Gå til innhold

Kjøpe domene og selge

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er dette noe som er lett å selge? Kan man få litt for det? Vet jo at det går på populæriteten til det domene du har kjøpt. Om det er fengende og andre har lyst på det. Men som jeg også da har tenkt er. Kjøper folk virkelig er domene for feks 50 000kr, når de kan tenke ut er Annet navn og betale rundt 100kr for det? 
noen som har erfaring? 

Anonymkode: 3e169...40a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen god forretningsidé i alle fall, men klart det er mulig å gjøre det. Men å finne et domenenavn som er populært, og som også er ledig, er veldig spekulering. Jeg hadde aldri i verden orket å begynne å spekulere i sånt. 

Anonymkode: eda59...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg husker, så finnes det dommer på at slik spekulasjon ikke er greit. 
Du kan gjerne kjøpe et domene, og du har lov til å selge det for mer enn du kjøpte det for. Men dersom det er tydelig at du har kjøpt det kun for å tjene penger på salget, fordi du vet det er noen andre som naturlig burde hatt dette domenet, så kan du bli tvunget til å selge det billig, eller gi det fra deg. 

Du må antagelig kunne ha en plausibel grunn for hvorfor du kjøpte akkurat dette domenet, og hva du tenkte å bruke det til. 

Anonymkode: 331f2...4da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skal ta utifra hvordan det er å håndtere f. eks. no-domener så bør det enkelte ting du bør være obs på.

Blant annet at om du f. eks. registrerer domenet sykkelsport1.no foran nesa på firmaet Sykkelsport1 AS, så kan faktisk firma dra deg foran en klagenemnd og kreve domenet overført til dem da deres firmanavn og bransje er relevant for domenet, mens du bare er en "domenehai" hvor det du registrerer ikke er relevant for din bransje i det hele tatt.

Som forretningside er du ca 15-20 år for sent ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kan være heldig, som da Statoil bytter navn til Equinor og NSB ble Vy. De som satt på slike domener gjorde det greit, siden de ikke holdt andres rettmessige domener. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...