Gå til innhold

Fatigue/kronisk utmattelse, flere?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dere som har kronisk utmattelse på pappiret, hva av symptomer har du? Er du ufør?

Anonymkode: ffc11...36e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har fatigue pga. hjernesvulst og hørselstap. Ikke ufør. Jeg er utmattet pga. symptomene fra tilstanden min (svimmelhet, kvalme, hodepine,hørselstap, tinnitus og nakkespening). Er alt på stell fysisk og psykisk utvikler man sjelden fatigue. Alle kan naturligvis har perioder der man føler seg utslitt, men det blir sjelden kronisk uten en underliggende medisinsk årsak. 

Anonymkode: b6a63...d80

Skrevet

Jeg har det pga ptsd. 50% ufør. Utmattelse og konsentrasjonsvansker. Må ha det stille og forutsigbart.

Anonymkode: 3cd47...e3b

• Liker 2
Skrevet

Svimmelhet, matintoleranser, utslett, ryggsmerter, hodepine, migrene, kvalme, lyssky, lydsky, hjernetåke, synsforstyrrelser, følelse av å være forgiftet, osv osv, og selvfølgelig et energinivå på nivå med en 98 åring i kombinasjon av influensafølelse og en følelse av at man nettopp er blitt påkjørt av en buss.

Anonymkode: 68e01...cbc

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svimmelhet, matintoleranser, utslett, ryggsmerter, hodepine, migrene, kvalme, lyssky, lydsky, hjernetåke, synsforstyrrelser, følelse av å være forgiftet, osv osv, og selvfølgelig et energinivå på nivå med en 98 åring i kombinasjon av influensafølelse og en følelse av at man nettopp er blitt påkjørt av en buss.

Hvor gammel er du?  Og hvilke diagnose har du med alle disse symptomene?

Anonymkode: 5d7c7...3a4

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel er du?  Og hvilke diagnose har du med alle disse symptomene?

30. Kronisk utmattelse.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

30. Kronisk utmattelse.

Bare 30 år??  Hvor lenge har du hatt disse symptomene?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bare 30 år??  Hvor lenge har du hatt disse symptomene?

Er ikke det nok? ;) Er vel inne i mitt 5. år nå med dette... Hvordan det? Ja jeg vet det høres ut som ME/CFS som er noe annet enn fatigue / kronisk utmattelse, men den diagnosen får jeg ikke hos helsevesenet, og havnet da under A04 Slapphet/tretthet med begrunnelse fatigue/utmattelse.

• Liker 1
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke det nok? ;) Er vel inne i mitt 5. år nå med dette... Hvordan det? Ja jeg vet det høres ut som ME/CFS som er noe annet enn fatigue / kronisk utmattelse, men den diagnosen får jeg ikke hos helsevesenet, og havnet da under A04 Slapphet/tretthet med begrunnelse fatigue/utmattelse.

Hvorfor er det ikke ME? Jeg trodde ME var akkurat slik du beskriver? Ellers vet jeg at man ikke kan få ME-diagnosen dersom man har psykiatri i bunn.

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det ikke ME? Jeg trodde ME var akkurat slik du beskriver? Ellers vet jeg at man ikke kan få ME-diagnosen dersom man har psykiatri i bunn.

Ingen psykiatri her, heller tvert imot. Har heller med førstelinjelegene jeg har møtt som mener det ikke er vits i å "oppgradere" tilstanden eller utrede den mer enn nødvendig, for ingenting endrer eller behandler tilstanden uansett. Altså, uvillighet til å sette en slik diagnose.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var også meget dårlig.. Ymtet frempå om det kunne være ME. Men legen mente at det ikke hadde noe å si (for ufør søknaden) Jeg fikk en Nevrasteni +

Virker som på meg at flere fastleger helst unngår å sette den diagnosen.? 

Skrevet

CFS er jo kronisk utmattelse. 

Jeg får diagnosen på papir straks. Jeg har kronisk utmattelse pga kroniske smerter. Føles litt som konstant influensa, bortsett fra luftveissymptomer. Så legger du på smerter.

Mye å liste, men kort sagt er det søvn uten å føle seg uthvilt, hjernetåke og dårlig konsentrasjon, veldig sensitiv for lyd, følelse av utmattelse hele tiden, utslitt av jobb og sosialt. Må avpasse aktivitet veldig etter formen. Må planlegge uka, planlegge mye hvile mellom aktiviteter. Godta at en dag ble dårlig og avlyse alt. Det er slitsomt.

Er ikke ufør pr i dag, men jobber ikke 100%. Har ca 3 timer konsentrasjon på en god dag.

Anonymkode: 89e3d...172

Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen psykiatri her, heller tvert imot. Har heller med førstelinjelegene jeg har møtt som mener det ikke er vits i å "oppgradere" tilstanden eller utrede den mer enn nødvendig, for ingenting endrer eller behandler tilstanden uansett. Altså, uvillighet til å sette en slik diagnose.

Full utredning ville jeg uansett krevd, tenk om det er noe helt annet, som faktisk kan behandles! Ellers tror jeg ikke ME diagnosen er noe å trakte etter sånn sett. Tror man dessverre raskt blir satt i bås dersom man senere oppsøker helsevesenet av andre grunner.

Skrevet

Jeg er ufør. Verk i ledd og muskler, lyd og lyssky, og ekstremt sliten. Sliten er ikke riktig ord en gang. Er som en skikkelig hangover på toppen v en influensa - hver dag.

Anonymkode: c7db8...1f1

Skrevet

Jeg er kronisk utmattet, med bedring om sommeren. Dette fordi hoveddiagnose (leddgikt) er bedre da. 

Føles ut som hver morning begynner rundt to på natten, Selv om jeg har sovet rundt til vanlig tid.  nummen og trett både i hode og kropp. Slik går dagene. 

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Virker som på meg at flere fastleger helst unngår å sette den diagnosen.? 

Dem gjør nok det, og ene fastlegen var ganske ærlig om det. Det føres statistikker på diagnosesettinger iblant fastleger, og ingen vil ha rykte på seg at dem diagnoserer ME/CFS for ofte, da særlig siden sykdommen ikke kan biologisk stadfestes. 

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Full utredning ville jeg uansett krevd, tenk om det er noe helt annet, som faktisk kan behandles! Ellers tror jeg ikke ME diagnosen er noe å trakte etter sånn sett. Tror man dessverre raskt blir satt i bås dersom man senere oppsøker helsevesenet av andre grunner.

Har egentlig blitt godt utredet innenfor MR, CT, ultralyd, mage/tarm, røntgen, hjerte/kar, blodprøver, endokrinolog og psykiatri. Ingen funn noen steder, annet enn at jeg sprenger skalaene på Canadakriteriene. Jeg er forsåvidt enig med fastlegen i at diagnosen sånn sett ikke betyr noe for meg, såfremt dem ikke finner noe annet. Greit nok at man blir satt i bås med diagnosen, men det å ikke ha diagnosen når du har sykdommen forteller ikke helsevesenet at jeg har disse hindringene. Og skulle en medisin komme plutselig, så får jeg vel ikke den pga at jeg ikke har diagnosen. Samtidig er det dumt at jeg ikke inngår i statistikken over ME/CFS-pasientene, og at NAV ikke skjønner alvorlighetsgraden. Byråkratiske problemer med å ikke ha fastsatt diagnose. Men samtidig ser det ut til at NAV kontinuerlig stigmatiserer dem som har sykdommen. 
Off... Fordeler og ulemper med alt når det gjelder ME/CFS. 

Skrevet

Jeg har hatt kreft og har fått fatigue som senvirkning etter sykdommen og behandlingen. 
Jeg orker rett og slett mye mindre enn før, og har ikke noe å gå om det skulle skje noe ekstra. Da får jeg øresus, mister all konsentrasjonsevne, kjenner meg kjempesliten uten å klare å hvile, orker ikke ta noen beslutninger av noe slag, blir sensitiv for lyder, blir sensitiv for mennesker og menneskelig aktivitet, og vil helst bare være i ro for meg selv på soverommet. 

Jeg er 50% ufør. 

Anonymkode: ea0f1...a4d

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

CFS er jo kronisk utmattelse. 

Både ja og nei. Dem er mye det samme, men kronisk utmattelse er vel mer en diffus tilstand som ofte har et "forklarlig" opphav og er som ofte et symptom på en annen sykdom, mens Chronic Fatigue Syndome iht terminologien er en sykdom uten opphav. Altså noe annet, og mye mer omfattende. Du kan ha kronisk utmattelse når du f.eks er deprimert, men det er ikke det samme som CFS. 

Skrevet

Hjernetåke, dårlig korttidshukommelse, kronisk utmattet,  orker ikke mye lyd, sliter med multitasking,  på verste dager føles det ut som man er fyllesjuk ( angst, svimmelhet,  treig i oppfattelsen) orker ikke mye stimuli,  må ha faste Rutiner,  nok søvn , orker ikke varme.

Multippel sklerose,  50% ufør.

Anonymkode: b287e...486

• Liker 1
Skrevet

Skulel likt å tilbringt litt tid med dere for å se om hvor mye vi kan relatere til følelsen av forferdelig utmattelse! Jeg føler ingen forstår det... Det gnager i nervene, og man blir bleik i ansiktet, føles som man har løpt maraton men har jo bare gått fem meter..

Anonymkode: ae117...b66

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...