MiniMjau Skrevet 24. august 2020 #1 Skrevet 24. august 2020 Er det flere som driver med rydding og organisering om dagen? Som liker å rydde, lage systemer, gi bort, selge, og kanskje leve et ganske minimalistisk liv (materielt sett). Følger dere noen blogger / instakontoer? Hvor finner dere inspirasjon? Lest noen bra bøker om temaet? Jeg har lest litt om japansk minimalisme /"ryddeteori". Jeg har sett litt på Marie Kondo. Hun blir veldig spesiell, så jeg måtte spe på med litt av Synnøve Skarbø sine ryddebøker, så fant jeg liksom en gylden middelvei. Jeg følger blant annet ryddekonsulenten på instagram. Hun har mange fine tips og en del utfordringsrunder en kan slenge seg med på. Jeg blir "sliten" av rot og for mye ting i hus, jeg blir irritert, og jeg hater å snuble i rot og bruke alt for mye tid på å lete etter ting eller flytte på hauger med stuff. Så det er derfor jeg nå er underveis på min ryddereise. Jeg må ta meg grundig sammen, for jeg er egentlig ikke sånn kjemperyddig av meg. Jeg rydder kategori for kategori. Tar litt hver dag. Har jeg god tid tar jeg "store" kategorier, har jeg bare en liten time til rydding så går jeg gjennom alt av ladere og elektiske dingser.... alle monner drar. 4
MissLucy Skrevet 24. august 2020 #2 Skrevet 24. august 2020 Jeg begynte med Irina Lee's bok Shoppingfri, og liker også Joshua Becker's bok Clutterfree with kids. Joshua Becker har også en veldig bra blogg som heter becomingminimalist.com. Ellers liker jeg bloggen Be More with Less. Joshua Becker og makkeren Ryan Nicodemus har og en podcast som heter the Minimalists. 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #3 Skrevet 25. august 2020 Jeg elsker å rydde! Holder på å ta hele huset, et rom omgangen. Anonymkode: f0f98...a73
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #4 Skrevet 25. august 2020 Jeg skjønte ikke helt hvor mye jeg hadde før jeg flyttet til ny bolig for halvannet år siden 😲 Kvittet meg med ganske mye i forbindelse med flyttingen, men dro likevel med meg alt for mye inn i ny leilighet. Siden jeg flyttet inn her har jeg rensket opp og kvittet meg med ting litt i rykk og napp, og målet er å til slutt sitte igjen kun med det jeg trenger og/ eller bruker. Det er en prosess, men merker at jeg blir mindre og mindre sentimental for hver gang, så bl.a. gaver og arvegods som hadde stått i skap/ boder siden jeg fikk det har jeg nå fått gitt bort/ solgt. Jeg bruker ikke noen ryddebok eller annen inspirasjonskilde, men en venninne som ble hektet på Feng Shui reklamerte voldsomt for den metoden. Anonymkode: 537a0...e98
MiniMjau Skrevet 25. august 2020 Forfatter #5 Skrevet 25. august 2020 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg elsker å rydde! Holder på å ta hele huset, et rom omgangen. Anonymkode: f0f98...a73 Jeg tar kategori for kategori. Noen kategorier er små, andre store. I dag har jeg ryddet i alt av ledninger/ladere etc. Fikk kvittet meg med godt over halvparten. Kastet alt av magasiner og blad. Har abonnert, så hadde flere årganger liggende. Estimerte det til ca 50 kg (!!!). Alt gikk i papiravfallet. Det var godt. I morgen står hageutstyr/potter etc for tur. Samt organisering av kjøleskap. 4
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #6 Skrevet 26. august 2020 21 timer siden, MiniMjau skrev: Jeg tar kategori for kategori. Noen kategorier er små, andre store. I dag har jeg ryddet i alt av ledninger/ladere etc. Fikk kvittet meg med godt over halvparten. Kastet alt av magasiner og blad. Har abonnert, så hadde flere årganger liggende. Estimerte det til ca 50 kg (!!!). Alt gikk i papiravfallet. Det var godt. I morgen står hageutstyr/potter etc for tur. Samt organisering av kjøleskap. Helt nydelig! Jeg har ryddet på soverommet de siste dagene, og der er alle klærne til både meg og mannen. Kvittet oss med minst 50 plagg hver. Mye hadde vi ikke hatt på kroppen på 5 år. Faktisk så ille at jeg er flau. Anonymkode: f0f98...a73 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #7 Skrevet 26. august 2020 Denne youtube-kanalen har mange videoer med tips om rydding og decluttering https://www.youtube.com/channel/UC5c3csRaQTw9ZnHge1mTw4A Anonymkode: 3a2ba...f7b 1
MiniMjau Skrevet 26. august 2020 Forfatter #8 Skrevet 26. august 2020 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Helt nydelig! Jeg har ryddet på soverommet de siste dagene, og der er alle klærne til både meg og mannen. Kvittet oss med minst 50 plagg hver. Mye hadde vi ikke hatt på kroppen på 5 år. Faktisk så ille at jeg er flau. Anonymkode: f0f98...a73 Ja, det blir ganske mye, når er river ut alt og begynner å sortere. Jeg er fortsatt i sjokk over mengden bladet jeg hadde i skuffer og skap! Ble ikke kjøleskap i dag, men jeg tok kokebøker/oppskrifter og barnas vintetrøy(siden det har brått blitt veldig kaldt her). Kasta en høy stabel med gamle oppskriftshefte fra blad...kokebøker til Fretex. Jeg ser på meg selv som sånn passe ryddig, flink til å rote. Og helt passe på systemer. Det sklir ofte litt ut, eller jeg greier ikke opprettholde dem, av en eller annen grunn. Jeg tenker at jeg egentlig ikke har så veldig mye " clutter" og stuff og skrot....men nåe jeg begynner å rydde og åpne esker.. .så blir det en del lell. :)) Endret 26. august 2020 av MiniMjau 1
MiniMjau Skrevet 26. august 2020 Forfatter #9 Skrevet 26. august 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Denne youtube-kanalen har mange videoer med tips om rydding og decluttering https://www.youtube.com/channel/UC5c3csRaQTw9ZnHge1mTw4A Anonymkode: 3a2ba...f7b takk, disse videoene likte jeg. 🙂 Takk for tips! 1
Drizzt Skrevet 26. august 2020 #10 Skrevet 26. august 2020 Joda, det har jeg drevet med de siste 5-6 årene iallefall 😄 Fortsatt et stykke unna, men jeg ser at så lenge barna er små, er det vanskeligere. Venter til de yngste vokser litt til og da håper jeg det blir mindre stæsj hjemme. Ellers kastet, solgte, donerte mange ting sist vi flyttet og er flink å bruke klær og utstyr fra eldste til de yngste, så det kjøpes i mye mindre skala enn før. Minimalisme er ikke min greie, men prøver å kvitte meg med ting vi ikke trenger istedet for å oppbevare dem i boden til senere tid 😄 2
Navani Skrevet 27. august 2020 #11 Skrevet 27. august 2020 (endret) Jeg er på andre siden, ferdig minimert Går likevel gjennom huset en gang i halvåret ca, og ser om det er noe som ikke er brukt i det siste. Bare å spørre om det er noe jeg kanskje kan hjelpe med Jeg anbefaler Marie Kondo sin bok eller lydbok for en start, og så finnes det også mange andre bra bøker. Goodby, things av Fumio Sasaki. Jeg leser på Kindle, som også anbefales! Jeg likte godt Essensialism (Greg McKeown), men den går også litt mot business og bedrift. Men essensialisme går kort fortalt ut på å legge tid og energi på de få tingene som betyr noe, og kutte ut det andre. Ganske hånd i hånd med minimalisme. Ellers er det mye på youtube, men der er også mye tolket til eget bruk. Det funker fint som inspirasjon da! Og ser du en del av dem, forklares også Marie Kondo sin metode ganske bra. Hun har også en netflix-serie. Når det gjelder klær, kan jeg anbefale Use Less (dansk youtuber) sin kanal, og A small wardrobe (australsk youtuber). De har gode guider til bedre stil med få klær. Simply Happy Zen er også linket over, hun har også masse bra. Det er godt å være på "den andre siden" altså, jeg har sånn en ro i huset mitt og trives veldig, veldig godt med det jeg har. I mitt hus er det kun ting jeg elsker, og ting jeg bruker jevnt Skap og hyller er ikke stappfulle, og alle gjenstander har sin plass. Det er sjelero, det. Edit: Ååå husk å ta før-bilder, det gjorde jeg alt for lite og angrer! Endret 27. august 2020 av Navani 3 1
MiniMjau Skrevet 27. august 2020 Forfatter #12 Skrevet 27. august 2020 6 timer siden, Navani skrev: Jeg er på andre siden, ferdig minimert Går likevel gjennom huset en gang i halvåret ca, og ser om det er noe som ikke er brukt i det siste. Bare å spørre om det er noe jeg kanskje kan hjelpe med Jeg anbefaler Marie Kondo sin bok eller lydbok for en start, og så finnes det også mange andre bra bøker. Goodby, things av Fumio Sasaki. Jeg leser på Kindle, som også anbefales! Jeg likte godt Essensialism (Greg McKeown), men den går også litt mot business og bedrift. Men essensialisme går kort fortalt ut på å legge tid og energi på de få tingene som betyr noe, og kutte ut det andre. Ganske hånd i hånd med minimalisme. Ellers er det mye på youtube, men der er også mye tolket til eget bruk. Det funker fint som inspirasjon da! Og ser du en del av dem, forklares også Marie Kondo sin metode ganske bra. Hun har også en netflix-serie. Når det gjelder klær, kan jeg anbefale Use Less (dansk youtuber) sin kanal, og A small wardrobe (australsk youtuber). De har gode guider til bedre stil med få klær. Simply Happy Zen er også linket over, hun har også masse bra. Det er godt å være på "den andre siden" altså, jeg har sånn en ro i huset mitt og trives veldig, veldig godt med det jeg har. I mitt hus er det kun ting jeg elsker, og ting jeg bruker jevnt Skap og hyller er ikke stappfulle, og alle gjenstander har sin plass. Det er sjelero, det. Edit: Ååå husk å ta før-bilder, det gjorde jeg alt for lite og angrer! Kjempebra! Vil du si noe om "reisen"? Nybegynnerfeil? Kompromisser med andre i familien? Hva med barnas leker(om du har barn)? Har du angret på noe? Hva er den største forskjellen det har gjort for deg? Ja, ser du skriver litt da... 1
MiniMjau Skrevet 28. august 2020 Forfatter #13 Skrevet 28. august 2020 På 26.8.2020 den 23.00, Drizzt skrev: Joda, det har jeg drevet med de siste 5-6 årene iallefall 😄 Fortsatt et stykke unna, men jeg ser at så lenge barna er små, er det vanskeligere. Venter til de yngste vokser litt til og da håper jeg det blir mindre stæsj hjemme. Ellers kastet, solgte, donerte mange ting sist vi flyttet og er flink å bruke klær og utstyr fra eldste til de yngste, så det kjøpes i mye mindre skala enn før. Minimalisme er ikke min greie, men prøver å kvitte meg med ting vi ikke trenger istedet for å oppbevare dem i boden til senere tid 😄 Ja, med små barn er det litt vanskeligere. De elsker jo TING! Samt at det blir en del utstyr, og klær til all slags vær. Som en da må ha. Eller må en? Ja, så langt har jeg ikke kommet ennå. Tenker likevel å ta unna en god del av lekene som flyter rundt... og ha de i boden sånn at vi kan ta fram igjen senere. Bytte ut lekene, på en måte. Her er det spesielt ett av barna som har veldig mye leker og småtterier(jente ja...). Leker med kanskje 10% av det hun har. så her er det potensiale. Minimalisme fenger om mye mer enn bare å rydde/kvitte seg med ting ja, det er heller ikke alt som er etter min smak. Men jeg skal la meg inspirere i så stor grad som mulig for å minske "støyet" rundt meg. Jeg vil nok tjene mye på det, jeg har et litt bråkete indre😄, og trives best i ryddige omgivelser. Har også barn som krever en del ekstra oppfølging, så det alt alt har sin plass, sånn at hverdagen går smooooth er ganske nødvendig for oss. En annen ting jeg må KVITTE meg med er halvferdige prosjekter som bare gnager i sjela mi. Jeg har flere skuffer med restegarn.....fordi jeg skal strikke kluter. Jeg har knapt et minutt til overs til å sette meg med strikking, og om jeg har det så er ikke strikking det jeg prioriterer å gjøre... Syskrin som bugner over av ting jeg skal fikse, et akebrett i garasjen som har stått der i 3 år, som mangler en skrue..., en stabel med lister- just in case. Altså: det minimalistene kaller identity-items og just-in-case items, er en kilde til mye indre uro her i huset. Glansede magasiner hadde jeg mye av , har lest, men så ble de bare liggende, fordi jeg skulle jo bruke de til inspirasjon for mote, interiør, livsstil..., de gikk RETT i pappavfallet. Puh! Godt. 1
Hoppetaujenta Skrevet 28. august 2020 #14 Skrevet 28. august 2020 Jeg har kvittet meg med mye, mange ganger. Senest fire turer til ombruksbutikk/fretex for kort tid siden, men... Jeg liker å bo minimalistisk og jeg liker hobbyting. Jeg liker å ha et utvalg av klær og "ting" også, så jeg befinner meg et sted i mellom på denne reisen. Min bolig er for liten til å kvitte meg med alt som jeg ikke bruker alltid. Det er rett og slett vanskelig å gi slipp. Jeg vet at tingene da bestemmer over meg, men der er vi ikke ferdigdiskutert; meg og tingene mine. Jeg er veldig glad i planter. Noen få grønne blikkfang er vakkert å se på, men jeg trives med mange grønne planter. Det blir ikke et minimalistisk uttrykk av sånt. Kan ikke tenke meg å kvitte meg med dem. Det er vanskelig. Jeg er visst ikke en slik som kan klare det og gjøre det superenkelt og luftig, innerst i sjela mi. Jeg liker jo alle Hoppetingene mine. Det er vanskelig. 2
Drizzt Skrevet 28. august 2020 #15 Skrevet 28. august 2020 (endret) 1 time siden, MiniMjau skrev: Ja, med små barn er det litt vanskeligere. De elsker jo TING! Samt at det blir en del utstyr, og klær til all slags vær. Som en da må ha. Eller må en? Ja, så langt har jeg ikke kommet ennå. Tenker likevel å ta unna en god del av lekene som flyter rundt... og ha de i boden sånn at vi kan ta fram igjen senere. Bytte ut lekene, på en måte. Her er det spesielt ett av barna som har veldig mye leker og småtterier(jente ja...). Leker med kanskje 10% av det hun har. så her er det potensiale. Minimalisme fenger om mye mer enn bare å rydde/kvitte seg med ting ja, det er heller ikke alt som er etter min smak. Men jeg skal la meg inspirere i så stor grad som mulig for å minske "støyet" rundt meg. Jeg vil nok tjene mye på det, jeg har et litt bråkete indre😄, og trives best i ryddige omgivelser. Har også barn som krever en del ekstra oppfølging, så det alt alt har sin plass, sånn at hverdagen går smooooth er ganske nødvendig for oss. En annen ting jeg må KVITTE meg med er halvferdige prosjekter som bare gnager i sjela mi. Jeg har flere skuffer med restegarn.....fordi jeg skal strikke kluter. Jeg har knapt et minutt til overs til å sette meg med strikking, og om jeg har det så er ikke strikking det jeg prioriterer å gjøre... Syskrin som bugner over av ting jeg skal fikse, et akebrett i garasjen som har stått der i 3 år, som mangler en skrue..., en stabel med lister- just in case. Altså: det minimalistene kaller identity-items og just-in-case items, er en kilde til mye indre uro her i huset. Glansede magasiner hadde jeg mye av , har lest, men så ble de bare liggende, fordi jeg skulle jo bruke de til inspirasjon for mote, interiør, livsstil..., de gikk RETT i pappavfallet. Puh! Godt. Ja, de skal ha klær til all slags vær og mye blir skittent i barnehagen og på skolen, glemt, osv. Leker har vi dessverre også litt for mange av. Tre barn med hver sine leker og noen fellesleker. Men jeg har pakket en god del av lekene jeg ser det lekes med minst og vurderer egentlig å selge dem som en pakke på finn til billigpenge. Fint med variasjon av lek, men man trenger ikke 5 av alt. I en kort periode vurderte jeg også minimalisme og så på mange youtube videoer med tips og tanker. En av videoene var med en dame som sa noe som ''det er ingen faste regler i minimalisme, du finner din egen versjon selv'' eller noe sånt. Hjemme er det mange identity-items og just-in-case items også 😄 Men det er ikke sånn at man blir overveldet av det. Vi har god lagringsplass, så mye er ute av synet (men jeg vet det er der når jeg trenger det). Det er mange ting som bruker sesongvis og så pakkes ned igjen til neste sesong. Men ja, må sikkert gå en runde til og se hva som må forlate huset for godt. For meg funker det best å gjøre det gradvis og ikke i et stort tak. Plutselig får jeg ''humøret'' for det og da blir det mye som blir gitt bort, solgt, kastet, osv. Helt utrolig hvor mange ting som samler seg med tiden som familien vokser. Da vi var bare 2 og bodde i en 2-roms i starten kunne vi samle alle våre ting i en mellomstor varebil. Nå, mange år og 3 barn senere mistenker jeg vi trenger et par semi-trailere. Minst 😄 Endret 28. august 2020 av Drizzt
MissLucy Skrevet 28. august 2020 #16 Skrevet 28. august 2020 re barn og barns rot: Det viktigste er å ikke slippe tingene inn i huset i det hele tatt! Da datteren min var liten gjorde jeg en avtale med henne om at jeg skulle kjøpe en fin ting hun ønsket seg, hvis hun droppet småting av typen happy meal leker, kinderegg, tivolipremier, blader med leker og den type ting i ett år. Når det gjaldt andre småting hun likte, type polly pocket og my little pony, så snakket vi om at leker hun tar godt vare på, kan hun selge når hun er ferdig med dem. Det var en lykkelig dag den dagen hun fikk solgt hele beholdningen av mlp og polly pocket og zhuzhu og what not, og kjøpte sin første ipad for pengene hun tjente. Ekstra stas var det å vise den frem til besteforeldre som hadde gitt henne lekene hun solgte, og si at denne ipaden har jeg egentlig fått av dere til jul i fjor og i forfjor og året før! 3
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #17 Skrevet 28. august 2020 Hun her liker jeg: https://www.youtube.com/c/Howtogyst Som andre også nevner: barn! Her hvor vi bor, er det også mest vinter. Så mange store ting pga det. Jeg skulle gjerne ha tømt alt av skuffer og skap. Men jeg må nesten ha noe p spise av og med. Har planer om å flytte langt om noen år, så om noen kopper eller tallerkener knuses før den tid, så vil de ikke bli erstattet 😅 Hobbysaker også. Jeg er hjemme, ikke i jobb. Har en praktisk hobby, men alle sakene som følger med, gjør meg litt smågal å se på. 🙈 Jeg gikk gjennom alle sakene for litt over ett år siden. Har hatt en minigjennomgang nå, og flere ting har gått ut. Ting jeg trodde jeg kunne få bruk for, men som har vært urørt siden forrige rydding. Men! Hva skal jeg gjøre med babysaker? Hvor mye trenger man av såkalte minner? Der er jeg usikker på hvor mye jeg ønsker, og ikke minst hvor mye ungen ønsker når hun en gang faktisk er voksen?? 🤷♀️ Anonymkode: 79b33...5c6
Drizzt Skrevet 28. august 2020 #18 Skrevet 28. august 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men! Hva skal jeg gjøre med babysaker? Hvor mye trenger man av såkalte minner? Der er jeg usikker på hvor mye jeg ønsker, og ikke minst hvor mye ungen ønsker når hun en gang faktisk er voksen?? 🤷♀️ Anonymkode: 79b33...5c6 Jeg har spart første sko og et par plagg fra hver av babyene mine. Og så har jeg laget små albumer med bilder fra babytiden til hvert av barna. For min del holder det. Min mor hadde spart mine første sko og en pen kjole og det synes jeg er nok 1
badevakta Skrevet 28. august 2020 #19 Skrevet 28. august 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men! Hva skal jeg gjøre med babysaker? Hvor mye trenger man av såkalte minner? Der er jeg usikker på hvor mye jeg ønsker, og ikke minst hvor mye ungen ønsker når hun en gang faktisk er voksen?? 🤷♀️ Anonymkode: 79b33...5c6 Jeg har bare en kasse pr barn, og ser gjerne gjennom når jeg legger ned i noe nytt. Til å begynne med samla jeg på bursdagskort f.eks, men det slutta jeg fort med. Dåpskortene har jeg fortsatt, og noen helt spesielle. Første sko, første barnehagesekk, et par babyplagg, en rangle. Ellers legger jeg oppi utgåtte pass, favorittleke/bamse, noen tegninger, avisutklipp, bilde, medaljer fra idrett etc. Etter hvert som årene går synes jeg det er lettere å avgjøre hva som bør tas vare på. Jeg er glad for at min mamma tok vare på alle ponnyene mine selv om det var en hel bærepose. 😅 Det var hele livet mitt en lang periode og jeg får fremdeles varme følelser når jeg ser på dem. Selv har jeg også russebuksa mi, juleballkjolen, liste over brevvenner jeg hadde, første skriveboka på skolen, en og annen prøve, en dagbok og masse bilder som jeg tenker å scanne inn.
MiniMjau Skrevet 28. august 2020 Forfatter #20 Skrevet 28. august 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hun her liker jeg: https://www.youtube.com/c/Howtogyst Som andre også nevner: barn! Her hvor vi bor, er det også mest vinter. Så mange store ting pga det. Jeg skulle gjerne ha tømt alt av skuffer og skap. Men jeg må nesten ha noe p spise av og med. Har planer om å flytte langt om noen år, så om noen kopper eller tallerkener knuses før den tid, så vil de ikke bli erstattet 😅 Hobbysaker også. Jeg er hjemme, ikke i jobb. Har en praktisk hobby, men alle sakene som følger med, gjør meg litt smågal å se på. 🙈 Jeg gikk gjennom alle sakene for litt over ett år siden. Har hatt en minigjennomgang nå, og flere ting har gått ut. Ting jeg trodde jeg kunne få bruk for, men som har vært urørt siden forrige rydding. Men! Hva skal jeg gjøre med babysaker? Hvor mye trenger man av såkalte minner? Der er jeg usikker på hvor mye jeg ønsker, og ikke minst hvor mye ungen ønsker når hun en gang faktisk er voksen?? 🤷♀️ Anonymkode: 79b33...5c6 Babysaker: jeg har en liten eske, med første body/lue og litt hjemmesydd/strikka. Første sko. Ikke mye. Så har barna hver sin "minneboks"på loftet, Med bursdagskort, litt tegninger, dåpslys og lignende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå