Gå til innhold

Psykologen min er altfor ung

Fremhevede innlegg

Skrevet

Etter mange års kamp om å komme inn til psykolog har jeg nå endelig begynt å gå på dps. Men jeg kjenner det er vanskelig med psykologen jeg har fått utdelt da hun er like ung som meg og veldig stille og forsiktig. Altså jeg føler det er vanskelig og skulle åpne meg for henne da hun ikke har noe mer livserfaring enn det jeg selv har og heller ikke mtp jobb. Føler ikke jeg får noe ut av dette. Kan jeg spørre om å bytte psykolog på dette grunnlaget? 

Anonymkode: 0066e...114

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Lisa Rowe
Skrevet

Jeg har hatt et par titalls ulike psykologer siden jeg ble syk, og det er absolutt ikke slik at de eldste med livserfaring alltid er best. Min nåværende psykolog er relativt ung, men utrolig dyktig for det om. Du må også huske at det tar tid å bygge en relasjon og få tillit til behandleren sin, og det blir nok ekstra vanskelig om du skal finne småting å pirke på. Jeg har forståelse for at det kan være kjipt å ikke føle at dere klikker med det første, men det er utrolig viktig å ha et åpent sinn og gi det en sjanse. Jeg har heller aldri følt en umiddelbar connection med mine behandlere, men det har alltid gått seg til etterhvert. 

Dette er jo noe du må avgjøre selv, men jeg synes du burde gi det et par måneder hvor du virkelig gjør en innsats for å bygge opp tilliten slik at du føler deg komfortabel med å åpne deg før du eventuelt sender en forespørsel om å bytte psykolog. Selv om hun virker stille og forsiktig så kan hun fort ende opp med å overraske deg. 

Skrevet

Jeg begynte hos en nyutdannet psykolog, jeg ble litt skuffa første timen. Hun viste seg å være en fantastisk psykolog, tok noen timer så vi ble kjent med hverandre. 

Anonymkode: a1e9f...fb8

• Liker 3
Skrevet

Er du eldre en psykologen ?

Jeg tenker at det kan være en fordel at psykologen er ung, grunnet hun da ikke vill ha med seg de gamle og utdaterte behandlingsmetodene. 

Anonymkode: 0b78e...059

• Liker 3
Skrevet

Hun skal ikke bli bestevennen din, hun er en profesjonell som skal gjøre en jobb. Gi det tid og gjør ditt beste så blir det nok bra. 

Anonymkode: 2a532...031

Skrevet

Sett utenfra har du vært heldig som har fått noen som er i noenlunde samme alder som kan relatere seg til det du snakker. Problemet hadde vært større etter min mening hvis det hadde vært en psykolog av motsatt kjønn. Kjønn vil alltid være en barriere uansett hva man sier. 

Anonymkode: aa995...6f1

Skrevet

Poenget med psykologen er ikke at hun skal rådgi deg utifra sin egen lange livserfaring. Hun er ikke en "klok mamma/coach" som skal øse av sin uendelige visdom og private anekdoter, hun er en behandler som skal gjøre deg oppmerksom på negative mønstre i livet ditt, samt hjelpe deg med teknikker og strategier for å få det bedre.

Hovedoppgaven til en psykolog er å stille spørsmål som får deg til å tenke og reflektere på en annen måte enn du pleier å gjøre selv. Få deg ut av dine fastlåste tanke-/handlingsmønstre, åpne opp lukkede rom og se nye muligheter for veien framover. Der har alder, kjønn, legning etc. veldig lite å si, det er den faglige kunnskapen og teknikken det går på.

Fordelen med en relativt ung psykolog er for øvrig at de typisk holder seg oppdatert på ny forskning og nye metoder. De har ikke  blitt utbrent av jobben sin ennå, men er fremdeles i den nysgjerrige og ivrige fasen hvor de legger mye vekt på å gi en god behandling.

Anonymkode: e48a5...b21

• Liker 6
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at det kan være en fordel at psykologen er ung, grunnet hun da ikke vill ha med seg de gamle og utdaterte behandlingsmetodene. 

Les hi en gang til du!

Anonymkode: 119e5...743

Skrevet

Så tilbake til spørsmålet mitt, kan jeg bytte på dette grunnlaget eller må jeg gå der noen timer å komme med unnskyldning om at kjemien ikke er der for å få bytte?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så tilbake til spørsmålet mitt, kan jeg bytte på dette grunnlaget eller må jeg gå der noen timer å komme med unnskyldning om at kjemien ikke er der for å få bytte?

Da må du fortelle psykologen din at du vil bytte

Anonymkode: a1e9f...fb8

Gjest Lisa Rowe
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke det er en fasit på det, du må bare spørre. Men for å få deg til å reflektere litt: Hva skal du gjøre om du ikke får et bra førsteinntrykk av neste behandler heller? 

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sett utenfra har du vært heldig som har fått noen som er i noenlunde samme alder som kan relatere seg til det du snakker. Problemet hadde vært større etter min mening hvis det hadde vært en psykolog av motsatt kjønn. Kjønn vil alltid være en barriere uansett hva man sier. 

Anonymkode: aa995...6f1

Hvilken barriere mener du det blir? Jeg trives uten tvil best med mannlige terapeuter selv om jeg er kvinne. 

Alder trenger ikke å ha så mye å si i forhold til hvor flinke de er som behandler. Gi det litt tid i det minste. Plutselig så blir du positivt overrasket. 

Anonymkode: 44250...347

• Liker 1
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det kan du ikke. Og det er heller ikke sikkert du får byttet om du juger om kjemi. Å få byttet behandler er ingen rettighet vi har på samme måte som f.eks fastlege

Anonymkode: 2b799...4bf

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Etter mange års kamp om å komme inn til psykolog har jeg nå endelig begynt å gå på dps. Men jeg kjenner det er vanskelig med psykologen jeg har fått utdelt da hun er like ung som meg og veldig stille og forsiktig. Altså jeg føler det er vanskelig og skulle åpne meg for henne da hun ikke har noe mer livserfaring enn det jeg selv har og heller ikke mtp jobb. Føler ikke jeg får noe ut av dette. Kan jeg spørre om å bytte psykolog på dette grunnlaget? 

Heter hun noe på S?

Anonymkode: ac98f...94f

Skrevet

Skjønner deg godt, ts. Men... 

Jeg har kommet i en alder der jeg er betydelig eldre enn fastlegen min og tannlegen min. 

Den nye fastlegen min er nesten 30 år yngre enn jeg, og jeg var uhyre skeptisk de første gangene jeg var der. Ville heller ha en eldre, erfaren lege. 

Men det viser seg at "guttungen" er veldig dyktig. Min tidligere fastlege (godt voksen) har i flere år prøvd å få meg inn til en spesiell behandling. Avslag hver eneste gang. 

"Fastlege-guttungen" sendte 1 henvisning. Vipps, så var jeg inne. 

Ikke undervurder yngre behandlere. De er oftere oppdatert på nye metoder. De har ikke rukket å bli "drittlei". 

Anonymkode: eb20b...96a

• Liker 2
Skrevet

Jeg syns også det er vanskelig med yngre behandlere, men det er fordi jeg har mindreverdighetskomplekser og sliter med at noen som er like gamle som meg eller yngre er kommet mye lengre i livet enn meg. Hun jeg har nå er like gammel som meg og jeg merker at jeg virkelig sliter med å klare å jobbe med henne, så det ender vel opp med å slutte hvis jeg ikke kan få en annen.

Anonymkode: 9c940...2d8

Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner deg godt, ts. Men... 

Jeg har kommet i en alder der jeg er betydelig eldre enn fastlegen min og tannlegen min. 

Den nye fastlegen min er nesten 30 år yngre enn jeg, og jeg var uhyre skeptisk de første gangene jeg var der. Ville heller ha en eldre, erfaren lege. 

Men det viser seg at "guttungen" er veldig dyktig. Min tidligere fastlege (godt voksen) har i flere år prøvd å få meg inn til en spesiell behandling. Avslag hver eneste gang. 

"Fastlege-guttungen" sendte 1 henvisning. Vipps, så var jeg inne. 

Ikke undervurder yngre behandlere. De er oftere oppdatert på nye metoder. De har ikke rukket å bli "drittlei". 

Anonymkode: eb20b...96a

Men det er annerledes når du skal åpne deg opp om dine innerste psykiske problemer enn det er med de fysiske. Bryr meg ikke om fastlegen er ung. 

Hadde en mannlig psyk sykepleier jeg gikk til før (et tilbud legesenteret hadde for pasienter der) som nå nettopp ble pensjonert. Han var helt rå. Snakka rett fra levra og ikke bare satt der å nikket uten å gi noe feedback. Var lett å åpne seg for han 

Gjest Lisa Rowe
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er annerledes når du skal åpne deg opp om dine innerste psykiske problemer enn det er med de fysiske. Bryr meg ikke om fastlegen er ung. 

Hadde en mannlig psyk sykepleier jeg gikk til før (et tilbud legesenteret hadde for pasienter der) som nå nettopp ble pensjonert. Han var helt rå. Snakka rett fra levra og ikke bare satt der å nikket uten å gi noe feedback. Var lett å åpne seg for han 

Det er ikke uvanlig at behandlere gjerne holder litt tilbake mens de blir kjent med deg, slik at de kan tilpasse både væremåte og behandlingsform til hver enkelt pasient. Når man går til psykolog må man jobbe sammen som et team for å bli bedre, og å være ærlig om hva du trenger av psykologen din er utrolig viktig. Du skal ikke måtte tilpasse deg psykologen din, psykologen din skal tilpasse seg etter deg og dine behov. Bare fordi hun er ung, så betyr absolutt ikke det at hun ikke kan være direkte, på samme måte som din tidligere behandler - du må bare være åpen om hvordan du ønsker å bli snakket til. Både jeg og psykologen min er totalt annerledes i væremåte nå, enn vi var når jeg først startet å gå til henne. Hun har lært meg å kjenne, og vet hvordan hun skal snakke til meg utifra hvordan jeg har det der og da. 

Om du absolutt ikke ønsker en ung behandler så er det opp til deg, men du setter grenser for deg selv og det er kjipt. Man kan dessverre ikke velge og vrake når man får et offentlig tilbud som dps. 

Skrevet

Når dette er noe du har kjempet for i åresvis, vil jeg tro du har fått ganske høye tanker om hva en psykolog faktisk kan gjøre. Du må hvertfall gi det tid for å se hvordan det går. Jeg har gått til flere(ikke jeg som har byttet), og han jeg er mest fornøyd med, var jeg mest usikker på i starten. De har også ulike behandlingsmåter ettersom hva du feiler. En type er terapeuten veldig tilbakelent og ønsker at du skal snakke meste mulig fritt. En annen måte, er terapeuten veldig aktiv og jobber veldig målrettet og presser deg mer. Så det er ikke nødvendigvis personligheten hennes du ser, men behandlerstilen.

Anonymkode: 1e4d3...452

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle psykologer må ha jevnlig vedlikeholdskurs og holder seg dermed oppdatert. Aldersdiskriminering er ikke greit.

Anonymkode: 6aeac...312

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...