AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #1 Skrevet 23. august 2020 Vi er et par som har et litt uvanlig(?) problem med hund. Jeg (mann) flyttet inn til henne for ca to år siden og da hadde hun en liten hannhund på 6 år. I løpet av tiden som har gått etterpå har hunden blitt gradvis mer og mer knyttet til meg og mindre og mindre knyttet til henne. Han følger etter meg, vil bare kose med meg, vil ikke ligge på fanget hennes osv. Er det noen her som har noen tips om hva vi kan gjøre? Om det har noe å si er vi begge ca 40 år og hunden er ca 8 år. Anonymkode: 69ca9...29d
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #2 Skrevet 23. august 2020 Hvem tar seg av hunden? Det vil si, hvem gir hunden mat? Hvem leker/koser med hunden og gir den mest oppmerksomhet? Hvem går tur med hunden? Hunder er smarte. De klistrer seg til den personen som tar seg av dens behov. Om samboeren din vil ha tilbake hunden sin, må hun rett og slett være den som passer på at alle av hundens behov blir møtt. Om du vil hjelpe henne med dette, så må du ta et par skritt tilbake. Anonymkode: b585c...fd4 1
Mt3 Skrevet 23. august 2020 #3 Skrevet 23. august 2020 De fleste hunder ser på menn som sin leder, har mye med at dere har en mer autoritær stemme og er ofte ryddigere i kommandoene/kravene dere stiller hunden. Hunden vil så klart søke anerkjennelse/godkjenning fra sin leder, derfor søker den nok oftere til deg enn til henne desverre. Hos katt ville dette kunne endres raskt ved at kun hun gir mat f.eks da de er mer selvstendige, men er lite trolig det trikset vil hjelpe på en hund. Dere bør kanskje jobbe med å få henne opp i rang (I hundens øyne) Hvilke egenskaper innehar rasen? Kan det være noe der som kan utnyttes? Agility el. så din samboer må sette mer spesifikke krav til hunden... 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #4 Skrevet 23. august 2020 Akkurat nå, Mt3 skrev: De fleste hunder ser på menn som sin leder, har mye med at dere har en mer autoritær stemme og er ofte ryddigere i kommandoene/kravene dere stiller hunden. Hunden vil så klart søke anerkjennelse/godkjenning fra sin leder, derfor søker den nok oftere til deg enn til henne desverre. Hos katt ville dette kunne endres raskt ved at kun hun gir mat f.eks da de er mer selvstendige, men er lite trolig det trikset vil hjelpe på en hund. Dere bør kanskje jobbe med å få henne opp i rang (I hundens øyne) Hvilke egenskaper innehar rasen? Kan det være noe der som kan utnyttes? Agility el. så din samboer må sette mer spesifikke krav til hunden... Stemmer ikke. Hunder er definitivt klar over at menn og kvinner er forskjellige, men det alpha greia er debunked for lenge siden. Mennesker er ikke hunder, og det vet hunder veldig godt. Hunder ønsker gode ledere, ikke en streng, autoritær alpha. Du har dog rett i at f.eks agility kan gjøre at samboeren hans får større verdi i hundens øyne, men det er fordi hun da oppfyller en av de viktige behovene til en hund (fysisk og mental aktivitet), og i tillegg øker kommunikasjonen mellom henne og hunden. Hunder knytter seg til den personen som viser seg som en god leder, og en god leder tar seg av alle hundens behov. Oppmerksomhet, kjærlighet, trening, mat, turer osv. Når en hund har to eiere, så vil den som oftest vurdere hvem av de som tar seg av hundens behov mest, og følge etter den personen. Ts, hvem har ansvar for hva når det kommer til hunden? Anonymkode: b585c...fd4 11
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #5 Skrevet 23. august 2020 Ja det kan kanskje stemme for det er meg som er mest sammen med hunden. Jeg går feks tur med ham 90 prosent av dagene. Men tror dere det kunne hjelpe hvis hun begynner å gå mer turer med ham? Andre råd? Anonymkode: 69ca9...29d
keso Skrevet 23. august 2020 #6 Skrevet 23. august 2020 (endret) 25 minutter siden, Mt3 skrev: De fleste hunder ser på menn som sin leder, har mye med at dere har en mer autoritær stemme og er ofte ryddigere i kommandoene/kravene dere stiller hunden. Hunden vil så klart søke anerkjennelse/godkjenning fra sin leder, derfor søker den nok oftere til deg enn til henne desverre. Mennesket og hund er ikke det samme. Mennesket blir aldri leder(hund/menneske) Det som er universelt er forsterkning og straff. Det som virker på menneske, det virker på hund (andre dyr også, men i ulik grad) Jeg er mye mer leder (slik du mener det) for våre hunder enn hva dama er. Vært det til alle hunder vi har hatt og også jeg som har trent de. (med positiv forsterkning, negativ straff). Vi har glade og lydige hunder ... som går til/følger mor - men hører etter far mer. Endret 23. august 2020 av keso
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #7 Skrevet 23. august 2020 Rådene er vel ganske klare? Ja, hun må gå tur med hunden. Hun må være den som gir han mat og vann, men også gjerne sette grenser for hunden uten å være sint altså. Hunder følger ledere. Anonymkode: dfb9a...b4e 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #8 Skrevet 23. august 2020 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja det kan kanskje stemme for det er meg som er mest sammen med hunden. Jeg går feks tur med ham 90 prosent av dagene. Men tror dere det kunne hjelpe hvis hun begynner å gå mer turer med ham? Andre råd? Anonymkode: 69ca9...29d Ja. Hun må være den drivende kraften når det kommer til å dekke hundens behov. Hun må gå tur med hunden, hun må gi den mat, og gjerne også trene hunden. Man trenger ikke å gå så langt som å trene hunden i agility eller lignende. Hun kan klikkertrene hunden på stua. Lær den nye triks. Husk at det at hunden har blitt mer knyttet til deg, betyr ikke at den ikke liker henne. Det betyr bare at du er den som fyller mesteparten av hundens behov, og da er det jo klart at hunden vil holde seg i nærheten av den personen som tar seg av den mest. Du gjør hunden glad og tilfreds ved å ta den med på tur, gi den mat osv. Men på et dypere nivå, så er du da også hundens beste ressurs for å overleve. Om samboeren din tar over mesteparten av behovene til hunden, vil hunden begynne å se på henne som en kilde til gode ting og også en viktig ressurs, og henge mer etter henne. Om dere deler omtrent likt på oppgavene, så kan det hende at hunden henger etter dere begge like mye, eller holder seg mest til deg, eller mest til henne. Det er umulig å si. Men hun må ta over de viktige oppgavene om hun vil ha hunden sin tilbake. Sånn er det bare. Anonymkode: b585c...fd4 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #9 Skrevet 24. august 2020 Som alle andre sier; samboeren din må gå mer tur og fôre. Jeg har to hunder og en samboer, og hundene vet uten tvil at det er jeg som er personen med ressursene og moroa i huset. De blir glade for å se min samboer, men dersom jeg ikke er hjemme så legger hundene seg på rommet og der venter de i mange timer selv om det er andre i huset. Anonymkode: e3d62...b7d
Fotball77 Skrevet 24. august 2020 #10 Skrevet 24. august 2020 Kjempefint det. Da vet vi hva vi kan prøve. Tusen takk for tips og råd
Fotball77 Skrevet 24. august 2020 #11 Skrevet 24. august 2020 Det var meg som var TS. Glemte å skrive som anonym, men det har ikke så mye å si egentlig
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #12 Skrevet 24. august 2020 Siden foreldrene mine ble pensjonert har jeg hatt hunden hos dem på dagtid og jeg har opplevd det samme. Hunden min er blitt helt forelsket i Pappa, og dette sannsynligvis av de grunnene som nevnes tidligere i denne tråden. Han er mer autoritær, og er konsekvent i sine krav til hunden. Han gir henne aldri mat, går bare tur med hunden noen ganger i uken, men det er tydelig at hunden min ser på han med dådyrøyne. Jeg vil ikke påstå at alle hunder er slik, noen hunder krever en hardere "leder" mens andre har mer nytte av en mykere. Anonymkode: 5dbe9...1b9 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #13 Skrevet 24. august 2020 Støtter den med at hun må begynne å gjøre ting med hunden. Hun må være en kilde til gode og morsomme ting. Her er det jeg som mater, går tur og leker. Det er uten tvil jeg som er favoritten, selv om samboeren er mye mer autoritær enn meg. Hundene er glad for å se samboer også, men ingen er bedre enn matmor siden jeg er kilden til mat, tur og lek i tillegg til kos. Samboer er også flink å gi kos, men jeg gir dem så mye mer av det de har behov for. Den eldste hunden vår kan sitte i gangen å bare stirre på døra om jeg er borte selv om det er andre her. Sånn har hun alltid vært, selv om jeg var mye bortreist de første 3 årene av livet hennes. Anonymkode: af0d6...7e9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå