AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #1 Skrevet 23. august 2020 Det er egentlig skandaløst at skolene ble stengt i vår. Koronaviruset rammer stort sett de eldre og skjøre. Barn rammes i svært liten grad av viruset. Å stenge skolene for å hindre smittespredning var derfor en skandale. Det var et tiltak for å redde noen få eldre på bekostning av barns oppvekst. Barn ble rammet for at egoistiske og nevrotiske eldre skulle få bittelitt redusert sannsynlighet for smitte. Disse folka burde skamme seg! Anonymkode: 302ac...839 12
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #2 Skrevet 23. august 2020 At det var...? Anonymkode: 48a16...4cb 4
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #3 Skrevet 23. august 2020 Enig med TS Anonymkode: e841b...104 12
Gjest AineAvive Skrevet 23. august 2020 #4 Skrevet 23. august 2020 Ja og nei. Jeg har alltid, personlig, vært mer glad i de eldre. Unntaket er selvfølgelig egne barn. For meg er det vanskelig å forstå at et skoleår ikke kan tas på nytt, eller leses som privatist. Men jeg er enig i at pandemien ikke er krig, og at det nok ikke er sterk nok grunn til å stenge ned skoler. Spesielt ikke med såpass lav smitte. Jeg forstår at det sosiale betyr vel så mye som fag for mange, men igjen må jeg gjenta at ikke alle barn er like. Jeg hadde prestert bedre med en hjemmeskole/delvis oppmøte løsning da jeg var ung. Jeg taklet ikke oversosialiseringen mandag-fredag skolen krevde. Det jeg vil frem til er vel egentlig bare at vi er ulike, og at generaliseringen "alle barn blir dårlige av å ikke møte fysisk på skolen hver eneste ukedag" ikke stemmer.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #5 Skrevet 23. august 2020 De som bestemmer er gjerne i eller nær risikogruppen. Så det er ikke så rart at nesten hele verden gikk i lockdown tidligere. Synes vel at det var greit nok at de stengte ned i mars når man trodde viruset kunne drepe mange hundre tusen. En kjent virus/pandemiforsker (Neil Ferguson) i England mente dette ville skje og politikerne trodde på ham. Ferguson ble forøvrig sparket når det ble oppdaget at han brøt sine egne lockdown-regler når han hadde seg ned sin elskerinne (som var gift med en annen) hjemme hos seg selv. Men hvorfor man fortsatt forbyr diverse idrett, stenger utesteder tidlig, i praksis stengte grenser til mange land osv er utenfor min fatteevne. Det er en skandale. Anonymkode: f18eb...b27 8
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #6 Skrevet 23. august 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er egentlig skandaløst at skolene ble stengt i vår. Koronaviruset rammer stort sett de eldre og skjøre. Barn rammes i svært liten grad av viruset. Å stenge skolene for å hindre smittespredning var derfor en skandale. Det var et tiltak for å redde noen få eldre på bekostning av barns oppvekst. Barn ble rammet for at egoistiske og nevrotiske eldre skulle få bittelitt redusert sannsynlighet for smitte. Disse folka burde skamme seg! Anonymkode: 302ac...839 Hva er verre enn egoistiske nevrotiske eldre? Jo....yngre egoistiske idioter. Anonymkode: 6d393...7bd 7
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #7 Skrevet 23. august 2020 2 minutter siden, AineAvive skrev: Ja og nei. Jeg har alltid, personlig, vært mer glad i de eldre. Unntaket er selvfølgelig egne barn. For meg er det vanskelig å forstå at et skoleår ikke kan tas på nytt, eller leses som privatist. Men jeg er enig i at pandemien ikke er krig, og at det nok ikke er sterk nok grunn til å stenge ned skoler. Spesielt ikke med såpass lav smitte. Jeg forstår at det sosiale betyr vel så mye som fag for mange, men igjen må jeg gjenta at ikke alle barn er like. Jeg hadde prestert bedre med en hjemmeskole/delvis oppmøte løsning da jeg var ung. Jeg taklet ikke oversosialiseringen mandag-fredag skolen krevde. Det jeg vil frem til er vel egentlig bare at vi er ulike, og at generaliseringen "alle barn blir dårlige av å ikke møte fysisk på skolen hver eneste ukedag" ikke stemmer. Andelen barn som har det bedre med hjemmeskole er forsvinnende liten. Det store flertallet av barn får en langt dårligere sosial og faglig oppvekst uten fysisk tilstedeværelse på skolen. For noen sårbare barn er det også direkte farlig at de ikke får gå på skole. At enkelte tror det er uproblematisk at barn ikke er på skolen i mange måneder er skremmende og viser bare hvor egoistiske og kunnskapsløse mange voksne er. Anonymkode: 302ac...839 11
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #8 Skrevet 23. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er verre enn egoistiske nevrotiske eldre? Jo....yngre egoistiske idioter. Anonymkode: 6d393...7bd Barn er egoistiske fordi de behøver skole for faglig og sosial utvikling? Herlighet. Er du et troll eller komplett idiot? Anonymkode: 302ac...839 11
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #9 Skrevet 23. august 2020 Men det var da ikke pensjonistene som bestemte at skolene skulle stenges?? Anonymkode: 6b8eb...2f4 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #10 Skrevet 23. august 2020 25 minutter siden, AineAvive skrev: Ja og nei. Jeg har alltid, personlig, vært mer glad i de eldre. Unntaket er selvfølgelig egne barn. For meg er det vanskelig å forstå at et skoleår ikke kan tas på nytt, eller leses som privatist. Men jeg er enig i at pandemien ikke er krig, og at det nok ikke er sterk nok grunn til å stenge ned skoler. Spesielt ikke med såpass lav smitte. Jeg forstår at det sosiale betyr vel så mye som fag for mange, men igjen må jeg gjenta at ikke alle barn er like. Jeg hadde prestert bedre med en hjemmeskole/delvis oppmøte løsning da jeg var ung. Jeg taklet ikke oversosialiseringen mandag-fredag skolen krevde. Det jeg vil frem til er vel egentlig bare at vi er ulike, og at generaliseringen "alle barn blir dårlige av å ikke møte fysisk på skolen hver eneste ukedag" ikke stemmer. En ting er at barna mistet noen måneder av skolen. Men at politikerne ikke hadde tenkt gjennom hvilke katastrofale følger det fikk for unge mennesker i arbeid, hundretusener permitterte. At de bare stengte uten å ha evaluert konsekvensene skikkelig (for jeg håper for deres skyld at de ikke hadde tatt det med i beregningen). For ikke å snakke om at de ikke lot ungdommer avholde eksamen! Og at de fremdeles ikke lar unge voksne drive idrett, og fremdeles nekter publikum. Det er en skam og en stor skandale og jeg lurer på HVOR er de kritiske røstene??? Anonymkode: 56b02...958 4
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #11 Skrevet 23. august 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det var da ikke pensjonistene som bestemte at skolene skulle stenges?? Anonymkode: 6b8eb...2f4 Men de som regjerer er godt oppi årene, og flere har også andre helseutfordringer som setter dem i risikogruppen. Anonymkode: 56b02...958 4
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #12 Skrevet 23. august 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barn er egoistiske fordi de behøver skole for faglig og sosial utvikling? Herlighet. Er du et troll eller komplett idiot? Anonymkode: 302ac...839 Klarer ikke foreldrene å ta ansvaret i noen mnd. så burde de ikke hatt barn. Litt for mange mener nok at det er skolen som skal ha ansvaret for barna sine, om du ikke klarer å lære barna litt,samt sosialisere dem uten skole,så har du et problem Anonymkode: 6d393...7bd 4
Den Sagnomsuste Skrevet 23. august 2020 #13 Skrevet 23. august 2020 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er egentlig skandaløst at skolene ble stengt i vår. Koronaviruset rammer stort sett de eldre og skjøre. Barn rammes i svært liten grad av viruset. Å stenge skolene for å hindre smittespredning var derfor en skandale. Det var et tiltak for å redde noen få eldre på bekostning av barns oppvekst. Barn ble rammet for at egoistiske og nevrotiske eldre skulle få bittelitt redusert sannsynlighet for smitte. Disse folka burde skamme seg! Anonymkode: 302ac...839 Du tenker altså at barn ikke rammes når deres foreldre og besteforeldre blir alvorlig syke og i verstefall dør av viruset? Det er jo en kjent sak at barn ofte lider av sterk angst, uro og depresjon når de opplever tap i nærmeste familie. Mange barn kommer seg ikke igjen før etter et år. Tror du med ditt tilsynelatende begrensede intellekt at disse barna danser til skolebenken som om ingenting har skjedd? Tror du at de har optimal læringslyst og motivasjon? Tror du de får venner i sin sinnstilstand? Altså nå må dere pandemifornektere se til å skjerpe dere! Det er ikke enten eller når det gjelder skoleverket! Det er ikke vanlig skole (typ 2019) eller ikke. Den skolehverdagen er borte frem til pandemien er over. Barn sliter ofte med skyldfølelse, det vet vi fra skilsmisser osv. Barna klandrer seg selv for at foreldrene bryter opp. Hvorfor skal ikke dette kunne overføres i en grusom variant til koronaviruset? Barnet vet jo i mange tilfeller at det er skolen (og gjerne barnet først) som rammes. Barnet blir sykt med lett sykdom og 6 uker senere sovner mormor inn med samme sykdom på Ahus. Altså, please! Ikke forenkle dette komplekse bildet med stupide og ignorante tråder som denne her inn! Endret 23. august 2020 av Den Sagnsomsuste 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #14 Skrevet 23. august 2020 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er egentlig skandaløst at skolene ble stengt i vår. Koronaviruset rammer stort sett de eldre og skjøre. Barn rammes i svært liten grad av viruset. Å stenge skolene for å hindre smittespredning var derfor en skandale. Det var et tiltak for å redde noen få eldre på bekostning av barns oppvekst. Barn ble rammet for at egoistiske og nevrotiske eldre skulle få bittelitt redusert sannsynlighet for smitte. Disse folka burde skamme seg! Anonymkode: 302ac...839 Jeg er enig i at skolene ikke bør stenges, men det krever at alle gjør hva de kan for å holde smittetallet nede, selv om det betyr å ofre en sosial sammenkomst, eller å holde seg hjemme med symptomer. Anonymkode: dbcc0...e25 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #15 Skrevet 23. august 2020 Nedstengningen i vår er fortid. Den kan ikke endres, så det kan vi like gjerne spare oss å diskutere. Det jeg kan være enig med deg i, er at vi må prioritere at skoler kan holdes åpne fremover, inntil pandemien dør ut. Derfor bør vi, alle som en: - Vaske hendene - Begrense antall nærkontakter - Sørge for avstand til mennesker uteom husstanden - hvilket innebærer å begrense antall mennesker som opptrer i gruppe - Holde oss hjemme om vi har luftveissymptomer - Unngå unødige reiser, spesielt utenlands. Følger vi disse enkle punktene, kan vi både ivareta eldre/risikogrupper og ivareta ungenes skolehverdag - pluss at vi unngår å skade arbeidsliv og samfunnsøkonomi i svært stor grad. Anonymkode: b686d...d12 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #16 Skrevet 23. august 2020 2 minutter siden, Den Sagnsomsuste skrev: Du tenker altså at barn ikke rammes når deres foreldre og besteforeldre blir alvorlig syke og i verstefall dør av viruset? Det er jo en kjent sak at barn ofte lider av sterk angst, uro og depresjon når de opplever tap i nærmeste familie. Mange barn kommer seg ikke igjen før etter et år. Tror du med ditt tilsynelatende begrensede inntekt at disse barna danser til skolebenken som om ingenting har skjedd? Tror du at de har optimal læringslyst og motivasjon? Tror du de får venner i sin sinnstilstand? Altså nå må dere pandemifornektere se til å skjerpe dere! Det er ikke enten eller når det gjelder skoleverket! Det er ikke vanlig skole (typ 2019) eller ikke. Den skolehverdagen er borte frem til pandemien er over. Barn sliter ofte med skyldfølelse, det vet vi fra skilsmisser osv. Barna klandrer seg selv for at foreldrene bryter opp. Hvorfor skal ikke dette kunne overføres i en grusom variant til koronaviruset? Barnet vet jo i mange tilfeller at det er skolen (og gjerne barnet først) som rammes. Barnet blir sykt med lett sykdom og 6 uker senere sovner mormor inn med samme sykdom på Ahus. Altså, please! Ikke forenkle dette komplekse bildet med stupide og ignorante tråder som denne her inn! Barn bør få kunnskap fra foreldrene sine at det er livets gang at oldemor og bestefar dør på et tidspunkt. Det er faktisk sånn livet er, og jeg er mer bekymret for de som overfører skyldfølelse til barna sine for at gamle folk dør av eg virus! Anonymkode: 56b02...958 4
Den Sagnomsuste Skrevet 23. august 2020 #17 Skrevet 23. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Barn bør få kunnskap fra foreldrene sine at det er livets gang at oldemor og bestefar dør på et tidspunkt. Det er faktisk sånn livet er, og jeg er mer bekymret for de som overfører skyldfølelse til barna sine for at gamle folk dør av eg virus! Anonymkode: 56b02...958 For denne tilnærmingen har fungert så bra i forbindelse med samlivsbrudd? #Sigh 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #18 Skrevet 23. august 2020 Om de bestemmer at skolene skal stenges igjen kommer jeg til å støtte det 100% for det er ikke en avgjørelse noen tar lett på. At det er direkte livsfarlig for enkelte å ikke gå på skolen er det ikke skolestenging som er problemet. Anonymkode: e87f5...e63 3
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #19 Skrevet 23. august 2020 Så du mener at det kun er eldre som dør av denne sykdommen? Jeg har barn i risikogruppen og de er like viktige som besteforeldrene er. Anonymkode: 192cf...9b8 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #20 Skrevet 23. august 2020 42 minutter siden, AineAvive skrev: Ja og nei. Jeg har alltid, personlig, vært mer glad i de eldre. Unntaket er selvfølgelig egne barn. For meg er det vanskelig å forstå at et skoleår ikke kan tas på nytt, eller leses som privatist. Men jeg er enig i at pandemien ikke er krig, og at det nok ikke er sterk nok grunn til å stenge ned skoler. Spesielt ikke med såpass lav smitte. Jeg forstår at det sosiale betyr vel så mye som fag for mange, men igjen må jeg gjenta at ikke alle barn er like. Jeg hadde prestert bedre med en hjemmeskole/delvis oppmøte løsning da jeg var ung. Jeg taklet ikke oversosialiseringen mandag-fredag skolen krevde. Det jeg vil frem til er vel egentlig bare at vi er ulike, og at generaliseringen "alle barn blir dårlige av å ikke møte fysisk på skolen hver eneste ukedag" ikke stemmer. Nå er jo ikke problemet om dine barn synes hjemmeskole er trivelig eller ikke, men alle de barna som har familieforhold som gjør at de regelrett lider av å ikke gå på skole. Anonymkode: 7b84c...243 1
Anbefalte innlegg