Gå til innhold

Mannen vil reise til hjemlandet..

Fremhevede innlegg

Skrevet

De bør ha karantenetiden adskilt fra dere som ikke har vært i utlandet. 

Ja, det er vanskelig å ta gode valg om dagen siden verden er så langt unna svart/hvitt. Men ikke projiser dine følelser rundt disse vanskelige valgene over på alle andre. Du vet ingenting om hvilke grunner de har hatt til å reise. (Selv har jeg avlyst alt av reiser siden mars, så det er sagt. Men jeg har ikke hatt gode nok grunner til å reise heller.)

Når ser dere eventuelt for dere å reise igjen da? Til sommeren? Kan det bygge seg opp til et ønske hos din mann om å flytte hjem igjen? Hvordan veier du eventuelt opp det mot risikoen å dra nå?  

Anonymkode: 0a485...2e1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min mann er også fra et annet land, og vi befant oss der da alt begynte å stenge. Vi hadde ikke barna med. (Store tenåringer.) 

Det var en så grusom opplevelse å være så redd for å ikke få kommet hjem til resten av familien, og faren for at vi ville bli splittet opp i langt tid var helt forferdelig å forholde seg til. 

Jeg tror ikke at din mann forstår hvor fælt og dramatisk det kan bli, og at konsekvensene for dere som kjernefamilie kan bli for store. 

Min mann savner også familien sårt, men han ønsker selv ikke å komme i slik situasjon igjen. Det var grusomt! Jeg tror det er vanskelig å forestille seg hvor grusom en slik situasjon oppleves. Verre enn å savne sin familie. 

Anonymkode: ee4a6...416

• Liker 1
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt besøker man familie! Dte er ikke verre å dra til en søvnig landsby i Frankrike (eller andre land) enn det er å dra til Horten. Man må jo ha råd til karantene i 10 dager etterpå, eller man må ha en jobb som gjør at man kan jobbe hjemmenfra og en helt normalt hyggelig arbeidsgiver som forstår at folk vil se moren sin (har man ikke en sånn en bør man bytte jobb). 

Dersom folk tror det å se mamma/papap/søster etc er en "ikke nødvendig reise" så bør de ta seg en samling i bånn. Jobbreise? Unødvendig tull. Besøke venner/slekt? Viktig reise. 

Anonymkode: 699a3...c40

Synes du har et noe snevert/enkelt syn på dette.  Å avskrive alle jobbreiser som unødvendig tull viser at du aldri har jobbet i en internasjonal bransje og heller ikke har noen forståelse for at noen jobber krever reising.  Er du f. eks reisereparatør så har du ikke noe valg. Konsekvensene hvis reparatøren ikke kommer kan være enorme.  Besøke slekt og venner er koselig men overhodet ikke nødvendig. I dag er det fullt mulig å ha veldig god kontakt via nettet.

Som en liten kuriositet kan jeg nevne at min mormor kom fra Finnmark til Vestlandet i 1920.  Hun var tilbake og besøkte sin familie 1 gang etter krigen.  Men, vi har en hel kasse med brev som hun fikk fra sin familie i nord.  Brevene er nesten i dagbokstil, og forteller alt om hvordan livet deres er.

Skrevet

Jobber han? Har han 10 dager ferie når han kommer hjem? Gjelder forsikring?

Jeg håpet på da de åpnet opp at det kun skulle gjelde de med familie i utlandet.

Anonymkode: 5c71f...ad2

• Liker 1
Skrevet

Han kan vel bsre reise, så lenge han sitter i karantene som kommer hjem. Jeg hadde dog bedt ham leie seg hotell eller en hybel til karantenen, så han ikke utsetter deg og evt barn for smitte.

Anonymkode: 9254a...87c

• Liker 3
Skrevet

Der er jo oppførsel som er viktig ikke i hvilket land man er. 

Anonymkode: 830a9...cdc

• Liker 4
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min mann er også fra et annet land, og vi befant oss der da alt begynte å stenge. Vi hadde ikke barna med. (Store tenåringer.) 

Det var en så grusom opplevelse å være så redd for å ikke få kommet hjem til resten av familien, og faren for at vi ville bli splittet opp i langt tid var helt forferdelig å forholde seg til. 

Jeg tror ikke at din mann forstår hvor fælt og dramatisk det kan bli, og at konsekvensene for dere som kjernefamilie kan bli for store. 

Min mann savner også familien sårt, men han ønsker selv ikke å komme i slik situasjon igjen. Det var grusomt! Jeg tror det er vanskelig å forestille seg hvor grusom en slik situasjon oppleves. Verre enn å savne sin familie. 

Anonymkode: ee4a6...416

Jeg tror nok at jeg tenker mer på konsekvenser enn det min man gjør, det ligger mer i min personlighet. Helt enig med det du skriver, jeg var selv i utlandet da det brøt løs i Italia og myndighetene begynte så smått å forstå alvoret, jeg ville bare hjem. Ikke fordi jeg var redd for å bli så syk, men redd for å ikke se resten av familien igjen, redd for å bli satt i karantene på hotell osv.

Men ja jeg skjønner min mann enda bedre nå, når jeg ser hvor ulikt folk tenker her i tråden.

Anonymkode: 231ab...d77

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobber han? Har han 10 dager ferie når han kommer hjem? Gjelder forsikring?

Jeg håpet på da de åpnet opp at det kun skulle gjelde de med familie i utlandet.

Anonymkode: 5c71f...ad2

Han kan ha hjemmekontor.

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det et snakk om å ta med et bhg barn, ikke skolebarn. Men jeg tenker jo at om det ene blir smittet så blir jo det andre smittet og ved hjemkomst. Og så tar det med på skolen. Huff

Herregud så ulike svar i denne tråden! Synes dette er noe forbanne dritt og jeg/vi må liksom sitte og holde oss hjemme og fundere for og i mot, vi som har gode grunner til å reise, mens andre reiser i hytt og gevær og ikke tar tungt på ting. 
Synes heller myndighetene kunne nektet folk å reise, enn å si tja, har du en samvittighet så reiser du ikke. 

Dette er så urettferdig.

Hvorfor er det urettferdig? Myndighetene har vært ganske klare på røde land. Det er ikke anbefalt. Noe sterkere enn det har de ikke myndighet til.

Anonymkode: 2be3f...0bf

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Der er jo oppførsel som er viktig ikke i hvilket land man er. 

Dette er jo ikke korrekt i det hele tatt. Det et klart det er større risiko om man reiser til et land hvor smitten er mye større utbredt. Det er jo bare å se hvorfor smitten har steget i Norge nå- det er jo importsmitte.

Reiseforsikringen gjelder ikke dersom de blir syke eller dersom det skjer noe som er koronarelatert (samfunnet blir stengt ned igjen f.eks). Jeg hadde ikke latt han ta med et av barna- det er vel ikke det som har hjemlengsel? Om det et sykdom i nær familie så kan jeg forstå ønsket, men om bare det er generell hjemlengsel så skjønner jeg ikke helt at det skal være nødvendig i år.

Anonymkode: 984f2...29c

• Liker 1
Skrevet

Verdt å merke seg at reiseforsikringen ikke gjelder i røde land,  så om det skulle skje noe kan det bli fryktelig dyrt.

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det et snakk om å ta med et bhg barn, ikke skolebarn. Men jeg tenker jo at om det ene blir smittet så blir jo det andre smittet og ved hjemkomst. Og så tar det med på skolen. Huff

Herregud så ulike svar i denne tråden! Synes dette er noe forbanne dritt og jeg/vi må liksom sitte og holde oss hjemme og fundere for og i mot, vi som har gode grunner til å reise, mens andre reiser i hytt og gevær og ikke tar tungt på ting. 
Synes heller myndighetene kunne nektet folk å reise, enn å si tja, har du en samvittighet så reiser du ikke. 

Dette er så urettferdig.

Hvorfor er det urettferdig? Du bestemmer om du vil reise, man trenger ikke høre på myndighetene. Alle har samme muligheter, da, er det ikke urettferdig. 

Skrevet

Dette er så urettferdig.

Jeg har ikke sett familien min i 1 år og fikk ikke se de i sommeren heller da turen ble avlyst.  Jeg er VELDIG hjemmesyk selv! Så skjønner det godt. Men vi er tross alt midt opp i en usikre pandemi. Dette trumper alle følelsene om at jeg savner familien.  Jeg har godtatt at jeg kanskje ikke se de før om neste sommer/høst eller kanskje året etter og ja, det suger. Suger mer om jeg hadde tatt med meg smitte til de eller smittet selv, bare fordi jeg valgt å bo i et annet land enn familien min og er hjemmesyk.  

Hvorfor må du bli fortalt fra myndighetene hva du skal gjøre?  Det er mer en nok info for deg å se selv hva er riktig og ikke riktig å gjøre. Uansett HAR myndighetene sagt at de fraråde å reise unntatt helt NØDVENDIG reiser, spesielt til rød land, for øyeblikk. Da har du svaret ditt. I tillegg dekker ikke reiseforsikringen din om han reiser nå til et rødt land. Så blir han smittet eller dårlig, må dere punge ut med penge selv. 

Anonymkode: b42a1...26b

• Liker 3
Skrevet

Bare å reise det, og følge karantenereglene når han/dere kommer hjem.

• Liker 2
Skrevet

Hadde reist tvert, helstrygdkortet gjelder i hele EU og mange reiseforsikringer dekker alt utenom korona så er fullt mulig å være godt dekket😀

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Besøke venner/slekt i et rødt land? EGOISTER

Anonymkode: b42a1...26b

Bla bla, gjeeeesp

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Teatrica skrev:

Bare å reise det, og følge karantenereglene når han/dere kommer hjem.

enig, og kanskje blir dere heldige, og landet blir grønt igjen? 

jeg foreslår at du viser kjempe-entusiasme så mannen din blir fornøyd. 

ingen liker en kone som er bare litt entusiastisk. du må gå med hele hjertet inn i prosjektet! 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Energidronning skrev:

enig, og kanskje blir dere heldige, og landet blir grønt igjen? 

jeg foreslår at du viser kjempe-entusiasme så mannen din blir fornøyd. 

ingen liker en kone som er bare litt entusiastisk. du må gå med hele hjertet inn i prosjektet! 

Det er jo ikke jeg som har startet denne tråden da 🙂

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde ikke turt å la barnet reise, tenk om flyene hjem bli kansellert så sitter de fast der...

Anonymkode: f9a0e...9c4

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror nok at jeg tenker mer på konsekvenser enn det min man gjør, det ligger mer i min personlighet. Helt enig med det du skriver, jeg var selv i utlandet da det brøt løs i Italia og myndighetene begynte så smått å forstå alvoret, jeg ville bare hjem. Ikke fordi jeg var redd for å bli så syk, men redd for å ikke se resten av familien igjen, redd for å bli satt i karantene på hotell osv.

Men ja jeg skjønner min mann enda bedre nå, når jeg ser hvor ulikt folk tenker her i tråden.

Jeg lengtet meg helt syk, og dro for å treffe familien. Arbeidsgiver er fleksibel, så det var lett for meg å være 14 dager i karantene der, og 10 dager i karantene da jeg kom tilbake i Norge. Å kunne klemme foreldrene mine igjen, å se med egne øyne at de har det bra og ikke bare setter opp et tappert ansikt på FaceTime...det var helt fantastisk!

Barna mine var hjemme med mannen min og led absolutt ingen nød.

Anonymkode: ae0e2...f17

• Liker 3
  • Opprett ny...