Gå til innhold

Takfornying - male takstein

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har gjort det her? Gjorde du det selv eller brukte du firma? Hva ble prisen?

Taksteinen på huset mitt hadde sårt trengt en oppfriskning, men jeg tror ikke det er nødvendig å bytte den ut på noen år enda. Vurderer derfor å fornye steinen med maling, men kjenner ingen som har gjort det. Kjipt hvis det bare blir tull. 

Anonymkode: e799f...ea2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I mange tilfeller hjelper det godt å bare rense takstein med høyttrykksspyler. Bør riktignok lese litt om hvordan man gjør det, for det er kjedelig om taksteinen blåser avgårde pga. vanntrykket. Det finnes også kjemikalier som kan sprøytes på for å drepe mose, misfarging osv. 

Bare pass på at du ikke faller av taket. Om du er ustø i høyden bør du sette bort jobben. Og for all del, IKKE gjør slike jobber svart. Om de du leier inn faller ned og brekker ryggen er DU ansvarlig, og kan risikere å sitte igjen med milliongjeld. Siden de er engasjert ulovlig er du å anse som arbeidsgiver, og om du ikke har yrkesskadeerstatning på dine ansatte kan du fort sitte i saksa og dømmes til å betale uføretrygd livet ut.  

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sameiet nedenfor meg har spylt tak i hele sommer, skiftet noe stein og gått fra rødt til sort. Taket ble malt med sprøyte. Rulle og pensel og spann tar tiiiiid!! 

Anonymkode: 75146...32f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sameiet nedenfor meg har spylt tak i hele sommer, skiftet noe stein og gått fra rødt til sort. Taket ble malt med sprøyte. Rulle og pensel og spann tar tiiiiid!! 

Anonymkode: 75146...32f

Har skjønt det er sprøyte som er tingen, ja. Men spørs om jeg skal la noen proffe ta seg av det, jeg er ikke så glad i høyden. To små barn har jeg også, ikke så lett å få fred til å holde på😅 Koster jo en del (selv om det er billigere enn å bytte hele taket), så vil gjerne være sikker på at resultatet blir bra. 

Anonymkode: e799f...ea2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Annonse

Vi har gjort dette i sommer, vi har så bratt tak at vi ikke tør å gjøre noe arbeid på det selv og har brukt et firma. Det kostet 70k for huset og garasjen. Det ser veldig bra ut og vi er veldig fornøyde, vi hadde et veldig mosegrodd, grått og skjoldete tak fra 83, nå ser det helt nytt ut.

De fikk vasket av helt ekstremt mye vekst, det lå et 5cm tykt lag med mose og møkk over hele gårdsplassen mens de holdt på. Vi hadde ikke klart å vaske taket selv på denne måten, de kom med en høytrykkspyler som er så stor at den kom på egen henger og to mann brukte tre arbeidsdager på å spyle en og en stein og fikk bort all mose mellom og under alle takstein.

Så ble taket grunnet før de sprøytet på 150 liter maling, taket gikk fra å være veldig falmet, skjoldete, grått og mosegrodd til å ha en helt ren, sort og gjevn overflate. 

Vårt tak fra 83 er i god stand og ville holdt 10-15 år til men tidligere eier likte å ha store trær inntil huset og mosen fikk et godt grep på og mellom alle takstein og det vil ødelegge taket. Etter hva jeg har lest er vasken av taket som kan forlenge levetiden på taket fordi det ikke er noe mose som kan føre fuktighet inn under taksteinene, fuktig mose kan fryse på vinteren og sprenge takstein og føre til lekkasjer. Det er vasken av taket som er størsteparten av arbeidet.

Malingen vil hindre at ny mose vil feste seg med en gang. og det ser helt nytt ut. Mine foreldre gjorde dette for 5 år siden i 2015 og taket er fortsatt plettfritt. Jeg er spent på om snøen vil bli liggende på taket til vinteren for overflaten er nå mye glattere enn tidligere.

Vi valgte å bruke 70k på dette nå istedenfor 250k for nytt tak om 5 år- Nå kan vi vente 20 år før vi må punge ut for helt nytt tak.

Anonymkode: be6cc...9eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...