Gå til innhold

Rydding - decluttering - minimalisme

Fremhevede innlegg

Skrevet
15 timer siden, MiniMjau skrev:

Kjempebra! Vil du si noe om "reisen"? 

Nybegynnerfeil? Kompromisser med andre i familien? Hva med barnas leker(om du har barn)? Har du angret på noe? Hva er den største forskjellen det har gjort for deg? Ja, ser du skriver litt da... 

Gode spørsmål! :)

Det startet med at jeg også fikk nok. Så mye ting overalt, fullt loft, aldri klær å gå med, og skap og skuffer fulle. Jeg gikk litt kategori for kategori, startet med klær, og så ble loftet en stor del av mitt prosjekt. Kasse for kasse. Affeksjonsverdi? Ta vare på i første omgang. Skøyter jeg ikke har brukt på 10 år? Vel, koster kanskje 500 kr, så om jeg skal gå på skøyter igjen har jeg råd til et par nye. Det er tvilsomt det skjer. Derfor ble de solgt. Osv. Man lærer å ikke ta vare på alt "i tilfelle", det er viktig :)

Så hadde jeg et samlivsbrudd, som gjorde at jeg måtte gå gjennom alt jeg eide. Jeg passet på å flytte med kun ting jeg trengte i hverdagen, og ting jeg elsket. Det var så enkelt å flytte inn i ny bolig, og ikke ha den rote-boksen som aldri blir pakket ut, eller bare flytte med seg kasser som ikke var åpnet på årevis. Alt ble pakket ut på et par dager, og fikk sine nye hjem.

Nybegynnerfeilen min var bare å ikke ta bilder :ler: Og så må man ikke tro at dette er gjort én gang, ferdig. Jeg har i etterkant kvittet meg med mye jeg tok vare på først, for jeg har lært bedre hva jeg bruker og ikke. Og det er helt ok! Er man usikker, så ta vare på gjenstanden i 6 mnd til. Har man ikke brukt eller tenkt på den (med mindre det er sesong), så kan man kvitte seg med den. Det er også lurt å ikke kjøpe ny oppbevaring eller organisering før man er helt ferdig, plutselig har du en ledig hylle, skuff eller boks fra noe du har kvittet deg med. Ikke organiser før du har minimert :) 

Jeg har ikke barn, men har noen tanker om hva jeg vil gjøre om vi får barn :) Da tenker jeg å rullere leker, ikke ha for mange ute samtidig, og heller håpe på kvalitetsleker som holder lenge. Mange gode youtube-videoer om minimalisme og barn.

Fikk meg samboer etterhvert, og han er heldigvis med på livsstilen og tankegangen. Han har selv kvittet seg med mye når han flyttet inn. Vi gjorde to kjøkken om til ett, og beholdt det som var fornuftig, og det som hadde stor affeksjonsverdi. Alt er på kjøkkenet, vi har ikke ekstra på loftet. Hvorfor ikke bruke det fine serviset i hverdagen? De fine glassene og koppene? Bedre at det blir brukt, enn at det står og støver ned.

Største forskjellen er kontroll på hva jeg eier, kunnskap om hva jeg vil bruke tiden min på, og at jeg har endret mye i livet. Jeg har fått en klarhet i hva jeg liker, og hva jeg egentlig misliker. Mental klarhet, og en ro i å vite at alt er greit. Det er så lett å holde det ryddig, for alt har faste plasser. Vi har ikke fulle skap, skuffer og hyller. Det er lett å vedlikeholde, ingen av oss shopper noe særlig, og jeg er nøye med at om jeg kjøper f.eks en ny kaffekopp, så gir jeg vekk en gammel.

Huff, du må ikke starte meg :ler: Håper det gir mening. 

Og - jeg har ikke angret på noe! Ikke en eneste gjenstand jeg har gitt bort. Det er lov å ha ting man bare ikke klarer å kvitte seg med, men la det være en boks og to, og ikke et helt loft eller en kjeller :) 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 timer siden, Drizzt skrev:

Jeg har spart første sko og et par plagg fra hver av babyene mine. Og så har jeg laget små albumer med bilder fra babytiden til hvert av barna. For min del holder det. :) Min mor hadde spart mine første sko og en pen kjole og det synes jeg er nok :)

Min mor er en sånn som sparer på omtrent ALT. Jeg vil si til forsvar for de som absolutt ikke kaster/rydder/sorterer at jeg har kost meg skikkelig med kassen med alt av skolebøker, tegnebøker og minner fra da jeg var liten. 

Som en digresjon.... Min mor har også sikkert 200 blomsterpotter, årgang på årgang med blader hun abonnerer på. Veggene er fulle av sånne "tullebilder" fra syden(type du får ta bilde sammen med en kamel på kamelsafari, med egypt påtrykt bildet . Skuffene på kjøkkenet er fullt med tomme rømmebegre, sikkert 50 sånne sportsflasker og tomme imsdalflasker med tut, plast-boller som jeg husker hun hadde da jeg var liten.... hun har det ryddig og rent da, bare veldig veldig fullt i alle skuffer og skap.

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, Navani skrev:

Gode spørsmål! :)

Det startet med at jeg også fikk nok. Så mye ting overalt, fullt loft, aldri klær å gå med, og skap og skuffer fulle. Jeg gikk litt kategori for kategori, startet med klær, og så ble loftet en stor del av mitt prosjekt. Kasse for kasse. Affeksjonsverdi? Ta vare på i første omgang. Skøyter jeg ikke har brukt på 10 år? Vel, koster kanskje 500 kr, så om jeg skal gå på skøyter igjen har jeg råd til et par nye. Det er tvilsomt det skjer. Derfor ble de solgt. Osv. Man lærer å ikke ta vare på alt "i tilfelle", det er viktig :)

Så hadde jeg et samlivsbrudd, som gjorde at jeg måtte gå gjennom alt jeg eide. Jeg passet på å flytte med kun ting jeg trengte i hverdagen, og ting jeg elsket. Det var så enkelt å flytte inn i ny bolig, og ikke ha den rote-boksen som aldri blir pakket ut, eller bare flytte med seg kasser som ikke var åpnet på årevis. Alt ble pakket ut på et par dager, og fikk sine nye hjem.

Nybegynnerfeilen min var bare å ikke ta bilder :ler: Og så må man ikke tro at dette er gjort én gang, ferdig. Jeg har i etterkant kvittet meg med mye jeg tok vare på først, for jeg har lært bedre hva jeg bruker og ikke. Og det er helt ok! Er man usikker, så ta vare på gjenstanden i 6 mnd til. Har man ikke brukt eller tenkt på den (med mindre det er sesong), så kan man kvitte seg med den. Det er også lurt å ikke kjøpe ny oppbevaring eller organisering før man er helt ferdig, plutselig har du en ledig hylle, skuff eller boks fra noe du har kvittet deg med. Ikke organiser før du har minimert :) 

Jeg har ikke barn, men har noen tanker om hva jeg vil gjøre om vi får barn :) Da tenker jeg å rullere leker, ikke ha for mange ute samtidig, og heller håpe på kvalitetsleker som holder lenge. Mange gode youtube-videoer om minimalisme og barn.

Fikk meg samboer etterhvert, og han er heldigvis med på livsstilen og tankegangen. Han har selv kvittet seg med mye når han flyttet inn. Vi gjorde to kjøkken om til ett, og beholdt det som var fornuftig, og det som hadde stor affeksjonsverdi. Alt er på kjøkkenet, vi har ikke ekstra på loftet. Hvorfor ikke bruke det fine serviset i hverdagen? De fine glassene og koppene? Bedre at det blir brukt, enn at det står og støver ned.

Største forskjellen er kontroll på hva jeg eier, kunnskap om hva jeg vil bruke tiden min på, og at jeg har endret mye i livet. Jeg har fått en klarhet i hva jeg liker, og hva jeg egentlig misliker. Mental klarhet, og en ro i å vite at alt er greit. Det er så lett å holde det ryddig, for alt har faste plasser. Vi har ikke fulle skap, skuffer og hyller. Det er lett å vedlikeholde, ingen av oss shopper noe særlig, og jeg er nøye med at om jeg kjøper f.eks en ny kaffekopp, så gir jeg vekk en gammel.

Huff, du må ikke starte meg :ler: Håper det gir mening. 

Og - jeg har ikke angret på noe! Ikke en eneste gjenstand jeg har gitt bort. Det er lov å ha ting man bare ikke klarer å kvitte seg med, men la det være en boks og to, og ikke et helt loft eller en kjeller :) 

Nei, tusen takk, det er kjempenyttig å lese! 
Jeg er jo helt i startgropen og har allerede gjort meg de samme tankene du har.

Det er jo veldig fristende å kjøpe pene bokser og begynne å få det PENT med en gang. MEN som du sier, så må en rydde samme kategori igjen og igjen for å "bli ferdig" nminimalisert. Feks så hadde jeg en stor pose med toalettsaker stående i klesskapet. Ryddet i den for noen dager siden, så nå er det bare litt av den igjen. Så åpnet jeg klesskapet ista, og så det som var igjen i den posen, og så umiddelbart flere ting jeg faktisk ikke trenger.  Selvsagt så er det kategorier som trenger lengre tid mellom ryddingene.

Rullere leker er lurt. Når de er spedbarn så kan jo du bytte det du vil. men etterhvert blir de større og mer bevisst på hva de har, så da må de nesten være med å bestemme litt selv hva som skal rulleres/bort.  Ellers blir de flyvende ned i den boksen hele tiden og hente leker selv. Eller spørre foreldre om de kan hente leker til dem.

Jeg har også vært i et samlivsbrudd. Fikk ryddet skikkelig opp(synes jeg da) før jeg pakket flytteeskene. Tok ihvertfall
ikke med meg rusk og rask. Alt ble gått gjennom. Nå står det igjen to esker i boden. En halvfull med bøker, og en eske med "kontorting" og diverse(ja, en roteeske kanskje). 

Nå er det helg, så spent på hva helgen bringer av rydding og organisering. Må prøve komme meg litt ut av huset også...😂

Introvert som jeg er så koser jeg meg glugg ihjel med å sitte en hel helg for meg selv og sortere stuff.

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, Navani skrev:

Det er også lurt å ikke kjøpe ny oppbevaring eller organisering før man er helt ferdig, plutselig har du en ledig hylle, skuff eller boks fra noe du har kvittet deg med. Ikke organiser før du har minimert :) 

Oh yeah! Jeg har til og med kvitta meg med flere oppbevaringsbokser og møbler. Trenger de ikke lenger, for det er ikke noe å ha i de. Har også opptil flere hyller som  er tomme 😄 Det er en fryd for øye.

Mange gode tips ang babysaker, takk skal dere ha! Skal ha en gjennomgang av de tingene igjen til uken 😄

Anonymkode: 79b33...5c6

• Liker 2
  • 2 uker senere...
Skrevet

Det begynner en serie på Netflix i morra om rydding/organisering. Spent på det:)

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, MiniMjau skrev:

Det begynner en serie på Netflix i morra om rydding/organisering. Spent på det:)

Oi, hva heter den? 

Skrevet
5 timer siden, YjLKm skrev:

Oi, hva heter den? 

The Home Edit. 

Skrevet

Spennende, skal sjekke den ut :) Men det ser ut til å være mest organisering. Husk at man må kvitte seg med alt man ikke trenger før man starter å organisere, ellers ender man bare opp med å organisere igjen og igjen og igjen - og organisere ting man ikke bruker eller trenger :) Plassen din er verd mye, og ikke la den fylles opp av organisert rot som du ikke trenger. Det er så viktig!

Vi fikk oss et nytt, brukt spisebord sist uke. Gleder meg til å få gitt bort det gamle + en del klær til nærmeste bruktbutikk i dag, godt å få ting som ikke brukes ut av huset 😄  

• Liker 1
  • 1 år senere...
Skrevet

Har funnet ryddbortrotet.no, og er strålende fornøyd med det! Har kvittet oss med masse greier, og fått solgt på Finn/Tise for over 4000kr bare i januar nå i 2022!

Synes det er ekstremt vanskelig med håndlaget keramikk fra familien til samboer. Vi har 12 kopper eller noe fra dem, som vi ikke bruker. De står der i skapet, fordi det ikke føles riktig å kvitte seg med det. Og samboer vil ikke. Det er hans, og da gjør jo ikke jeg noe med dem. Men slike ting som tar plass og ikke brukes er virkelig en fryyyd å få ut av hus! 

Anonymkode: 97a8b...e60

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.2.2022 den 23.46):

Har funnet ryddbortrotet.no, og er strålende fornøyd med det! Har kvittet oss med masse greier, og fått solgt på Finn/Tise for over 4000kr bare i januar nå i 2022!

Synes det er ekstremt vanskelig med håndlaget keramikk fra familien til samboer. Vi har 12 kopper eller noe fra dem, som vi ikke bruker. De står der i skapet, fordi det ikke føles riktig å kvitte seg med det. Og samboer vil ikke. Det er hans, og da gjør jo ikke jeg noe med dem. Men slike ting som tar plass og ikke brukes er virkelig en fryyyd å få ut av hus! 

Anonymkode: 97a8b...e60

kan du kvitte deg med 10 kopper og beholde 2? eller 4 eller 6? begynne med å sette dem vekk, før de gradvis beveger seg mot nærmeste loppemarked?

Anonymkode: 9b410...484

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...