AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #1 Skrevet 20. august 2020 Her vi bor går de fleste barna på SFO ut fjerdeklasse. Jeg synes egentlig SFO er dyrt og et nokså dårlig tilbud (mest oppbevaring). Hvor lenge gikk deres barn på SFO? Jeg håper han kan slutte etter 3. trinn. En 8-åring klarer vel fint å være hjemme alene noen timer? Anonymkode: b6e18...05a
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #2 Skrevet 20. august 2020 Det er sikkert veldig individuelt. Jeg kjenner 6-åringer som fint kan være alene et par timer, og 10-åringer der jeg knapt vil gå på do når de er i hus, trenger kontinuerlig tilsyn... Anonymkode: 252fa...667 5
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #3 Skrevet 20. august 2020 Noen barn er mindre selvstendige enn andre da, har mindre trygg vei hjem fra skolen, føler seg ikke trygge på å være alene av ulike årsaker. Mange grunner til hvorfor foreldre velger SFO til barna sine ut tiden de kan ha det. Vi har ikke SFO til seksåringen, men barnet er trygg, selvstendig nok til å klare seg fra 14-16 (ringer oss om det er noe) og har kort og trygg vei hjem. Anonymkode: 1abc3...2db 4
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #4 Skrevet 20. august 2020 Kommer veldig an på 8-åringen. Det er noen som er veldig modne og klarer seg fint alene noen timer lenge før de er 8 (jeg hadde en slik sønn). Men så er det noen som ikke er klare for etter de er 8 år heller (hadde en slik sønn også). Men de bør i teorien begynne å klare seg alene noen timer fra de er 6-7 år. Siden barn er så forskjellige finnes det ikke fasitsvar på dette. Men SFO er vel mer pedagogisk opplyste enn meg, og mener 8 år er grensa. Vel vitende om mange ikke trenger tilbudet frem til de er 8. Hos oss var det med yngstemann ikke mange på hans alder på SFO siste året han gikk der. Når han måtte slutte fikk han lov å gå til en pensjonert nabo vi kjenner veldig godt hvis han ble engstelig alene hjemme etter skolen. Han kunne fint hatt 1 år til på SFO. Anonymkode: 9d2a0...68a
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #5 Skrevet 20. august 2020 Min gutt, som startet i 3 klasse i år, har fint kunne vært hjemme et par timer alene og det har han vært siden midten av 2 Klasse. Nå er han ikke alene i to timer hver dag, men innimellom. Stort sett så kommer han hjem og låser seg inn selv og er alene en 30 min før det kommer noen hjem. Anonymkode: bcc28...d99
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #6 Skrevet 20. august 2020 Mine barn sluttet på SFO i 3. Klasse Anonymkode: bc0d2...11a
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #7 Skrevet 20. august 2020 Her er det få som har SFO i 3. klasse. Alle mine tre barn sluttet etter 2. klasse. Null problem at de var alene noen timer. Anonymkode: 733ed...31d
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #8 Skrevet 20. august 2020 Her sluttet mine tre barn på SFO etter de var ferdig med 2 klasse. Anonymkode: 55218...5df
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #9 Skrevet 20. august 2020 Min 2.klassing er født helt på slutten av året og noe umoden med lav impuls og lite konsekvenstenkning (som faktisk er normalt, denne kicker ofte inn i 8 års alderen). Mitt barn har mer til felles med barn født i januar året etter enn barn født i januar i samme årskull, da hun er likere i alder med barn som er født januar året etter henne. Hun klarer fint være alene en halvtimes tid, men hadde ikke stolt på at hun hadde klart seg alene over flere timer uten å finne på sprell. Jeg er jaggu ikke sikker på om hun vil modnes nok ila de to årene til at hun klarer seg alene flere timer fra 4.klasse, men håper. Når skolesystemet lagt opp slik at barn født i januar og desember skal behandles som likestilte, er dette konsekvensen. Anonymkode: 94123...c05 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #10 Skrevet 20. august 2020 Nei, svært få går på Sfo i 4 klasse rundt her Anonymkode: 71d6c...27c
Ulrikke Skrevet 20. august 2020 #11 Skrevet 20. august 2020 Noen gjør det. Men de fleste slutter tidligere. Yngste her sluttet mot slutten av 2.klasse. Hun ville heller gå hjem, og klarte seg helt fint.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #12 Skrevet 20. august 2020 Eldste sønnen min sluttet etter 2 klasse. Det gjorde mange i klassen også, men noen sluttet etter jul i 3.klasse. Et fåtall gikk ut 3. klasse. Datteren min hadde halv plass i 3 klasse og sluttet etter jul. De var bare noen få som gikk Sfo på det trinnet, så da ville hun slutte hun også, hadde vel mer fri enn hun var på Sfo de siste mnd. Jeg jobber deltid og skift, så var og er uansett hjemme flere ettermiddager i uka. Men det gikk/går helt fint de ettermiddagene de er alene også. Anonymkode: cc24b...15f
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #13 Skrevet 20. august 2020 Som de andre skriver - så er det utrolig individuelt. Noen klarer seg fint og trives hjemme alene noen timer, andre gjør det ikke. Og så kommer det jo an på hvor mange timer det er mellom skoleslutt og dere kommer hjem fra jobb. I tillegg kommer det jo an på hva alle de andre gjør, hvis alt det sosiale etter skoletid foregår på sfo så er det jo hyggelig å være der. Og har man lang skolevei hjem så er det viktigere å ha noen å ta følge med enn om man har kort vei. Vår sfo var veldig bra, og samarbeidet med idrettslaget og andre fritidsaktiviteter, slik at de fleste gikk (og de yngste ble fulgt i grupper) til fotball, ski, dans osv rett fra sfo. De hadde flere aktiviteter på sfo også (taekwondo, sjakk osv) og leksehjelp som skolen og sfo samarbeidet om. I tillegg til mye frilek, og håndarbeidsaktiviteter som sfo-lederne hjalp til med. Anonymkode: 2cda1...db8 3
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #14 Skrevet 20. august 2020 SFO er et nødvendig onde på lik linje med vaksiner. De er gode å ha den dagen du trenger de, men er dyre i drift. Også er det mange dager i løpet av livet fra du har tatt vaksinen til den dagen man eventuelt har bruk for den, der den egentlig ikke gjør særlig nytte for seg. Vaksiner hjelper ikke mot alle sykdommer heller. Ikke alle opplevelser med SFO er av den gode sorten. Takknemlig for at den tida er over. Anonymkode: 63bff...8c1 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #15 Skrevet 20. august 2020 Mine likte det godt, sfo er bra her, liten skole Anonymkode: 2bce5...d2b
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #16 Skrevet 20. august 2020 Erfaringsmessig forsvinner mange barn fra SFO etter 2.klasse. 4.klassinger på SFO er det alltid veldig få av her på skolen jeg jobber. Om en 8-åring klarer seg hjemme noen timer er vel helt individuelt. Du kjenner ditt barn best. Anonymkode: 12c79...569 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #17 Skrevet 20. august 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: SFO er et nødvendig onde på lik linje med vaksiner kvinner. De er gode å ha den dagen du trenger de, men er dyre i drift. Anonymkode: 63bff...8c1 🤣 Anonymkode: 12c79...569 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #18 Skrevet 20. august 2020 I vår omgangskrets er det ingen som har gått på SFO i 4. klasse. På våren i 3. har de fleste vært mindre og mindre på SFO og mer og mer hjemme. Anonymkode: a206c...ce0
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #19 Skrevet 20. august 2020 Ingen SFO her. Besteforeldre som venter på de når de kommer hjem så slipper heldigvis den driten der. Anonymkode: 93cec...e2a 3
Anonym90059005 Skrevet 20. august 2020 #20 Skrevet 20. august 2020 Mer vanlig med aks i byen enn sfo på landet føler jeg. Bedre å leke på aks enn å være hjemme og spille/se TV. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå