Gå til innhold

HJELP! Hører alt utleier foretar seg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper noen kan komme med noen råd/tips til hva jeg kan gjøre, eventuelle hvilke muligheter jeg har, eller om noen har opplevd noe liknende selv og kan dele sine erfaringer. 

Problemet er altså: Jeg (og samboer) hører ALT utleier foretar seg, og jeg holder på å bli GAL. 

Det er et hus, to etasjer. Første etasje er delt i to, så vi har ene del, og utleier har andre del + 2.etasje. Når jeg var på visning var jeg veldig opptatt av at om leiligheten hadde lytt, så jeg spurte de rett ut "Hvordan er det med lytt i denne leiligheten?", da svarte de "Det er ingen lytt i det hele tatt! Det har bodd en barnefamilie her med 3 barn, og vi har aldri hørt dem. Så ingen lytt". - Dette viste seg da å være ren LØGN. Det er UMULIG at de ikke har hørt en barnefamilie som har bodd her. 

De vi leier hos er et ektepar. De er over 60 år begge to og de er hjemme HELE TIDEN. De har også en liten hund. Jeg har tidligere jobbet og vært borte store deler av dagen, men nå er jeg student, og med Korona ønsker jeg å jobbe mye hjemmefra, men dette er jo nærmest umulig, uten å bruke ørepropper (hele dagen isåfall). 

For å illustrere hvor godt lytt det er:
- I dag våknet jeg av at de sto opp (de har soverom rett over oss). Våknet altså av all bråket i det de sto opp. Dette skjer ofte. Når vi legger oss hører vi også de prater på sitt soverom
- Hunden deres bjeffer hver dag, inne. Lenge. I det meste har den bjeffet i 5 timer i strekk, mens de var hjemme og ikke gjorde noe med det. 
- Jeg hører hvert eneste steg de tar, når de skrur på vasken, dekker på, ser på TV, åpner/lukker skap, går i trappa. 
- Jeg hører alltid når de prater og ofte hva de prater om
- Når en av de har telefonsamtaler i 1.etasje hører jeg ALT som blir sagt. Og disse telefonsamtalene er hver dag fra 8 - 16. Dvs. at også hver gang de begge er i 1 etasje, hører jeg ALT.  
- I flere timer om dagen høres det ut som at de drar diverse møbler fram og tilbake

Altså, jeg hører det meste som foregår blant utleierne. Nå er jeg så irritert at jeg vet ikke hva jeg skal gjøre! Og tanken på at de LØY om lytt irriterer meg grenseløst i tillegg. Hadde aldri flyttet hit hadde jeg visst hvordan det egentlig var. Nå er det mangel på leiligheter ute ettersom jeg bor i en storby (studentene har akkurat kommet), men ønsker selvfølgelig å flytte så snart som mulig.

Noen andre tips? Rettigheter? Erfaringer?

Anonymkode: 40a1c...2a8

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Se deg om etter et annet sted å bo! 😊

• Liker 7
Skrevet

Du får flytte, men om du tror det er så veldig ny bedre i et studentkollektiv kan di få deg en overraskelse.

Forresten burde du lære deg korrekt bruk å ordet lytt. 

Anonymkode: e3c4c...969

• Liker 20
Gjest Blondie65
Skrevet

Du har spurt feil spørsmål. Problemet er nesten aldri nedenfra og opp når det er lytt. At de ikke har hørt noe fra barnefamilien betyr ikke at ikke barnefamilien hørte dem.

Det er ingenting du kan gjøre med mindre du skal påkoste lydisolering i taket.

Hva slags rettigheter du har? Tja. Det kan være de er tunghørte og ikke aner at det er lytt fra dem og ned. Det spurte du jo ikke om, sånn helt direkte gjorde du vel? 

Du bør nok se deg om etter en ny bolig, og når du flytter kan du fortelle dem at når folk spør om det er lytt så kan du opplyse at det er det og at de ikke må si at det ikke er det når noen spør.

Skrevet
1 minutt siden, SusanneLorentze skrev:

Se deg om etter et annet sted å bo! 😊

Har du lest hele teksten? :)  Det ligger ingen beboelige leiligheter ute nå ettersom alle studentene nylig har flyttet hit

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du får flytte, men om du tror det er så veldig ny bedre i et studentkollektiv kan di få deg en overraskelse.

Forresten burde du lære deg korrekt bruk å ordet lytt. 

Anonymkode: e3c4c...969

"korrekt bruk å ordet lytt" er forresten feil skrevet

• Liker 3
Skrevet

Det er ikke sikkert at de løy. Det kan være lydt den ene veien og ikke den andre når dere bor under. De hører kanskje ikke dere, men dere hører dem. Det kan også være at de er tunghørte, eller har mye høyere toleranse for hva som plager enn dere har. 

Du har ikke noen rettigheter utenom at du kan flytte. Husk å sjekke kontrakten for oppsigelsestid. Du kan ikke forvente å kunne bryte den i denne situasjonen. Du kan selvsagt snakke med dem, men du kan ikke forvente noe. Ofte roer leiemarkedet seg litt utover høsten, og det kan være lettere å komme til når alle andre har fått seg et sted å bo. 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, solmåneogstjerner skrev:

Det er ikke sikkert at de løy. Det kan være lydt den ene veien og ikke den andre når dere bor under. De hører kanskje ikke dere, men dere hører dem. Det kan også være at de er tunghørte, eller har mye høyere toleranse for hva som plager enn dere har. 

Du har ikke noen rettigheter utenom at du kan flytte. Husk å sjekke kontrakten for oppsigelsestid. Du kan ikke forvente å kunne bryte den i denne situasjonen. Du kan selvsagt snakke med dem, men du kan ikke forvente noe. Ofte roer leiemarkedet seg litt utover høsten, og det kan være lettere å komme til når alle andre har fått seg et sted å bo. 

Takk for et ordentlig svar :) 

• Liker 1
Skrevet

Om det ikke er noe annet sted å leie, så er det lite å få gjort. 

Skrevet
6 minutter siden, olinelane skrev:

Har du lest hele teksten? :)  Det ligger ingen beboelige leiligheter ute nå ettersom alle studentene nylig har flyttet hit

Hadde det vært meg hadde jeg nok lagt ut en «ønskes leid» annonse og forhørt meg rundt. Ikke alt som havner på Finn.no. Hadde satt opp automatisk søk på aktuelle steder. Det dukker nok opp noe. Poenget er at du har ikke noen rettigheter i forhold til denne saken. Så det er ikke mye du får gjort annet enn å flytte. 😊

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk for et ordentlig svar :) 

Må bare si at jeg forstår veldig godt at dette er irriterende. Har erfaringer selv også... Men du kommer dessverre ingen vei med noe annet enn å flytte. Lykke til med å finne noe bedre, det får du nok til i løpet av høsten 😊

Skrevet

Det beste du kan gjøre på kort sikt er å akseptere at det er lytt. Det er helt normalt når man bor i en slik konstellasjon hvor det ikke er bygget med ekstra lydisolasjon. I en blokk vil det kanskje være bedre, men det kan forekomme også der, uansett hvor ny blokka er. Til og med i enebolig kan man sjeneres av lyd fra naboene rundt seg. 

Selv har jeg bodd ved siden av togspor, ved siden av flystripa og i flere dårlig isolerte boliger. 

Mitt beste tips er å bli vant til lydene, så vi de sjenere deg mindre. Lytt til musikk eller radio, så forsvinner det andre i bakgrunnen. Hvis du irriterer deg vil lydene bli sterkere. 

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, olinelane skrev:

"korrekt bruk å ordet lytt" er forresten feil skrevet

Hvorfor spiller det noen rolle? Det er så ekkelt av folk å rette sånn på folk.Nedlatende.

Ts, jeg er i akkurat samme situasjon, jeg bruker ørepropper når jeg sover, men ja, jeg skulle ønske at jeg hadde bedre svar :) 

Anonymkode: 5bfc8...4e4

Skrevet
3 minutter siden, gullhjerte skrev:

Det beste du kan gjøre på kort sikt er å akseptere at det er lytt. Det er helt normalt når man bor i en slik konstellasjon hvor det ikke er bygget med ekstra lydisolasjon. I en blokk vil det kanskje være bedre, men det kan forekomme også der, uansett hvor ny blokka er. Til og med i enebolig kan man sjeneres av lyd fra naboene rundt seg. 

Selv har jeg bodd ved siden av togspor, ved siden av flystripa og i flere dårlig isolerte boliger. 

Mitt beste tips er å bli vant til lydene, så vi de sjenere deg mindre. Lytt til musikk eller radio, så forsvinner det andre i bakgrunnen. Hvis du irriterer deg vil lydene bli sterkere. 

Takk for svar :) Jeg hadde nok greid å overse flystripa og tog, men å ha to mennesker som prater rett i nærheten og jeg hører alt, er veldig forstyrrende. For ikke å snakke om den hunden som bjeffer hvert 4.sekund over lengere tid. Men ja, skal kjøpe meg ørepropper og overleve til jeg finner noe annet :) 

Skrevet

Det er første gang jeg har sett lytt benyttet som substantiv 🤣🤣🤣🤣

Anonymkode: c1173...40d

• Liker 11
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er første gang jeg har sett lytt benyttet som substantiv 🤣🤣🤣🤣

Anonymkode: c1173...40d

Hva er egentlig poenget ditt med å påpeke dette? For å løfte ditt eget selvbilde? Jeg har dialekt, og der vi kommer fra bruker vi ordet lytt på denne måten. 

Skrevet

Du hører godt folk over deg, men ikke motsatt. 

3M HØRSELVERN DAB+ HODEBØYLE HRXD7A-01 - Obs BYGG

Skrevet

. Når jeg var på visning var jegveldig opptatt av at om leiligheten hadde lytt, så jeg spurte de rett ut "Hvordan er det med lytt i denne leiligheten?

Hadde lytt😂😂😂

Hvordan er det med lytt😂😂

Du tuller ikke sant ?

• Liker 7
Skrevet

Kan det hjelpe å henge tepper på veggene, kanskje? Verd et forsøk...

Skrevet

Jeg har leid i mange år og har vært borti dette flere ganger. Selv om du har din egen space så føles det likevel invaderende å høre andre så godt som dette her. Det føles som du bor sammen med de som lager støyen og du blir veldig oppmerksom på det til et punkt hvor det nesten er tortur. 

Dette har jeg gjort de gangene jeg har forstått at sånn her orker jeg rett og slett ikke å bo:

Si opp og finn et nytt sted å bo. Gjerne en bopel hvor din leilighet ligger adskilt, f.eks oppå en garasje. Ligger mange sånne leiligheter ute på finn.

Forklar når du er på visning at dere flytter pga det er for lytt der dere bor nå, og at det er viktig for dere at neste leilighet ikke er lytt. 

Når du er hjemme i oppsigelsestiden, hør mye på musikk med ørepropper, se film med ørepropper. 

Mulig å flytte senga til et sted i leiligheten hvor det er roligere og hvor dere ikke blir vekket av at de står opp? Jeg måtte faktisk gjøre dette et sted jeg bodde. Han som bodde i egt over meg fikk seg dame og jeg ble så lei av sexlydene at jeg faktisk måtte flytte senga mi ut av soverommet og inn på stua! 😑

Anonymkode: 4d47b...105

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...