AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #1 Skrevet 20. august 2020 Hun har grene og hylt i går. Hun slet seg ut på å grine og grine. I dag måtte jeg ha henne hjemme fra skolen. Øynene hennes er hovnet opp av tårene og stemmen er hes. Hun er veldig sliten nå. Hun får en sjeldent gang ett følelses utbrudd, at hun mister kontroll over sine følelser. Da kan hun grine/skrike. Det er kun hjemme hun får det. Hva kan jeg gjøre for at hun skal føle seg bedre i dag? Hun er slapp og ligger bare i sengen. Hun får vondt av sterk lys pga hovne øyner. Jeg vil at hun skal føle seg bedre nå, hva kan jeg gjøre for å hjelpe? Få hun med på tur i skogen? Hun er 15 år. Anonymkode: d14c2...a83
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #2 Skrevet 20. august 2020 9 minutter siden, AnonymBruker said: Hun har grene og hylt i går. Hun slet seg ut på å grine og grine. I dag måtte jeg ha henne hjemme fra skolen. Øynene hennes er hovnet opp av tårene og stemmen er hes. Hun er veldig sliten nå. Hun får en sjeldent gang ett følelses utbrudd, at hun mister kontroll over sine følelser. Da kan hun grine/skrike. Det er kun hjemme hun får det. Hva kan jeg gjøre for at hun skal føle seg bedre i dag? Hun er slapp og ligger bare i sengen. Hun får vondt av sterk lys pga hovne øyner. Jeg vil at hun skal føle seg bedre nå, hva kan jeg gjøre for å hjelpe? Få hun med på tur i skogen? Hun er 15 år. Anonymkode: d14c2...a83 Det er ikke noe kjemisk ubalansert her da? Tenker hvis ikke det er en grunn (mobbing på skole e.l.) bør hun jo bli utredet av en psykiater. Akkurat nå trenger hun derimot bare å få hvile. Jeg er voksen, men har hatt slike tokter selv og da er kroppen veldig sliten etterpå og trenger den hvilen den kan for å hente seg inn igjen. Forsøk heller og finne på noe kos bare for dere to, en god film eller annet avslappende. Anonymkode: 14491...7be
Anna Maria Skrevet 20. august 2020 #3 Skrevet 20. august 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun har grene og hylt i går. Hun slet seg ut på å grine og grine. I dag måtte jeg ha henne hjemme fra skolen. Øynene hennes er hovnet opp av tårene og stemmen er hes. Hun er veldig sliten nå. Hun får en sjeldent gang ett følelses utbrudd, at hun mister kontroll over sine følelser. Da kan hun grine/skrike. Det er kun hjemme hun får det. Hva kan jeg gjøre for at hun skal føle seg bedre i dag? Hun er slapp og ligger bare i sengen. Hun får vondt av sterk lys pga hovne øyner. Jeg vil at hun skal føle seg bedre nå, hva kan jeg gjøre for å hjelpe? Få hun med på tur i skogen? Hun er 15 år. Anonymkode: d14c2...a83 Har det sammenheng med syklus. Spør henne om hun snart skal ha mensen. Mange av oss kan få det slik når vi er premenstruelle. Blir det et gjentakende mønster kan en i såfall snakke med fastlege. Tur i skogen og fortrolig samtale om hun vil høres lurt ut. Rusle, ikke for langt. Lykke til. Det er ikke lett å være 15 år for alle.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #4 Skrevet 20. august 2020 Det begynte at hun var lei seg, så prøvde jeg å støtte henne. Hun ville det. Så da pratet vi og plutselig sa jeg noe som såret henne. Det var ikke hensikten. Men det var noe som traff henne da. Så da ble hun bare veldig lei seg og mistet helt kontrollen. Hun har add. Er det kansje årsaken? Kan de med add få følelsesutbrudd med grining og skriking? Ts Anonymkode: d14c2...a83
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #5 Skrevet 20. august 2020 Huff.. stakkar! Ikke greit å ha det sånn. Håper dere finner ut av det. Har ingen gode råd da det kan være alt fra himmel til jord som utløser slikt. Anonymkode: d5c02...ce2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #6 Skrevet 20. august 2020 Høres ut som hun trenger hjelp til å lære seg å regulere følelser, og at du trenger hjelp til å støtte henne i det. Lurt om hun får snakke med feks helsesøster på skolen, de kan mye om slikt. Når det først har blitt sånn så må hun få hvile seg til det blir bedre. Har det også sånn når jeg har grått og vært veldig lei meg, og har blitt flinkere å regulere følelser med årene. Når jeg blir Helt overveldet, slik at jeg gråter mye så er jeg ikke i stand til å gå på jobb dagen etter... Får migrene og ser ut som jeg har to blåveis 🥴 Anonymkode: 212a4...416
gullhjerte Skrevet 20. august 2020 #7 Skrevet 20. august 2020 Hvordan har datteren din det på skolen? Hvordan har dere det i familien? Er hun medisinert? Hvordan er forholdet mellom deg og henne? Trives hun i livet sitt? Synes hun det er vanskelig med følelser og regulering av følelser på skole og blant venner også? Det å være 15 år er i seg selv veldig slitsomt. Både for foreldre og barn. Med ADD kan det være enda vanskeligere. Hvis dette påvirker henne negativt så hun ikke fungerer godt på skole, med venner eller på fritida så må dere be om hjelp. Fastlegen kan henvise til BUP, mange kommuner har et familieteam og psykisk helseteam. Hedvig Montgomery har en fin bok om hvordan man skal gjøre det beste ut av ungdomsårene, både for barn og voksne. 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #8 Skrevet 20. august 2020 30 minutter siden, gullhjerte skrev: Hvordan har datteren din det på skolen? Hvordan har dere det i familien? Er hun medisinert? Hvordan er forholdet mellom deg og henne? Trives hun i livet sitt? Synes hun det er vanskelig med følelser og regulering av følelser på skole og blant venner også? Det å være 15 år er i seg selv veldig slitsomt. Både for foreldre og barn. Med ADD kan det være enda vanskeligere. Hvis dette påvirker henne negativt så hun ikke fungerer godt på skole, med venner eller på fritida så må dere be om hjelp. Fastlegen kan henvise til BUP, mange kommuner har et familieteam og psykisk helseteam. Hedvig Montgomery har en fin bok om hvordan man skal gjøre det beste ut av ungdomsårene, både for barn og voksne. Hun har det veldig bra ellers. Mange hobbyer og trives mye i sitt egent selskap, og treffer også venner og har det gøy. På skolen får hun hjelp til å konsentrere seg, bruker pc og er noen ganger ute av klassen for å få ekstra hjelp og ro til å konsentrere seg. Disse utbruddene kommer kun hjemme. Hun prater med meg om alt. Forteller hemmeligheter og hvis noen har sagt noe sårende om henne på skolen. Da vil hun ha støtte av meg. Men noen ganger kan hun misstolke mitt kroppspråk eller at jeg gir en kritikk til henne eller sier ett feilt ord. Da kan hun få ett anfall. Hun dekker det over med sinnet først også går det over til skrike og grine. Flere timer. Det virker som hun endrer personlighet der og da. Utenom disse utbruddene så er hun en helt vanlig og fantastisk jente. Hun klarer seg veldig bra utenom der og da. Vet ikke om dette er normalt for add eller om hun kansje har en annen diagnose. Anonymkode: d14c2...a83
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #9 Skrevet 20. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hun har grene og hylt i går. Hun slet seg ut på å grine og grine. I dag måtte jeg ha henne hjemme fra skolen. Øynene hennes er hovnet opp av tårene og stemmen er hes. Hun er veldig sliten nå. Hun får en sjeldent gang ett følelses utbrudd, at hun mister kontroll over sine følelser. Da kan hun grine/skrike. Det er kun hjemme hun får det. Hva kan jeg gjøre for at hun skal føle seg bedre i dag? Hun er slapp og ligger bare i sengen. Hun får vondt av sterk lys pga hovne øyner. Jeg vil at hun skal føle seg bedre nå, hva kan jeg gjøre for å hjelpe? Få hun med på tur i skogen? Hun er 15 år. Anonymkode: d14c2...a83 Du må jo prøve å finne ut hvorfor hun er så lei seg. Hva som har skjedd eller plager henne og være forberedt på å faktisk forholde deg til det hun eventuelt måtte betro deg. Jeg hadde sånne utbrudd både som barn og voksen og gudene skal vite at jeg skulle ønske noen hadde spurt hva det dreide seg om og vært mottakelige for å høre svaret. Anonymkode: d0c41...919
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #10 Skrevet 20. august 2020 Du burde ta en med fastlege om dette her. Altså ta en time alene og fortelle om datteren din. Kan jo også være hun har mangler i kroppen så det slår ut på psyken etterhvert. Anonymkode: 43a2b...d71
gullhjerte Skrevet 20. august 2020 #11 Skrevet 20. august 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun har det veldig bra ellers. Mange hobbyer og trives mye i sitt egent selskap, og treffer også venner og har det gøy. På skolen får hun hjelp til å konsentrere seg, bruker pc og er noen ganger ute av klassen for å få ekstra hjelp og ro til å konsentrere seg. Disse utbruddene kommer kun hjemme. Hun prater med meg om alt. Forteller hemmeligheter og hvis noen har sagt noe sårende om henne på skolen. Da vil hun ha støtte av meg. Men noen ganger kan hun misstolke mitt kroppspråk eller at jeg gir en kritikk til henne eller sier ett feilt ord. Da kan hun få ett anfall. Hun dekker det over med sinnet først også går det over til skrike og grine. Flere timer. Det virker som hun endrer personlighet der og da. Utenom disse utbruddene så er hun en helt vanlig og fantastisk jente. Hun klarer seg veldig bra utenom der og da. Vet ikke om dette er normalt for add eller om hun kansje har en annen diagnose. Anonymkode: d14c2...a83 Jeg ble ganske beroliget av ditt svar her. Jeg er en relativt normal dame, var en relativt normal tenåring. Ingen diagnoser, god følelsesregulering generelt. Elsker mammaen min over alt i dag, men fra 12 år og opp i 20 årene irriterte hun meg av og til grenseløst. Vi kranglet omtrent hver dag. Ofte fordi jeg opplevde at hun la føringer for klær og andre ting som ikke gikk utover henne. Vi var ulike på mye, samtidig litt for like. Jeg merker en sjelden gang fremdeles at jeg kan bli superirritert over ting mamma sier, måten hun sier det på. Det er det eneste irrasjonelle i vår forhold, hun er den jeg ringer og snakker med alt om. Jeg er godt oppi 30-årene. Jeg tror ikke hun har en diagnose pga dette, forsøk å snakke med henne om disse utbruddene. Ikke anklagende, men nysgjerrig. Vær støttende og forstående, og prøv å veie dine ord litt før du sier de. Jeg mener ikke at du skal behandle henne som et persilleblad, men vær forsiktig med ord hun kan oppfatte som kritikk. Det er viktigere å styrke henne og å ha en god relasjon mellom dere. Lykke til, for mange er tenårene noe man bare må overleve, og de fleste kommer styrket ut av det. 🙂 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå