Gå til innhold

Papegøyer?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Noen som kan dele erfaringer? 

Endret av SoWhat?
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fugler generelt er gjerne mye mer jobb enn folk tror. 

Noen putter dem i et bur og lar dem sitte der så klart, og det synes jeg er uendelig trist. Fugler trenger aktivisering, de trenger å få fly, utfordringer, selskap og utfoldelse. 

Jo større fugl, jo større behov, som regel. Papegøyer trenger masse aktivisering og selskap. De fleste er veldig sosiale dyr, og om man ikke har to må man beregne å tilbringe masse tid med dem. 

De kan være høylydte og destruktive. De er smarte og gode til å løse problemer, og det vil de gjøre på egen hånd om man ikke aktiviserer dem. Kjeder de seg kan de fort ødelegge ting. 

De bæsjer over alt. Noen kan dotrenes, noen får en favorittvagle eller annet sted hvor de vanligvis gjør fra seg, mens noen bæsjer akkurat der det passer dem. I små mengder gjennom hele dagen. 

Papegøyer er sterke, de har nebb designet for å åpne nøtter og knekke frø, og de biter hardt. 

De kan være sjalu. Om de knytter seg sterkt til en eier kan de nærmest se på vedkommende som sin "partner", og bli veldig sjalu overfor andre mennesker eller dyr, til det punkt hvor de nærmest går til angrep.

De lever lenge. De store papegøyene overlever gjerne sine eiere. Vær forberedt på å ta vare på dette dyret resten av livet. 

De kan også være kjærlige, morsomme, lojale, smarte, herlige kjæledyr. Men man burde absolutt ha masse kunnskap og vite hva man driver med før man skaffer papegøye. 

Anonymkode: 0a158...9f9

• Liker 3
Skrevet

En jeg kjenner har en liten Papegøye. Den piper og bæsjer hele tiden. Den har bæsjet på skulderen min, i håret mitt ig i ølen min da jeg har vært på besøk. Fatter ikke at man holder ut å leve sånn.

Anonymkode: 34117...6bf

Skrevet

Vi har fiken. Stille om natten og synger vakkert om dagen. Knapt noe stress. Koselig!

Anonymkode: 10e22...71f

• Liker 1
Skrevet

Det er litt som å ha en treåring i hus. 

Anonymkode: 13ce9...d0d

• Liker 1
Skrevet

Naboen hadde en i mange år- men da de fikk barn ble den agressiv og angrep babyen. 
Tålte ikke barn etter det, så de måtte gi den bort. 

Anonymkode: fc993...704

Skrevet

Jeg anbefaler ikke fugl av noe slag, de skriker og skråler dagen lang.

Anonymkode: 02889...ece

Skrevet
På 21.8.2020 den 11.13, AnonymBruker skrev:

Fugler generelt er gjerne mye mer jobb enn folk tror. 

Noen putter dem i et bur og lar dem sitte der så klart, og det synes jeg er uendelig trist. Fugler trenger aktivisering, de trenger å få fly, utfordringer, selskap og utfoldelse. 

Jo større fugl, jo større behov, som regel. Papegøyer trenger masse aktivisering og selskap. De fleste er veldig sosiale dyr, og om man ikke har to må man beregne å tilbringe masse tid med dem. 

De kan være høylydte og destruktive. De er smarte og gode til å løse problemer, og det vil de gjøre på egen hånd om man ikke aktiviserer dem. Kjeder de seg kan de fort ødelegge ting. 

De bæsjer over alt. Noen kan dotrenes, noen får en favorittvagle eller annet sted hvor de vanligvis gjør fra seg, mens noen bæsjer akkurat der det passer dem. I små mengder gjennom hele dagen. 

Papegøyer er sterke, de har nebb designet for å åpne nøtter og knekke frø, og de biter hardt. 

De kan være sjalu. Om de knytter seg sterkt til en eier kan de nærmest se på vedkommende som sin "partner", og bli veldig sjalu overfor andre mennesker eller dyr, til det punkt hvor de nærmest går til angrep.

De lever lenge. De store papegøyene overlever gjerne sine eiere. Vær forberedt på å ta vare på dette dyret resten av livet. 

De kan også være kjærlige, morsomme, lojale, smarte, herlige kjæledyr. Men man burde absolutt ha masse kunnskap og vite hva man driver med før man skaffer papegøye. 

Anonymkode: 0a158...9f9

Dette.  

Og det er viktig å legge til at hvis du ikke bort i eller rundt Storoslo er det tilnærmet umulig å få veterinærhjelp ved akutt skade eller sykdom.   

Anonymkode: 32ab3...929

• Liker 1
Skrevet

Anbefaler ikke. 

Vi hadde 2 tamme papegøyer, hadde dem for det meste utenfor buret flyvende fritt.

Vi kom tilfeldigvis i kontakt med noen fuglenerder og det gikk opp et lys for oss at fuglene hadde hatt et fantastisk liv hos disse. Vi luftet det for dem og de takket ja. 

Etter at fuglene fikk et bedre liv i mer naturlignende omgivelser, merker vi at vi har en slags ptsd etter å ha levd med dem. 

De dreit overalt. Hadde vi ikke hatt dem ute, så hadde buret deres blitt oversvømt av dritt, og det var allerede rundt 70 bæsjer der etter hver natt (de sov inni buret) så det fløt allerede. De lagde konstant lyd når mannen var hjemme, og ingenting var godt nok for den ene papegøyen. Etterhvert skjønte vi at den hadde markert mannen som partner og derfor skrålte hele tiden han var hjemme. Og så ville den andre skråle for å få oppmerksomheten til den første igjen. Vi prøvde lenge å ordne opp i partner-problemet, før den nye muligheten kom. Nå får fuglene leve fugleliv og ikke komplisert sammen med mennesker i urbane miljø. Vi vil aldri ha fugler igjen, det er ikke noe sted for fugler å bo, inni husene til folk. 

Vi gjorde masse research før vi bestemte oss for fugler, og man leser mye positivt, og det er mange koselige videoer av flotte øyeblikk på youtube. Vi leste om hvor smarte og sosiale de var og blabla. Ja, de er smarte, men etter min mening bruker de intelligensen til ting som ikke er så gøy for mennesker; ødelegge ting, åpne låser på bur, snike seg til noe de vet du ikke vil de skal nå, forstår hvordan de kan "erte" deg til å få viljen sin. De er sosiale, og desperate etter å være det. Lydene og lydnivået er JÆVLIG. Jeg kan ikke si det nok. Det er verre enn det du ser for deg. Folk vil hate å være på besøk hos deg. Du vil gråte. Du vil rope til fuglene selv om du lovde deg selv å ikke lage lyd tilbake. 

Det hele var en intens opplevelse. Jeg elsker fremdeles fugler, men syns ikke de hører hjemme i vanlige hus. Og kommer aldri, aldri til å anbefale det. 

Og nå blir jeg sikkert sitert av mange som liksom har så lykkelige og sunne fugler hjemme og vi burde gjøre slik og sånn. Nope, kjøper det ikke. Vi hadde alle ressurser, tålmodigheten, respekten og viljen, men etter å ha sett fuglene på et sted som minner om deres naturlige habitat, så står jeg ved mine påstander; ikke ha fugler som kjæledyr.

Anonymkode: 1c6db...e75

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...