AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #1 Skrevet 23. august 2020 Å være syk og ikke ha noe å leve for. Ingen som venter på deg eller ikkeno du skal rekke om morgenen, så det blir bare til at du sover vekk hele dagen og våkner opp å føler deg enda dårligere. Blir oppgitt når jeg leser tråder som dette og ts får bare svar om turgrupper, kom deg ut i skogen og på fjellet, tren. Hva med oss som ikke liker natur og trening noe særlig? Vi som sitter enda mer vrient i det, som faktisk ikke klarer å komme oss ut ( enda ).Hva skal vi gjøre? Jeg har en hobby som jeg inni mitt hode kunne tenke meg å begynne med, som jeg kan drive med her hjemme for å få dagene til å gå litt lettere. De på DPS oppmuntrer meg til å starte med denne hobbyen. Men ikke engang det orker jeg å starte på selv om det ligger der på stuebordet å venter på meg. Hverdagen min består av å sove lenge, spise og sitte mye på Facebook og Kvinneguiden. Jeg liker å lese på Samliv familie og barn, for jeg drømmer meg bort i babyprat, huskjøp, giftemål og sånne ting som en som meg kan se langt etter. Det er vel ikke bra, føler meg bare enda verre etterpå. Det er ingen som vil bli kjæreste med en psykisk syk uføretrygdet. Jeg kunne tenke meg å starte med litt superlett hjrmmetrening, bare for å få i gang kroppen litt. Men blir demotivert av å se treningsvideoene på YouTube for alt ser så vanskelig, kjedelig og krevende ut. Så da orker jeg ikke det heller. Jeg må begynne i det små forstår jeg, men gir opp før jeg omtrent får begynt. Hvor ville dere begynt hvis dere var meg? At jeg må ta meg sammen vet jeg, så dere trenger ikke skrive det.. en med kreft må ta seg sammen og bli frisk han også. Gidd.. Anonymkode: 4e72e...02e
punkyB Skrevet 23. august 2020 #2 Skrevet 23. august 2020 Du må jo begynne et sted , lag deg enkle og overkommelige mål som du vil klare å gjennomføre. Lag deg gjerne belønninger også . Du skriver at du ikke kommer deg ut - vet ikke om det er fysisk umulig eller om det er andre ting som gjør det eller det er dørstokkmila. Men siden du har vært syk - har du sjekket om det er noe trenings/aktivitetstilbud du kan bli med på ? Hvis ikke du kommer deg ut kan fysioterapeut komme hjem til deg ? Tenker det er viktig at du får hjelp til å sette opp aktiviteter som kjenner til situasjonen din og kan finne riktig nivå/intensitet.
Rumle Skrevet 23. august 2020 #3 Skrevet 23. august 2020 (endret) Prøv å sette litt begrensninger på hvor mye tid du har lov å bruke på nett. Når du ikke har nett er det lettere å ta seg sammen og få lyst til å finne på noe annet. Det krever litt selvdisiplin, men du får mye igjen for det Endret 23. august 2020 av Rumle 2
Leonetta Skrevet 23. august 2020 #4 Skrevet 23. august 2020 Har du smarttelefon og ett headsett? I så fall hva med å lytte på podkast? Finnes utrolig mye nyttig og unyttig informasjon der ute som er både interessant og artig. Du kan bestemme deg for å gå like lenge som en episode varer og snu å gå hjem på episode to hvis de ikke er så lang. Å høre på podkast og gå krever ikke så mye av deg bortsett fra å overkomme dørstokkmila, og klær etter vær. Håper du kan gi det en sjanse og forsøke før du bestemmer om dette er noe for deg eller ikke. 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #5 Skrevet 23. august 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å være syk og ikke ha noe å leve for. Ingen som venter på deg eller ikkeno du skal rekke om morgenen, så det blir bare til at du sover vekk hele dagen og våkner opp å føler deg enda dårligere. Blir oppgitt når jeg leser tråder som dette og ts får bare svar om turgrupper, kom deg ut i skogen og på fjellet, tren. Hva med oss som ikke liker natur og trening noe særlig? Vi som sitter enda mer vrient i det, som faktisk ikke klarer å komme oss ut ( enda ).Hva skal vi gjøre? Jeg har en hobby som jeg inni mitt hode kunne tenke meg å begynne med, som jeg kan drive med her hjemme for å få dagene til å gå litt lettere. De på DPS oppmuntrer meg til å starte med denne hobbyen. Men ikke engang det orker jeg å starte på selv om det ligger der på stuebordet å venter på meg. Hverdagen min består av å sove lenge, spise og sitte mye på Facebook og Kvinneguiden. Jeg liker å lese på Samliv familie og barn, for jeg drømmer meg bort i babyprat, huskjøp, giftemål og sånne ting som en som meg kan se langt etter. Det er vel ikke bra, føler meg bare enda verre etterpå. Det er ingen som vil bli kjæreste med en psykisk syk uføretrygdet. Jeg kunne tenke meg å starte med litt superlett hjrmmetrening, bare for å få i gang kroppen litt. Men blir demotivert av å se treningsvideoene på YouTube for alt ser så vanskelig, kjedelig og krevende ut. Så da orker jeg ikke det heller. Jeg må begynne i det små forstår jeg, men gir opp før jeg omtrent får begynt. Hvor ville dere begynt hvis dere var meg? At jeg må ta meg sammen vet jeg, så dere trenger ikke skrive det.. en med kreft må ta seg sammen og bli frisk han også. Gidd.. Anonymkode: 4e72e...02e Mange sliter med tiltakslysten, men det å sette igang, å gjøre noe, hvor enn tungt det kan virke, vil alltid gi deg noe. Om du går deg en tur i skogen, selv om turgåing ikke er din favoritt, så har du gjort mer enn hva du ellers ville gjort. Opplevelsen har enten du vil eller ei ha gitt deg noe. Og tapt noe har du heller ikke siden alternativet er å se i taket. Å ligge slik gjør at kroppen visner. Omtrent alle som trener har en dørstokkmil først, men så deilig det er etterpå. Gjør du aktiviteter, så treffer du folk. Går du tur så treffer du nye mennesker. Og at du er psykisk syke ufør trenger ikke hindre deg i å bli kjent eller få kjæreste, men det å ikke ville gjøre noen verdens ting er en stor dealbreaker. Hvem gidder vel det? Du må tvinge deg til å bli aktiv. Du har ingenting å tape, men alt å miste. Anonymkode: f9692...a4f
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #6 Skrevet 23. august 2020 Synes folk bør prøve å tenke litt over at mennesker ikke blir født med interesser og hobbyer, man må faktisk skape dette selv. Du sier du ikke er glad i å gå tur for eksempel, men dette er noe du kan lære deg å like, du må bare prøve og gjøre det flere ganger, til slutt kommer du til å like det. Akkurat som med musikk, første gang du hører en sang er den kanskje ikke så bra, kanskje du til og med hater den, men så hører du på den flere ganger, lærer deg teksten, begynner å danse til den og plutselig er det favorittsangen din. Finn deg en ting du kunne tenke deg å drive med, greit så synes du kanskje det er drit kjedelig på starten og du er kanskje ikke så flink til det, men jo mer du gjør det jo mer kommer du til å like det, også kan du finne andre mennesker som liker det samme etterhvert så kan dere gjøre det sammen. Anonymkode: 6bfb5...457 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #7 Skrevet 23. august 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes folk bør prøve å tenke litt over at mennesker ikke blir født med interesser og hobbyer, man må faktisk skape dette selv. Du sier du ikke er glad i å gå tur for eksempel, men dette er noe du kan lære deg å like, du må bare prøve og gjøre det flere ganger, til slutt kommer du til å like det. Akkurat som med musikk, første gang du hører en sang er den kanskje ikke så bra, kanskje du til og med hater den, men så hører du på den flere ganger, lærer deg teksten, begynner å danse til den og plutselig er det favorittsangen din. Finn deg en ting du kunne tenke deg å drive med, greit så synes du kanskje det er drit kjedelig på starten og du er kanskje ikke så flink til det, men jo mer du gjør det jo mer kommer du til å like det, også kan du finne andre mennesker som liker det samme etterhvert så kan dere gjøre det sammen. Anonymkode: 6bfb5...457 Netopp sånn er det Anonymkode: f9692...a4f
C8H10N4O2 Skrevet 23. august 2020 #8 Skrevet 23. august 2020 Har du noen du kan alliere deg med? Gjør en avtale om å stå opp innen en bestemt tid. For min del hjelper det mye å komme meg i dusjen som det første jeg gjør når jeg står opp, da har jeg liksom starta dagen. Ikke krev for mye av deg selv når det gjelder tidsbruk på hobby. Planlegger du å sitte en time, så er terskelen høyere for at du i det hele tatt kommer deg i gang, enn om du planlegger ti minutter. Og kommer du deg først i gang med de ti planlagte minuttene, så er sjansen stor for at du blir sittende en time 😊 Dørstokkmila er lang. Lag deg en Instagram-konto der målet er å legge ut et gitt antall bilder pr uke, som er tatt så langt ut av huset at du må ha på deg utesko for å få tatt dette. Bildet skal være ferskvare, du kan altså ikke ta alle bildene for uka på en tur ut døra.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #9 Skrevet 23. august 2020 Har dere stolpejakt der du bor? Kanskje det kunne være noe, da har du et mål med å komme deg ut. Eller Pokémon go, geocashing. Noe sånt. Anonymkode: fc4eb...d75
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #10 Skrevet 23. august 2020 Jeg var i en lignende situasjon. Etter hvert begynte jeg å strikke (gammel hobby som jeg tok opp igjen), jeg koser meg fremdeles mye med dette. Strikker til folk i familien, julegaver, pynteting som puter o.l. Etter hvert satte jeg opp lister med ting jeg skulle gjøre den dagen, f.eks vaske på badet, rydde i klesskapet, bake brød, gå på butikken o.l. Bare hverdagslige sysler. Det var en seier å stryke over med rødt de tingene jeg hadde utført. Så begynte jeg å gå små turer, det gjør jeg fremdeles. Små ting i hverdagen skal ikke undervurderes. Du vil kjenne at det gir deg energi og livslyst. Du er din egen beste venn! Anonymkode: d9428...ba9
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #11 Skrevet 23. august 2020 Jeg har tredemølle jeg går på. Har måtte gi opp løping pga sykdom. Men, jeg ser serie på mølla mens jeg går. Da går tiden greit og tenker ikke på det som trening. Driver også med yoga. Der er mange forskjellige apper, har funnet en som jeg liker. Den heter Fitstar Yoga. Den koster om man ønkser mer enn en økt i uken, men 490 kr/året er overkommelig for min del. Mange vet jeg liker Yoga with Adriene på youtube. Yoga krever lite utstyr. Tur er drittkjedelig, har vært på ørten tusen turer uten at det har gitt noe mersmak. Stolpejakt og slikt finnes ikke her. Som hobby har jeg tatt opp sying. Syr klær til ungen og meg. Edx.org har også mange gode kurs man kan ta gratis. Jeg skriver også lister og stryker ut etter hvert. Noterer ting på postit når jeg kommer på de. Blir ikke noe lettere til sinns og ikke noe mer mening med livet, men det får tiden til å gå. Det er noen lunde fornuftige ting jeg driver med, det bryter meg hvert fall ikke mere ned av å drive med de. Anonymkode: b65c1...92b
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #12 Skrevet 23. august 2020 Yoga with Adriane, hun har flere 21 day challanges på youtube. Jeg begynte med det under Covid-19 nedstegningen, hadde ikke trent på 5 år. Nå har jeg gjort flere andre tyngre challanges, og så begynte jeg i august å gjøre noe med maten. Fikk en veldig fin progresjon og motivasjon steg for mnd til mnd. Det handler om å ta seg sammen i begynnelsen, så skape ett nytt mønster og rutiner. Anonymkode: b9b1d...a1f
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #13 Skrevet 23. august 2020 Takk for svar. Dagen i dag har igjrn blitt brukt til sofa og mat. Kunne godt tenke meg yoga, men jeg er veldig stiv i kroppen. Er vel verdt et forsøk. I morgen er det ny uke, og jeg har satt på vekking tidlig. Skal dusje, så får vi se om jeg for en gangs skyld klarer å gjøre noe ut av dagen min eller om jeg bare gror fast i sofaen igjen. Anonymkode: 4e72e...02e
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #14 Skrevet 24. august 2020 Hva med lydbøker? Eller film? Da kan du jo sitte eller ligge ned og bare høre på/se på skjermen Anonymkode: 884bc...e78
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #15 Skrevet 24. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: Hva med lydbøker? Eller film? Da kan du jo sitte eller ligge ned og bare høre på/se på skjermen Anonymkode: 884bc...e78 Ja, det er det livet mitt for det meste består av. Glo på skjerm. Så...... Anonymkode: 4e72e...02e
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #16 Skrevet 24. august 2020 På 23.8.2020 den 13.58, AnonymBruker skrev: Å være syk og ikke ha noe å leve for. Ingen som venter på deg eller ikkeno du skal rekke om morgenen, så det blir bare til at du sover vekk hele dagen og våkner opp å føler deg enda dårligere. Blir oppgitt når jeg leser tråder som dette og ts får bare svar om turgrupper, kom deg ut i skogen og på fjellet, tren. Hva med oss som ikke liker natur og trening noe særlig? Vi som sitter enda mer vrient i det, som faktisk ikke klarer å komme oss ut ( enda ).Hva skal vi gjøre? Jeg har en hobby som jeg inni mitt hode kunne tenke meg å begynne med, som jeg kan drive med her hjemme for å få dagene til å gå litt lettere. De på DPS oppmuntrer meg til å starte med denne hobbyen. Men ikke engang det orker jeg å starte på selv om det ligger der på stuebordet å venter på meg. Hverdagen min består av å sove lenge, spise og sitte mye på Facebook og Kvinneguiden. Jeg liker å lese på Samliv familie og barn, for jeg drømmer meg bort i babyprat, huskjøp, giftemål og sånne ting som en som meg kan se langt etter. Det er vel ikke bra, føler meg bare enda verre etterpå. Det er ingen som vil bli kjæreste med en psykisk syk uføretrygdet. Jeg kunne tenke meg å starte med litt superlett hjrmmetrening, bare for å få i gang kroppen litt. Men blir demotivert av å se treningsvideoene på YouTube for alt ser så vanskelig, kjedelig og krevende ut. Så da orker jeg ikke det heller. Jeg må begynne i det små forstår jeg, men gir opp før jeg omtrent får begynt. Hvor ville dere begynt hvis dere var meg? At jeg må ta meg sammen vet jeg, så dere trenger ikke skrive det.. en med kreft må ta seg sammen og bli frisk han også. Gidd.. Anonymkode: 4e72e...02e At du ikke kan få en kjæreste er da ikke nødvendigvis sant? Hvilken diagnose har du? Om du bedrer din psykiske helse kan det jo fort hende du treffer noen å bli glad i. Kunne du tenkt deg hund/katt? I dyrebeskyttelsen kan man bli fostermor for hund/katt☺️ Jeg tror dyr er godt for fysisk og psykisk helse. Da får du en skapning å bli glad i. En som trenger deg. Kanskje en du føler forstår deg til og med. Du må da ut å lufte deg hver dag, flere ganger om dagen helst. Hund er sosialt og man blir jo gjerne kjent med andre, eller kommer i prat med folk på tur. Å jobbe frivillig kan muligens også hjelpe deg litt? Du er kanskje for syk for ordinær jobb, men ved frivillig jobb møter du andre og yter noe bra for samfunnet. Sjekk også ut dagtilbud der du bor. I min by finnes ballett på dagtid for voksne, "voksenteater" på dagtid, møtesteder for mennesker som kanskje sliter litt og har ramlet litt utfor samfunnet pga psykiske lidelser. Sjekk ut hva som passer for deg. Frisk luft hver dag (ute, minst 30 min) og fast døgnrytme vil være bra for deg. Anonymkode: b218b...b41
vanskapning Skrevet 25. august 2020 #17 Skrevet 25. august 2020 Har du fått gjort noe mer disse dagene ts? Mye gode tips her, jeg har hatt veldig god effekt av at jeg tenker at jeg skal gjøre 5 minutter yoga, det er bedre enn 5 minutter på sofaen. Og når jeg da først er i gang med 5 minutter blir det gjerne lenger. Anbefaler også å sjekke frivillighetssentralen hva slags aktiviteter de har. Og trening gjennom frisklivssentralen. Jeg var i utrolig dårlig form og trodde ikke trening var noe for meg, men nå er jeg på treningssenter ukentlig. Trener absolutt ikke hardt, men enkle øvelser og godt å komme seg ut fra hjemmet. Ellers anbefaler jeg å gå på biblioteket og let etter interessante bøker, gå i sentrum for å se folk. Du sier du ser mye på skjerm, det gjør jeg også og det blir mye tanketomme serier for å få tida til å gå. Har derimot begynt å søke opp mer inspirerende filmer på YouTube, feks how to be happy og lignende 😅 høres kanskje teit ut men for meg har det hjulpet litt og samtidig lettere å se at man ikke er alene. Håper du finner noe du liker å drive med. Hvilken hobby er det du kunne tenkt deg å starte med da? 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #18 Skrevet 25. august 2020 4 hours ago, vanskapning said: Har du fått gjort noe mer disse dagene ts? Mye gode tips her, jeg har hatt veldig god effekt av at jeg tenker at jeg skal gjøre 5 minutter yoga, det er bedre enn 5 minutter på sofaen. Og når jeg da først er i gang med 5 minutter blir det gjerne lenger. Anbefaler også å sjekke frivillighetssentralen hva slags aktiviteter de har. Og trening gjennom frisklivssentralen. Jeg var i utrolig dårlig form og trodde ikke trening var noe for meg, men nå er jeg på treningssenter ukentlig. Trener absolutt ikke hardt, men enkle øvelser og godt å komme seg ut fra hjemmet. Ellers anbefaler jeg å gå på biblioteket og let etter interessante bøker, gå i sentrum for å se folk. Du sier du ser mye på skjerm, det gjør jeg også og det blir mye tanketomme serier for å få tida til å gå. Har derimot begynt å søke opp mer inspirerende filmer på YouTube, feks how to be happy og lignende 😅 høres kanskje teit ut men for meg har det hjulpet litt og samtidig lettere å se at man ikke er alene. Håper du finner noe du liker å drive med. Hvilken hobby er det du kunne tenkt deg å starte med da? Bra tips. Jeg kom ganske langt i går. Fikk ryddet og vasket mye, til slutt hadde jeg bare et rom igjen og da satte jeg meg selvfølgelig ned. Og mistet dermed futten. Jeg tenker mye på hva som er vitsen, det er jo bare meg her uansett. Men hadde en god periode noen timer og tenkte jeg kunne rydde opp og tenne litt lys på kvelden for å få det koselig. Hobbyen min er/var scrapbooking. Anonymkode: 4e72e...02e 1
vanskapning Skrevet 25. august 2020 #19 Skrevet 25. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Bra tips. Jeg kom ganske langt i går. Fikk ryddet og vasket mye, til slutt hadde jeg bare et rom igjen og da satte jeg meg selvfølgelig ned. Og mistet dermed futten. Jeg tenker mye på hva som er vitsen, det er jo bare meg her uansett. Men hadde en god periode noen timer og tenkte jeg kunne rydde opp og tenne litt lys på kvelden for å få det koselig. Hobbyen min er/var scrapbooking. Anonymkode: 4e72e...02e Så bra! Tenker også det er viktig å ikke ha så høye forventninger til dagen. Kanskje prøv å skrive ned hver kveld hva som har gjort deg glad den dagen. Noen dager er det ganske svart her og det eneste positive jeg har klart å gjort er feks stått opp, spist mat. Men prøver da i stedet for å kjefte på meg selv og tenke på alt jeg burde gjort, prøver å tenke at okei da var det alt jeg hadde energi til i dag, da får jeg håpe på en god natts søvn og en bedre dag i morgen. Hva med at du lager avtale med deg selv at i morgen ca klokka 12 skal du åpne scrapbook og tenke på hva du har lyst til å gjøre med den? Så kanskje etter 5 minutter har du ikke lyst men da får det være greit. Og for min del funker det bedre å sette et cirka-tidspunkt, viss jeg feks skal starte å gå tur mellom 11 og 11.30 er det lettere å forholde seg til enn at jeg må akkurat på ett tidspunkt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå