Gå til innhold

Drittlei av sykepleier shaming

Fremhevede innlegg

Skrevet

Sier det samme som mange andre her, å shame en annen yrkesgruppe hjelper deg ikke noe. Hvis vi faktisk skal ha en sjans i kampen om høyere lønn må vi heller være ydmyke enn å rakke ned på andre. 

(Og til alle som tror lønna er ganske bra, jeg tjener mindre enn fagarbeiderne jeg jobber med som har noen års ansiennitet. Lønn må ha sammenheng med ansvar.) 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
På 21.8.2020 den 9.36, AnonymBruker skrev:

Jeg er sykepleier og er så møkka lei av at folk ser ned på min yrkesgruppe.Trodde at respekten hadde økt litt etter korona,men den gang ei.Blir kraftig provosert av at noen sammenligner mitt yrke med barnehagelærer,noe som et oppkunstruert yrke som i bunn og grunn ikke er nødvendig i samfunnet da mor og far er vel så egnet til å ta vare på sine barn frem til skolestart.

Skulle likt å sett dere fordømte bedrevitere ta hånd om alt selv til en skammelig lav lønn med ubekvem arbeidstid.Og attpåtil har måttet ta opp studielån for vie livet sitt til å hjelpe utakknemlige drittsekker.

I en verden uten sykepleiere ville det vært slik:

-Du måtte føde selv.Rifter,infeksjon og skader i underlivet må gro av seg selv.Evt skader på baby blir ikke tatt hånd om.Ingen svangerskapsoppfølging.Ingen provosert abort.

-Ingen helsesykepleier.Ingen får vaksiner og ingen barn får oppfølging i utvikling.

-Viss du må på sykehus er det ingen der som gir deg medisiner, intravenøs behandling,narkose før operasjon,gir deg oksygen,sondemat,syr stingene dine,gipsen foten din,gir deg cellegift,dialyse,legger deg på respirator,gjenoppliver deg.

-Dere må selv passe på de gamle.Slutte på jobben deres for å skifte bleier,mate dem,vaske dem, skifte på liggesår,gi dem medisiner og forhindre at de skader seg.Viss de er demente med adferdsproblematikk blir dere slått,ingen får sove for de vandrer avgårde hele natten.De griser rundt i huset ditt med avføring og urin.Kaster vaser og møblement etter dere.Dere må lindre deres lidelser ved døden og stelle de døde selv.

Dette er bare  en BRØKDEL av de viktige tingene vi gjør for at dere alle skal ha en god folkehelse. Snittet på sykepleien i år er svært høyt.Høyere enn ingeniør,slik det burde være!

Anonymkode: cb902...e74

Det festligste med sytinga til dere sykepleiere er at dere fremstiller det som dere jobber på frivillig basis. 

Dere får da lønn for alle disse tingene du ramser opp? Slutt å klage. 

Sykepleierlønna er ikke lav. 

Anonymkode: da524...a07

• Liker 5
Skrevet

Joda, sykepleiere gjør en viktig jobb, akkurat som mange andre yrkesgrupper. Og de fleste av oss er takknemlige for at det finnes noen som ønsker å jobbe som sykepleiere (og ambulansesjåfører, leger, politi, renovasjonsoperatører, ingeniører, renholdspersonell, barnehageansatte osv.) 🙏🏻 Men det vi er litt lei av nå er denne klagingen om høyere lønn... Sykepleiere har helt gjennomsnittlig (grunn)lønn, samt redusert ukentlig arbeidstid pga. belastningen ved å jobbe turnus. 

Anonymkode: 705ca...425

• Liker 1
Skrevet

Da jeg leste overskriften var min første tanke å skrive et støttende svar, men så fortsatte du med å rakke ned på en annen yrkesgruppe med like lang høgskoleutdanning som du selv har, og da forsvant sympatien. Du som plages av andres fordommer og manglende innsikt i faget ditt behandler barnehagelærerne på akkurat den måten du ikke vil behandles selv. Det er bare idiotisk.

• Liker 3
Skrevet

Jeg er selv sykepleier og synes at sykepleiere tar seg selv altfor seriøst. Det er en viktig jobb, men på ingen måte en jobb som rettferdiggjør en lønn på 6-700 tusen, fex. Vi sykepleiere har en tendens til å se ned på andre yrkesgrupper, noe som ikke akkurat fremmer saken vår - det er ikke rart vi blir ansett som arrogante når vi tråkker visse andre yrkesgrupper ned i søla til tross for at de gjør en like så viktig jobb som sykepleiere.

Videre er det en skam at snittet har blitt såpass høyt, for etter min mening bør ikke sykepleiefaget ha et like trangt nåløye som jus o.l. En skoleflink 18-åring er ikke nødvendigvis en bedre kandidat enn en 35-åring med livserfaring.

• Liker 7
Skrevet

Tror ikke sykepleiere jobber mer enn leger, min erfaring er at de jobber kortere vakter og er flinke til å avlaste hverandre slik at de kan ta pauser/spise lunsj. Leger jobber jo ofte 40 + uker. 
Men viktige yrker alle sammen, og jeg synes også ped-leder i barnehagen gjør en viktig jobb.

Men forstår kanskje litt hvor du egentlig vil hen. At andre yrkesgrupper ikke tar avgjørelser som kan få direkte konsekvens på liv og helse daglig slik som sykepleiere/leger og menneskelige feil får ikke så fatale konsekvenser. Og er jo slitsomt å jobbe med gamle og syke mennesker og møte mye lidelse på daglig basis, som en slipper i andre yrker. 

Anonymkode: 12bf3...c72

• Liker 1
Skrevet (endret)

Livet ditt uten barnehagelærere: ikke mulighet til å gå på jobb som den fantastiske sykepleieren du tydeligvis er. 

Kjenner mange fantastiske sykepleiere, men akkurat du får ikke noe sympati fra meg. 

Endret av addict
  • Liker 4
Skrevet

Jeg er sykepleier og er så møkka lei av at folk ser ned på min yrkesgruppe.Trodde at respekten hadde økt litt etter korona,men den gang ei.Blir kraftig provosert av at noen sammenligner mitt yrke med barnehagelærer,noe som et oppkunstruert yrke som i bunn og grunn ikke er nødvendig i samfunnet da mor og far er vel så egnet til å ta vare på sine barn frem til skolestart.

Skulle likt å sett dere fordømte bedrevitere ta hånd om alt selv til en skammelig lav lønn med ubekvem arbeidstid.Og attpåtil har måttet ta opp studielån for vie livet sitt til å hjelpe utakknemlige drittsekker.

-Du måtte føde selv.Rifter,infeksjon og skader i underlivet må gro av seg selv.Evt skader på baby blir ikke tatt hånd om.Ingen svangerskapsoppfølging.Ingen provosert abort.

-Ingen helsesykepleier.Ingen får vaksiner og ingen barn får oppfølging i utvikling.

-Viss du må på sykehus er det ingen der som gir deg medisiner, intravenøs behandling,narkose før operasjon,gir deg oksygen,sondemat,syr stingene dine,gipsen foten din,gir deg cellegift,dialyse,legger deg på respirator,gjenoppliver deg.

-Dere må selv passe på de gamle.Slutte på jobben deres for å skifte bleier,mate dem,vaske dem, skifte på liggesår,gi dem medisiner og forhindre at de skader seg.Viss de er demente med adferdsproblematikk blir dere slått,ingen får sove for de vandrer avgårde hele natten.De griser rundt i huset ditt med avføring og urin.Kaster vaser og møblement etter dere.Dere må lindre deres lidelser ved døden og stelle de døde selv.

Dette er bare  en BRØKDEL av de viktige tingene vi gjør for at dere alle skal ha en god folkehelse. Snittet på sykepleien i år er svært høyt.Høyere enn ingeniør,slik det burde være!

En yrkesgruppe som og får masse dritt er nettopp barnehagelærere. Og hvordan er ikke de nyttig? Uten de kunne ikke sykepleiere fått barn for da hadde de måttet være hjemme med barna. Og barnehagelærere lærer barna mye. Det er ikke bare oppbevaring. Mye pedagogikk. 

• Liker 4
Skrevet

Er forøvrig enig i resten av innlegget, syns bare ikke det er ok å dra ned en annen yrkesgruppe for å forsvare sin egen. 

• Liker 1
Skrevet

Fødsler kan leger/gynekologer håndtere med glans. Jeg TROR også at leger er kompetente til å sette vaksiner og koble opp sondemat. Noen av dem kan kanskje sy sting og skru på et oksygenapparat også.  Fakta er at leger kan gjøre alt sykepleiere kan, og mye mer i tillegg. Og det er ofte ikke særlig mye vanskeligere å passe på gamle familiemedlemmer enn det er å passe barn, dessuten må det være mye bedre for de gamle å bli tatt vare på av et tålmodig og kjærlig barnebarn enn av en sur, overlegen sykepleier som tror hun er konge på haugen fordi hun har klart en tre år kort utdannelse. Dere sykepleiere tror dere er verdensmestre, men de fleste av dere er dumme som brød og vanvittig frekke i tillegg. 

Anonymkode: 0839a...6b2

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fødsler kan leger/gynekologer håndtere med glans. Jeg TROR også at leger er kompetente til å sette vaksiner og koble opp sondemat. Noen av dem kan kanskje sy sting og skru på et oksygenapparat også.  Fakta er at leger kan gjøre alt sykepleiere kan, og mye mer i tillegg. Og det er ofte ikke særlig mye vanskeligere å passe på gamle familiemedlemmer enn det er å passe barn, dessuten må det være mye bedre for de gamle å bli tatt vare på av et tålmodig og kjærlig barnebarn enn av en sur, overlegen sykepleier som tror hun er konge på haugen fordi hun har klart en tre år kort utdannelse. Dere sykepleiere tror dere er verdensmestre, men de fleste av dere er dumme som brød og vanvittig frekke i tillegg. 

Det er ikke sant at leger kan gjøre akkurat det samme som vi kan. De har andre arbeidsoppgaver. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Maleficenta skrev:

Det er ikke sant at leger kan gjøre akkurat det samme som vi kan. De har andre arbeidsoppgaver. 

Ja, de har andre oppgaver, men det er på grunn av organisering, ikke manglende kompetanse fra legenes side! Ikke fortell meg at ikke en lege kan sette en vaksine, sy rifter etter fødsel eller dele ut medisiner fra dosett, selv om det av logistiske årsaker er sykepleieroppgave. 

• Liker 3
Skrevet

Resten av oss sykepleiere som har litt empati, kunnskap og ikke tror vi er guds gave til menneskeheten ønsker ikke å assosieres med ts. :angry: 

Anonymkode: d21a8...a22

• Liker 11
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Resten av oss sykepleiere som har litt empati, kunnskap og ikke tror vi er guds gave til menneskeheten ønsker ikke å assosieres med ts. :angry: 

Anonymkode: d21a8...a22

Det ble jeg glad for å høre. Noen ganger tenker jeg at det bare er selvopptatte, empatiløse mennesker som blir sykepleiere, men da tar jeg kanskje feil. 

Anonymkode: 73103...0aa

• Liker 3
Skrevet

Som barnehagelærer er jeg drittlei sytinga til sykepleiere. Alle har en stressende og tøff jobb. Dere er ikke alene om det. 

Og så har dere VALGT å bli sykepleiere også da!!

Dere tjener penger på jobben, dere gjør det ikke gratis, så vennligst slutt med virtue signalingen 🤮

Anonymkode: fa46c...694

• Liker 7
Skrevet

Hvis du begynner å se slik på det så er jo absolutt ingen yrker nødvendige, kan kutte ut absolutt alle yrker. Ja vi vil dø tidligere, sulte i hjel, ha høy barnedødelighet osv. Er forøvrig helt enig at sykepleier er dårlig betalt og med skiftjobbing, hadde aldri giddet det selv. Regner med at folk er i yrket sitt fordi de synes det er givende eller så bør man finne på noe annet;)

• Liker 1
Skrevet

Etter korona så virker det som sykepleiere på død og liv må få bekreftet seg viktigere enn barnehagelærere. 

Tideligere kjempet jeg sykepleiers kamp, men helt ærlig, så har jeg sykepleiere i vrangstrupen nettopp pga slike som deg. 

Hvorfor er du nedlatende om bhglærere og syter på at andre er nedlatende mot ditt yrke?

Jeg hadde aldri trodd jeg var en person til å ta alle under samme kam, men herregud så mett jeg er av sytingen til sykepleiere no.

Anonymkode: 583c8...61b

• Liker 4
Skrevet
På 27.8.2020 den 13.14, AnonymBruker skrev:

Du tar feil. Din jobb er like «oppkonstruert» som en barnehagelærers.

Uten sykepleiere ville det bare blitt mer sosialdarwinisme, at de sterke ville klart seg og de svake bukket under, sånn det var før.

Før ville en av familien assistert legen. 

Legen kan fint ta i mot en baby og sy rifter. Og faktisk er jeg ganske sikker på at mannen min ville gjort en mye bedre jobb enn jordmor gjorde med å sy meg etter fødselen.

Man kan lett sette vaksiner selv om man får kjøpt dem på apoteket.

Nei, vi måtte strengt tatt ikke ha gærne demente gamlinger i huset selv om det ikke fantes sykepleiere. Man kunne heller latt dem dø mens de fortsatt hadde litt verdighet inntakt.

Du høres ut som et skikkelig gjennomført utrivelig menneske. Stakkars den pasient som møter på deg. Særlig hvis pasienten er så uheldig å være barnehagelærer.

Du har ikke lavere lønn enn andre med tilsvarende lengde på utdannelsen. 

Du er ikke viktigere enn lærere (ute dem hadde vi snart vært tilbake i steinalderen), politi (uten dem, anarki), bønder (uten dem, ingen mat), butikkansatte (uten dem, ingen distribusjon av mat og andre nødvendige ting), renovasjonsarbeidere, rørlegere, elektrikere etc etc. Du er dog viktigere enn bloggere, frisører og negledesignere, det skal jeg gi deg.

Anonymkode: 24091...454

Enig i mye av det du skriver. Men er det et sånt samfunn vi vil ha? Det verste er at jeg tror vi er på vei dit. Det begynner å bli alvorlig mangel på helsepersonell (ikke bare sykepleiere) og holdningene blant folk blir også mer og mer «sosialdarwinistiske» har jeg lagt merke til. 
Mange flere har slike holdninger overfor demente gamle fex, som du viser, sammenlignet med når jeg begynte i helsevesenet for noen tiår tilbake. 

Skal ikke se bort fra at det blir «nur eine kleine Spritze» på undertegnede om 20-30 år...

Skrevet

Herregud, dette var pinlig lesning (nok engang) fra en selvhøytidelig «viktigper». 

Anonymkode: 21932...156

• Liker 3
Skrevet

Hva er så galt med at det sammenlignes med barnehagelærer? Du driver jo med like mye shaming selv nå.

Anonymkode: bf4dd...c7e

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...