AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #1 Skrevet 22. august 2020 Jeg er i midten av 20 årene. Har de 2-3 siste årene fått mensensmerter, noe jeg ikke hadde før. De er helt overkommelige, og de kommer ca et par timer før jeg får mensen. Trenger som regel ikke smertestillende (tar kanskje smertestillende to gng i året ved migrene, har nok høy toleranse). Har alltid regelmessig menstruasjon. Har vært hos gynekolog og hatt innvendig røntgen, livmor er normal og ingen cyster. (Endometriose var ikke noe jeg tok opp eller ble sjekket for når jeg var hos gyn sist, 2 år siden). MEN... Jeg har noen symptomer når jeg har menstruasjon som ikke mine venninner har opplevd. Og frykter jeg har endometriose. 1) Jeg opplever at de første dagene når jeg har mensen er det VONDT å sette seg ned. I en stol, i bilen ol. Får en smerte som jeg føler er innvendig i underlivet. Altså ikke en spesifikk plass på kroppen jeg kan sette fingeren på. 2) Ved avføring gjør det vondt i endetarmen. ALDRI ellers. jeg er livredd for at jeg har endometriose. Vil gjerne høre andres tanker. ps! Skal bestille time hos gynekolog selvfølgelig. Anonymkode: fad08...9ed
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #2 Skrevet 23. august 2020 De jeg kjenner med endometriose har så intense smerter at de ikke klarer å fungere. De klarer nesten ikke bevege seg under mensen og smertene reduseres lite av ordinære smertestillende. For meg høres det ut som du kan ha noe annet, men jeg er ikke lege. Best å høre med fagperson. Anonymkode: ce17e...95a 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #3 Skrevet 23. august 2020 Mange har sterke menssmerter uten at de har endometriose. Dessuten kan menssmerter endre seg med alderen. Endo kan kun stilles ved hjelp av lapraskopi. Men det kan jo være greit og snakke med en gyn om dette. Du kan sjekk på endometrioseforeningen sin side. www.endometriose.no der står en god del om det. Har selv kraftig endo så kjenner godt til det. Men noen ganger hadde jeg innmari smerter andre ganger veldig lite under mensen. Jeg er i overgangsalderen og har det fremdeles men jeg har smerter hele tiden. Selv om man har endo er det ikke dermed sagt at alle går med konstante smerter. Flere vet ikke engang de har det. Ei heller store smerter når mensen kommer. Anonymkode: 85a35...291 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #4 Skrevet 23. august 2020 Jeg har endometriose og slet veldig med smerter da jeg skulle gjøre nr to mens jeg hadde mensen (ikke ellers). Det du beskriver høres ut som endometriose for meg... Men vit at det 10-30% av kvinner som har endometriose. Veldig mange lever fint med diagnosen og kan bruke smertestillende dersom det er behov. Noen sliter med fertilitet (megselv inkludert😖), men jeg har klart å bli gravid med IVF👏🏼 Håper du får god hjelp av gynekologen din🌼 Anonymkode: 7a3c8...c07 1
Hvem er dette? Skrevet 23. august 2020 #5 Skrevet 23. august 2020 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Mange har sterke menssmerter uten at de har endometriose. Dessuten kan menssmerter endre seg med alderen. Endo kan kun stilles ved hjelp av lapraskopi. Men det kan jo være greit og snakke med en gyn om dette. Du kan sjekk på endometrioseforeningen sin side. www.endometriose.no der står en god del om det. Har selv kraftig endo så kjenner godt til det. Men noen ganger hadde jeg innmari smerter andre ganger veldig lite under mensen. Jeg er i overgangsalderen og har det fremdeles men jeg har smerter hele tiden. Selv om man har endo er det ikke dermed sagt at alle går med konstante smerter. Flere vet ikke engang de har det. Ei heller store smerter når mensen kommer. Anonymkode: 85a35...291 Endret 23. august 2020 av Hvem er dette? Feil sitering
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå