Gå til innhold

Tidlige tegn på autisme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en toåring som har gått mye på tå. (Ingen balanseproblem)

Gikk ved 15 måneder og i starten var det kun på tå. Vi ba om time hos fysioterapeuten på helsestasjonen etter at barnet hadde gått i et par måneder. Grunnet korona fikk vi ikke time før barnet var 22 måneder.

Tågåing kan skyldes stramme sener og muskler i bena og fysioterapeuten sjekket for dette. Alt var fint her. Vi fikk følgende råd:

- Bruke sko som går over ankelen.

- Stimulere til lek på huk slik at barnet sitter med hælene i gulvet. 

- Unngå at barnet strekker seg etter ting - om barnet vil leke med noe som ligger høyt, ta det ned på gulvet.

- La barnet gå barbeint utendørs på ulike underlag (gress, sand feks) for å stimulere følelsen under bena.

- Legge merke til i hvilke situasjoner barnet gikk på tå.

Fysioterapeuten sa at noen barn gikk på tå uten at de fant noen åpenbar grunn til det og noen gikk på tå til de var ganske gamle før det plutselig kunne løse seg av seg selv.

Nå det gjelder balansen - er dere mye utendørs og går i ulikt terreng for trene opp denne?

Er synet ok? Har en kusine som snublet og falt hele tiden som barn - hun hadde problemer med synet.

Anonymkode: 0c9c5...1db

• Liker 1
Skrevet

Les boka "Kjernesunn familie" 

Handler om en familie som har barn med autisme og adferdsproblemer, men spiser seg frisk fra det og barna blir "normale". 

Gluten og melkeprodukter er veldig ødeleggende for helsen både psykisk og fysisk. 

Anonymkode: ec10e...90d

• Liker 1
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alvorlig autisme, ja, men høytfungerende kan gjemme seg i åresvis;)

jeg synes det er flott at foreldre er obs på ulike utviklingstrekk hos barn,både adekvate og de som gir rom for bekymring. 

Anonymkode: 544b9...a74

Ja jeg håper også de høytfungerende får hjelp i tide!

Anonymkode: ac8a7...ea1

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg håper også de høytfungerende får hjelp i tide!

Anonymkode: ac8a7...ea1

Noen får det, men langt fra alle.

Anonymkode: 544b9...a74

• Liker 1
Gjest Geirfuglen
Skrevet
På 20.8.2020 den 15.05, AnonymBruker skrev:

Jeg ser et normalt barn, men det er klart man blir bekymret når både helsesøster og barnehagen tar opp gåingen hans som et problem. Ingen av dem har tatt opp autisme (enda) da. Jeg vil det beste for barnet mitt, og skulle det være autisme er det vel bra å ta tak i det tidlig?

Anonymkode: 3e9a6...9c2

Jeg vil absolutt anbefale deg å ta tak i det tidlig. Vi er forbi den tiden man ba folk om å vente å se, nå vet man at det er viktig å sette i gang tidlig innsats, og heller fjerne tiltak om det ikke er nødvendig. Jeg synes ikke det høres ut som autisme, men kan jo være andre ting som hørsel, muskelsvakhet eller lignende. Søs startet tidlig med øvelser da hun var liten pga en medfødt tilstand, og har ingen mén i dag pga at de var gode med tiltak og at mamma var på’n.

Skrevet

Jeg er enig i at når det er noe å ta tak i, så skal man gjøre det, og ikke vent og se. Men det bør vel være faktiske holdepunkter og ikke bare diffus engstelse? Da tar man opp mye plass fra andre som har større behov for helsehjelp. 

Kan noen peke ut akkurat hva som er bekymringsverdig i denne situasjonen og som må utredes? 

2 års kontrollen vil være et fint sted å snakke om nettopp språk. Og fysioterapeuten sjekker det fysiske. Så hva står igjen da egentlig? 

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en toåring som har gått mye på tå. (Ingen balanseproblem)

Gikk ved 15 måneder og i starten var det kun på tå. Vi ba om time hos fysioterapeuten på helsestasjonen etter at barnet hadde gått i et par måneder. Grunnet korona fikk vi ikke time før barnet var 22 måneder.

Tågåing kan skyldes stramme sener og muskler i bena og fysioterapeuten sjekket for dette. Alt var fint her. Vi fikk følgende råd:

- Bruke sko som går over ankelen.

- Stimulere til lek på huk slik at barnet sitter med hælene i gulvet. 

- Unngå at barnet strekker seg etter ting - om barnet vil leke med noe som ligger høyt, ta det ned på gulvet.

- La barnet gå barbeint utendørs på ulike underlag (gress, sand feks) for å stimulere følelsen under bena.

- Legge merke til i hvilke situasjoner barnet gikk på tå.

Fysioterapeuten sa at noen barn gikk på tå uten at de fant noen åpenbar grunn til det og noen gikk på tå til de var ganske gamle før det plutselig kunne løse seg av seg selv.

Nå det gjelder balansen - er dere mye utendørs og går i ulikt terreng for trene opp denne?

Er synet ok? Har en kusine som snublet og falt hele tiden som barn - hun hadde problemer med synet.

Anonymkode: 0c9c5...1db

Takk for konkrete råd. Fint å ha noe å fokusere på frem til fysio-timen. Skal prøve å leke på huk. Han strekker seg sjeldent til ting, ettersom alle «barneting» er plassert i hans høyde. Han går på tå stort sett hele tiden, men det er ikke sånn at han ikke klarer å gå vanlig. Jeg ser han sette ned foten innimellom, særlig når han står i ro. Han har ganske høyt tempo hele tiden, og jeg har tenkt at han bare ikke har tid til å trå i bakken.

I hagen går han barbent, men inne snubler han endel barbent fordi føttene setter seg fast når han løper. Så da har han på sokker eller tynne tøfler for å unngå det.

Vi har fått det samme spørsmål om ulendt terreng fra barnehagen, samt spørsmål om vi bærer mye og om vi lar han øve på å gå. Jeg synes det er et kjemperart spørsmål, for han går jo hele tiden. Han vil ikke bli bært og skal klare selv. Vi øver ikke på å gå, men han løper jo rundt til enhver tid av egen vilje. Det blir lite skogstur etter middag, for da er han sliten etter barnehagen, og vil leke rolig i hagen eller i stua, men vi går turer i helgene. Han går i friluftsbarnehage, så de er ute hele tiden.

Synet tror jeg er mer eller mindre perfekt. Han blir fort fascinert av insekter han ser på bakken, eller fly som flyr forbi. Ikke fått noen indikasjon på at det er noe galt med synet. Har tenkt litt om det kan være hørselen, fordi han hører virkelig aldri etter, men tror det er mer et tilfelle av såkalt selektiv hørsel. 

Skrevet
På 20.8.2020 den 15.09, AnonymBruker skrev:

Hater når folk kaller folk med autisme en diagnose. Det sa han fyren jeg kjenner og moren hans

Anonymkode: b56dd...71d

Hæ?

Anonymkode: 184dc...1eb

Skrevet
På 22.8.2020 den 0.51, AnonymBruker skrev:

Ja, de tar opp gåing og balanse fordi de er bekymret over at hun går dårligere enn de andre barna. De har spurt om jeg har vært hos fysioterapaut med henne.

Var ikke barnet en gutt på de første sidene?

Anonymkode: 728f1...f19

Skrevet

Sjekk hørselen hans i første omgang, og la en fysioterapeut ta en titt på han mtp ganglaget :)

Anonymkode: d5730...5c2

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spiller det noen rolle? man kan da endre ting når man skriver i et forum for at man ikke skal bli gjenkjent. 

Anonymkode: e5960...e1f

Skrevet
På 22.8.2020 den 2.44, AnonymBruker skrev:

Handler om en familie som har barn med autisme og adferdsproblemer, men spiser seg frisk fra det og barna blir "normale". 

Gluten og melkeprodukter er veldig ødeleggende for helsen både psykisk og fysisk. 

Skummelt skummelt skummelt. Ikke forskningsbasert!!!

• Liker 1
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, jeg prøver å anonymisere. Takk for at du avslører meg. 

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sjekk hørselen hans i første omgang, og la en fysioterapeut ta en titt på han mtp ganglaget :)

Jeg har faktisk lurt på om det er hørselen som er problemet, siden han virkelig aldri hører etter.

Skrevet
På 22.8.2020 den 2.44, AnonymBruker skrev:

Tull og tøys. 

Anonymkode: bf7c5...692

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...