Gå til innhold

Hund som har bitt barn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Står i en fortvilet situasjon.

Hunden som ble syk som snart 1 år siden, har de siste 6 mnd bitt 3 ganger. Aldri slik at det er blitt hull i huden. Men nok til at det er vondt. En gang har han bitt mannen, og to ganger gutten vår på 7år. Første gang skulle gutten hjelpe hunden med å finne mat som han hadde mistet ned i et dypt hull i snøen, og som han ikke fikk opp selv. Andre gangen var gutten for nær munnen hans når han hadde stjålet noe mat.

I tillegg har hunden for noen uker siden knurret til jentas venninne, da de kom inn på kjøkkenet mens hunden var ved sin matskål. De var ikke nært hunden, men måtte gå forbi på tur inn på kjøkkenet.

Hunden vil aldri bli frisk, men får for tilpasset plagene. Virker ikke å ha smerter, men vet at hundene skjuler dette veldig godt. Har endret adferd etter han ble syk, i form av at han vil være mindre inne. Og at han nok maser mer enn tidligere.
Da han først ble syk var han veldig dårlig og i samråd med veterinær skulle han få et par uker til for å se om vi klarte å snu det. Er kommet seg etterpå, men har aldri fått samme energinivå. Selv om det har virket som han ikke har hatt vondt.

Mannen mener det er på tide å ta han bort, før han skader noen. Jeg synes det er vanskelig, og kan liksom forsvare hunden i situasjonene som gjelder guttungen. Men samtidig er det et stort ansvar å ta, det er ikke sikkert det går like bra neste gang. Når vet man om det er på tide å ta hunden bort?

Anonymkode: 71457...6ad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde det vært min hund hadde jeg skutt den. 

Hadde en fuglehund tidligere som ble mer aggressiv da den ble gammel og når jeg ikke stoler 100% på den tokk jeg den. 

Det er kjipt men man må tenke på andre enn seg selv. Sikkert godt for hunden og slippe også.

Anonymkode: c85a0...0dc

• Liker 3
Skrevet

Det er på tide og ta bort hunden når du ikke kan stole på den mere. 

Anonymkode: c85a0...0dc

• Liker 1
Skrevet

Når hunden ikke lenger har det godt og blir en fare for husstandens mennesker og andre mennesker ute så er det nok på tide å la hunden få slippe. (Tenker jeg). Men så er det også et kjempe vanskelig valg. Men sikkerhet er viktig for man vil ikke at den skal gå til angrep på noen. Kan det være en ide å snakke med veterinær? 

Anonymkode: 20ac3...2f0

• Liker 3
Skrevet

Hunder biter ikke uten grunn, barnet har nok plaget den veldig.

Anonymkode: f977f...7b1

• Liker 2
Skrevet

En i slekta ble drept av flere hunder, en liten gutt.

En slik hund som dere har ville jeg ha avlivet hos veterinær. 

Anonymkode: 448dc...ac2

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det vet vi at han ikke har gjort. Er aldri alene med hunden, annet enn at vi er i annet rom. Og gutten har aldri plaget hunden. Kan godt være at hunder ikke biter uten grunn, men da er i så fall grunnen i vårt tilfelle at hunden er sykere enn vi har vist.

ts

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når hunden ikke lenger har det godt og blir en fare for husstandens mennesker og andre mennesker ute så er det nok på tide å la hunden få slippe. (Tenker jeg). Men så er det også et kjempe vanskelig valg. Men sikkerhet er viktig for man vil ikke at den skal gå til angrep på noen. Kan det være en ide å snakke med veterinær? 

Anonymkode: 20ac3...2f0

Tenker å snakke med veterinær når jeg ringer å bestiller time. Ville egentlig bare være litt forberedt. Vet vel innerst inne at mannen har rett, og at vi må ta han. Men det hadde vært så mye lettere om han var tydelig syk, med tydelige smerter.

ts

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når en hund føler seg svekket er det ikke unaturlig at de blir litt mer overbeskyttende ovenfor maten. Om den levde ute i flokk ville den havnet lenger ned på rangstigen og vært en av de siste til å få forsyne seg av maten.

Så den trenger ikke å ha blitt plaget, den har bare misforstått situasjonen og trodd gutten prøvde å ta maten fra han.

• Liker 3
Skrevet

Virker som han har et ressursforsvar ifht til mat

Anonymkode: d79fa...a61

• Liker 1
Skrevet

Hunden har mat-aggresjon. Så du har to valg her; enten avlære hunden denne aggresjonen, eller avlive.

• Liker 2
Skrevet

Hvor gammel er hunden?

Anonymkode: a14f1...104

• Liker 2
Skrevet

Høres ut som en kombinasjon av mataggresjon og smerte mtp sykdom som du sier. Jeg ville fått undersøkt hunden mtp smerte så den ikke lider unødvendig, og om dere forventer at hunden skal leve mange år til ville jeg tatt kontakt med en atferdstrener mtp mat aggresjonen.

Anonymkode: a6c84...37d

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, Heihola skrev:

Hunden har mat-aggresjon. Så du har to valg her; enten avlære hunden denne aggresjonen, eller avlive.

Dette er noe som er kommet siste halvår, etter at hunden er blitt syk. Har aldri vært et problem før han ble syk. Har dessverre mine tvil om at det lar seg avlære. Og har vel egentlig innsett at jeg vil slite med å stole på hunden igjen.

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel er hunden?

Anonymkode: a14f1...104

6,5 år

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som en kombinasjon av mataggresjon og smerte mtp sykdom som du sier. Jeg ville fått undersøkt hunden mtp smerte så den ikke lider unødvendig, og om dere forventer at hunden skal leve mange år til ville jeg tatt kontakt med en atferdstrener mtp mat aggresjonen.

Anonymkode: a6c84...37d

Har ingen forventninger om at han skal bli gammel, og han har nok levd på lånt tid siden jul. Veterinær hadde heller ikke noe anslag da han ble syk, og kunne ikke tilby behandling, utover forbytte. Han gir ingen tydelige signaler på smerte pr i dag, men har nok aldri kommet seg skikkelig. I samråd med veterinær ble vi enige om at det var fornuftig å la han leve så lenge han har det fint. Nå ser det kanskje ut til at denne tiden er forbi. Forøvrig var det lite tegn til smerter da han var skikkelig dårlig også, men prøver og vektnedgang visste tydelig feil.

Skal diskutere det med veterinær når jeg bestiller time.

ts

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Står i en fortvilet situasjon.

Hunden som ble syk som snart 1 år siden, har de siste 6 mnd bitt 3 ganger. Aldri slik at det er blitt hull i huden. Men nok til at det er vondt. En gang har han bitt mannen, og to ganger gutten vår på 7år. Første gang skulle gutten hjelpe hunden med å finne mat som han hadde mistet ned i et dypt hull i snøen, og som han ikke fikk opp selv. Andre gangen var gutten for nær munnen hans når han hadde stjålet noe mat.

I tillegg har hunden for noen uker siden knurret til jentas venninne, da de kom inn på kjøkkenet mens hunden var ved sin matskål. De var ikke nært hunden, men måtte gå forbi på tur inn på kjøkkenet.

Hunden vil aldri bli frisk, men får for tilpasset plagene. Virker ikke å ha smerter, men vet at hundene skjuler dette veldig godt. Har endret adferd etter han ble syk, i form av at han vil være mindre inne. Og at han nok maser mer enn tidligere.
Da han først ble syk var han veldig dårlig og i samråd med veterinær skulle han få et par uker til for å se om vi klarte å snu det. Er kommet seg etterpå, men har aldri fått samme energinivå. Selv om det har virket som han ikke har hatt vondt.

Mannen mener det er på tide å ta han bort, før han skader noen. Jeg synes det er vanskelig, og kan liksom forsvare hunden i situasjonene som gjelder guttungen. Men samtidig er det et stort ansvar å ta, det er ikke sikkert det går like bra neste gang. Når vet man om det er på tide å ta hunden bort?

Så hunden er mataggressiv? Har dere prøvd å fore fra hånd? gi ham masse godbiter etc. Hvis dere vet at han har smerter så tenker jeg at avliving er det beste.Jeg har en eldre hund som har bitt sønnen min, jeg valgte og beholde, men kun fordi jeg visste at  han ikke liker små barn, nå er sønnen  min eldre og det fungrer myyyye bedre. jeg tar ikke lett på avlivning eller omplassering, gikk mange runder med meg selv, men er glad vi valgte å jobbe med atferden. Nå er det sagt, vår hun er en liten rase, som ikke har stor kapasitet til skade, hadde det vært snakk om en større hund ville den muligens bli omplassert.

• Liker 1
Skrevet

Såfremt hunden bare har helsemessige plager og ikke lider, så er kanskje trening veien å gå fremform avliving. Selv om terskelen til hunden er lavere for ugunstig oppførsel pga sykdom, betyr ikke at dette kan få stor bedring med riktig veiledning. Hunder utagerer sjelden pga ett ønske om å skade, men pga stress i en gitt situasjon.

Så å lære hunden at den ikke behøver å forsvare leker, mat, folk o.l. vil gagne hunden og deres samspill med hunden. En hundetrener som baserer seg på positiv hundeoppdragelse kan nok være til stor hjelp.

Anonymkode: 1d4d8...0d3

• Liker 1
Skrevet

At den ble syk er nok grunnen til at den ble mataggressiv. Syke hunder føler seg mer sårbare, og da kan knurring og glefsing for å forsvare seg og sitt kjapt følge. Det er ikke hunden sin feil. I hundens øyne prøver den kun å overleve. Selv om hunden føler seg ganske bra nå, så kan mataggresjonen henge igjen. 

Om hunden har det fint ellers og ikke har smerter nå, så ville jeg ha tatt kontakt med en adferdsspesialist/trener. (obs, ikke ansett en trener som prater om dominanse, alpha, sjef osv. Hunden er usikker og trenger belønningsbasert trening for å lære den at dere ikke er en trussel, men de som gir ham mat, ikke bli lagt i bakken eller tatt hardt fordi han knurrer for å forsvare maten sin). 

Om hunden har smerter/plages, så ville jeg vurdert å la hunden slippe. Frem til en avgjørelse blir tatt, la hunden spise i et annet rom enn hvor dere er (et rom dere ikke bruker ofte og hvor han får spise i fred). Unngå tyggeben og ikke la barnet gå rundt med mat i hendene eller godbiter. For nå, unngå at hunden får en grunn til å glefse. 

Anonymkode: c37fb...8d8

• Liker 2
Skrevet

Som du sier er hunder flinke til å skjule smerter, og det er vanskelig å vite hvordan de faktisk har det. Du sier den endret personlighet etter at den ble syk og at den kun har bitt etter dette?

Jeg ville koblet denne endringen i atferd og biting til smerter, og av det begynt å tenke på om det er på tide at hunden skal få slippe. 

Et annet perspektiv er jo at hunden ikke kan stoles på da den biter, som sagt vil jeg tro at det er smerteutløst. 

Anonymkode: b2a19...de3

Skrevet

Takk for svar alle sammen. Etter samtale med veterinær har vi bestemt oss for at han skal få slippe. Har vært veldig usikker, men det siste døgnet har tilstanden forverret seg kraftig. Var nok en forverring allerede på lørdag, selv om det ikke har vært synlig før i går kveld.

ts

Skrevet

Omplassering til rolige mennesker uten barn, kumne vørt et alternativ om ikke hunden lider av smerter vedrørende sykdommen. 

Anonymkode: c2910...5ba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...