Gå til innhold

Helsevirkelighet eller sensasjonsmakeri?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mediene forer oss med koronanytt morgen, middag og kveld, men foret begynner å bli ganske tørt.

Det forhindrer ikke regjeringa Solberg med å opprettholde sin uansvarlige stengingspolitikk. Vi får meldinger om nye smittetilfeller, men faktum er at det ligger nesten ingen pasienter på sykehus, og det har knapt dødd noen av viruset i løpet av sommeren.

En gammel kvinne er død. Det er jo trist, men det er slett ikke så uvanlig at gamle mennesker dør. I 2020 er det nok til at det blir en avisoverskrift av det. Og som det går fram av teksten fra FHI vet man ikke alltid om pasienten er dødd av eller med covid-19. Dødstallene er svært usikre. I andre land er usikkerheten enda større, slik som i England der man noterer at pasienten er død av covid-19 hvis vedkommende på noe tidspunkt har testet positivt - selv om dødsfallet skulle skyldes en trafikkulykke.

Jeg har studert ukerapportene fra FHI, og det er strengt tatt beroligende lesning. Fortsatt er gjennomsnittsalderen på de døde ca. 82 år, og det er jo svært nær gjennomsnittlig dødsalder i Norge.

Dette er jo gladnytt, men hvorfor blir ikke det kommunisert? Det vi i stedet får et inntrykk av fra Erna Solberg og Bent Høie er at situasjonen er svært alvorlig og at det kanskje er nødvendig å stenge ned landet igjen. Men legg merke til at fokuset er flyttet bort fra "innlagte på sykehus" og "innlagte på intensivavdeling", for det er knapt noen av dem.

I uke 32 var det 13 innlagte på sykehus og 1 ny pasient på intensivavdeling. Det er vanskelig å opprettholde en unntakstilstand med slike tall.
Fokuset er nå flyttet til "økning i smitten", og der har det vært en viss liten økning, det er sant.

Men her må det stilles to spørsmål:

1. Vil det ikke være sånn at når man åpner opp etter en lockdown, så vil antall smittede med nødvendighet gå opp?

2. Vil det ikke være sånn at jo flere man tester, jo flere vil man sannsynligvis finne?

Hvis svaret på det første spørsmålet er ja, så betyr det at enten er dette noe man må tåle så lenge viruset knapt krever noen ofre, eller så må man fortsette å stenge ned til økonomien er fullstendig ødelagt.

Hvis svaret på det andre spørsmålet også er ja, så bør man formidle det til befolkningen i stedet for å skape mer frykt.

Det man i stedet gjør er å fortsette å snakke som om vi er midt oppe i en katastrofe, og at dette gjør det nødvendig å fortsette å suspendere grunnlovsbestemte rettigheter som møte- og organisasjonsfrihet.

Solberg-regjeringa er blitt så glade i å styre landet ved dekret, at de ser ut til å ville tøye denne situasjonen så langt det overhode er mulig. Og det er lett for dem, siden det knapt finnes noen opposisjon eller kritisk presse.

Anonymkode: 7eb12...691

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som jeg skulle skrevet det selv. Forundrer meg over at det ikke er noen kritiske røster. Det er veldig veldig merkelig. 

Anonymkode: 0235e...acc

• Liker 8
Skrevet

Jeg følger deg veldig langt på vei her. Jeg mistenker i tillegg at Solberg og Høie personlig er redde og det desverre farger politikken deres.

Jeg er100% enig i at fokus ikke bør være på smitte, men på innlagte på sykehus og intensivavdeling. Den faste "alarmistjengen" (bla.a Gunhild Nyborg, Bjørg Marit Andersen, Dag Svanæs) har fått altfor mye spalteplass. Dersom VG eller Dagbladet trenger en spissformulert uttalelse så er det jo bare å ringe til en av disse. De leverer clickbait hver gang.

Synes også Espen Nakstad har tapt seg veldig og kommer med svake uttallelser (eks: Breddefotball, barnesmitte)

Regjeringen virrer, det er grønne land som blir gule, ingen vet hva de kommer til å finne på. Savner mer forutsigbarhet.

Vi må akseptere at det er smitte i samfunnet. Smitte i seg selv er ikke farlig, det er alvorlig sykdom og død som er farlig. 

Men journalistene er ikke opptatt av det. De jakter på neste smittetilfelle de kan slå stort opp.

Tror det blir for lett å skylde på journalister og politikere. De speiler jo hva folk vil ha. Folk er redde og vil ha negative nyheter.

• Liker 4
Skrevet
9 timer siden, Gjeste mann skrev:

Jeg følger deg veldig langt på vei her. Jeg mistenker i tillegg at Solberg og Høie personlig er redde og det desverre farger politikken deres.

Jeg er100% enig i at fokus ikke bør være på smitte, men på innlagte på sykehus og intensivavdeling. Den faste "alarmistjengen" (bla.a Gunhild Nyborg, Bjørg Marit Andersen, Dag Svanæs) har fått altfor mye spalteplass. Dersom VG eller Dagbladet trenger en spissformulert uttalelse så er det jo bare å ringe til en av disse. De leverer clickbait hver gang.

Synes også Espen Nakstad har tapt seg veldig og kommer med svake uttallelser (eks: Breddefotball, barnesmitte)

Regjeringen virrer, det er grønne land som blir gule, ingen vet hva de kommer til å finne på. Savner mer forutsigbarhet.

Vi må akseptere at det er smitte i samfunnet. Smitte i seg selv er ikke farlig, det er alvorlig sykdom og død som er farlig. 

Men journalistene er ikke opptatt av det. De jakter på neste smittetilfelle de kan slå stort opp.

Tror det blir for lett å skylde på journalister og politikere. De speiler jo hva folk vil ha. Folk er redde og vil ha negative nyheter.

Takk for tilbakmeldingen!

Jeg tror du har rett i at Solberg og Høie personlig er redde, og jeg tror redselen deres har forandret seg. Først var de nok redde for egen og andres helse, mens de nå sannsynligvis er mer redde for at de har overreagert og konsekvensene av dette.

De er nå avhengige av at det blir mange flere innlagte og døde i Sverige. Hvis ikke det blir det, så vil det bli problemer for dem fordi da vil Sverige/Tegnell fremstå som de som har gjort det riktige. De er også avhengige av at det snart blir flere innlagte i Norge for å forsvare tiltakene. I tillegg trenger de at det kommer en vaksine ganske raskt.

Mye som kan gå galt for styrende myndigheter i Norge og andre land nå.

Sverige er på god vei til å bli kryptonitt for regjeringer verden over.

• Liker 4
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som jeg skulle skrevet det selv. Forundrer meg over at det ikke er noen kritiske røster. Det er veldig veldig merkelig. 

Alle kritiske røster blir jo slått hardt ned, de blir kalt egoister, bagatelliseringsbrigaden, fanatikere, idioter og mordere. 

Anonymkode: 0c08f...d63

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Alle kritiske røster blir jo slått hardt ned, de blir kalt egoister, bagatelliseringsbrigaden, fanatikere, idioter og mordere. 

Dessverre er det slik. Jeg ville aldri sendt hovedinnlegget til media under eget navn. Fordi jeg tror det ville fått store negative konsekvenser for meg og min familie. Det som er politisk korrekt nå er å sende inn meninger om strengere tiltak, mer stengte grenser, økt munnbindbruk o.l.

TS

• Liker 4
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt riktig. Om du så mye som påpeker at det er helt normalt at mennesker på eldrehjem dør så blir du nærmest lynsjet. Det er skremmende hvordan massene påvirkes av skremselspropaganda.

• Liker 6
Skrevet

Jeg forstår hva du skriver, men er uenig uansett. Det stemmer at når man åpner opp vil smittede stige. Jeg tror regjeringen ble overrasket over at så mange ikke fulgte råd og oppfordringer (kanskje pga slike som deg?). 

Det jeg er mest uenig i er hvordan du leser tallene. Det er flere fakta du ikke tar inni betraktning. For det første, det tar noen uker fra man er smittet til man blir så syk man havner i sykehus (og kan ligge der lenge før man eventuelt dør). Så tallene nå forteller om tilstand for noen uker siden. For det andre, nå er det hovedsakelig unge som er smittet og de tåler det bedre. Det er derfor vi må ta tiltak nå før det smitter til øvrige befolkning. Tom Sverige har innrømmet at det var der det sviktet. 

Økonomien får seg en smell uansett, og med høy smitte vil befolkningen uansett beskytte sine. Da er det bedre tiltakene er koordinert. Det som er sviket nå er fortsatt dårlig testkapasitet, treg behandling hos NAV og utydelig kommunikasjon.

Dødstallene kan like gjerne være høyere siden ikke alle blir obdusert, særlig i overbelastet helsevesen. Jeg tviler på at koronasmittet plutselig dør i hopetall av andre årsaker.

Anonymkode: f51e0...cca

• Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt riktig. Om du så mye som påpeker at det er helt normalt at mennesker på eldrehjem dør så blir du nærmest lynsjet. Det er skremmende hvordan massene påvirkes av skremselspropaganda.

Ja, for vi har nullvisjon for koronadød. Det spiller ingen rolle at folk dør i hopetall av kreft, influensa, lungebetennelse, blodpropp, hjerteinfarkt, skader etter trafikkulykker, hjerneslag, selvmord. Det aksepterer vi. Men vi har et mål om NULL koronadøde, uansett hvilken helsetilstand den smittede hadde fra før. Alle, uansett om de er 5 eller 105 år, skal reddes. Folk skal slutte å dø. 

• Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, for vi har nullvisjon for koronadød. Det spiller ingen rolle at folk dør i hopetall av kreft, influensa, lungebetennelse, blodpropp, hjerteinfarkt, skader etter trafikkulykker, hjerneslag, selvmord. Det aksepterer vi. Men vi har et mål om NULL koronadøde, uansett hvilken helsetilstand den smittede hadde fra før. Alle, uansett om de er 5 eller 105 år, skal reddes. Folk skal slutte å dø. 

Hehe. Null koronadøde er den nye religionen og opiumen for folket 🙂 

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår hva du skriver, men er uenig uansett. Det stemmer at når man åpner opp vil smittede stige. Jeg tror regjeringen ble overrasket over at så mange ikke fulgte råd og oppfordringer (kanskje pga slike som deg?). 

Det jeg er mest uenig i er hvordan du leser tallene. Det er flere fakta du ikke tar inni betraktning. For det første, det tar noen uker fra man er smittet til man blir så syk man havner i sykehus (og kan ligge der lenge før man eventuelt dør). Så tallene nå forteller om tilstand for noen uker siden. For det andre, nå er det hovedsakelig unge som er smittet og de tåler det bedre. Det er derfor vi må ta tiltak nå før det smitter til øvrige befolkning. Tom Sverige har innrømmet at det var der det sviktet. 

Økonomien får seg en smell uansett, og med høy smitte vil befolkningen uansett beskytte sine. Da er det bedre tiltakene er koordinert. Det som er sviket nå er fortsatt dårlig testkapasitet, treg behandling hos NAV og utydelig kommunikasjon.

Dødstallene kan like gjerne være høyere siden ikke alle blir obdusert, særlig i overbelastet helsevesen. Jeg tviler på at koronasmittet plutselig dør i hopetall av andre årsaker.

Det som også svikter er de drakoniske tiltakene som er innført nå, der en hel skole med 800 elever blir stengt fordi EN lærer på ett klassetrinn har testet positivt, eller der 300 kunder på et treningssenter blir satt i karantene fordi EN ansatt har testet positivt. 

• Liker 3
Skrevet

Og forresten hadde SIAN demonstrasjon denne uken, Black lives matter tidligere i sommer..... Så ytringsfrihet, organisasjon og møter er ikke rammet. 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For det første, det tar noen uker fra man er smittet til man blir så syk man havner i sykehus (og kan ligge der lenge før man eventuelt dør). Så tallene nå forteller om tilstand for noen uker siden

Er ikke dette argumentet litt oppbrukt nå? Alle gangene det har blitt brukt siden barnehagene åpnet igjen i april har det feilet.

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er ikke dette argumentet litt oppbrukt nå? Alle gangene det har blitt brukt siden barnehagene åpnet igjen i april har det feilet.

Det er ikke et argument alene, det er fakta! Var det bare smitte hos ungdom for to uker siden vil tallene for dødstall være akseptabel, sprer de smitte videre vil det først være synlig når de som blir smittet av disse blir syke. Uansett, ser du ikke hva som skjer i land der de ikke har kontroll? De fleste vil ikke ha det slik hos oss. Tiltakene nå er ikke spesielt inngripende og man tåler dette. Får vi smittetall som tidlig i sommer går vi en relativt fin høst i møte. Vi vil heller ha tiltak nå før det blir vanskelig å slå ned, da er tiltak ok. Senere inngripen blir mer dramatiske.

• Liker 1
Skrevet

Vi vil heller ha tiltak nå før det blir vanskelig å slå ned, da er tiltak ok. Senere inngripen blir mer dramatiske.

Det jeg lurer veldig på er hvorfor skal man gripe inn og innføre dramatiske tiltak når de som dør i snitt er 82 år (samme som normal dødsalder før korona kom)?

• Liker 2
Skrevet

Regjeringen har driti seg ut, og brukt hundrevis av milliarder på tiltak innført basert på frykt. Nå må de opprettholde tiltakene for å ikke miste ansikt. Men det er nok nå, befolkningen begynner å våkne. 

• Liker 4
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår hva du skriver, men er uenig uansett. Det stemmer at når man åpner opp vil smittede stige. Jeg tror .

Det har død færre mennesker enn normalt i Norge hittil i år, sikkert mye pga tiltakene (færre døde av influensa bla.a)

Helsevesenet har ikke blitt verbelastet på noe tidspunkt. Så denne teorien din om mange uregistrerte koronadødsfall kan desverre ikke stemme.

Er enig i det andre over her skriver om politisk korrekthet. Jeg følger flere FB grupper om korona, men der sitter jeg helt stille i båten. Å være uenige i det vanlige fryktkoret er sosialt selvmord

• Liker 4
Skrevet

Det jeg lurer veldig på er hvorfor skal man gripe inn og innføre dramatiske tiltak når de som dør i snitt er 82 år (samme som normal dødsalder før korona kom)?

Se til Italia i vår eller New York nå. Om du synes dette er ønskelig i Norge kommer vi aldri til å bli enige. Vi har faktisk ikke ubegrenset sykehusplasser eller helsepersonell. Svært mange i Norge er i risikogruppene og ved høy smitte vil de ikke jobbe (i mange jobber). Snittalderen synker nå kapasiteten er sprengt. I Norge behandles kun de med håp om overlevelse altså ikke de eldste (de sør på sykehjem) de som blir innlagt nå er stort sett i sin beste alder og slike vurderinger blir tatt over hele verden. Vi har ikke kapasitet til å ta unna i stort omfang. En lege i New York sa han hadde en respirator men to unge som trengte den. Han måtte velge hvem som skulle dø.... Slik vil vi ikke ha det.

• Liker 1
Skrevet

Se til Italia i vår eller New York nå. Om du synes dette er ønskelig i Norge kommer vi aldri til å bli enige. Vi har faktisk ikke ubegrenset sykehusplasser eller helsepersonell. Svært mange i Norge er i risikogruppene og ved høy smitte vil de ikke jobbe (i mange jobber). Snittalderen synker nå kapasiteten er sprengt. I Norge behandles kun de med håp om overlevelse altså ikke de eldste (de sør på sykehjem) de som blir innlagt nå er stort sett i sin beste alder og slike vurderinger blir tatt over hele verden. Vi har ikke kapasitet til å ta unna i stort omfang. En lege i New York sa han hadde en respirator men to unge som trengte den. Han måtte velge hvem som skulle dø.... Slik vil vi ikke ha det.

Men gi meg andre land enn Italia og USA, så skal jeg begynne å ta dette seriøst. Italia sliter med antibiotikaresistens og en aldrende befolkning. USA har et enormt fedmeproblem i tillegg til et helsesystem som gjør at de fattige ikke får hjelp/ ikke oppsøker hjelp før det er for sent. Det har blitt hylt om at korona gir deg blodpropp osv, men ingen skriver om sannheten: at det har påført de som er ekstremt overvektige blodpropp. Altså kommer det som en overraskelse for noen at det er farlig å veie 200 kg? 

• Liker 5
Skrevet

Norge får aldri tilstander  som i Bergamo eller New York, uansett hvor mye vi slipper løs på tiltakene.

Står litt om det i linken under, kan også legge til resistente bakterier, dysfunksjonelt helsesystem i USA og overvektig befolkning.

https://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/ulike-samfunn-ulike-epidemier

• Liker 1
  • Opprett ny...