AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #1 Skrevet 20. august 2020 Hei jeg har ikke råd til å gå til tannlege, jeg har ikke jobb og jeg har barn, vi lever på min samboers lønn noe som går helt fint for oss men jeg har ikke mulighet til å gå til tannlege og etter svangerskapet ble tennene mine veldig ødelagte, jeg går konstant med tannverk og fungerer ikke normalt uten å proppe i meg mye smertestillende, ene fortannen min er delvis knekt av pga hull jeg har altså på ingen måte råd til å gjøre noe med tennene mine, og det virker ikke som man får dekket noe med mindre det er sykdom som gjør at tennene er dårlige skal jeg da bare sitte å vente på at tennene faller ut eller hva gjør man i sanne tilfeller? Nav hjelper meg ikke pga jeg har samboer og de er ikke forståelsesfull i det hele tatt dette sliter veldig på meg både psykisk og fysisk Anonymkode: e0b5f...3e0
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #2 Skrevet 20. august 2020 Du kan søke om sosialstønad. Selv om du har samboer (ikke gift!) her du krav på penger. Send inn søknad nu! Anonymkode: d29ba...819
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #3 Skrevet 20. august 2020 altså, en samboer har ikke forsørgelsesplikt overfor deg. Derfor skal du ha sosialstønad. Gifte har derimot denne plikten. Anonymkode: d29ba...819
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #4 Skrevet 20. august 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: altså, en samboer har ikke forsørgelsesplikt overfor deg. Derfor skal du ha sosialstønad. Gifte har derimot denne plikten. Anonymkode: d29ba...819 Jeg fikk svar fra nav at siden jeg har samboer så får jeg ikke? Helt idiotisk synest jeg, vi vurderte at en av oss bare byttet adresse hjem til foreldre og så søke sosialstønad, fordi da hadde jeg fått Anonymkode: e0b5f...3e0
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #5 Skrevet 20. august 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Hei jeg har ikke råd til å gå til tannlege, jeg har ikke jobb og jeg har barn, vi lever på min samboers lønn noe som går helt fint for oss men jeg har ikke mulighet til å gå til tannlege og etter svangerskapet ble tennene mine veldig ødelagte, jeg går konstant med tannverk og fungerer ikke normalt uten å proppe i meg mye smertestillende, ene fortannen min er delvis knekt av pga hull jeg har altså på ingen måte råd til å gjøre noe med tennene mine, og det virker ikke som man får dekket noe med mindre det er sykdom som gjør at tennene er dårlige skal jeg da bare sitte å vente på at tennene faller ut eller hva gjør man i sanne tilfeller? Nav hjelper meg ikke pga jeg har samboer og de er ikke forståelsesfull i det hele tatt dette sliter veldig på meg både psykisk og fysisk Anonymkode: e0b5f...3e0 Det betyr at dere ikke har råd til denne livsstilen. Skaff deg jobb. Anonymkode: c0e46...612 5
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #6 Skrevet 20. august 2020 Jeg har psykriatrisk hjemmesykepleier ukentlig, og pga det får jeg dekket all tannlege behandling. Men nå er jeg ufør og psykisk syk og har flere diagnoser. Hvis du sliter psykisk så kan du jo ta kontakt med kommunale psykisk helse. Anonymkode: bc5ce...5e6
Gjest theTitanic Skrevet 20. august 2020 #7 Skrevet 20. august 2020 Psykisk sykdom gir ikke rett til gratis tannlege hjelp. Ikke uførhet heller. Det er de som har hjemmehjelp, hjemmesykepleie eller har vært innlagt på sykehus/institusjon eller har rusproblematikk som får gratis tannlege hjelp. Og brukere av noen medisiner som er skadelig for tennene. Og muligens noen på sosialen. Var med et av barna hos tannlegen og infoen på TV-skjermen var det eneste som hindret uendelig kjedsommelighet på venterommet.....
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #8 Skrevet 21. august 2020 Hva må gjøres da? Må du trekke og få inn implantater? Hvor mange tenner må du bytte? Anonymkode: 36346...0c3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #9 Skrevet 21. august 2020 Hvis du bor i nærheten av en av tannlegehøgskolene tar de i mot pasienter til en rimelig penge (i alle fall under normale omstendigheter). Anonymkode: f6de1...086
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #10 Skrevet 21. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva må gjøres da? Må du trekke og få inn implantater? Hvor mange tenner må du bytte? Anonymkode: 36346...0c3 Det er snakk om 2 rotfyllinger om jeg husker rett, og 4 hull, sist jeg var til tannlegen betalte jeg 8000kr for å rotfylle, men fikk ikke gjort det ferdig fordi jeg hadde ikke mer penger til å gjøre den ferdig, så det er en halvferdig fylling også Anonymkode: e0b5f...3e0
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #11 Skrevet 21. august 2020 Du må faktisk ta ansvar selv og skaffe deg en jobb. Det skal mye til for å få dekket tannlege pga noe man er skyld i selv. Du kan ikke skylde på Nav eller Helfo om du ikke får noe dekket. Du må faktisk bidra noe i samfunnet selv. Skal din samboer forsørge deg resten av livet?? Anonymkode: 682f4...362 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #12 Skrevet 21. august 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må faktisk ta ansvar selv og skaffe deg en jobb. Det skal mye til for å få dekket tannlege pga noe man er skyld i selv. Du kan ikke skylde på Nav eller Helfo om du ikke får noe dekket. Du må faktisk bidra noe i samfunnet selv. Skal din samboer forsørge deg resten av livet?? Anonymkode: 682f4...362 Men nå sliter jeg veldig med det å gå utenfor huset pga sosial angst da? Så da er det faktisk ikke bare å skaffe seg en jobb. Det går an å være forståelsesfull, noe som nordmenn slitet veldig med har jeg skjønt Anonymkode: e0b5f...3e0
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #13 Skrevet 21. august 2020 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men nå sliter jeg veldig med det å gå utenfor huset pga sosial angst da? Så da er det faktisk ikke bare å skaffe seg en jobb. Det går an å være forståelsesfull, noe som nordmenn slitet veldig med har jeg skjønt Anonymkode: e0b5f...3e0 Du er altså syk pga angst? Og kanskje andre ting også? Har du hatt jobb tidligere da? Hvis du er så syk så burde du søke om AAP. Anonymkode: 20361...81c 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #14 Skrevet 21. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er altså syk pga angst? Og kanskje andre ting også? Har du hatt jobb tidligere da? Hvis du er så syk så burde du søke om AAP. Anonymkode: 20361...81c Kort fortalt, problematisk oppvekst, en voldelig far, alvorlig mobbing = en veldig sterk angst og jeg er ikke så godt fungerende i jobb. Jeg kan ikke stå i kassen på rema og grine fordi en kunde er sur, og det er sann jeg er, jeg skal ærlig si jeg er en svak person, jeg tåler ikke kritikk pga alt som har skjedd tidligere og har sterk angst. Jeg har jobbet litt som renholder, fordi der fikk jeg jobbe helt alene noe som jeg taklet, men ikke nok til at jeg hadde hatt rett på noe, jeg har til tider så sterk angst når jeg er offentlig feks på butikken at jeg føler jeg ikke får puste, skal besvime og spy Anonymkode: e0b5f...3e0 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #15 Skrevet 21. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Kort fortalt, problematisk oppvekst, en voldelig far, alvorlig mobbing = en veldig sterk angst og jeg er ikke så godt fungerende i jobb. Jeg kan ikke stå i kassen på rema og grine fordi en kunde er sur, og det er sann jeg er, jeg skal ærlig si jeg er en svak person, jeg tåler ikke kritikk pga alt som har skjedd tidligere og har sterk angst. Jeg har jobbet litt som renholder, fordi der fikk jeg jobbe helt alene noe som jeg taklet, men ikke nok til at jeg hadde hatt rett på noe, jeg har til tider så sterk angst når jeg er offentlig feks på butikken at jeg føler jeg ikke får puste, skal besvime og spy Anonymkode: e0b5f...3e0 Da bør du søke om AAP, da vil du få en høyere ytelse. Har du et godt samarbeid med fastlegen din? Har du godt eller går i behandling? For å få innvilget AAP så må du ha behov for behandling, og det høres det virkelig ut som du gjør. Anonymkode: 20361...81c
Kittykat Skrevet 21. august 2020 #16 Skrevet 21. august 2020 (endret) På 20.8.2020 den 17.25, AnonymBruker skrev: Hei jeg har ikke råd til å gå til tannlege, jeg har ikke jobb og jeg har barn, vi lever på min samboers lønn noe som går helt fint for oss men jeg har ikke mulighet til å gå til tannlege og etter svangerskapet ble tennene mine veldig ødelagte, jeg går konstant med tannverk og fungerer ikke normalt uten å proppe i meg mye smertestillende, ene fortannen min er delvis knekt av pga hull jeg har altså på ingen måte råd til å gjøre noe med tennene mine, og det virker ikke som man får dekket noe med mindre det er sykdom som gjør at tennene er dårlige skal jeg da bare sitte å vente på at tennene faller ut eller hva gjør man i sanne tilfeller? Nav hjelper meg ikke pga jeg har samboer og de er ikke forståelsesfull i det hele tatt dette sliter veldig på meg både psykisk og fysisk Anonymkode: e0b5f...3e0 Tannhelsen er noe som man må ta vare på. Dårlig tannhelse kan påvirke resten av helsen til kroppen. Jeg har hatt dårlige tenner siden tenårene. Jeg har hatt flere rotfyllinger og hele 3 kroner som følge av dårlig tannhelse. Jeg tok ikke vare på tennene mine og det må jeg betale for nå i voksen alder. Jeg hadde 3 kroner og alle 3 kronene løsnet. Desverre så tok kronene med seg en del av mine originale tenner, så det var ikke nok feste til å feste kronene på igjen. Etter en stund, så måtte de 3 tennene trekkes. Jeg er nå i prosessen med å få tannimplantanter. I Mai fikk jeg satt inn 3 skruer og i begynnelsen av September skal jeg få kronene på. Jeg fikk avbetaling på skruene til tannimplantantene, som kostet meg litt over 33 000 kr. Kronene får jeg også på avbetaling og de koster meg 33 700 kr. Så over 66 000 kr pga min dumskap som tenåring... Det er sure penger. Men det er klart at siden jeg er samboer så måtte jo det diskuteres med han først. Og han ga meg grønt lys til å gjøre det i Februar. Det er jo et ganske stort innhugg i økonomien vår. Poenget mitt er at du må gå til tannlege. Mange tannleger tilbyr avbetaling. Hvis du bor i nærheten av en tannlegehøyskole, så er det rimeligere. Uansett så må du gjøre noe med tennene nå før det blir for ille og du må i verste fall trekke flere tenner f eks. Du skriver også at du sliter med angst pga en problematisk oppvekst. Har du kontakt med fastlegen din? Kan du søke AAP? Får du hjelp via psykolog? Jeg sliter selv med angst og psykisk sykdom og jeg har vært igjennom møllen til NAV med arbeidstrening, kurs og utdanning. Etter mange år, så fikk jeg innvilget ufør. Du kan også søke sosialstønad. Men noen kommuner sier at samboere har forsørgerplilkt ovenfor hverandre. Jeg har selv fått sosialstønad som samboer. Men det er mange år siden. Endret 21. august 2020 av Kittykat
WhiteSwan Skrevet 21. august 2020 #17 Skrevet 21. august 2020 På 20.8.2020 den 17.25, AnonymBruker skrev: Hei jeg har ikke råd til å gå til tannlege, jeg har ikke jobb og jeg har barn, vi lever på min samboers lønn noe som går helt fint for oss men jeg har ikke mulighet til å gå til tannlege og etter svangerskapet ble tennene mine veldig ødelagte, jeg går konstant med tannverk og fungerer ikke normalt uten å proppe i meg mye smertestillende, ene fortannen min er delvis knekt av pga hull jeg har altså på ingen måte råd til å gjøre noe med tennene mine, og det virker ikke som man får dekket noe med mindre det er sykdom som gjør at tennene er dårlige skal jeg da bare sitte å vente på at tennene faller ut eller hva gjør man i sanne tilfeller? Nav hjelper meg ikke pga jeg har samboer og de er ikke forståelsesfull i det hele tatt dette sliter veldig på meg både psykisk og fysisk Anonymkode: e0b5f...3e0 Hvorfor ble tennene dine ødelagte etter et svangerskap ?
mordi Skrevet 21. august 2020 #18 Skrevet 21. august 2020 Fint å se at skattepengene mine går til noe fornuftig. Vær så god. 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #19 Skrevet 21. august 2020 1 time siden, mordi skrev: Fint å se at skattepengene mine går til noe fornuftig. Vær så god. Kan du fortelle litt hva du mener? Fordi jeg får ikke noe form for støtte eller penger i av staten, så hva en du mener med den spydige kommentaren kan du forklare Anonymkode: e0b5f...3e0
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #20 Skrevet 21. august 2020 1 time siden, WhiteSwan skrev: Hvorfor ble tennene dine ødelagte etter et svangerskap ? Når man spyr gjennomsnittlig 10 ganger per dag så blir tennene ødelagte, magesyre er ikke så bra for tennene skjønner du Anonymkode: e0b5f...3e0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå