Labbene Skrevet 27. august 2020 #61 Skrevet 27. august 2020 De virker jo helt tonedøve i Trøndelag. Synes det er utrolig tøft gjort av de som varsler. Men får jo null støtte av sine lokale ledere der oppe. 20
Mmmwhatever Skrevet 27. august 2020 #62 Skrevet 27. august 2020 På 24.8.2020 den 17.20, Saturday skrev: Jeg blir klin forbanna. En mann som var beryktet skjørtejeger lenge lenge før disse varslene kom. Så tør kvinnene omsider å ta bladet fra munnen. Skildrer systematisk maktmisbruk og seksuell trakassering. Og hva skjer? AP-folka slår ring rundt stakkars Giske. Han har jo ikke gjort noe kriminelt må vite, for ikke å snakke om den stakkars familien hans og den offentlige gapestokken. Jeg kunne akseptert Giske igjen om han tok full selvkritikk, og tok et steg ned. Faktisk satte partiet foran sin egen person. At han nå kjører fullt på, sier så utrolig mye om han. Et nytt slag i trynet for alle de dyktige kvinnene som ga seg fordi de ikke orket trakasseringen. Og for et feil valg av AP. Etter turbulensen er jo dette det siste de trenger. Folk der ute glemmer ikke. De kommer til å gjøre et legendarisk dårlig valg i Trøndelag. Helt enig. Og jeg er medlem i Ap i Trøndelag selv. 🙄 Er ganske nyinnmeldt, jeg har vært medlem i et par år, men jeg orker ikke tanken på å engasjere meg i lokallaget mitt. «Trond» er stadig hedersgjest på møter, ifølge møteinnkallingene jeg får. Jeg skjønner jo hvor lojaliteten ligger da, og den ligger ikke hos varslerne. 21
Gjest Anonym Bruker Skrevet 27. august 2020 #63 Skrevet 27. august 2020 (endret) Igjenn er det komt harde skyts mot Trond Giske, og fortida har innhentet han. Trond Giske har forlengst ærkjent at han i visse samanhenger har opptrått usømeleg , men det er ikkje først bevis for at Trond Giske har gjordt noe straffbart.. Dei fleste kjenner til VG-s oppslag , og som felte Trond Giske 2018. Utan VG-s publikasjon så hadde denne hendelsen meg bekjent ikkje blitt noen sak. Ingen tvil om at Trond er ein av våre dyktigste politikere, og mange kan identifisere seg med politikken han står for. Net, dette er blitt til en fanesak , og en maktkamp - intet annet ! 😲 Handlingene til Giske kan ikkje forsvares, men Giskes handlinger er bare toppen av eit isfjell hvor det meste fortsatt ligge skjult under en godt bevart hemmlighet hos mange, og Giske har som de fleste andre ikkje en plettfri vandel. Dei fleste som har følgt med på nyhetsbilde er truleg blitt kjent med alt rabaldere av sexuel art som er blitt brukt / rettet mot den sittende president i USA. Undres bare på hvem som m/ hånden på hjerte kan påstå at de har reint mel i posen, og de ikkje har på noe på samvittigheten i en eller annen samanheng. ? 😁 Jens Stoltenberg sitt kandidatur går venteleg snart ut i Nato,og da gjør han vel Comback til AP og overtar lederrollen i AP. Problemet er at Stoltenberg har vist stor respekt internasjonalt, men bare ikkje blandt sine egne. Endret 27. august 2020 av Anonym Bruker
Gjest CecilieX Skrevet 27. august 2020 #64 Skrevet 27. august 2020 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/g7Vjbq/trond-giske-aapner-for-at-han-kan-bli-vraket-som-fylkesleder Buhu. Jeg skjønner godt at han synes det blir vanskelig å forsvare seg mot enkeltsaker, men det er uredelig å påstå at det er det som er hovedankepunktet. Det er flere som forteller om usunne holdninger i Trøndelag AP, et fylkeslag som Giske har vært sentral i og der han tydeligvis har stor makt. Gitt hans historikk er han ikke rett mann til å rydde opp. Han har tilkjennegitt å ha vært en del av en slik kultur. Når det nå kommer frem at støtten er basert på frykt og en erkjennelse av at enten er du med eller ute, da har han bygget nomineringen sin på leirføtter. Og heldigvis har noen integritet til å forstå at det å stilletiende akseptere at man fremmer han samtidig legitimerer at det fortsetter. Denne offerposisjonen fremstår igjen nettopp å spille på sympati for personen. Problemet er at han ikke fremstår spesielt sympatisk.
keops Skrevet 27. august 2020 #65 Skrevet 27. august 2020 Da tar valgkomiteen til vettet og trekker innstillingen. Som sosialdemokrat blir lufta litt bedre å puste i fremover. Håper komiteen kommer opp med dyktige folk vi kan stemme på. Føler lettelse men er fortsatt rasende for at dette kunne gå så langt som det gikk, har også vært inne på Giskes FB og lest. Der er ansvarsfraskrivelsen på samme nivå som alltid, dvs nærmere 100 prosent. Han har bare strøket en kvinne på låret for mange år siden sier han, alt annet er pressen sin feil. 18
Hr. Aktiv Skrevet 27. august 2020 #66 Skrevet 27. august 2020 Der er Giske ferdig. Ny sak har kommet opp. 4
Gjest CecilieX Skrevet 27. august 2020 #67 Skrevet 27. august 2020 Det handler ikke om enkeltsaker. Dette er #metoo i sin reneste form. Frykt for egen karriere gjør at du ikke varsler. Giske har åpenbart levd godt på at han har makt nok i Trøndelag til å skremme folk til taushet. De vet at varsler vil medføre at de ikke får jobbene de vil ha. Det har sett ut som enstemmighet, men handler bare om frykt. Og siden kulturen er som den er «såpass må du tåle», så vet du at du står fryktelig alene.
Jobbermedbarn Skrevet 27. august 2020 #68 Skrevet 27. august 2020 16 minutter siden, keops skrev: Da tar valgkomiteen til vettet og trekker innstillingen. Som sosialdemokrat blir lufta litt bedre å puste i fremover. Håper komiteen kommer opp med dyktige folk vi kan stemme på. Føler lettelse men er fortsatt rasende for at dette kunne gå så langt som det gikk, har også vært inne på Giskes FB og lest. Der er ansvarsfraskrivelsen på samme nivå som alltid, dvs nærmere 100 prosent. Han har bare strøket en kvinne på låret for mange år siden sier han, alt annet er pressen sin feil. Politiske kommentatoren i Tv2 nyhetene hadde en god kommentar nå. Han har ikke vært flink nok til å bygge opp tilliten igjen, som du skriver har det handlet mye om ansvarsfraskrivelse, der boka til kona var dråpen for meg i alle fall. Kan ikke forstå at de tror de skulle tjene på at kona, som ikke engang var tilstede i situasjonen, påstår at hendelser ikke har skjedd. Vi får håpe Giske nå gjør det eneste rette; trekker seg. 18
keops Skrevet 27. august 2020 #69 Skrevet 27. august 2020 (endret) 9 minutter siden, Jobbermedbarn skrev: Politiske kommentatoren i Tv2 nyhetene hadde en god kommentar nå. Han har ikke vært flink nok til å bygge opp tilliten igjen, som du skriver har det handlet mye om ansvarsfraskrivelse, der boka til kona var dråpen for meg i alle fall. Kan ikke forstå at de tror de skulle tjene på at kona, som ikke engang var tilstede i situasjonen, påstår at hendelser ikke har skjedd. Vi får håpe Giske nå gjør det eneste rette; trekker seg. Ja, denne boka er så feil og problematisk på så mange nivå at jeg orker ikke begynne på det en gang. Håper som deg at han trekker seg. Endret 27. august 2020 av keops 11
Havtorn Skrevet 27. august 2020 #70 Skrevet 27. august 2020 Det virker som Giske er mer opptatt av å være aktiv i partiet sitt enn hvordan partiet skal klare seg ved neste stortingsvalg. AP blir bare mer og mer tafatt og jeg kjenner mange tidligere trofaste velgere som nå flykter over til Høyre og det er kjempetrist. 10
Druid Skrevet 27. august 2020 #71 Skrevet 27. august 2020 45 minutter siden, Anonym Bruker skrev: Utan VG-s publikasjon så hadde denne hendelsen meg bekjent ikkje blitt noen sak. Dette begynte med en intern varsler-sak i 2017 og det ble gjort store innsatser for å prøve å dempe fallet hans, selv om ett av varslene skulle ført til at han ble ekskludert fra partiet. Saken du sikter til, var en ubetydelig symbolsak; den demonstrerte at han etter ett helt år fortsatt ikke hadde dømmekraft for å oppføre seg i skyggen av hva han var blitt anklaget for. Det har vært ett enormt apparat til stede for å få han tilbake på scenen, og han har ikke gjort en eneste ting for å ta tak i problemet, hverken personlig, eller som lokalpolitiker. Og det er det som biter han nå. Fordi han ikke har tatt ansvar og hjulpet partiet med å rydde opp i miljøet, har han blitt symbolpersonen for alt som er galt med gutteklubb miljø på Trøndelagsbenken. Trond Giske faller på egen politiske inkompetanse, og det er ikke ett stort tap. Hvis du som politiker ikke klarer reposisjonere deg etter over to år med tilgang til partiapparatet, har du ikke god nok politisk teft til å overleve. Ja, det gjør vondt for Ap nå, men det er bedre det kommer nå enn senere. 23
AmonymBruker Skrevet 27. august 2020 #72 Skrevet 27. august 2020 At Giske ikke skjønte at, og fortsatt ikke skjønner, at hans politiske liv i nasjonalpolitikken er over, viser hvor lite innsikt denne fyren har i sin sentrale rolle i ukulturen i partiet. Å la han fortsette er en videreføring av denne ukulturen. Giske har siden aller første varslersak ikke forstatt hvorfor det heter "tillitsverv" og ikke "rettighetsverv". Lokalpolitikere i trøndelag som har blitt trollbundet av hans retoriske egenskaper, trengte nasjonal oppstandelse før de skjønte at de var i ferd med å gjøre sitt fylkeslag til et paria-lag av AP. Og det er først når lokalpolitikerne skjønte at deres egne politiske karrierer og inflytelse i nasjonalpoltikken stod på spill ved å velge Giske at de skjønte at de måtte snu. Altså ikke på grunn av behovet for å renske ut ukulturen. Det er bekymringsfullt for fremtiden. 18
Gjest Sam3 Skrevet 27. august 2020 #73 Skrevet 27. august 2020 Quote Giskesaken amerikanisering av norsk politikk ? I forhold til hva ? Frp sin Amerikanisering av norsk samfunnet og politikk? Til og med statsråder som foretrekker å bo i USA? https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/9mAjpd/solvik-olsen-trekker-seg-som-statsraad-aner-ikke-hva-han-skal-gjoere-naa
Gjest Anonym Bruker Skrevet 27. august 2020 #74 Skrevet 27. august 2020 (endret) 13 minutter siden, Druid skrev: Dette begynte med en intern varsler-sak i 2017 og det ble gjort store innsatser for å prøve å dempe fallet hans, selv om ett av varslene skulle ført til at han ble ekskludert fra partiet. Saken du sikter til, var en ubetydelig symbolsak; den demonstrerte at han etter ett helt år fortsatt ikke hadde dømmekraft for å oppføre seg i skyggen av hva han var blitt anklaget for. Det har vært ett enormt apparat til stede for å få han tilbake på scenen, og han har ikke gjort en eneste ting for å ta tak i problemet, hverken personlig, eller som lokalpolitiker. Og det er det som biter han nå. Fordi han ikke har tatt ansvar og hjulpet partiet med å rydde opp i miljøet, har han blitt symbolpersonen for alt som er galt med gutteklubb miljø på Trøndelagsbenken. Trond Giske faller på egen politiske inkompetanse, og det er ikke ett stort tap. Hvis du som politiker ikke klarer reposisjonere deg etter over to år med tilgang til partiapparatet, har du ikke god nok politisk teft til å overleve. Ja, det gjør vondt for Ap nå, men det er bedre det kommer nå enn senere. Ingen tvil om at Giske har opptrått klønete, og ettersom eg har skjønt så hører det meste til fortiden. Hvorfor blir dette publisert først nå når det er hele 6 år siden denne hendelsen oppstod. Ingen tvil om at her er det snakk om en maktkamp / demontstrajon, og slike ting kunne vert avslørt før, og ikkje komme med det degen før valget. Ingen tvil om at her er det ugler i mosen, og eit polittisk maktspill for å sværte Giske sitt kandidatur. Endret 27. august 2020 av Anonym Bruker
Lava Anne Skrevet 27. august 2020 #75 Skrevet 27. august 2020 Ingen har helt rent mel i posen, men man bør ha renere mel i posen enn det GIske har, skal man styre og stelle med et land og inngyte respekt og tillit hos folket. Det er ikke så fryktelig rart at man krever litt bedre rolleforståelse. Han har for øvrig ikke gitt noen god unnskyldning. Å si beklager for at noen har opplevd hans oppførsel som ubehagelig er ingen unnskyldning, og høres mer ut som han mener at persepsjonen deres har vært på bærtur. 20
pinnelinn Skrevet 27. august 2020 #76 Skrevet 27. august 2020 Problemet er ikke "enkelte uheldige hendelser". Problemet er ukulturen som Giske har har vært helt sentral i. Og ukulturen forsvinner ikke bare fordi han vagt beklager enkelte dårlige avgjørelser for lenge siden. Det er ikke det det handler om. Det handler om å renske ut ukulturen. Som Trump selv sa i sin valgkamp. Drain the swamp. 12
ludden Skrevet 27. august 2020 #77 Skrevet 27. august 2020 Når vi vet at styret i AP var imot at Giske skulle bli leder i trøndelag, og dette gamle oppgulpet kommer 6 år etter det har skjedd....."tilfeldigvis" samtidig med at de skal velge leder i trøndelag ap,da lukter det at noen trekker i trådene. AP virker som en organisasjon bestående av maktkamp og uvennskap,ALDRI om denne gjengen noengang får en stemme fra meg flere ganger! 2
Anonymbruker3 Skrevet 27. august 2020 #78 Skrevet 27. august 2020 27 minutter siden, Anonym Bruker said: Ingen tvil om at Giske har opptrått klønete, og ettersom eg har skjønt så hører det meste til fortiden. Hvorfor blir dette publisert først nå når det er hele 6 år siden denne hendelsen oppstod. Ingen tvil om at her er det snakk om en maktkamp / demontstrajon, og slike ting kunne vert avslørt før, og ikkje komme med det degen før valget. Ingen tvil om at her er det ugler i mosen, og eit polittisk maktspill for å sværte Giske sitt kandidatur. Nomineringen av Giske gjør det tydelig at det er de som ikke vil ta tak i problemet som fortsatt sitter med makten. Er det da rart at ingen ønsker å ta belastningen det er å varsle? Det er de som vil feie problemene under teppet som blir dem som skal behandle varslene. Erfaringen viser at de som varsler blir presset ut av partiet, mens de det blir varslet om fortsetter som før. 12
Callisto83 Skrevet 27. august 2020 #79 Skrevet 27. august 2020 Handler virkelig dette bare om Giske sånn isolert sett? Jeg føler på en måte at AP imploderer. Eller rettere sagt, jeg føler AP nå gjennomgår en identitetskrise. På den ene siden, har du den litt konservative delen, gubbene, som muligens vil satse på Giske, og på den andre siden har du de som vil at AP skal bli mer feministisk og "ungdommelig". Er jeg inne på noe? (Jeg fikk litt følelsen av det etter at Støre kom med kattekommentaren til Skei Grande nylig, og debatten som utfoldet seg på Facebook veggen min, siden jeg har bekjente i begge leire...) 7
Druid Skrevet 27. august 2020 #80 Skrevet 27. august 2020 Det er en maktkamp i partiet, men det har det alltid vært i Ap. Det er mer normalen enn unntaket. Og dårligere taktikere enn Giske har klart å posisjonere seg. Mye av problemet er at Giske ikke føler han har gjort noe galt. Han føler seg urettferdig behandlet, for han har jo bare vært festglad gutt, og det er bare ett fåtall av damene hans som har varslet på flørtingen hans. Det må jo bety at resten har likt det. Det viktigste mann gjør når man skal takle en sånn situasjon som metoo anklagene, der skjelettene faller ut av skapet, er å tømme dem, og erkjenne at du har dem. Du må også sikre at folk ikke blir vant til å se deg med bein og at det ikke blir funnet nye fulle skap. Dette er ikke rakett teknologi, dette er kommunikasjon 101. Stort sett alt det politikk handler om. 17
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå