 Skrevet 25. august 2020 Så utrolig kjipt! Veldig bra tenkt av dere, å gi mange gode og positive erfaringer med andre hunder for å veie opp. Men jeg forstår godt at det også påvirker deg, det hadde det gjort hos meg også. Det er vanskelig å si hvorfor de angrep, det kan være flere årsaker. Det kommer også an på om det var angrep for å skade eller en kraftig beskjed/advarsel fra den voksne. Som regel dreier det seg om usikkerhet, dvs at den voksne hunden føler seg utrygg rundt den lille og tenker "angrep er beste forsvar". Det kommer også an på om det var i nærheten av noe som har verdi som ressurs for den voksne hunden (leker, tyggebein, eier til den voksne hunden osv). I noen få tilfeller så kan det være snakk om at den voksne ser på valpen som et bytte og jager den slik den ville jaget en kanin, katt osv, men tror det er unntaksvis.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #4 Skrevet 25. august 2020 59 minutter siden, Tabris skrev: Så utrolig kjipt! Veldig bra tenkt av dere, å gi mange gode og positive erfaringer med andre hunder for å veie opp. Men jeg forstår godt at det også påvirker deg, det hadde det gjort hos meg også. Det er vanskelig å si hvorfor de angrep, det kan være flere årsaker. Det kommer også an på om det var angrep for å skade eller en kraftig beskjed/advarsel fra den voksne. Som regel dreier det seg om usikkerhet, dvs at den voksne hunden føler seg utrygg rundt den lille og tenker "angrep er beste forsvar". Det kommer også an på om det var i nærheten av noe som har verdi som ressurs for den voksne hunden (leker, tyggebein, eier til den voksne hunden osv). I noen få tilfeller så kan det være snakk om at den voksne ser på valpen som et bytte og jager den slik den ville jaget en kanin, katt osv, men tror det er unntaksvis. Da tror jeg kanskje at begge disse hundene har trodd at han var et byttedyr. Det er det eneste som gir mening. Det var ikke hunder vi hilste på og vi var langt fra dem. Den siste vet vi ikke hvor kom fra en gang. Fant nå nettopp (halvtime siden) to bittskader som jeg ikke fant tidligere. Men fikk beskjed om at de er helt overfladiske og at det ikke var noen fare. Så tror det har vært for å skade også. Ser kanskje ut som om jeg har taklet dette dårligere enn han lille 😅 han blir fortsatt kjempeglad så fort han ser en annen hund. Anonymkode: 09462...b31
Rytz Skrevet 25. august 2020 #5 Skrevet 25. august 2020 Nå har det aldri skjedd at mine hunder faktisk har blitt angrepet, men det har ofte vært farlig nær. Når det kommer en hund bort til oss prøver jeg å alltid stå mellom min hund og den ukjente hunden. Jeg begynner med å snakke strengt til den ukjente hunden og har endt opp med å rope "NEI". Jeg har også brukt pinner/veistikker til å fekte med, men har heldigvis aldri behøvd å faktisk bruke dem. For det skal sies: kommer det en hund for å ta min så skal jeg love deg at jeg både sparker og slår. Jeg tenker at du gjør riktig i å prøve å gi valpen gode og trygge opplevelser fremover. Velg bare hunder med hundeiere du selv kjenner til. Man kan aldri stole på at ukjente hundeiere man møter på tur faktisk forstår sin egen hunds språk og reaksjoner. Pass på at det ikke blir for mye sosialisering både når det kommer til tid, antall hunder og antall møter. Det er mine råd
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #6 Skrevet 25. august 2020 Følger denne tråden, da jeg har en ganske liten hund (5kg)som nå er voksen, men som større voksne hunder Tilsynelatende ser på som «bytte». Det har gått bra Hittil, ingen alvorlige skader, men min hund har naturlig nok blitt redd store hunder. Trist. Og jeg har hjertet i halsen når vi skal passere store hunder.. Det har vært løse hunder som har kommet fra avstand og villet angripe (typ schäfer og rottweiler). Min har vært i bånd. Min reaksjon har først og fremst vært å slippe båndet slik at min hund har samme frihet som den andre, men ellers er det lite jeg har fått gjort.. Anonymkode: 5f21e...f2e
Gjest LaptopPute Skrevet 25. august 2020 #7 Skrevet 25. august 2020 Når det har kommet løse hunder bort til ene hunden min som virkelig ikke liker fremmede hunder, så pleier jeg å kaste en neve med godbiter på den løse hunden og gå raskt bort derfra. Om den løse hunden følger etter kaster jeg mer og sier væresgod værsegod. De fleste hunder har lært værsegod. Pleier å fungere. Om uheller virkelig skal være ute, og en annen hund har tak i hunden din, så er et tips og løfte den andre hunden i bakbeina, da mister den balansen. Har du noen kjente voksne og trygge hundevenner? For da hadde jeg foreslått at dere gikk en del tur sammen, og gjerne forbi andre hunder uten å hilse på dem. Det lærer valpen deres masse positivt av.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #8 Skrevet 25. august 2020 5 minutter siden, Rytz skrev: Nå har det aldri skjedd at mine hunder faktisk har blitt angrepet, men det har ofte vært farlig nær. Når det kommer en hund bort til oss prøver jeg å alltid stå mellom min hund og den ukjente hunden. Jeg begynner med å snakke strengt til den ukjente hunden og har endt opp med å rope "NEI". Jeg har også brukt pinner/veistikker til å fekte med, men har heldigvis aldri behøvd å faktisk bruke dem. For det skal sies: kommer det en hund for å ta min så skal jeg love deg at jeg både sparker og slår. Jeg tenker at du gjør riktig i å prøve å gi valpen gode og trygge opplevelser fremover. Velg bare hunder med hundeiere du selv kjenner til. Man kan aldri stole på at ukjente hundeiere man møter på tur faktisk forstår sin egen hunds språk og reaksjoner. Pass på at det ikke blir for mye sosialisering både når det kommer til tid, antall hunder og antall møter. Det er mine råd Godt tips å stille seg mellom ja. Får prøve det hvis det skjer igjen. Frem til disse to opplevelsene har vi hatt utelukkende gode opplevelser med voksne og valper i alle størrelser og raser. Han har vært en veldig uredd og trygg valp Anonymkode: 09462...b31
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #9 Skrevet 25. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Følger denne tråden, da jeg har en ganske liten hund (5kg)som nå er voksen, men som større voksne hunder Tilsynelatende ser på som «bytte». Det har gått bra Hittil, ingen alvorlige skader, men min hund har naturlig nok blitt redd store hunder. Trist. Og jeg har hjertet i halsen når vi skal passere store hunder.. Det har vært løse hunder som har kommet fra avstand og villet angripe (typ schäfer og rottweiler). Min har vært i bånd. Min reaksjon har først og fremst vært å slippe båndet slik at min hund har samme frihet som den andre, men ellers er det lite jeg har fått gjort.. Anonymkode: 5f21e...f2e Off. Ja det er helt forferdelig. Min veier 5kg nå. Så hvis staffen som angrep hadde fått skikkelig tak hadde det vært over for han. Jeg rakk ikke å reagere før han hadde tak på han. Så jeg stupte jo ned midt i det og fikk tak i min idet staffen løftet gapet for å klemme igjen (det var kanskje dumt gjort av meg) men det var da jeg fikk snappet han opp. Anonymkode: 09462...b31
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #10 Skrevet 25. august 2020 7 minutter siden, LaptopPute skrev: Når det har kommet løse hunder bort til ene hunden min som virkelig ikke liker fremmede hunder, så pleier jeg å kaste en neve med godbiter på den løse hunden og gå raskt bort derfra. Om den løse hunden følger etter kaster jeg mer og sier væresgod værsegod. De fleste hunder har lært værsegod. Pleier å fungere. Om uheller virkelig skal være ute, og en annen hund har tak i hunden din, så er et tips og løfte den andre hunden i bakbeina, da mister den balansen. Har du noen kjente voksne og trygge hundevenner? For da hadde jeg foreslått at dere gikk en del tur sammen, og gjerne forbi andre hunder uten å hilse på dem. Det lærer valpen deres masse positivt av. Det med godbitene skal jeg ha i bakhodet. Har flere voksne og trygge hundevenner. Skal få avtalt med noen at vi gjør det Anonymkode: 09462...b31
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå