Gå til innhold

Wolfie endrer retning


Wolfmoon

Anbefalte innlegg

Har det siste halvåret vært flink til å trene, løpt 3-4 ganger i uka, gjort masse yoga, men kostholdet har sklidd helt ut. 

Nå er det på tide å endre retning på kostholdet, slik at jeg faktisk får utbytte av treningen min. Det er slitsomt å løpe med 10-15 kg for mye, verken mer eller mindre, og det er på tide å ta tak. 

Min største synd er strengt tatt alkoholen. Ikke at jeg er alkoholiker, enda, men det blir mye "kos" der alkohol er blitt en naturlig del. Med dertil tilhørende kalorier. Her saboterer både jeg og samboer alle forsøk på å redusere inntaket, fordi det hele tiden planlegges sosiale sammenkomster basert på alkohol, eller vi tar en flaske vin bare for å kose oss vi to. 

Ellers er jeg en overspiser. Jeg tror det har en viss sammenheng med at jeg alltid fikk ros og oppmerksomhet for å spise opp/spise ekstreme mengder da jeg var liten. Jeg var tynn som ei fjøl, men det var nok mer fordi jeg alltid var høyt og lavt, og fordi jeg ikke spiste så mange måltider, jeg spiste noen få store. Nå er jeg mindre aktiv, jeg vokser ikke, og jeg tenderer mot å spise flere store måltider. Jeg føler meg aldri tilfreds med mat før jeg er overmett. Dette er det nå på tide å ta tak i, som jeg har gjort i perioder tidligere, slik at jeg får et mer bevisst forhold til hva og hvor mye jeg spiser. Jeg er også en ekstrem overspiser på karbohydrater. Jeg er en av dem som kaster meg over brødet før maten, og kan sitte og spise pasta og ris etter at tilbehøret er borte. Her må det også tas tak.

Det siste som må tas tak i, er overforbruket av Cola Zero. Både fordi jeg mistenker at det bidrar til overspisingslysten, men også fordi jeg ikke er villig til å bruke så sinnssykt mye penger på brus. Da vil jeg faktisk heller kjøpe meg et nytt par joggesko i måneden :laugh: 

 

Så målet:

-Fortsette gode joggerutiner. Komme meg ut minst 3 dager i uka, helst 4.

-Spise til jeg ikke er sulten mer, i stedet for å spise til jeg er stappmett. Her har jeg nok mye å hente.

-Legge bort tanken om at jeg må "kose meg" hver gang jeg skal spise noe. Si ja til hverdagsmaten.

-Slutte å tenke at jeg må ha masse karbohydrater hele tiden.

-Begrense alkoholinntaket.

-Slutte å drikke Cola zero. 

 

Dette blir selvfølgelig altfor mye i første omgang, jeg tror at hvis jeg prøver å endre alt, så kommer jeg til å falle av. 

Så første mål er å fortsette løpingen, komme opp igjen i fire dager i uka, som jeg hadde før varmen slo inn i sommer. Jeg blir helt ødelagt av varme. Det andre er å slutte med Cola zero hver dag, det er virkelig ingen grunn til å drikke så mye brus, selv om den ikke inneholder kalorier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wolfie...Heyyyy!!!

Denne boka skal jeg følge. Jeg ramlet av treningslasset for et par år siden og har seriøse planer om å komme i gang igjen når ferien er over. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cata! Velkommen innom! :nigo: 

Jeg må innrømme at det hender jeg sniker innom boka di, men har veldig lite å bidra med på hengekøyefronte (skjønt, jeg flytter straks og får egen takterrasse, og der skal det hengekøyestativ på plass, så mulig jeg må innom for å lære mer ;) )

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wolfmoon skrev:

Cata! Velkommen innom! :nigo: 

Jeg må innrømme at det hender jeg sniker innom boka di, men har veldig lite å bidra med på hengekøyefronte (skjønt, jeg flytter straks og får egen takterrasse, og der skal det hengekøyestativ på plass, så mulig jeg må innom for å lære mer ;) )

Be my guest :nigo: . Jeg har terrassehengt i en årrekke så der har jeg mangt og meget å si :fnise: . Litt for mye kanskje...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Risikoen er jo selvfølgelig at jeg blir bitt av basillen og ender opp med altfor mange hengekøyer og stativer, jeg har skjønt at det kan være et problem ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens tips på boblefronten er forresten Soda Stream eller annen "boblemaskin" og boble opp vanlig van, gjerne med en dråpe sitron eller annen smakstilsetning i,  slik at det alltid står litt iskaldt boblevann i skapet. Det hjalp meg på "brussuget". Kan funke på Cola Zero sug også, kanskje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Wolfmoon skrev:

Risikoen er jo selvfølgelig at jeg blir bitt av basillen og ender opp med altfor mange hengekøyer og stativer, jeg har skjønt at det kan være et problem ;) 

Problem? Wait? What? Neiiiida, det blir først et problem hvis man har for mange. :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, addict skrev:

Jeg hadde kutta Cola Zero sist (or not at all), så kudos for den 😂

Jeg fant ut at jeg seriøst bruker 1500-2000 kr i måneden på Cola Zero,det er det faktisk ikke verdt :P 

Eneste grunnen til at den skal på først :laugh: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Wolfmoon skrev:

Jeg fant ut at jeg seriøst bruker 1500-2000 kr i måneden på Cola Zero,det er det faktisk ikke verdt :P 

Eneste grunnen til at den skal på først :laugh: 

Oooi okei 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er første mandag overstått.

Jeg har klart meg uten Cola Zero på jobb i dag, det er en seier i seg selv! Har lastet ned en app som heter Quitzilla, som sier at jeg alt har spart nesten 200 kr så langt på å ikke drikke det 😮 Who knew.

Jeg har også begynt å registrere maten igjen. Første dag ender på ca. 1500 kalorier, inkludert to øl. Nei, jeg klarte ikke å la være. Mindre alkohol er jo også på lista, men litt om gangen, og etter en kjip dag på jobb, var det utrolig deilig å synke ned i godstolen med en øl. 

I tillegg har jeg gått frem og tilbake til jobb i dag, og gikk en omvei hjem, så er vel på rundt 7 km gåing i dag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen Cola Zero på 4 dager og to timer. Ja, jeg har nedtelling på mobilen min :P

De har egentlig gått overraskende greit. Litt kjipt på jobb i dag, men har gått bra. Jeg smaker jo uansett knapt på brusen, så like greit å la være, sikkert. 

Ellers er også kostholdet bedre enn det har vært. Har begynt å registrere, og ligger på rundt 1500 kalorier om dagen. Noen dager litt mer, andre dager litt mindre. Kjenner litt på at jeg sliter med at jeg tror jeg er sulten og bør spise, når jeg egentlig bare ikke er mett. Må nok ha litt fokus på det fremover. 

Ellers har jeg nå gjort klart og planlegger en mølleøkt på jobb i morgen, og har knekkebrød og philadelphia klar på jobb, så jeg ikke ender opp i kantina :laugh: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 dager og 18 timer, og ikke har jeg hatt spesiell trang til å drikke det heller. Og jeg lurer litt på om ikke søtsuget er i ferd med å forsvinne litt?

Ellers fikk jeg inn en økt i dag på jobb. 3,3 km intervalløkt på mølla, hvor jeg løp min raskeste intervall noensinne, tror jeg. 13 km/t er sikkert lett for noen, men jeg syns det gikk altfor fort og var skummelt, men jeg gjennomførte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det sånn litt opp og ned. Fikk fire løpeøkter forrige uke, denne uka har jeg en litt treig start, men kom meg ut i dag.

 

Det ble 6,5 km på 45 min. Presset gjennomsnittstida ned til 6:55 på kilometeren, og det inkluderer en del gåing både til oppvarming og mellom tre lange intervaller. Fornøyd med at jeg nå klarer å komme meg under 7 min/km selv med gåing, det tyder på at jeg klarer å løpe relativt raskt mellom. Så er det bare å vente på at formen blir bedre så jeg kan holde det hele turen. Deilig med løpetur i strålende sol i dag :sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag hadde jeg intervalløkt på mølle, hvorav noen av intervallene gikk på 10 i stigning! Jeg har aldri hatt så høy stigning før, faktisk visste jeg ikke at mølla gikk så høyt :laugh:

Det verste er at jeg er støl fortsatt, men kom meg gjennom en grei 30 min økt på mølle i går også. Så treningen går bra, og det er viktigste fokus for tida. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Jeg har konkludert med, i samarbeid med Endomondo, at å forsøke å endre retning midt i et flytteprosjekt, ikke er så greit. 

Lite trening, mer take away. Har ikke funnet igjen vekta i kaoset, men tenker at det er like greit. Nå var det et par treningsøkter involvert når man flytter litt oppe i etasjene uten heis, men mistenker at de kaloriene er spist opp :laugh:

Nå nærmer det seg heldigvis slutten, ting begynner å komme på plass, så da er det bare å gå på med krum nakke og ny giv! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Oi, som tiden flyr. Ny jobb tok meg, med mer ansvar og masse å gjøre. Håper det roer seg etter en oppstartsperiode.

Men jeg er i gang igjen med rolig jogging nå, veksler mellom å gå og jogge, og prøver å ha fokus på god løpsteknikk, selv om jeg ikke nødvendigvis klarer å holde den så lenge pga. høy puls. Satser på at formen bedrer seg like raskt som den sank i pausa :laugh: 

Ellers har kroppen min vært så frekk å gi meg ikke-koronarelatert sykdom, dvs. forkjølelse, som virker å sitte i litt lenger enn ønsket. Nei, jeg ønsker meg ikke plutselig hoste lenge etter at jeg har blitt frisk. Er det ikke rart hvordan man føler seg uglesett med en gang man hoster eller nyser i offentligheten? 

Uansett, jeg satser på at livsstilsendringen fortsetter nå. Det bør nok bli litt mindre alkohol igjen, matfronten er derimot ikke så altfor ille, og med noen løpeturer i tillegg, er jeg på riktig spor. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og denne uka har jeg fullført alle fire løpeturene mine, i tillegg til at jeg har hatt enten en gåtur eller en liten yogaøkt de andre dagene. Det kjennes godt, spesielt ettersom det blir stadig mindre hverdagsaktivitet ettersom mengden hjemmekontor øker. Og arbeidsmengden øker også, så det blir ofte lange arbeidsdager for tida. 

 

Men jeg runda 20 km med løping. Det går smått og forsiktig fremover med løpinga, og det passer fint, tenker jeg. Det er jo ikke som om det er noe spesielt å trene til for øyeblikket, så jeg tenker at å øke grunnformen sakte, men sikkert er veien framover. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...