AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #1 Del Skrevet 23. august 2020 Hei, det begynner å nærme seg oppkjøring, men synes rundkjøringer er forvirrende og hører mange stryker nettopp her. I en rundkjøring som kun har ett felt inn, så plasserer man seg jo til venstre om man skal til venstre og til høyre om man skal til høyre, men om man skal rett frem skal man i midten da? Eller til høyre. Ofte er jo selve veien i rundkjøringene bred nok til at to biler kan kjøre på likt inni rundkjøringen. Så burde man holde til høyre når man skal rett frem om man ser at det er plass til en bil som skal til venstre ved siden av? Kan dere fortelle meg de rette reglene for rundkjøring? Anonymkode: d2f98...d97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #2 Del Skrevet 23. august 2020 Ja, hold til høyre om du skal rett frem også. Tenk på rundkjøringen som et vanlig veikryss, og plasser deg etter det. Anonymkode: 66210...06a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AndreasBR Skrevet 23. august 2020 #3 Del Skrevet 23. august 2020 Kommer vel an på rundkjøringen. Og, istedenfor at vi skal fortelle deg det vi antagelig gjør feil er det bedre å bare lese i boken du har.. Veien til førerkortet, det står der. Hvis det kun er ett felt gjennom og ett felt ut/inn så holder jeg meg vel bare i feltet.. Kan ikke si jeg plasserer meg hverken høyre eller venstre, ingen skal inn på siden av meg uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #4 Del Skrevet 23. august 2020 Finnes sikkert filmer på YouTube som viser dette. Anonymkode: 683f1...304 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #5 Del Skrevet 23. august 2020 45 minutter siden, AndreasBR skrev: Kommer vel an på rundkjøringen. Og, istedenfor at vi skal fortelle deg det vi antagelig gjør feil er det bedre å bare lese i boken du har.. Veien til førerkortet, det står der. Hvis det kun er ett felt gjennom og ett felt ut/inn så holder jeg meg vel bare i feltet.. Kan ikke si jeg plasserer meg hverken høyre eller venstre, ingen skal inn på siden av meg uansett. Men du forvirrer de som skal inn i rundkjøringen. Det er veldig vanskelig å vite om du skal til høyre, rett fram eller til venstre om du legger deg midt i feltet. Anonymkode: ee2e6...649 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AndreasBR Skrevet 23. august 2020 #6 Del Skrevet 23. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men du forvirrer de som skal inn i rundkjøringen. Det er veldig vanskelig å vite om du skal til høyre, rett fram eller til venstre om du legger deg midt i feltet. Anonymkode: ee2e6...649 Nei. Jeg blinker til venstre om jeg skal helt rundt, blinker ikke om jeg ikke skal rett fram, og blinker til høyre om jeg skal første til høyre. Forvirrer absolutt ingen, de skal anta at så lenge jeg er i rundkjøringen skal jeg fortsette rundt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #7 Del Skrevet 24. august 2020 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, det begynner å nærme seg oppkjøring, men synes rundkjøringer er forvirrende og hører mange stryker nettopp her. I en rundkjøring som kun har ett felt inn, så plasserer man seg jo til venstre om man skal til venstre og til høyre om man skal til høyre, men om man skal rett frem skal man i midten da? Eller til høyre. Ofte er jo selve veien i rundkjøringene bred nok til at to biler kan kjøre på likt inni rundkjøringen. Så burde man holde til høyre når man skal rett frem om man ser at det er plass til en bil som skal til venstre ved siden av? Kan dere fortelle meg de rette reglene for rundkjøring? Anonymkode: d2f98...d97 Rett frem så skal du plassere deg til høyre, til venstre om det ikke er noe venstre. Feks om alternativene er rett frem eller høyre. Med mindre veimerking eller skilter sier noe annet såklart! Anonymkode: 3bad3...4d8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #8 Del Skrevet 24. august 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Rett frem så skal du plassere deg til høyre, til venstre om det ikke er noe venstre. Feks om alternativene er rett frem eller høyre. Med mindre veimerking eller skilter sier noe annet såklart! Anonymkode: 3bad3...4d8 Hvor i regelverket står det at du skal plassere deg til venstre når du skal "rett frem" i en rundkjøring som det ikke er noe venstre? Forøvrig er det ingen "venstre" i rundkjøring, alle avkjøringer skjer ved at du foretar en HØYREsving ut av rundkjøringen. Anonymkode: 3a2df...885 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #9 Del Skrevet 24. august 2020 Du skal stort sett alltid holde deg til høyre. Høyre fil, høyre felt..... unntatt når du skal til venstre. Da skal du holde deg til venstre. Venstre fil, venstre felt. Noen få rundkjøringer har unntaksregel til dette. I vår by er det en rundkjøring hvor man kommer til sentrum hvis du kjører rett frem, og til alle kjøpesentrene hvis du tar til høyre. Det er mange som skal til kjøpesenter, derfor er det en egen regel for denne rundkjøringen. Det er bare de aom skal til kjøpesenter som skal legge seg til høyre. De som skal rett frem og til sentrum skal legge seg i venstre fil. Det er fordi det er ca 50/50 som skal til kjøpesenter og sentrum, derfor deler de det opp på denne måten. Dette vil opplyses om på skilting før rundkjøring, og med hvite piler malt på veien rett før rundkjøring. Hvis du skal ha kjøretime før oppkjøri g kan du spørre om det er sånne rundkjøringer med unntak der du bor. Men ellers; rett frem og høyre = høyreplassering, venstre = venstreplassering. Anonymkode: 3eadc...7ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #10 Del Skrevet 24. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor i regelverket står det at du skal plassere deg til venstre når du skal "rett frem" i en rundkjøring som det ikke er noe venstre? Forøvrig er det ingen "venstre" i rundkjøring, alle avkjøringer skjer ved at du foretar en HØYREsving ut av rundkjøringen. Anonymkode: 3a2df...885 Kjørelæreren min sa det. Har ikke peiling på hvor det står i lovverket.Jojo, men tredje avkjørsel da. Anonymkode: 3bad3...4d8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #11 Del Skrevet 24. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor i regelverket står det at du skal plassere deg til venstre når du skal "rett frem" i en rundkjøring som det ikke er noe venstre? Forøvrig er det ingen "venstre" i rundkjøring, alle avkjøringer skjer ved at du foretar en HØYREsving ut av rundkjøringen. Anonymkode: 3a2df...885 Anonymkode: 3bad3...4d8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr.Nurse Skrevet 24. august 2020 #12 Del Skrevet 24. august 2020 En lett huskeregel, skal du lengre enn halvveis i rundkjøringen, ligg til venstre, kortere så ligg til høyre. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #13 Del Skrevet 26. august 2020 På 23.8.2020 den 20.58, AndreasBR skrev: Kommer vel an på rundkjøringen. Og, istedenfor at vi skal fortelle deg det vi antagelig gjør feil er det bedre å bare lese i boken du har.. Veien til førerkortet, det står der. Hvis det kun er ett felt gjennom og ett felt ut/inn så holder jeg meg vel bare i feltet.. Kan ikke si jeg plasserer meg hverken høyre eller venstre, ingen skal inn på siden av meg uansett. Nettopp. Derfor er det ikke et fasitsvar på dette. Et tips er å følge med på pilene i veien. Anonymkode: e8e6c...585 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #14 Del Skrevet 26. august 2020 På 24.8.2020 den 22.25, AnonymBruker skrev: Anonymkode: 3bad3...4d8 Vi har to slike i sentrum som jeg kommer på, og i begge skal vi ligge til høyre selv rett frem. Så ingen grunn å ligge til venstre med mindre vi skal helt rundt og tilbake. Dette ble jeg korrigert på av kjørelærer da jeg første gang la meg til venstre når jeg skulle rett frem. Man _kan_ vel legge seg til venstre men da må man jo "inn" igjen i fila til høyre og ødeleghee flyten kanskje. Jeg vet ikke 😂 Anonymkode: e47db...bf1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tamsi Skrevet 26. august 2020 #15 Del Skrevet 26. august 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har to slike i sentrum som jeg kommer på, og i begge skal vi ligge til høyre selv rett frem. Så ingen grunn å ligge til venstre med mindre vi skal helt rundt og tilbake. Dette ble jeg korrigert på av kjørelærer da jeg første gang la meg til venstre når jeg skulle rett frem. Man _kan_ vel legge seg til venstre men da må man jo "inn" igjen i fila til høyre og ødeleghee flyten kanskje. Jeg vet ikke 😂 Anonymkode: e47db...bf1 Man ødelegger også flyten ved å ikke benytte seg av venstrefeltet tenker jeg, dersom alle benytter samme inkjøring selv om de ikke skal samme sted. Da blir det jo et "tomt" felt. Jeg syntes selv rundkjøringer var skummelt lenge, nå faller det seg ganske naturlig. Huskeregelen om at første halvdel til høyre og siste halvdel går til venstre synes jeg er grei. Tenker det viktigste er å blinke! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #16 Del Skrevet 26. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har to slike i sentrum som jeg kommer på, og i begge skal vi ligge til høyre selv rett frem. Så ingen grunn å ligge til venstre med mindre vi skal helt rundt og tilbake. Dette ble jeg korrigert på av kjørelærer da jeg første gang la meg til venstre når jeg skulle rett frem. Man _kan_ vel legge seg til venstre men da må man jo "inn" igjen i fila til høyre og ødeleghee flyten kanskje. Jeg vet ikke 😂 Anonymkode: e47db...bf1 Min kjørelærer sa det var for å bruke begge felt, men er sikkert ikke kjempenøye altså. Sier bare det jeg ble lært Anonymkode: 3bad3...4d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå