Gå til innhold

Har en trang til å kaste opp mat

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

jeg er ei jente i midten av 20-årene, og har siste året følt meg, rett og slett, så sinnsykt stygg. Jeg blir kvalm og griner av å se meg selv i speilet. Har prøvd å slanke meg, gå oppimot 1,5 mil iløpet flere dager ukentlig for å bli tynn. Men jeg blir aldri fornøyd. Og går aldri ned heller.

jeg har nå gitt opp drømmen om en fin kropp. Men, siste måneden har jeg følt en trang til å kjøpe masse godis/drittmat, og har en så stor trang i kroppen for å kaste det opp etterpå. Jeg er livredd jeg skal ende opp med bulimi, da jeg har hørt hvor grusom denne sykdommen er. Men likevel blir jeg dradd mot disse tankene mere og mere. 

hvordan skal jeg noen andre bli glade i meg, når jeg ikke blir det selv?

jeg er så sliten av å se på meg selv og aldri føle meg fornøyd. Og jeg blir redd når tankene om å kaste opp, dukker opp. Hva skal jeg gjøre? Er dette grunn nok til legehjelp, eller er det bare jeg som overtenker?

Anonymkode: 4a8d1...01f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eneste rådet jeg kan komme med er og kontakte lege sånn at du kan få hjelp. Du kan og kontakte interessegruppa for spiseforstyrrelser og snakke med de. Det er bedre du får hjelp før det kommer for langt. www.spisfo.no er nettsiden til foreningen.

Du overtenker ikke og det er fint du er oppmerksom på selv at du har et problem og vil ha hjelp.

Anonymkode: 953db...d4f

Skrevet

Jeg har det på akkurat samme måte. Eller jeg har gått ned 15 kilo, men føler meg fortsatt tykk og stygg. Har en bmi på 21,6 nå, så vet at det sitter i hodet. Men klarer ikke gjøre noe med det. Å i det siste har tanken om å spise masse mat, å så kaste det opp igjen virket veldig forlokkende. Men jeg vet at hvis jeg bikker det punktet har jeg et stort problem. Mulig jeg har det allerede... 

Har du alltid hatt problemer eller vanskelige tanker rundt mat og kropp? 

Jeg tør ikke si det til noen..

Anonymkode: 29f50...8ff

Gjest Jon Are
Skrevet

Begge dere trenger å rette fokuset utover og ikke mot dere selv.  Finn en hobby eller en sak som er større enn dere selv og jobb for det. Eventulet jobb hardt med utdanning. Å sitte og se på dere selv er intet annet enn selvdestruktivt.  Prøve å utrette noe og legg nes energi i det. Det er ikke noe som.er mindre interessant enn jw ter som sittet foran speilet og griner. Men har som regel langt mindre krav til dere enn dere tror.  Jeg vet det er vanskelig, men det er en blindvei dere nå går på. 

Skrevet

Takk for tilbakemelding.

Jeg har både utdannelse og en god jobb jeg, og gode venner. Det er nettopp det, det sitter i hodet. Jeg deler ikke dette med noen av de rundt meg, så ingen vet eller merker noe til det. Men det er slitsomt å ha det sånn. 

Nå har jeg vært gjennom et opprivende samlivsbrudd, å føler på et stort press og stress. For min del har disse tankene forverret seg etter det. 

Slik du skriver så virker det ikke som du har forståelse for at det kan være en sykdom. Jeg tenker at HI kan være på vei til å utvikle en form for spiseforstyrrelse, å da handler det om så mye mer enn det du lister opp der.

Anonymkode: 29f50...8ff

Skrevet

Kontakt lege så snart du kan og be om henvisning til psykolog. Er 100% sikker på at du er ei flott jente. 
når du føler trangen for å kaste opp, gjør noe annet i stedefor. 
begynner su med det blir det en livslang lidelse som er et helvete å komme seg ut av 

Anonymkode: 6715f...3f0

Skrevet

Det første du må gjøre, er å kontakte legen din, så tar du det derfor. Dette skal du ikke slite med.

Ville bare skrive dette før tråden din blir stengt.

Anonymkode: 09370...d6a

Skrevet

Kjære trådstarter, 

Jeg må dessverre stenge tråden din. Årsaken til det er at vi moderatorer ikke kan passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg i den situasjonen du er i nå. En annen grunn er at vi ikke vet noe om hvilke kompetanse som ligger til grunn for de svarene du måtte få. Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym.

Du kan også ta kontakt med Rådgivning Om Spiseforstyrrelser. De kan du kontakte på både mail og telefon. De har bred erfaring med spiserelaterte problemer, og kan være gode å snakke med når man er i en vanskelig situasjon, slik du beskriver. Snakk også gjerne med legen din eller noen du kjenner om problemene, det er vondt å sitte med slike ting alene. Hvis du synes det er vanskelig å ta opp, kan du vise dem det du har skrevet her. Håper du får hjelp til å bli frisk, ingen skal måtte ha det sånn som du har det nå.

Med vennlig hilsen,

Kragebein, adm

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...