Gå til innhold

Må jeg egentlig ha forlover?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ha et nokså lite bryllup (maks 30 pers) og har egentlig ikke særlig lyst til å ha forlover, er det noen som gifter seg uten? Hva er egentlig ulempene med å ikke ha en? Skal heller ikke ha «bridesmaids». 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Feks noen som hjelper deg underveis,holder  blomstene ved alteret eller kjolen på vei opp og ned trapper, på do, personlige ting, skriver under som vitne osv.. 

Anonymkode: d5577...a2a

Skrevet

Du trenger en forlover til å signere forlovererklæring som sendes inn i forkant av bryllupet, og du trenger et vitne som er tilstede ved vielse. Dette trenger ikke å være samme person. De øvrige forloveroppgavene er helt valgfrie.

• Liker 9
Skrevet

Må ikke noen skrive under som vitne? 

Anonymkode: 719fc...a1b

• Liker 1
Skrevet

Jo, du må ha et vitne, det skal være to vitner tilstede. Dersom dere absolutt ikke vil/kan ha med dere vitner stiller ofte ansatte i kommuneadministrasjonen opp som vitner!

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde ikke forlovere, men så hadde vi heller ikke et veldig tradisjonelt bryllup. Vi giftet oss på rådhuset med nærmeste familie/venner og så en chill hagefest med tapas, vin og musikk etterpå. Å ikke ha forlover hadde ingen praktiske konsekvenser for oss, men så hadde jeg ikke en lang kjole, svær blomsterbukett eller denslags... Om man kjører det klassiske storbryllupet med slør, slep og problemer med å gå på do så stiller det seg annerledes. 

Anonymkode: 72701...da5

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må ikke noen skrive under som vitne? 

Anonymkode: 719fc...a1b

Ja, men min mor eller søster kan vel feks være vitne? 

Skrevet
Akkurat nå, Snop skrev:

Ja, men min mor eller søster kan vel feks være vitne? 

Hvem som helst, ja 

Anonymkode: d5577...a2a

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi hadde ikke forlovere, men så hadde vi heller ikke et veldig tradisjonelt bryllup. Vi giftet oss på rådhuset med nærmeste familie/venner og så en chill hagefest med tapas, vin og musikk etterpå. Å ikke ha forlover hadde ingen praktiske konsekvenser for oss, men så hadde jeg ikke en lang kjole, svær blomsterbukett eller denslags... Om man kjører det klassiske storbryllupet med slør, slep og problemer med å gå på do så stiller det seg annerledes. 

Men dere hadde vitner, det er forlovernes viktigste oppgave, ikke å arrangere utdrikningslag eller holde opp kjolen så bruden får gå på toalettet... hvorvidt man kaller det vitne eller forlover har ingen betydning.

• Liker 3
Skrevet
13 minutter siden, Pås skrev:

Men dere hadde vitner, det er forlovernes viktigste oppgave, ikke å arrangere utdrikningslag eller holde opp kjolen så bruden får gå på toalettet... hvorvidt man kaller det vitne eller forlover har ingen betydning.

Vi hadde vitner, men "forlover" har som regel en større betydning enn kun det. Det er en grunn til at folk legger mye vekt på å velge den riktige forloveren, din nærmeste venn, heller enn å bare la en random gjest være vitne. Det er fordi forloveren typisk er din støttespiller gjennom hele dagen, passer på at kjolen og sminken ser bra ut, tar seg av uventede ting som plutselig oppstår. Er med på kjoleprøving og litt planlegging i forkant. Noe som er til god hjelp om man har stort, tradisjonelt bryllup, og ikke særlig viktig om man har et nedpå og intimt bryllup. Regner med TS ville ha innspill på hele den klassiske forlover-greia, ikke kun vitnedelen. 

Skrevet

Hadde forlover i den betydning at han signerte på prøvingsattest og stilte som vitne på tinghuset. Han var ikke med på kjoleprøving, passet på sminken min eller løftet kjolen på do 😂 Hadde et lite bryllup, og valgte en god kompis til å gå god for meg.

Anonymkode: 42c55...c0a

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde forlover. Det var min søster og hennes oppgaver var:

- Fylle ut forlover-delen av prøvingsattesten

- Signere som vitne. 

Er ikke verre enn det :)

Anonymkode: 06b3f...d17

• Liker 2
Skrevet

Ja du må ha forlover, som er over 18 år og signerer prøvingsattesten. Det skal være noen som kjenner deg, for eksempel søster eller bror, venn eller venninne, kusine eller nabo. Vær klar på hva du forventer av forloveren. Noen forventer ikke annet enn signatur, andre forventer tale og utdrikkingslag og mye praktisk hjelp. Mange havner et sted mellom der. 

Forlover trenger ikke å være vitne, det kan være noen andre. Jeg skal ha min beste venninne som forlover, men hun kommer ikke når vi gifter oss (det blir kun oss pluss et vennepar på rådhuset,hans forlover og forloverens samboer som er vitner for oss). Min forlover bor i et rødt land og kan derfor ikke være her. Hun har heller ingen andre oppgaver. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...