MorTil2 Skrevet 28. august 2020 #121 Skrevet 28. august 2020 29 minutter siden, Energidronning skrev: La oss håpe at han får mye støtte, så får han lederrollen han fortjener! Uten sammenligning for øvrig, så mener jeg at usikkerheten omkring Trond Giske kan sammenlignes med usikkerheten omkring Nicolai Tangen. I begge tilfeller er det behov for å eliminere enhver tvil om hvor ens lojalitet ligger, og dette må gjøres ved å vise en handling som tilsier at man faktisk er villig til å ofre noe for å oppnå tillit. Nicolai Tangen ofret en formue som de færreste av oss noen gang kan forestille oss. Men ved å gjøre det, synliggjør han en ekte vilje til å tre inn i rollen som daglig leder for Norges Bank. Du skal være en ganske fanatisk SVér eller Rødt tilhenger for ikke å føle respekt for det han ofrer (at han har mer enn nok penger utenom, er ikke relevant i denne sammenheng). Trond Giske viser ingen som helst vilje til å ofre noe som helst. I hans tankegang, er det legitimt å kreve at andre skal tilgi han, behandle han pent og la han bli den han ønsker å bli, uten å stille krav til ham. Han er liksom så god at han er verdt å ha uansett. Det er litt sånn Donald Trumf fakter - hør og tro på meg, alt annet er falske nyheter. En god leder tar ansvar for sine avgjørelse, også når det bikker imot. En god leder er en som medarbeiderne føler de kan henvende seg til når det bikker imot. En god leder skriver ikke lange innlegg på FB med sutring når verden går han imot. Han står i stormen, innrømmer sine feil og er klar og tydelig på hva som skal gjøres for å skape forbedringer. Trond Giske er ikke den lederen. 15
Mmmwhatever Skrevet 28. august 2020 #122 Skrevet 28. august 2020 6 timer siden, Energidronning skrev: Trond Giske er Norge svar på Bill Clinton! Forskjellen er at hva Bill har gjort med Monika er mye verre...Bill løy også under ed... Så kan dere bare slutte med heksejakten mot en av de dyktigste norske politikere? Jeg er enig i at Bill Clinton behandlet Monica Lewinsky forferdeleg dårlig og viste ekstremt dårlig dømmekraft, for ikke å snakke om heksejakten mot Monica i mediene etterpå. Stakkars kvinne!!! Der er det jammen mange som bør skamme seg. Men Gidske er ikke utsatt for en heksejakt, og har gravd sin egen grav. Du er ikke en dyktig politiker når du fremviser så dårlig dømmekraft - både da han gikk etter disse unge kvinnene, og nå, når han ikke ser at hans egen jakt på makt skader partiet. Han setter seg selv foran Ap. 4
Mmmwhatever Skrevet 28. august 2020 #123 Skrevet 28. august 2020 Og boka til kona var jo en katastrofe. Det at den ble utgitt viser også veldig dårlig dømmekraft. For selvsagt har Gidske hatt en finger med i spillet der også. 10
Energidronning Skrevet 28. august 2020 #124 Skrevet 28. august 2020 12 minutter siden, MorTil2 skrev: Det er litt sånn Donald Trumf... Takk at du har sammenlignet TG med Donald Trump! Det er bare bevis på ordtaket "bak en hver vellyket mann står en sterk kvinne": Melania og Haddy! Trond Giske - Norges svar på Bill Clinton! - kanskje mer passende sammenligning? Både litt provoserende alfa-leder menn, men geniale politikere!
Justlooking Skrevet 28. august 2020 #125 Skrevet 28. august 2020 3 timer siden, Susan Sto Helit skrev: Var det ikke han som minister som ble fotografert mens han tok Synnøve Svabøe på puppene? (I et "morsomt" stunt) Kan ikke egentlig huske at Giske hadde noe annet han kan minnes for som minister... Det var ikke ham. Det var Torbjørn Jagland og SS plasserte hendene hans på puppene sine. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/B5py9/jaglands-puppetafsing-blir-pensum Hun ble forøvrig anmeldt for dette i ettertid, av en ap politiker, men saken ble henlagt.
Isambard Skrevet 28. august 2020 #126 Skrevet 28. august 2020 Jeg skjønner ikke at de vurderte å fronte Giske når de vet hvor mye bråk det måtte bli. Giske har blitt et symbol på om man er for eller imot #metoo. Han burde trekke seg for partiet sin del, og sette egne ønsker til side. Jeg skjønner ikke helt kravet om å legge seg enda mer flat. La oss si det kommer et varsel som han oppriktig mener er feil. Skal han protestere eller må han late som om han er lei seg for ting som etter hans mening ikke har skjedd? 4
Isambard Skrevet 28. august 2020 #127 Skrevet 28. august 2020 (endret) 4 timer siden, Susan Sto Helit skrev: Var det ikke han som minister som ble fotografert mens han tok Synnøve Svabøe på puppene? (I et "morsomt" stunt) Kan ikke egentlig huske at Giske hadde noe annet han kan minnes for som minister... Det husker jeg veldig godt. Jagland ble instruert til å legge hendene på brystene hennes. Han ville helt tydelig ikke gjøre det og holdt hendene noen cm unna. Hun tok resolutt tak i hendene hans og plasserte dem på brystene for fotografen. HUN ble faktisk anmeldt for dette. Dette var et humorstunt fra hennes side for å parodiere et platecover. Det er en gal verden når dette ender som en anklage mot Giske. Det sier litt om hukommelsen til folk flere år bakover. Endret 28. august 2020 av Isambard 4
Druid Skrevet 28. august 2020 #128 Skrevet 28. august 2020 32 minutter siden, Trykksjakta skrev: Ingen blir vel overrasket om det ligger flere varsler "på lager" for evt. bruk om Giske forsøker seg på nytt... Vel, i så fall er jo det hans eget valg. Det er han selv som har gjemt skjelettene, så det er hans ansvar å stå frem med dem. (Trond har valgt en strategi, den har feilet, det er ingen andres skyld...) 6
MorTil2 Skrevet 28. august 2020 #129 Skrevet 28. august 2020 40 minutter siden, Energidronning skrev: Trond Giske - Norges svar på Bill Clinton! - kanskje mer passende sammenligning? Sammenligningen min handlet ikke om politikk, men om evnen til å ta et aktivt ansvar og vise konstruktiv handlekraft når situasjonen krever det. Om du ønsker å sammenligne TG med BC, så vær så god. Begge to benektet jo det alle andre forsto var en sannhet, og fremviste dermed for alle og enhver sin manglende evne til ansvarlighet og ærlighet. 1
Jobbermedbarn Skrevet 28. august 2020 #130 Skrevet 28. august 2020 Det er tydelig at støttespillerne til TG har feilet ifht hvor mye (lite) tillit som har bygget seg opp igjen. Man kan mene hva man vil om det, men en fylkesleder må ha tillit! Jeg ser begge sider; de som mener at det er en heksejakt, at han er blitt en representant for ukulturen og at det gjelder mange flere, men også at TG har gjort lite selv for å virkelig ta et oppgjør med egen atferd. Jeg ser at unnskyldningen han har kommet med ikke virker troverdig. Da blir det vanskelig å stole på at han som fylkesleder skal rydde opp i ukulturen når det virker som om han egentlig ikke synes det er så ille det han har gjort/hvordan det har vært. Jeg tror at hvis han noen gang skal kunne komme i posisjon i AP må han ta et mye dypere oppgjør med både egen atferd og kulturen i fylkeslaget. Også må kona slutte å uttale seg om hendelser hun ikke har noen forutsetning om å vite noe om, annet enn å selvfølgelig være støtteperson for mennesket TG, for dette må være utrolig tøft! 3
Gjest sunriseandsunset Skrevet 28. august 2020 #131 Skrevet 28. august 2020 Det beste Giske kan gjøre er å innse at slaget er tapt. Han vil aldri kunne klare å skape tillit og legimitet nok til å bli akseptert som leder i AP. Er ikke så sikker på Tadjik heller når man ser på den rollen hun spilte oppe i det hele. Det var veldig merkelig at saken sprakk i den avisen mannen hennes jobber som journalist. AP må satse på nye fjes i ledergruppa. Lene Vågslid vriker fornuftig, jordnær og har gitt et godt inntrykk i de debattene jeg har sett.
Sjøbanan Skrevet 28. august 2020 #132 Skrevet 28. august 2020 På 24.8.2020 den 17.28, mammahjarte skrev: Kan det tenkjast at han ikkje kan noko anna enn politikk? Kva skulle han ellers gjort? Vist eg har skjønt det riktig har han aldri hatt ein "normal" jobb. Massevis av politikere som ikke har gjort anna som får seg fete jobber. Det DE kan, er ettertrakta i arbeidslivet. 1
T-Rex Skrevet 28. august 2020 #133 Skrevet 28. august 2020 1 hour ago, Isambard said: Jeg skjønner ikke at de vurderte å fronte Giske når de vet hvor mye bråk det måtte bli. Giske har blitt et symbol på om man er for eller imot #metoo. Han burde trekke seg for partiet sin del, og sette egne ønsker til side. Jeg skjønner ikke helt kravet om å legge seg enda mer flat. La oss si det kommer et varsel som han oppriktig mener er feil. Skal han protestere eller må han late som om han er lei seg for ting som etter hans mening ikke har skjedd? Sier jo mer om deg enn om noe annet. 4
Gjest Porstarmax Skrevet 28. august 2020 #134 Skrevet 28. august 2020 Han har ikke gjort noe lovbrudd,men vist dårlig oppførsel, derfor lurer jeg på blir han hengt ut for hardt, Er det flere som higer etter makt, bare spør
MorTil2 Skrevet 28. august 2020 #135 Skrevet 28. august 2020 35 minutter siden, sunriseandsunset skrev: Det beste Giske kan gjøre er å innse at slaget er tapt. Han vil aldri kunne klare å skape tillit og legimitet nok til å bli akseptert som leder i AP. Er ikke så sikker på Tadjik heller når man ser på den rollen hun spilte oppe i det hele. Det var veldig merkelig at saken sprakk i den avisen mannen hennes jobber som journalist. AP må satse på nye fjes i ledergruppa. Lene Vågslid vriker fornuftig, jordnær og har gitt et godt inntrykk i de debattene jeg har sett. Mye av AP sitt problem nå, er at de mangler en nasjonal frontfigur som både er en god talsperson for partiet, og en som velgerne kan føle tillit til og oppleve er en god representant for "mannen og kvinnen på gaten". Tadjik har mye kunnskap, men hun har en ille tendens til å bruke taletiden sin på å kritisere andre partier istedenfor å tydeliggjøre hva som er AP sitt alternativ. Støre virker ikke alltid sikker på hvor han står politisk - venstre, høyre, midt i mellom. Og så snakker han litt ofte om foreldrene som er på sykehjem. Antar at med sin rikdom, så er det det mest folkelige han kan komme på når han vil fremvise at han er en av "mannen på gaten". Og nå altså TG. Sikkert dyktig politisk, men akk så lite dyktig mellommenneskelig. Om ikke AP klarer å dyrke frem noen andre nasjonale figurer i året som kommer, tror jeg de vil dale nedover på partibarometeret ettersom valget nærmer seg. 4
Paperwall Skrevet 28. august 2020 #136 Skrevet 28. august 2020 4 timer siden, Susan Sto Helit skrev: Han kan sikkert ha gode politiske intensjoner, og de sakene han jobber for er nok viktige de også. (Det er bare det at det ikke er noen som har hørt om dem.) Problemet her er jo ikke hvilke saker han bevisst velger å fronte. Problemet er hvilke saker og verdier han ubevisst velger å trekke fokus til. (Altså hvilke han i det store bildet faktisk står i front for.) Trond Giske har for mange blitt symbolet på gutteklubben grei i politikken. Han har har vært en del av en ukultur, og møtte en "metoo" sak. Men det å møte en slik sak er han ikke alene om. Utfordringen med Trond Giske, er at han ikke egentlig har akseptert at det han har gjort er feil. Han har ikke tatt på seg skyld. Han har ikke akseptert at det han har gjort ikke er forenelig med de verdiene AP har forsøkt å stå for i mange år. (Kvinnekamp, likeverd osv.) Han har derimot kjempet MOT anklagene fra dag EN. Han kjenner seg ikke igjen. Han opplever ikke at det har vært noen missbruk av makt fra hans side. Han mener at varslerne driver politisk kamp mot han. Til tross for at det i AP og flere andre steder viser seg at du ikke akkurat kommer opp og frem politisk av å være en varsler. Som det påpekes av mange i denne saken: Å stemme Trond Giske inn i et tillitsverv med stor makt og tyngde, og spesielt lenge før saken egentlig er glemt av allmennheten, er et tydelig standpunkt om at Trond Giskes rett til å komme tilbake politisk, er langt viktigere i AP enn å ta vare på de som tør å ta byrden ved å varsle. Det sender et tydelig signal til verden rundt, at en mann med makt kan gjøre hva han vil, uten at det får større konsekvenser for han. Og at i AP skal det IKKE være åpenhet for å varsle, at varslere IKKE blir trodd, bare snakket etter munnen, at kvinner i AP IKKE er like mye verd som menn, og skal heller ikke ha de samme muligheter. Og dette symbolet vil naturlig nok gjøre at AP, som tidligere har prøvd å være likestillingspartiet fremfor noen, vil tape velgere. Det vil ikke være naturlig for noen som er for likestilling å stemme på et parti der de vet at det er gutteklubben grei som styrer. Det vil ikke være naturlig for unge kvinner som er politisk engasjerte å melde seg inn i AP. Det hjelper ikke at Trond Giske er gift med ei flott dame med en annen hudfarge enn seg selv. (For med denne retorikken, så er jo hun bare en dame, og damer er til for å gjøre det menn vill at de skal.) Som flere her tror jeg at et valg av Trond Giske som leder av Trødelag AP ville blitt starten på slutten for hele partiet. Antagelig ville det endt opp med at mange gode politikere hadde meldt seg ut, og startet sitt eget parti. En avløper med en politikk som ligger tett på AP politikken, men med et tydeligere likestillingsstandpunkt. Og det kunne nok fort blitt et stort parti, med mange gode politikere både lokalt og sentralt, som har jobbet seg opp i AP og kan det politiske spillet godt. Så kunne gubbene i gutteklubben grei sittet der med "festkulturen" sin, og forsøkt å bruke sin politiske makt til å tafse på kvinner og fryse dem ut hvis de ikke gjorde som mannfolka ville. Veldig godt skrevet. Jeg, som er en kvinne i tyveårene og i tillegg en sosialdemokrat, ville hatt vansker med å stemme på AP dersom de hadde gitt Giske et tillitsverv. Ved å gi ham et slikt verv to år etter disse anklagene (fra flere kvinner i ungdomspartiet) sier de implisitt at de ikke tar hensyn til kvinnene som varslet og med Giske som leder vil det bli høyere terskel for å varsle om seksuell trakassering, all den tid han har hevdet at disse varslene skyldtes maktkamp og i tillegg til at han ikke tok ansvar for oppførselen sin, men beklagde for at oppførselen hans ble oppfattet som pågående. At flere i AP i Trøndelag kjempet for at han skulle få en lederrolle forteller bare hvor korttenkte de var - utrolig at de ikke skjønte hvilken mediestorm dette ville utløse, som igjen vil skade partiet. Jeg har hvertfall ingen tillit til AP Trøndelag etter dette. 11
Gjest Sitronmelisse Skrevet 28. august 2020 #137 Skrevet 28. august 2020 Skillingsås turte ikke stå frem med nachspielopplevelsen sin med Giske før nå, 6 år etterpå, for nå sitter hun trygt innvalgt i styret i Trøndelag AP. Det sier noe om ukulturen og fryktkulturen som har rådet under Giske og gjengene hans. Skillingsås hadde ikke sittet i styret i dag om hun hadde varslet før. Slik kan det ikke være! Nå er Marit Bjerkås innstilt som ny leder av Trøndelag AP. Så begynner endelig oppryddinga! Men den valgkomiteen...for en gjeng! Snubler i mål nå da endelig.
icock Skrevet 28. august 2020 #138 Skrevet 28. august 2020 (endret) ... Endret 16. oktober 2020 av icock 3
Gjest Sitronmelisse Skrevet 28. august 2020 #139 Skrevet 28. august 2020 Hvor var du under hele Metoo? Det er jo nettopp gutteklubbens maktovergrep i gråsonen som vi nå har fått en helt annen holdning til! Er handlingene straffbare foran en domstol? Nei, men det er nettopp poenget. Gråsoneaktivitet som man ikke lenger tolererer hos overordnede og personer som har en stilling basert på tillit! De som drev på slik er nå pensjonerte på min arbeidsplass. Giske får finne seg et annet beite.
Klossmajor Skrevet 28. august 2020 #140 Skrevet 28. august 2020 På 24.8.2020 den 18.17, Energidronning skrev: Familie Giske er en fotball familie. Madeleine Giske spilte for Røa, LSK, Sandviken, Arna-Bjørnar...på VM og OL også representerte Norge! Faren hennes også spilte fotball i Bundesliga, vet ikke så mye om herrefotball, men svaret kan sikkert googles. Trond har kanskje ikke så mye idrettstalent, men kan bli statsminister kanskje? Faren hennes er tidligere landslagsspiller Anders Giske. Jeg har ikke hørt noe om at Trond Giske er i slekt med verken Anders Giske eller den tidligere Eliteserie-spilleren Kenneth Giske. Trond Giske er fra Trondheim, mens de andre nevnte Giske-ne er fra Møre og Romsdal, hvor det er en øy som heter Giske. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå