Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen med erfaring med familivernkontoret ang problemer i parforholdet?

Er det god hjelp å få? Hvordan fungerer det egentlig? Kan man avslutte etter første møtet hvis man ikke syns no om det? Blir barna på noen måte dratt inn i det? Vi har time der snart pga en hendelse i forholdet vårt. Men samtidig usikre på om vi skal. Hva kan de gjøre for oss?! 

Anonymkode: f81f5...3bb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å bli familieterapeut er en lang og vanskelig utdanning. Dere vil føle dere godt tatt imot. De kommer til å hjelpe dere med å reflektere over handlingene deres, og deres mulige ulike kommunikasjonsspråk og kjærlighetsspråk. Dere kan avslutte etter første time om dere ønsker det. Dere kan også få timer hver for dere om dere ønsker. Mange ulike måter å få terapi på.

Anonymkode: 35ab7...f83

Gjest Alterego666
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å bli familieterapeut er en lang og vanskelig utdanning.

Ok? Fortell.

Skrevet

Det var liten vits i å kaste bort tida der for min del. De var mer opptatt av å fordele skyld enn å løse selve problemet. 

Sitat

Familieterapi er et tilbud der flere i en familie får hjelp samtidig. Utgangspunktet er en tankegang om at alle blir påvirket hvis ett familiemedlem har et problem, og at alle har viktige innspill som må bli hørt for at det enkelte familiemedlem skal få det bedre. 

Pen tanke, men hvis en person har et problem som i stor grad går ut over familien og som vedkommende nekter å ta tak i selv, holder det ikke å skulle komme med en «du gjør sikkert noe feil du også» holdning som jeg ble  møtt med.
l vårt tilfelle var det dårlig økonomisk styring fra hans side, løgner, manipulering og veldig mye annet som gjorde at jeg dro ham med. Han drev psykisk mishandling.
De spurte ham om han hadde noen innspill til hva jeg burde gjøre annerledes, og han sa i fullt alvor at han ikke likte fargen på papiret jeg pakket inn gaver til ham med.
Man skulle tro det var en dårlig spøk, men nei. De spurte meg hva jeg synes om det, og jeg var så feig og på det tiden underkuet at jeg sa joda, det var vel greit det, jeg skal finne et annet gavepapir som han sikkert liker. 
Man skulle tro det var en dårlig spøk, og jeg kan ikke fatte at jeg godtok det. Men de var ute etter en enkel løsning, og jeg var lett å undertrykke. Man blir gjerne sånn av å være sammen med en mann som bedriver gaslighting. Så de fikk en enkel løsning ved at jeg kjøpte nytt gavepapir, han slapp å ta tak i problemene sine, og statistikken deres ser pen ut med nok en avsluttet, vellykket sak.

Jeg har sett flere beskrive det samme. De tar den sterkestes parti for å få avsluttet saken fortest mulig. Den svake parten protesterer ikke, så det er den enkleste løsningen for dem. 

Anonymkode: 84233...f98

• Liker 4
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å bli familieterapeut er en lang og vanskelig utdanning. Dere vil føle dere godt tatt imot. De kommer til å hjelpe dere med å reflektere over handlingene deres, og deres mulige ulike kommunikasjonsspråk og kjærlighetsspråk. Dere kan avslutte etter første time om dere ønsker det. Dere kan også få timer hver for dere om dere ønsker. Mange ulike måter å få terapi på.

Takk for svar. TS

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var liten vits i å kaste bort tida der for min del. De var mer opptatt av å fordele skyld enn å løse selve problemet. 

Pen tanke, men hvis en person har et problem som i stor grad går ut over familien og som vedkommende nekter å ta tak i selv, holder det ikke å skulle komme med en «du gjør sikkert noe feil du også» holdning som jeg ble  møtt med.
l vårt tilfelle var det dårlig økonomisk styring fra hans side, løgner, manipulering og veldig mye annet som gjorde at jeg dro ham med. Han drev psykisk mishandling.
De spurte ham om han hadde noen innspill til hva jeg burde gjøre annerledes, og han sa i fullt alvor at han ikke likte fargen på papiret jeg pakket inn gaver til ham med.
Man skulle tro det var en dårlig spøk, men nei. De spurte meg hva jeg synes om det, og jeg var så feig og på det tiden underkuet at jeg sa joda, det var vel greit det, jeg skal finne et annet gavepapir som han sikkert liker. 
Man skulle tro det var en dårlig spøk, og jeg kan ikke fatte at jeg godtok det. Men de var ute etter en enkel løsning, og jeg var lett å undertrykke. Man blir gjerne sånn av å være sammen med en mann som bedriver gaslighting. Så de fikk en enkel løsning ved at jeg kjøpte nytt gavepapir, han slapp å ta tak i problemene sine, og statistikken deres ser pen ut med nok en avsluttet, vellykket sak.

Jeg har sett flere beskrive det samme. De tar den sterkestes parti for å få avsluttet saken fortest mulig. Den svake parten protesterer ikke, så det er den enkleste løsningen for dem. 

Oi, fargepå gavepapir. Spesielt. Håper du har det bra nå. Takk for svar. TS

Skrevet

Litt useriøs og tar alltid parti med mor

er kvinne selv

Anonymkode: 732e3...a35

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Litt useriøs og tar alltid parti med mor

er kvinne selv

Anonymkode: 732e3...a35

Ok. Men her er det forholdet vårt og det som har skjedd vi skal snakke om. Det er ingen barnefordeligssak eller noe sånt. TS

Skrevet

Jeg har gode erfaringer med FVK. Det kommer selvfølgelig an på hvilken terapeut man får. Vi for vår del fikk en vi begge matchet med, men vi ble informert om på forhånd at vi kunne bytte terapeut om vi kom til å ønske det.

Vi lærte mye om oss selv og hverandre. For vår del reddet det forholdet. Jeg har også erfaringer med FVK i forbindelse med mekling med eksen. Vi hadde gjort det slutt på forhånd og måtte komme dit for å avtale alt som måtte avtales. Den prosessen gikk også veldig bra. 

Terapi passer ikke nødvendigvis alle, men jeg mener oppriktig at det er verdt forsøket.

Anonymkode: dcc78...a5e

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gode erfaringer med FVK. Det kommer selvfølgelig an på hvilken terapeut man får. Vi for vår del fikk en vi begge matchet med, men vi ble informert om på forhånd at vi kunne bytte terapeut om vi kom til å ønske det.

Vi lærte mye om oss selv og hverandre. For vår del reddet det forholdet. Jeg har også erfaringer med FVK i forbindelse med mekling med eksen. Vi hadde gjort det slutt på forhånd og måtte komme dit for å avtale alt som måtte avtales. Den prosessen gikk også veldig bra. 

Terapi passer ikke nødvendigvis alle, men jeg mener oppriktig at det er verdt forsøket.

Anonymkode: dcc78...a5e

Takk for svar. 

Her er saken slik at jeg føler meg sviktet, mens min mann ikke forstår at han har gjort noe galt. Jeg har det veldig vondt. Så vi håpet at kanskje en tur eller to til terapaut kunne hjulpet. For vi begge elsker hverandre. Trenger bare hjelp til å komme over denne bølgen her.

Skrevet

For vår del var det ikke så nyttig. Terapeuten mente våre problemer var små (når vi i realiteten sliter veldig) og at det burde gå bra fordi vi elsker hverandre. Er ikke alltid så enkelt. 

Anonymkode: c948c...f25

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For vår del var det ikke så nyttig. Terapeuten mente våre problemer var små (når vi i realiteten sliter veldig) og at det burde gå bra fordi vi elsker hverandre. Er ikke alltid så enkelt. 

Anonymkode: c948c...f25

Nei det er jeg enig med deg i. Ikke bestandig det holder med å elske hverandre... TS

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Familieterapeut er ikke en beskyttet tittel, og krever ingen autorisasjon. Jeg forstår ikke at du kan påstå at utdanningen er lang og vanskelig?

Anonymkode: da82b...687

• Liker 2
Skrevet

Det vil nok være helt avhengig av hvem dere får.

Lykke til uansett ❤️ Når dere ikke klarer å se ting fra hverandres perspektiv, så er det uansett greit å få inn en tredjeperson.

Anonymkode: 5c096...76f

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Familieterapeut er ikke en beskyttet tittel, og krever ingen autorisasjon. Jeg forstår ikke at du kan påstå at utdanningen er lang og vanskelig?

Anonymkode: da82b...687

Krever psykolog- eller høyskoleutdanning innen helse, samt videreutdanning i familieterapi. 

Anonymkode: cc785...fc8

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så klart de spør hva du syns om det. Eller ville du helst at de skulle spørre for deg? Det er også helt innenfor at de spør om innspill fra han om hva du bør gjøre annerledes også. Det er jo en selvfølge i veiledning. 

Man skulle tro det var en dårlig spøk, og jeg kan ikke fatte at jeg godtok det. Men de var ute etter en enkel løsning, og jeg var lett å undertrykke.

Hva mener du med enkel løsning? I familieterapi/veiledning så er det jo meningen å hjelpe familiene til å reflektere selv over utfordringene og komme til egne løsninger så langt det lar seg gjøre. Går det helt over styr vil de nok komme med noen gode innspill. Men i utgangspunktet skal familiene være i stand til å komme frem til gode løsninger selv. 

Man blir gjerne sånn av å være sammen med en mann som bedriver gaslighting. Så de fikk en enkel løsning ved at jeg kjøpte nytt gavepapir, han slapp å ta tak i problemene sine, og statistikken deres ser pen ut med nok en avsluttet, vellykket sak.

Det er sannsynligvis ikke så enkelt som du skal ha det til. De gjorde seg garantert opp noen tanker om både deg og han, særlig om den eneste løsningen dere kom frem til var å kjøpe nytt gavepapir. Men familievernkontoret kan jo ikke bestemme over dere, de har ikke myndighet til å bestemme hva hverken du eller han skal gjøre. Dessuten, om du var så underkuet, ville det nok være mer hensiktsmessig om du fikk jobbet deg igjennom dette hos en profesjonell først. 

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

De tar ikke parti med den sterkeste. Men igjen, de kan ikke bestemme over dere eller tvinge dere til å fortelle hva dere egentlig mener.

Anonymkode: 71b61...239

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...