AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #1 Skrevet 23. august 2020 Hva går dere etter? Hvilken Personlighet liker du best? Den tøffe, eller den myke? Den aktive eller den rolige? Velger dere etter farge? Størrelse? Eller velger dere den nysgjerrige? Den som er frempå? Eller den som trekker seg litt unna? Hva med den siste valpen i kullet. Hvorfor er akkurat den valpen til slutt? Hvorfor velger noen en valp og ikke en annen fra samme kull? Noen må jo ha den siste valpen også. Hva går du etter i valg av valp i samme valpekull? Anonymkode: 892e2...53a
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #2 Skrevet 23. august 2020 Vi har akkurat fått valp. Gjorde det slik at oppdretter valgte valp til oss denne gangen, mye pga. rasen vi har gått for. Oppdretter har mye mer erfaring enn vi har, og da velger jeg å stole på at de som har drevet med rasen og avl i mange år er best egnet til å velge en hund som vil passe inn i familien. Det eneste jeg selv bestemte var at vi skulle ha en tispe siden vi har tispe i huset fra før, pluss at tispene som regel er litt enklere å håndtere. Skulle jeg valgt selv ville jeg nok gått for en rolig valp (noe vi har fått også). Personlighet er viktigst. Valper vokser i ulikt tempo. Vår valp var ganske stor sammenlignet med de andre tispene, men det betyr jo ikke at hun trenger å bli større enn de andre. Farge er ikke jeg så opptatt av. At hunden passer til det jeg skal bruke den til og at den passer til familien, er det viktigste. Anonymkode: d9a7a...c10 4
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #3 Skrevet 23. august 2020 Oppdretter valgte valp til meg. Jeg beskrev mitt hundehold, min hverdag, tur og forventninger og så valgte oppdretter utifra det. Oppdretter kjenner valpene desidert best som har vært med dem hver dag i 8 uker, og man som valpekjøper ser valpene i kanskje 1-2 timer en gang eller to... Anonymkode: 17b04...da1 3
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #4 Skrevet 26. august 2020 Men hvem kommer den siste valpen i kullet til da? Den som er igjen? Anonymkode: 892e2...53a
Lykkeligliten Skrevet 26. august 2020 #5 Skrevet 26. august 2020 Jeg valgte den tøffe, nysgjerrige, mest aktive og største. Valgte den fordi jeg ønsket en hund jeg kunne trene med, som er ernergisk, nysgjerrig og lettlært(veldig aktiv og liker å jobbe).
Rytz Skrevet 26. august 2020 #6 Skrevet 26. august 2020 På 23.8.2020 den 15.03, AnonymBruker skrev: Hva går dere etter? Hvilken Personlighet liker du best? Den tøffe, eller den myke? Den aktive eller den rolige? Velger dere etter farge? Størrelse? Eller velger dere den nysgjerrige? Den som er frempå? Eller den som trekker seg litt unna? Hva med den siste valpen i kullet. Hvorfor er akkurat den valpen til slutt? Hvorfor velger noen en valp og ikke en annen fra samme kull? Noen må jo ha den siste valpen også. Hva går du etter i valg av valp i samme valpekull? Anonymkode: 892e2...53a Når det gjelder den rasen jeg har valgt (malinois), så er det ganske vanlig at oppdretter bestemmer hvilken valp som passer best til hvilken eier. Det er også vanlig at farge/utseende er fullstendig irrelevant da dette er en brukshund, og avlen dreier seg i hovedsak om egenskaper og mental helse. Hvis jeg skulle velge en valp fra et kull ville jeg valgt den som var mest trygg og utadvendt, og som hadde mest driv i forhold til godbiter og leker. Å ta den siste valpen trenger ikke å ha noe å si i gode kull. Tispa jeg har nå var sistemann i et stort kull, og hun er en fantastisk god hund - både mentalt og fysisk. For meg handler vaget av valp i hovedsak om valg av oppdretter. Jeg velger en oppdretter som fokuserer på god helse og de egenskapene jeg ønsker i en hund. Jeg velger en oppdretter som jeg stoler på, og som jeg er trygg på når det kommer til å få en bra valp. Jeg velger kombinasjoner hvor jeg har tro på at hele kullet vil kunne gi gode hunder. 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #7 Skrevet 26. august 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvem kommer den siste valpen i kullet til da? Den som er igjen? Anonymkode: 892e2...53a Vi fikk den «siste» da vi fikk valp. Ikke fordi den var vanskelig, men fordi den hadde blitt returnert til oppdretter av de som egentlig skulle ha henne pga privat situasjon. Vi valgte å komme for å hilse på siden det ikke var så mange valper av den rasen vi ønsket tilgjengelig, og kjemien klaffet med en gang og oppdretter godkjente oss ❤️. I dag så merker jeg hvor godt hun passer inn i familien, så oppdrettere vet nok ofte hva de skal se etter. Hadde ikke klart å velge noe bedre selv. Anonymkode: 4b7a0...905
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #8 Skrevet 27. august 2020 Du forteller oppdretter hva du ønsker deg av gemytt også matcher han/hun dere med en valp. Anonymkode: e4ad1...195 1
Gjest lillefrøkengrei Skrevet 27. august 2020 #9 Skrevet 27. august 2020 Hvis oppdretter hadde latt oss velge helt fritt slik du beskriver hadde jeg tenkt at det er en userriøs oppdretter som jeg ikke ønsker valp fra. Vi fortalte oppdretter hva vi var ute etter også tok oppdretter et valg om hvilken valp som passet oss best basert på hva vi sa vi var ute etter, hvordan hun hadde lært å kjenne valpene og hvilken erfaring vi hadde fra før som hundeeiere. Vi måtte også innom å hilse på for å bli godkjent som valpekjøpere før valpekullet i det hele tatt var født.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #10 Skrevet 27. august 2020 Jeg fikk førstevalg da jeg skulle hente valp og endte opp med den som tiltalte meg mest på bildene. Hadde med oppdretter av samme rase, og han var enig i at det var riktig valp for meg. Det stemte helt og jeg kunne ikke vært heldigere. 🐶 Anonymkode: e121b...851
Sola de Skrevet 27. august 2020 #11 Skrevet 27. august 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Men hvem kommer den siste valpen i kullet til da? Den som er igjen? Anonymkode: 892e2...53a Jeg fikk den, da jeg fikk min i sin tid. Den var større enn de andre tispene og kanskje litt mer mørkt i enn hva oppdretter og folk flest likte, da fleste ville ha lys eller mørk hund. Men du verden. Bedre hund fantes ikke. Fineste lille hunden
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #12 Skrevet 27. august 2020 Kommer an på kullet, den tøffeste i et kull kan være lik den mest forsiktige i et annet, så hvordan de er innad i kullet bryr jeg meg lite om. Tar den jeg liker best som jeg føler passer til meg meg min personlighet. Bryr meg ikke om det er den siste eller første i kullet. Jeg valgte kullet av en årsak, så i utgangspunktet er alle valpene interessante individer. Er ikke alltid jeg har kjøpt selv om jeg fikk velge først, hvis jeg ikke føler det rett på noen av dem - så kjøper jeg ikke fra det kullet. Anonymkode: 7cfa5...8c5
Arx Skrevet 27. august 2020 #13 Skrevet 27. august 2020 På begge mine har oppdretter valgt, oppdretter har tross alt levd med disse valpene i x antall uker og kjenner de godt - så for meg har det fungert supert.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #14 Skrevet 27. august 2020 På 23.8.2020 den 16.31, AnonymBruker skrev: Vi har akkurat fått valp. Gjorde det slik at oppdretter valgte valp til oss denne gangen, mye pga. rasen vi har gått for. Oppdretter har mye mer erfaring enn vi har, og da velger jeg å stole på at de som har drevet med rasen og avl i mange år er best egnet til å velge en hund som vil passe inn i familien. Det eneste jeg selv bestemte var at vi skulle ha en tispe siden vi har tispe i huset fra før, pluss at tispene som regel er litt enklere å håndtere. Skulle jeg valgt selv ville jeg nok gått for en rolig valp (noe vi har fått også). Personlighet er viktigst. Valper vokser i ulikt tempo. Vår valp var ganske stor sammenlignet med de andre tispene, men det betyr jo ikke at hun trenger å bli større enn de andre. Farge er ikke jeg så opptatt av. At hunden passer til det jeg skal bruke den til og at den passer til familien, er det viktigste. Anonymkode: d9a7a...c10 Om oppdretter velger valp så betyr det nok at du har fått en av de dårligste i kullet. Anonymkode: 69cdb...085 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #15 Skrevet 27. august 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Om oppdretter velger valp så betyr det nok at du har fått en av de dårligste i kullet. Anonymkode: 69cdb...085 De valgte valp til flere kjøpere enn bare meg, muligens til alle uten at jeg skal si det sikkert. Det er ganske vanlig at oppdretter velger ut valp på denne rasen, men spurte de for sikkerhetsskyld. Om jeg likevel skulle ha fått "en dårlig valp", er hun uansett helt perfekt for meg og oss. Hun passer veldig bra inn i familien og er akkurat slik jeg håpet på. Hadde lett valgt henne selv ut fra observasjonene som ble gjort av gjenværende kullsøstre. Hun var bl.a. mye roligere enn de andre som skulle til barnløse hjem, samtidig er hun en liten tøffing slik disse hundene skal være. En særiøs oppdretter gir ikke en "dårlig valp" til noen som ber dem velge ut en valp som passer bare for å bli kvitt den. Da har man valgt feil oppdretter. Det ender fort opp med at hunden blir returnert dersom det viser seg å være en dårlig match, og det er jo ikke ønskelig. I tillegg er det litt som en over sier, nemlig at man må velge et kull man har tro på. Jeg gjorde gode undersøkelser før jeg bestemte meg for valp fra dette kullet. Oppdretter valgte å beholde valp selv også. Anonymkode: d9a7a...c10
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #16 Skrevet 27. august 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Om oppdretter velger valp så betyr det nok at du har fått en av de dårligste i kullet. Anonymkode: 69cdb...085 Dummeste jeg har hørt. Som opdretter er deg jeg som matcher valp med eier. Det er jeg som kjenner valpene best. Og har enda tilgode for å ha bommet grovt. Alle valpene har alltid vært solgt før de er født, så det har liksom ikke vært igjen noen valp. Anonymkode: cf824...d96 5
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #17 Skrevet 28. august 2020 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Om oppdretter velger valp så betyr det nok at du har fått en av de dårligste i kullet. Anonymkode: 69cdb...085 Helt helt helt feil! Jeg synes det er litt rart når oppdrettere derimot lar valpekjøpere velge fritt fram hvem de vil ha i kullet. Jeg er vant med at oppdretter velger ut valp for deg, eller om du er heldig så plukker oppdretter ut 2-3 valper i kullet hen synes passer deg, og så får du velge mellom dem. Anonymkode: 17b04...da1 2
Majott Skrevet 28. august 2020 #18 Skrevet 28. august 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Helt helt helt feil! Jeg synes det er litt rart når oppdrettere derimot lar valpekjøpere velge fritt fram hvem de vil ha i kullet. Jeg er vant med at oppdretter velger ut valp for deg, eller om du er heldig så plukker oppdretter ut 2-3 valper i kullet hen synes passer deg, og så får du velge mellom dem. Anonymkode: 17b04...da1 Ja, jeg synes også det er rart hvis oppdrettere lar valpekjøpere velge fritt. Det er ikke min erfaring heller at de lar kjøpere gjøre. Vanligvis velger oppdretter hvem som skal kjøpe hvilken valp, utfra hvilke planer de har for hunden, og hvem som passer best til hvilken valp. Det kan være vanskelig å bestemme! 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå