Gå til innhold

Overgrep med kompressor- hvorfor så lav straff??

Anbefalte innlegg

Gjest Trykksjakta
Skrevet

Tror vi alle vet svaret her. Hadde de samme guttene stappet en slange oppi rompa til en sovende kvinne, hadde de blitt dømt for gruppevoldtekt og fort fått 4-6 år i fengsel.

Men siden ovegrep mot menn anses for å være lite alvorlig og til tider morsomt for mange, slipper man unna med noen måneders fengsel.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De skulle hatt mye strengere straff 😡

• Liker 3
Gjest Trykksjakta
Skrevet
11 timer siden, Lirah skrev:

Holdningene du viser til samfunnet og mennesker generelt i innlegget ditt er kvalme, syns jeg. Kjenner jeg blir provosert over at du tror at noen kan mene det er greit å seksuelt misbruke menn, men når det kommer til å misbruke kvinner så er det feil. Seksuelt misbruk, overgrep, voldtekter og alt over og under er grusomt uansett hvem det blir begått mot. Det er en forferdelig personlig krenkelse og det kan ødelegge manges liv. Både kvinner og menn. 

Det er et faktum at overgrep mot menn blir tatt mye mindre alvorlig enn mot kvinner. Det er også ofte man ser at folk ler av menn som blir sparket i ballene. Har du noen gang sett en video av en kvinne som har blitt sparket i underlivet og der folk sitter og ler? Selvsagt ikke. De finnes ikke. Derimot florerer det av slike videoer av menn.

Jeg tør å garantere deg at om en sovende kvinne på fest får en kompressorslange stappet opp i rumpa eller vagina av en gjeng med gutter, så slipper de ikke unna med 4 måneders fengsel, og det tror jeg også du skjønner. Da snakker vi mange års fengsel. 

Dette er et alvorlig samfunnsproblem som må elimineres, men dessverre har jeg liten tro på at det vil skje.

Skrevet
3 timer siden, Blondie65 skrev:

La meg aller først si at jeg synes de tilmålte straffene her er for milde.

Når det gjelder høye minimumsstraffer har de en lei tendens til å medføre at det blir vanskeligere å dømme noen. Dette fordi det skjer en eller annen pussig ting med legdommere og jury i slike saker: De tror at 6 års minimums straff betyr at det må sterkere beviser til. Jeg vet ikke hvorfor det er sånn, det er bare konstatert ved flere anledninger.

Disse dustene ble i det minste dømt. De hadde ikke som forsett å skade noen, selv om man må kunne stille spørsmål ved hvordan hjernen deres fungerer når de kan gjøre noe sånt mot noen. Kanskje har de sett for mye YouTube morsomheter, hva vet jeg. 

Er det noen som for alvor tror at større minimums straff hadde gjort at de tenkte seg om en ekstra gang? Det tror ikke jeg. Her hadde nok alkohol blåst bort enhver form for snev av konsekvenstenking. Kanskje større minimumsstraff hadde fått disse dustene til å stikke av, skjule spor og gjøre jobben for kompisen og politiet enda verre.

Dette er hvorfor legdommerne og jury er en uting, de klarer ikke tenke saklig.

Gjest Trykksjakta
Skrevet
10 minutter siden, stine40 skrev:

fy fan så jævligt🤮

men ikke sikkert det hadde blitt hardere straff om det var en kvinne? har da sett nok av eksempel på milde eller ingen straff på voldtekt av kvinner.

Hvis man først blir dømt for sovevoldtekt, er straffen mye høyere, som regel 4 år.  I dette tilfellet bestrides ikke handlingen, men retten ser ikke på det som voldtekt å få en slange puttet opp i anus og få kroppen fyllt opp med litervis av luft.

Skrevet
2 minutter siden, Trykksjakta skrev:

Hvis man først blir dømt for sovevoldtekt, er straffen mye høyere, som regel 4 år.  I dette tilfellet bestrides ikke handlingen, men retten ser ikke på det som voldtekt å få en slange puttet opp i anus og få kroppen fyllt opp med litervis av luft.

å ok. er forskjell på dette som skjedde og en practical joke😢synes uansett det er helt forkastelig; både hendelsen OG ikke-straffen; rettssystemets syn på dette.

• Liker 2
Skrevet

Ryddet for nedsettende innlegg og svar til det. 
To like tråder er slått sammen. 

_popcorn_, mod

Skrevet
2 timer siden, Trykksjakta skrev:

Det er et faktum at overgrep mot menn blir tatt mye mindre alvorlig enn mot kvinner. Det er også ofte man ser at folk ler av menn som blir sparket i ballene. Har du noen gang sett en video av en kvinne som har blitt sparket i underlivet og der folk sitter og ler? Selvsagt ikke. De finnes ikke. Derimot florerer det av slike videoer av menn.

Jeg tør å garantere deg at om en sovende kvinne på fest får en kompressorslange stappet opp i rumpa eller vagina av en gjeng med gutter, så slipper de ikke unna med 4 måneders fengsel, og det tror jeg også du skjønner. Da snakker vi mange års fengsel. 

Dette er et alvorlig samfunnsproblem som må elimineres, men dessverre har jeg liten tro på at det vil skje.

Jeg har sett videoer av kvinner der de har blitt latterliggjort og misbrukt, og jeg har sett videoer der kvinner har blitt hånet og slått av menn. Videoer av menn som blir sparket i ballene er ikke videoer jeg ser florere på sosiale medier, og jeg er særdeles aktiv både på tik tok og youtube. Så du mener at når menn blir utsatt for vold så ler alle, mens når kvinner blir det så blir det tatt alvorlig? Du er ute å kjøre.  

Du spekulerer mye og antar det verste. Faktum er at de fleste overgrepssaker blir henlagt, det skal mye til for å bli dømt. Jeg vil gjerne se kildene dine på at menn ikke blir tatt alvorlig når det kommer til overgrep, jeg vil også se statistikk på at i tilfeller der menn blir utsatt for seksuelle overgrep, så får gjerningspersonene lavere straff enn om det var en kvinne de forgrep seg på. Jeg har søkt litt, og det er lite statistikk på dette, men du kan jo se om du finner det, siden du hardnakket påstår at her er det forskjell på kjønn når det kommer til hvilke dommer gjerningspersonen får. 

Men jeg kan synke ned på ditt nivå... Om en kvinne hadde opplevd dette, hadde hun fått beskjed av politiet om at dette var hennes egen feil siden hun drakk seg så full. Dette hadde mennene også ment og saken hadde blitt henlagt. 

Skrevet
2 timer siden, Trykksjakta skrev:

Tror vi alle vet svaret her. Hadde de samme guttene stappet en slange oppi rompa til en sovende kvinne, hadde de blitt dømt for gruppevoldtekt og fort fått 4-6 år i fengsel.

Men siden ovegrep mot menn anses for å være lite alvorlig og til tider morsomt for mange, slipper man unna med noen måneders fengsel.

Fy for et depressivt og bittert syn du har på mennesker og livet. Skaff deg hjelp mann. Ikke alle hater menn selv om du tror det og kanskje gjør det selv. 

Gjest sunriseandsunset
Skrevet
8 hours ago, Lirah said:

Jeg har sett videoer av kvinner der de har blitt latterliggjort og misbrukt, og jeg har sett videoer der kvinner har blitt hånet og slått av menn. Videoer av menn som blir sparket i ballene er ikke videoer jeg ser florere på sosiale medier, og jeg er særdeles aktiv både på tik tok og youtube. Så du mener at når menn blir utsatt for vold så ler alle, mens når kvinner blir det så blir det tatt alvorlig? Du er ute å kjøre.  

Du spekulerer mye og antar det verste. Faktum er at de fleste overgrepssaker blir henlagt, det skal mye til for å bli dømt. Jeg vil gjerne se kildene dine på at menn ikke blir tatt alvorlig når det kommer til overgrep, jeg vil også se statistikk på at i tilfeller der menn blir utsatt for seksuelle overgrep, så får gjerningspersonene lavere straff enn om det var en kvinne de forgrep seg på. Jeg har søkt litt, og det er lite statistikk på dette, men du kan jo se om du finner det, siden du hardnakket påstår at her er det forskjell på kjønn når det kommer til hvilke dommer gjerningspersonen får. 

Men jeg kan synke ned på ditt nivå... Om en kvinne hadde opplevd dette, hadde hun fått beskjed av politiet om at dette var hennes egen feil siden hun drakk seg så full. Dette hadde mennene også ment og saken hadde blitt henlagt. 

Ikke meg du siterte, men her finner du litt tankemat

https://www.psychologytoday.com/us/blog/talking-about-men/201911/domestic-violence-against-men-no-laughing-matter

Skrevet (endret)

Jeg hadde trodd man fikk mye strengere straff for det! 😮 Hvorfor trodde de at det var morsomt! Jeg forstår ikke motivasjonen deres til å gjøre noe så grusomt! 😥
Hvor DUM går det an å være?! Og de var fem stykker! Man skulle trodd at i alle fall en av dem hadde hjerne nok til å stoppe de andre.

Endret av Chiyo
  • Liker 4
Skrevet
På 25.8.2020 den 10.37, Isambard skrev:

Her har de altså ført en kompressorslange inn i rumpa til en sovende mann og påført store fysiske og psykiske plager:

https://www.dagbladet.no/nyheter/domt-til-fengsel-etter-kompressor-overgrep/72775311

De får fengsel i 4 og 6 måneder. Jeg skjønner det ikke. Det er voldtekt å føre gjenstander inn i rumpe eller vagina til noen som er bevisstløse. Det skal være minimum 3 års fengsel. Hva skjedde her?

Hva i all verden gjør dette mindre alvorlig enn å føre fingrene inn i en dame eller mann som sover? Fordi det var en spøk? Ville det vært like morsomt hvis de gjorde det samme mot en kvinne?

Jeg stusset også veldig over hvor mild straffen er. Det er jo voldtekt på en måte. Av en sovende mann. Stakkars mann som opplevde det. Jeg håper advokaten hans anker.

• Liker 6
Skrevet
På 26.8.2020 den 10.25, Trykksjakta skrev:

Tror at mye av problemet er at mange av de som jobber i rettsystemet fremdeles er fra en generasjon der overgrep generelt ble tatt lett på. Gammeldagse holdninger er fremdeles inngrodd, som at menn blir mindre traumatisert etter seksuelle overgrep enn kvinner, lettkledd= større sjanse for voldtekt, en mor vil neppe forgripe seg på sin egen sønn, osv. 

Jeg tror og håper det endrer seg når yngre generasjoner kommer til. Men noe jeg har merket er at de som ofte har de mest fordømmende holdningene mot menn som blir misbrukt faktisk er menn, ikke kvinner. 

Dette er voldtekt etter min mening. Det var ikke seksuelt motivert, men det er det mange voldtekter som heller ikke er. Personen som filmet fikk bare en bot. Helt tragisk. Du er like delaktig om du filmer mener jeg. 

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, miss spjåk skrev:

Tror at mye av problemet er at mange av de som jobber i rettsystemet fremdeles er fra en generasjon der overgrep generelt ble tatt lett på. Gammeldagse holdninger er fremdeles inngrodd, som at menn blir mindre traumatisert etter seksuelle overgrep enn kvinner, lettkledd= større sjanse for voldtekt, en mor vil neppe forgripe seg på sin egen sønn, osv. 

Jeg tror og håper det endrer seg når yngre generasjoner kommer til. Men noe jeg har merket er at de som ofte har de mest fordømmende holdningene mot menn som blir misbrukt faktisk er menn, ikke kvinner. 

Dette er voldtekt etter min mening. Det var ikke seksuelt motivert, men det er det mange voldtekter som heller ikke er. Personen som filmet fikk bare en bot. Helt tragisk. Du er like delaktig om du filmer mener jeg. 

Helt sykt at noen kan stå og se på. Likegyldigheten er verre enn noe. 😢

• Liker 2
Skrevet
På 25.8.2020 den 10.37, Isambard skrev:

Her har de altså ført en kompressorslange inn i rumpa til en sovende mann og påført store fysiske og psykiske plager:

https://www.dagbladet.no/nyheter/domt-til-fengsel-etter-kompressor-overgrep/72775311

De får fengsel i 4 og 6 måneder. Jeg skjønner det ikke. Det er voldtekt å føre gjenstander inn i rumpe eller vagina til noen som er bevisstløse. Det skal være minimum 3 års fengsel. Hva skjedde her?

Hva i all verden gjør dette mindre alvorlig enn å føre fingrene inn i en dame eller mann som sover? Fordi det var en spøk? Ville det vært like morsomt hvis de gjorde det samme mot en kvinne?

Dette er "verre", siden så mye luft blåst inn i kroppen kan føre til indre skader og i verste fall død. Dette er både et seksuelt overgrep og drapsforsøk. 

Nå må vi også huske på at offeret i denne saken er en mann, og menn har beviselig dårligere rettsvern enn kvinner. I et land med et fungerende rettsvesen burde dette føre til livstid i fengsel. 

Skrevet
17 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Helt sykt at noen kan stå og se på. Likegyldigheten er verre enn noe. 😢

Ja ikke sant. Synes alle skulle fått flere år i fengsel. Vet ikke hvor skadet offeret ble, skulle tro det ble lagt stor vekt på det, men virker ikke sånn?! 😟

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, miss spjåk skrev:

Ja ikke sant. Synes alle skulle fått flere år i fengsel. Vet ikke hvor skadet offeret ble, skulle tro det ble lagt stor vekt på det, men virker ikke sånn?! 😟

Enig i at hele gjengen burde fått flere års fengsel. Offeret synes jeg også burde få noen millioner i erstatning. De kunne ha blitt i fengsel til de hadde snekret nok paller til å dekke beløpet...

Når det gjelder å vektlegge offerets skader så synes jeg at «tilfeldige» konsekvenser bør ha liten relevans. Dersom man gjør noe uansvarlig, krenkende og potensielt svært farlig så mener jeg at straffen bør bli høy selv i et tilfelle hvor det tilfeldigvis gikk bra. Når det koker ned til ren flaks så mener jeg at handlingen i prinsippet var like ille.

• Liker 5
Skrevet

Reagerte på det samme selv da jeg leste artikkelen.

For noen idioter.

Gjest Blondie65
Skrevet
På 26.8.2020 den 10.34, Lampe1 skrev:

Dette er hvorfor legdommerne og jury er en uting, de klarer ikke tenke saklig.

Enig!

Gjest Trykksjakta
Skrevet
På 26.8.2020 den 12.55, Lirah skrev:

Eksemplet er jo i denne saken.

Tror du virkelig på ramme alvor at straffen ville vært på 4 måneders fengsel for å stappe en kompressorslange lang opp i vagina på en sovende kvinne??

Du vet inderlig godt at straffen ville vært mye strenger. Du skriver i vei om at overgrep henlegges etc. Det er en avsporing. Der er vi jo evige. Alt for mange slipper unna.

I denne saken er derimot handlingen ubestridt og de er dømte. Men får altså bare 4-6 måneders fengsel for det som er en særdeles grov gruppevoldtekt.

Det hadde ALDRI skjedd om offeret var en sovende kvinne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...