Calla Skrevet 18. juli 2005 #1 Skrevet 18. juli 2005 Jeg og sambo elsker gresk mat. Nå for tiden går det mest i smått og godt, tzatziki og oliven, feta osv.. men vil gjerne prøve ut litt mer. Noen som har en god oppskrift på Stifado eller Kleftiko?
Calla Skrevet 18. juli 2005 Forfatter #2 Skrevet 18. juli 2005 (endret) Kom på en ting til som dere kanskje kan hjelpe meg med..... Noen som har spist en gresk/kypriotisk dessert med tykk naturell youghurt, nøtter og honning? Vi har spist det både på kypros og på korfu og skal nå ha det i bryllupet vårt. Noen som husker hva desserten heter?? Blir glad for alle svar! Endret 18. juli 2005 av cons
Arkana Skrevet 18. juli 2005 #3 Skrevet 18. juli 2005 Stiffado 800 g benfritt storfekjøtt 400 g sjalottløk 4-5 hvitløksfedd 4 ss tomatpuré 1 boks hermetiske tomater 1 ½ dl rødvin 1 ss rødvinseddik 2 ts oregano 1 ts rosmarin 3-4 laurbærblad 1 ts hel sort pepper litt cayennepepper salt ½-1 ts sukker Skjær kjøttet i terninger. Rens og skjær løk i biter. Finhakk hvitløk. Stek kjøttet i olje og ha over i en kasserolle. Brun løk og ha over i kasserollen. Tilsett tomatpuré, hermetiske tomater, rødvin, eddik og krydder. Kok opp og la trekke i ca 10 minutter uten lokk. Legg på lokk og la trekke i ca 1 ½ time. Smak til med salt, krydder og sukker. Server med ris og salat. Kleftiko (6-8 pers.) 1 kg lammelår, uten ben, skåret slik at det ligger flatt 6 ss olivenolje 4 ss sitronsaft 2 ss hakket mynte ½ ts pepper 5 hvitløksfedd i skiver 2 store rosmarinkvister, delt i korte biter ½ hakket løk 175 g basmatiris 3 dl hønsebuljong 1 ss pinjekjerner 1 ss hakket oregano 2 auberginer i lange skiver salt/pepper Rull lammekjøttet sammen. Fest med tannpirkere e.l, helst av metall. Lag små snitt i kjøttet med en kniv og putt i rosmarin og hvitløk. Bland oljen med sitronsaft, mynte, salt og pepper i en kjele og kok opp. Hell over lammekjøttet og gni det godt inn. Legg dobbelt ark folie på frillen og stek lammekjøttet i 15 minutter, snu ofte. La så steke 1 time, og snu hvert 10-15 minutt. Fres løken myk i litt olje. Tilsett risen og rør til den er blank. Hell i buljong og kok opp. La småkoke 15 minutter. Rør inn pinjekjerner og oregano. Pensle aubergineskivene med olje og grill 10 minutter, snu en gang underveis.
Calla Skrevet 18. juli 2005 Forfatter #4 Skrevet 18. juli 2005 Tusen takk Arkana!! Tenkte meg at du kunne hjelpe!! *noterer flittig i min lille kokebok*
Morea Skrevet 19. juli 2005 #7 Skrevet 19. juli 2005 Her er det også en del oppskrifter. http://www.gourmet.gr/greek-recipes/?gid=1&nodeid=17 Fylte auberginer er en av mine favoritter!
Calla Skrevet 19. juli 2005 Forfatter #8 Skrevet 19. juli 2005 Takk! Mye jeg må prøvesmake på her gett!!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå