Iceglow Skrevet 18. juli 2005 #2 Skrevet 18. juli 2005 Det er flere minipiller på markedet De fleste virker i hovedsak som p-piller. Kort sagt: 1: Hindrer EL. 2: Endrer forholdene i skjeden slik at sædcellene dør raskere. 3: Om de to virkningsmekanismene ovenfor ikke virker som de skal, endres livmorslimhinnen slik at egget ikke klarer å feste seg godt nok. Det vil da gå til grunne ved en svært tidlig SA.
Gjest KATTAstrofe Skrevet 18. juli 2005 #3 Skrevet 18. juli 2005 De gjør slimet rundt livmorhalsen seigere og mer ugjennomtrengelig for sædceller. Vanlige mini-piller forhindrer ikke eggløsning, men Cerazette gjør det. Det er en type mini-piller, siden de ikke inneholder østrogen.
*Heidi* Skrevet 18. juli 2005 Forfatter #4 Skrevet 18. juli 2005 Det er flere minipiller på markedet De fleste virker i hovedsak som p-piller. Kort sagt: 1: Hindrer EL. 2: Endrer forholdene i skjeden slik at sædcellene dør raskere. 3: Om de to virkningsmekanismene ovenfor ikke virker som de skal, endres livmorslimhinnen slik at egget ikke klarer å feste seg godt nok. Det vil da gå til grunne ved en svært tidlig SA. ← Gjør alle minipiller slik at egget ikke fester seg så du får en tidlig SA eller er det noen som ikke har denne funksjonen?
Iceglow Skrevet 18. juli 2005 #5 Skrevet 18. juli 2005 Leser man på Cerazette står det: Virkningsmekanisme: Ovulasjonhemming. Økt viskositet av cervixsekretet. Men jeg personlig er svært usikker på om dette stemmer helt. Grunnen til at jeg er usikker er at den en påvirker blødningsmønsteret, noe som igjen gjør at jeg mistenker at den påvirker livmorslimhinnen. Men jeg ser ikke bort i fra at “SA-virkningen” er mindre vanlig enn ved vanlige P-piller. Så vidt jeg har klart å lese meg til har (dessverre) all hormonell prevensjon dette som en virkningsmekanisme, det som varierer er hvor ofte de to andre svikter, slik at den trer inn. Jeg skulle ønske det fantes noe i pilleform el som ikke hadde denne virkningen, men jeg har til dags dato ikke klart å finne noe, og jeg har lett i over et år nå, og har valgt og bruke sykluskontroll som prevensjon. For oss fungerer det helt optimalt, og det var lettere å lære enn jeg hadde trodd. (Men jeg ser ikke bort i fra at det er vanskelig å lære rett etter fødsel, dels pga at man er travel, og dels pga at syklusen er mer i ulage da enn normalt hos de fleste). Hva med pessar? Det er heller ikke noe som passer for alle, men verdt å vurdere
Gjest Guest Skrevet 18. juli 2005 #6 Skrevet 18. juli 2005 Jeg skulle ønske det fantes noe i pilleform el som ikke hadde denne virkningen← Mulig jeg har oversett noe, men jeg forstår ikke hva problemet er? Mellomblødninger? Ofte hjelper det å bytte pillemerke.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå