Gå til innhold

Hvordan ligger jeg an?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvordan jeg ligger an styrkemessig i forhold til gjennomsnittet. Jeg er jente, 23 år, 168cm og veier 66kg. Jeg har trent i ca halvannet år. Jeg har følelse av at jeg ligger omtrent "midt på treet".

Jeg løfter følgende (arbeidsvekt, 5-8 reps):

- knebøy, 80kg
- markløft, 100kg
- benkpress, 55kg 
- stående roing m/stang, 55kg
- militærpress, 30kg
- nedtrekk, 60kg

 

 

Anonymkode: 1c657...761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, ser vel ganske normalt ut det der, hvis du hat rent styrke regelmessig. Jeg har selv trent i litt over 2 år. Tar litt mer enn deg i markløft, men de fleste klarer vel å nå 100kg i løpet av et års tid, så det er absolutt godkjent. Gjør ikke nedtrekk, men heller pull-ups. Klarer 4-5 stykker. Roing med stang gjør jeg ikke, heller roing med hantler. Her bruker jeg ca 25kgs manualer. Militærpress har jeg byttet ut med skulderpress, Bruker 15-20kg.

Anonymkode: edb2c...062

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forresten nysgjerrig på hva andre jenter her inne på kvinneguiden tar i markløft? Jeg selv trener med alt fra 80kg til 120kg avhengig av dagsform.  På det sterkest har jeg vel klart en 4-5 reps med 120kg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja nå har jeg kun trent styrketrening regelmessig 3 ganger pr uke i 7 uker, så kanskje ikke veldig representativt, men:

168 høyde, 64 kg:

Ved 4 rep:

Markløft: 80 kg 

Knebøy: 65 kg

Militærpress: 23 kg

Trener i tillegg hip-thrust, pushups og chins

Målet mitt er å klare å doble kroppsvekten min i markløft, og x 1,5 i knebøy, samt å ta 2 perfekte chins uten strikk før høstferien. 😆

Da lurer jeg på: Hvor lang tid bør jeg regne med det tar å komme dit? Jeg antar at progresjonen vil stagnere på et tidspunkt, og at alt vil ta lengre tid. .?

Jeg liker å ha mål å jobbe etter, gir meg motivasjon. Men er redd dette er vel hårete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Møretausa skrev:

Tja nå har jeg kun trent styrketrening regelmessig 3 ganger pr uke i 7 uker, så kanskje ikke veldig representativt, men:

168 høyde, 64 kg:

Ved 4 rep:

Markløft: 80 kg 

Knebøy: 65 kg

Militærpress: 23 kg

Trener i tillegg hip-thrust, pushups og chins

Målet mitt er å klare å doble kroppsvekten min i markløft, og x 1,5 i knebøy, samt å ta 2 perfekte chins uten strikk før høstferien. 😆

Da lurer jeg på: Hvor lang tid bør jeg regne med det tar å komme dit? Jeg antar at progresjonen vil stagnere på et tidspunkt, og at alt vil ta lengre tid. .?

Jeg liker å ha mål å jobbe etter, gir meg motivasjon. Men er redd dette er vel hårete?

 

Rimelig bra å ta allerede 80kg i markløft og 65 kg i knebøy etter 7 uker. Du vil nok ikke ha noe problemer med å nå dine mål. Kanskje ikke før høstferien, men hvis du gir det noen måneder 😄

 

 

 

Anonymkode: 1c657...761

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Rimelig bra å ta allerede 80kg i markløft og 65 kg i knebøy etter 7 uker. Du vil nok ikke ha noe problemer med å nå dine mål. Kanskje ikke før høstferien, men hvis du gir det noen måneder 😄

 

 

 

Anonymkode: 1c657...761

Ja, altså kun 2 chins jeg ønsker å få til før høstferien. Alt det andre regner jeg med jeg må bruke lang tid på😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Møretausa skrev:

Ja, altså kun 2 chins jeg ønsker å få til før høstferien. Alt det andre regner jeg med jeg må bruke lang tid på😅

Du tar lett 100kg i markløft før jul i hvert fall :-)

Anonymkode: edb2c...062

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig nybegynnerspørsmål vet jeg men uansett: dere som trener så mye styrke, gjør dere det sammen med en trener eller alene hjemme? Vi har treningsrom hjemme, med en del utstyr og jeg har så lyst å prøve meg men er livredd for å gjøre noe feil, slik at jeg pådrar meg skader... begynte så smått for et par år siden, et halvt år etter pådro jeg med frozen shoulder, uten om jeg vet det har noen sammenheng altså! Hva gjør dere andre?

Anonymkode: f6a2c...88d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utrolig nybegynnerspørsmål vet jeg men uansett: dere som trener så mye styrke, gjør dere det sammen med en trener eller alene hjemme? Vi har treningsrom hjemme, med en del utstyr og jeg har så lyst å prøve meg men er livredd for å gjøre noe feil, slik at jeg pådrar meg skader... begynte så smått for et par år siden, et halvt år etter pådro jeg med frozen shoulder, uten om jeg vet det har noen sammenheng altså! Hva gjør dere andre?

Anonymkode: f6a2c...88d


Det som er viktig er få en instruksjonstime, evt ta noen timer med PT, for å få god instruksjon slik at du vet at du gjør øvelsene teknisk riktig. Deretter trener du en periode først med ganske lette til middels tunge vekter med fokus på riktig teknikk. Deretter begynner du å legge inn noen økter innimellom der du forsøker å presse deg litt mer for å se hvordan kroppen reagerer. Det er viktig at du gjør dette gradvis og ikke øker for mye av gangen. Du skal aldri løfte så tungt at du må ofre teknisk utførelse. En god regel er at du alltid skal føle at du har minst én ekstra repetisjon inne. Frekvens er viktigere enn å løfte velge tungt hver gang. 2-3 ganger pr uke bør det nok være. Viktig å lytte til kroppen også, ta høyde for dagsform. 

Anonymkode: edb2c...062

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...