Gå til innhold

Barn og dyre møbler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har nå både sofa og spisestue som må byttes ut i løpet av litt tid grunnet slitasje. Dette er middels dyre møbler men som etter 6 år allerede bærer mye preg av bruk, og som absolutt ikke er spesielt fint lenger. 

vi har 2 barn 1 og 4 år, og vi har lyst til å invistere i noen ordentlige møbler, men bare spisestuen kommer på over 40 000,- sofa har vi ikke bestemt, men de vi har kikket på ligger ganske høyt i pris. I stede for å kaste bort 15-20 tusen på en spisestue som igjen kanskje ikke holder mer enn toppen 10 år, ønsker vi å gjøre dette nå. Men hvordan er det da med tanke på barn. Har enda tilgode at de tegner på møblene, men det er jo blant tingene som ofte skjer når en har barn. Så får man tegnet noen form for forsikring mot slikt? 

Dere som vil foreslå å vente til barna er større, eller nevne på hvor unødvendig prioritering det er trenger ikke kommentere. Møblene må byttes om kort tid grunnet større slitasje.

Anonymkode: 8da50...b88

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Billigste forsikringen er at barna ikke sitter ved spisebordet og tegner.

Anonymkode: ff815...32e

• Liker 2
Skrevet

Oppdragelse er en fin ting. Vi kjøpte ny sofa til 35 000,- da jeg gikk gravid, ikke vært noe problem. 

Anonymkode: 1b4c4...748

• Liker 1
Skrevet

Kjøp heller noe som varer i 10 år til 15 tusen i stedet for noe du må ha lenger for 40 tusen

Anonymkode: c71f1...973

• Liker 3
Skrevet

Her var det mange gode råd gitt 😂

Er litt i samme dilemma. Skal flytte og det er helt uaktuelt å ta med den stygge, upraktiske, vonde sofaen som ikke passer inn og den vaklevorne spisestua. Vi må kjøpe noe nytt, og vil jo ha noe som er litt skikkelig. Men har snart to små og katt, og vi liker å spise i sofaen og sitte ved spisebordet for å tegne. Tenker vi kommer til å fokusere på å finne noe som er fint og solid, men ikke skamdyrt. Og gjerne noe i en stil og farge der slitasje bare ser kult ut. 

Anonymkode: 9b0ff...f0b

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva du spør om? Lurer du på om du kan forsikre møblene dine?

• Liker 1
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Billigste forsikringen er at barna ikke sitter ved spisebordet og tegner.

Anonymkode: ff815...32e

Eller at dere konsekvent bruker voksduk når de gjør det. 

Anonymkode: cf5a9...a83

• Liker 2
Skrevet

Jeg personlig hadde ikke valgt å ha samme typ av møbler lengre enn ti år, så kjedelig da gitt! 

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, Heisenberg skrev:

Jeg skjønner ikke helt hva du spør om? Lurer du på om du kan forsikre møblene dine?

Ja

Skrevet
4 minutter siden, amare skrev:

Jeg personlig hadde ikke valgt å ha samme typ av møbler lengre enn ti år, så kjedelig da gitt! 

Okei, så hvor ofte mener du en bør bytte møbler? Om det skal skiftes ut før det har gått 10 år, så er det uansett greit det er av litt kvalitet, slik at noen andre kan ha glede av det. 

• Liker 4
Skrevet

Vi har nettopp brukt mye penger på nye spisestue og stuemøbler, og har små barn som vet at dette tar vi bare på. Dvs ingen spising i sofaen, de sitter på tepper i sofa, alltid underlag på bordet i spisestuen, og vi sitter ekstra pent når vi spiser der 😊 

i tillegg har alt fått en god runde med impregnering, og vi er nøye med å tørke vekk flekker med en gang om vi ser noe😊

Anonymkode: e0714...cde

Skrevet

Tar vi bare på= tar vi vare på 😊

Anonymkode: e0714...cde

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oppdragelse er en fin ting. Vi kjøpte ny sofa til 35 000,- da jeg gikk gravid, ikke vært noe problem. 

Vi har heller ikke hatt noe problemer med det til nå, men uhell kan skje, og det har ikke så mye med oppdragelse å gjøre..

• Liker 4
Skrevet

Kjøpte brukt spisestue med skjenk til 1500 kr, hatt det i 10 år nå, og er så god kvalitet, at jeg fint kan ha det resten av livet. 

Sofa betalte jeg 9000 kr for på salg, den er og 10 år gammel. Og trenger ikke å byttes ut. 

Jeg har og 2 barn. 

Anonymkode: e50f3...fa3

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja

Har du innboforsikring så dekker jo de møblene også. Men jeg tipper egenandelen er høy og hva de faktisk dekker neppe innebærer normal slitasje. Og normal slitasje er relativt. 
Du får neppe igjen på forsikringen om sofaen er full av peanøttsmør eller spisestuebordet er misfarget pga neglelakk på avveie. 

• Liker 1
Skrevet

Vi kjøpte ganske dyrt spisebord som er dekket med voksduk, men ikke dyreste stolene. Tenker at nye stoler kan vi Evt kjøpe senere. Sofa ville jeg ikke kjøpt for mer enn 10-15 år, Evt får du dekke til med tepper eller strekklaken når barna sitter der. Det blir flekker med barn, iaf hos oss (vi har 3). 

Her overveier jeg å kjøpe inn en damprenser, kanskje det hjelper 😅🤪

Anonymkode: 9d08f...ed2

• Liker 1
Skrevet

Dyrere møbler har langt mer slitestyrke. Vi har selv kun hatt dyre sofaer (70 tusen pluss) med tre barn og flere dyr. De får spise i sofaen og vi er ikke redd for den. Vasket av både yoghurt, oppkast og nugatti. Ser fortsatt ubrukt ut. 

Anonymkode: f61f7...4e4

• Liker 2
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fin ide, men jeg har opplevd to ganger at en unge uten forvarsel har spydd i hele sofaen. Den ene var min unge og den andre var en fetter. Unger kan plutselig og uten forvarsel bli dårlige og da er det vel ikke så god hjelp i god oppdragelse.. med mindre det innebærer at de ikke får lov å sitte i møblene.. 

Anonymkode: a726b...20c

• Liker 5
Skrevet

Nå skal barns også bo i huset til de er 18. Kjøp deg møbler barna kan leve i,  og ikke blir jagd ut av fordi du er bekymret for at de blir ødelagte. 

Anonymkode: fc14e...383

• Liker 6
Skrevet

Vi ventet med å kjøpe ny sofa til ungene var over den verste grisefasen, for helt ærlig det blir gris og å hele tiden mase om å ikke lage flekker er mer stress enn å faktisk akseptere uhell. Nå har vi en dyr sofa, ekstra dyr fordi vi valgte å behandle stoffet mot sø og flekker. 

Spisebordet vårt er gammelt, men var steindyrt og har definitivt fått gjennomgå. Heldigvis er det et heltrebord, så det får mer patina enn å bli direkte stygt og det kan slipes ned, noe vi planlegger å gjøre snart.

Igjen, møbler må tåle normal bruk og familieliv når man faktisk har familie og barn, det er ikke pyntegjenstander. Du billig trenger ikke kjøpe billig på Ikea, men det er lurt å tenke igjennom materialer man velger, kvalitet og funksjon. Har man småbarn og velger glassbord og silkesofa, ja, da har man gjort et dårlig valg!

Anonymkode: 5877e...049

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...