Gå til innhold

Overgrep med kompressor- hvorfor så lav straff??

Anbefalte innlegg

Gjest Lily_88
Skrevet

En ting jeg lurer på med denne saken; kan fornærmede saksøke "kompisene", hvis det blir en latterlig dom?

Denne saken er så jævlig at jeg fatter ikke hva som surrer i hodet på enkelte folk! 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 timer siden, Isambard skrev:

Her har de altså ført en kompressorslange inn i rumpa til en sovende mann og påført store fysiske og psykiske plager:

https://www.dagbladet.no/nyheter/domt-til-fengsel-etter-kompressor-overgrep/72775311

De får fengsel i 4 og 6 måneder. Jeg skjønner det ikke. Det er voldtekt å føre gjenstander inn i rumpe eller vagina til noen som er bevisstløse. Det skal være minimum 3 års fengsel. Hva skjedde her?

Hva i all verden gjør dette mindre alvorlig enn å føre fingrene inn i en dame eller mann som sover? Fordi det var en spøk? Ville det vært like morsomt hvis de gjorde det samme mot en kvinne?

Gud. Der er jo kjempe farlig! Straffen de fikk er jo en vits. 

• Liker 3
Skrevet

Ryddet for spekulasjoner og svar til det. 

_popcorn_, mod

Gjest Nimbus2000
Skrevet (endret)
2 timer siden, Nimbus2000 skrev:

Synes det er noe av det dårlige med artikkelen. De forklarer jo ikke hvorfor straffen ble så lav som den ble. I mine øyne er dette en grov voldtekt. Ikke bare ble mannen penetrert analt, men det ble presset 13 liter luft opp i analen(som påfører ytterligere smerte), det var en gruppevoldtekt og den ble filmet. 

Jeg synes mediene svikter sitt samfunnsansvar når de formidler slike dommer uten å forklare hvorfor dommen ble som den ble. Jeg og mange andre blir ofte forbanna over hvor lavt straffenivå vi har i landet. Men det er jo delvis fordi vi leser artikler i avisene som ikke forklarer hvorfor straffen ble så lav som den ble. 

Kan jo være at jeg mente at straffen var passe om jeg fikk en god forklaring. Om jeg ikke var fornøyd med forklaringen så gir demokratiet meg mulighet til å forsøke å gjøre straffene strengere  for denne typen forbrytelser. 

Endret av Nimbus2000
Skrevet

Direkte mishandling! Uskyldig spøk med noen som sovner kan være å tegne på bart e.l. men 13(!) Liter luft i systemet må da være farlig.

• Liker 8
Gjest theTitanic
Skrevet
3 timer siden, Isambard skrev:

Her har de altså ført en kompressorslange inn i rumpa til en sovende mann og påført store fysiske og psykiske plager:

https://www.dagbladet.no/nyheter/domt-til-fengsel-etter-kompressor-overgrep/72775311

De får fengsel i 4 og 6 måneder. Jeg skjønner det ikke. Det er voldtekt å føre gjenstander inn i rumpe eller vagina til noen som er bevisstløse. Det skal være minimum 3 års fengsel. Hva skjedde her?

Hva i all verden gjør dette mindre alvorlig enn å føre fingrene inn i en dame eller mann som sover? Fordi det var en spøk? Ville det vært like morsomt hvis de gjorde det samme mot en kvinne?

Med tanker på hvor mye lidelse offeret vil ha i ettertid både fysisk og psykisk så syntes jeg 8 år i fengsel hadde vært passe. 

Skrevet

Det jeg ikke skjønner er hvorfor man i retten ikke gikk etter dette som et DRAPSFORSØK. Det er faktisk relativt vanlig at den som får luft blåst inn i endetarmsåpningen dør - trykkluft inn der i 1-2 sekunder regnes som nok til å påføre alvorlige skader, og det er å påregne at det står om livet for pasienten. Det har vært flere sånne saker i media de seinere årene; burde man ikke kunne gå ut fra at normalt oppegående mennesker VET at det der er skikkelig farlig? 

Snakk om å være drittsekker: «vanlig å tulle litt med dem som sovner på fest»... herre min hatt! 

• Liker 17
Skrevet

Jeg lurer på hvordan de resonnerte seg fram til at dette ville være en god idé. 

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, Lysistrata skrev:

Det jeg ikke skjønner er hvorfor man i retten ikke gikk etter dette som et DRAPSFORSØK. Det er faktisk relativt vanlig at den som får luft blåst inn i endetarmsåpningen dør - trykkluft inn der i 1-2 sekunder regnes som nok til å påføre alvorlige skader, og det er å påregne at det står om livet for pasienten. Det har vært flere sånne saker i media de seinere årene; burde man ikke kunne gå ut fra at normalt oppegående mennesker VET at det der er skikkelig farlig? 

Snakk om å være drittsekker: «vanlig å tulle litt med dem som sovner på fest»... herre min hatt! 

Jeg er enig. Dette var i praksis et drapsforsøk på linje med å stikke en kniv i brystet på noen. I tillegg var det temmelig nært en voldtekt (jeg mener det var det, men ser lenger oppe i tråden at jussen muligens er for rigid), det var opplagt grov vold, det var filming av et overgrep og det var distribusjon av det overgrepsmaterialet. Straffen her er en gedigen vits. 

• Liker 10
Gjest Blondie65
Skrevet

Problemet her er nok anmeldelsen tipper jeg. Mest sannsynlig anmeldt som vold med kroppsskade til følge, ikke voldtekt eller seksuelt overgrep.

Det at de også filmet det burde virke skjerpende. Jeg har egentlig ikke ord for hvor bedriftne jeg synes disse "kompisene" er.

Gjest Nimbus2000
Skrevet (endret)
7 timer siden, Brunello skrev:

Henvisningen blir misvisende. Det er nødvendig vis ikke voldtekt å innføre en gjenstand i vagina eller endetarmsåpningen. Bestemmelsen forutsetter at handlingen kan defineres som voldtekt etter §291. I dette tilfellet er hovedforutsetningen om at handlingen skal være av seksuell karakter ikke til stede.

§ 291. Voldtekt

Med fengsel inntil 10 år straffes den som

a) skaffer seg seksuell omgang ved vold eller truende atferd,
b) har seksuell omgang med noen som er bevisstløs eller av andre grunner ute av stand til å motsette seg handlingen, eller
c) ved vold eller truende atferd får noen til å ha seksuell omgang med en annen, eller til å utføre handlinger som svarer til seksuell omgang med seg selv.

Jeg skjønner at det er noe jeg har misforstått. For åpenbart har profesjonelle dommere mer kunnskap om jussen enn meg så når de ikke er dømt for grov voldtekt så er nok det riktig. Men spørsmålet er jo om dommerne kom til en annen konklusjon enn meg fordi Dagbaldet utelater vesentlige momenter eller om jeg har misforstått jussen helt. 

Jeg synes at beskrivelsen Dagbaldet gir passer svært godt til grov voldtekt. Mulig loven er slik du hevder. Jeg er ikke jurist så jeg skal ikke si noe sikkert. Men synes det er veldig spesielt om denne handlingen her ikke skal ha "seksuell karakter" slik du skriver. Jeg vil absolutt si at offerets seksuelle integritet har blitt krenket. 

Endret av Nimbus2000
Gjest Nimbus2000
Skrevet (endret)
5 timer siden, HalldirV2 skrev:

Jeg lurer på hvordan de resonnerte seg fram til at dette ville være en god idé. 

De dømte angrer jo ikke engang i ettertid. De har ikke sagt unnskyld og sier det kun at det er "vanlig å spøke med folk som sover i deres vennekrets". 

Dette er jo livsfarlige mennesker.

Endret av Nimbus2000
Skrevet
9 timer siden, Isambard skrev:

Disse hadde fortjent livstid i fengsel. Dette var et mordforsøk.

Skrevet
6 minutter siden, Nimbus2000 skrev:

De dømte angrer jo ikke engang i ettertid. De har ikke sagt unnskyld og sier det kun at det "er vanlig å spøke med folk som sover i deres vennekrets". 

Dette er jo livsfarlige mennesker.

Sperr dem inne for alltid.

Skrevet

Det ble anmeldt som voldtekt men nedsubsumert av riksadvokaten. 

– Voldtektsbestemmelsen kan anvendes selv om handlingen ikke er seksuelt motivert. Jeg mente det var riktig å anmelde dette forholdet som voldtekt, men jeg registrerer at det nå er nedsubsumert av riksadvokaten, sier Borgersen.

«Nedsubsumert» betyr at påtalemyndigheten mener at en straffebestemmelse med lavere strafferamme skal brukes.

(...) 

Statsadvokat Arvid Malde, som behandlet saken før den ble sendt videre til riksadvokaten, foreslo i sin påtegning at voldtektsanklagene ble henlagt.

– Det gjorde jeg etter en helhetsvurdering av bevisene i saken. Jeg mente at det ikke utover enhver rimelig tvil kunne bevises at endestykket til luftkompressoren hadde vært inni fornærmede. Det ville, slik statsadvokaten så det, være vanskelig å bevise akkurat hvor endestykket var plassert, sier Malde.

Så flisespikking har resultert i en latterlig lav dom. For en vits. https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/K3VAjX/fem-unge-menn-tiltalt-blaste-13-liter-komprimert-luft-inn-i-rumpa-pa

Skrevet

Enig. Dette er helt vanvittig grovt og latterlig straff, de kunne drept ham 😡

• Liker 4
Skrevet
10 minutter siden, Albbas skrev:

Så flisespikking har resultert i en latterlig lav dom. For en vits. https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/K3VAjX/fem-unge-menn-tiltalt-blaste-13-liter-komprimert-luft-inn-i-rumpa-pa

Dette er en forbrytelse som burde vært straffet med døden i et rettferdig samfunn.

Dette var et mordforsøk på en forsvarsløs person. Heng dem!

Skrevet
8 minutter siden, Albbas skrev:

Hvordan mener han det er tvil om at munningen var plassert i endetarmen?!? Hvordan havnet ellers all luften inn i kroppen hans?! Grov kroppskrenkelse har strafferamme inntil 6 år! Så sitter det en fjott av en statsadvokat og pisser på sitt eget fagfelt og lar voldsmenn slippe billig unna!! Attpåtil var RIKSADVOKATEN enig i at det var fornuftig anveldelse av straffeloven!?!?? Er det så innmari farlig å risikere at folk sitter i fengsel i mer enn 6 mnd her i landet siden soningskøene er så lange eller hva skjer med rettsvesenet egentlig?!?!

• Liker 10
Skrevet

Beklager litt usaklighet.

ville også gjerne visst mer om hvorfor dommene er så lave.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...