Gå til innhold

Andre som "bare" har et barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det andre som "bare" har et barn, og som synes det er tungt å være blant de som har mange barn? Føler en sorg over det siden jeg ikke fikk mer enn ett, er enslig, og for gammel til å få flere. Og synes det blir en ekstra stor sorg av å være rundt store familier. 

Anonymkode: 22869...2a8

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har to barn, men har en annen sorg. Det gjør vondt å se lykkelige familier med foreldre som er tydelig forelsket, når mannen min og jeg lever i et platonisk forhold. For min del holder jeg sammen pga barna. Men det stikker i hjertet hver gang jeg hører om «kjæresteturer» osv.

Anonymkode: 42d12...05f

• Liker 8
Skrevet

Hehe ja leter du etter problemer finner du dem! Snu fokus, du fikk iallefall ett barn. Noen får ingen! 

Anonymkode: 7d7a2...4d4

• Liker 23
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehe ja leter du etter problemer finner du dem! Snu fokus, du fikk iallefall ett barn. Noen får ingen! 

Anonymkode: 7d7a2...4d4

Lett å si, men ikke så lett når man alltid har drømt om 2-3 barn og en familie. Og her sitter jeg med en sønn på 9 år 50% som vil være mer og mer hos faren «siden han og er gutt..»

• Liker 10
Skrevet

Du har to valg.. 

bruke tid på å sørge over at du bare har ett barn og ikke flere

eller være glad for det barnet du har og nyte tiden dere har sammen.. 

før du vet ordet av det kan du om noen år sitte der med 3 barnebarn.. 

du er for gammel sier du, Ok.. men da er det ikke noe mer å bruke tid på.. du kommer ingen vei med å sørge over at du bare har ett barn. 
du får ikke gjort noe med det. 

• Liker 10
Skrevet

Det er naturlig å kjenne sårhet, men livet er nå engang sånn at vi ikke får alt "på bestilling". Vi er på mange måter prisgitt omstendighetene, og må finne glede i det vi har. Du har ikke en svær familie, men du har til gjengjeld mye frihet til andre ting; til å reise, prioritere god mat, kultur og hobbyer. Der de med mange barn sitter låst i tidsklemma i 15-20 år, har du tid til å dyrke deg selv ved siden av morsrollen. Kanskje du egentlig har fått det beste fra begge verdener...?  

Ikke vet du hva framtiden venter heller. Plutselig er sønnen din voksen, og stifter kanskje egen familie. Kanskje har du truffet en mann, som også har barn fra før, og til sammen har dere en fin bukett barn og barnebarn rundt dere. Sier ikke at din sønn har noen plikt til å formere seg, men poenget er at man ikke vet så mye om hva framtiden bringer.

Anonymkode: c779d...b5c

• Liker 7
Skrevet

Er storfornøyd med han jeg fikk:)

😀Takknemlig😎

Anonymkode: dc695...2de

• Liker 12
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Er det andre som "bare" har et barn, og som synes det er tungt å være blant de som har mange barn? Føler en sorg over det siden jeg ikke fikk mer enn ett, er enslig, og for gammel til å få flere. Og synes det blir en ekstra stor sorg av å være rundt store familier. 

Etter veldig ,synge år som ufrivillig barnløs fikk vi barn for noen år siden i en alder sv 42. Skulle egentlig benytte oss av nedfryste embryo når sommer slik at vi rakk ett  barn til Før vi ble altfor gamle. Men så kom korona og EM rypene våre ligger i et land der ingen vil reise akkurat nå......

jeg er lei meg for det. 

Anonymkode: 8d9e5...b92

• Liker 1
Skrevet

Jeg føler med deg ts, jeg har også en sorg over at jeg ikke fikk noen barn. Som deg har også jeg ønsket meg den tradisjonelle kjernefamilien, men den hører nok hjemme i en annen tid. Det er svært få som har denne lykkelige familien, så du er ikke alene ❤️ 

Anonymkode: 5b3c5...d98

• Liker 4
Skrevet

Embryo. Ikke EM rypene....

herregud. Ny iPad 🙈

• Liker 7
Gjest Dævendøtte
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

herregud. Ny iPad 🙈

Huff, må nesten le, beklager. Skjønte hva du mente, men litt festlig var det :) 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

herregud. Ny iPad 🙈

Hehe - jeg skjønte ikke at det var skrivefeil, tenkte du kalte embryoene ryper fordi du visste de skulle bli jenter 😀

Anonymkode: 42d12...05f

• Liker 10
Skrevet

Kjenner meg ikke igjen i det hele tatt, vokste opp med søsken som jeg aldri kom overens med (bare krangling, hyling, mas og uenigheter) og har derfor bare lyst på 1 barn. Blir en sorg om jeg får tvillinger. 

Anonymkode: 79dbd...4f6

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg føler det er veldig mye stigma rundt det å "bare" ha et barn. Når folk finner ut jeg har ett barn får jeg ofte tilleggsspørsmål om jeg ikke vil ha flere, om jeg ikke vil ha ett til av motsatt kjønn osv. Jeg synes det er så frekt å spørre folk man ikke kjenner om slike private ting. Jeg tror jo ikke at noen mener noe frekt med det, men enkelte burde tenke seg om før de åpner munnen noen ganger. Noen ganger har jeg lyst til å svare at jeg ikke kan få flere barn pga sykdom eller lignende. 

Jeg er enebarn selv, og ønsket meg alltid egentlig søsken da jeg vokste opp men pga mange forskjellige ting blant annet at jeg ikke har energi til flere barn er jeg veldig glad for det barnet jeg har. Jeg kjenner mange som ikke har noe godt forhold til søsknene sine, det er ikke gitt at man er perlevenner bare man er søsken. Jeg er også litt lei av at enebarn visstnok er bortskjemte. Jeg var aldri bortskjemt på materielle goder, aldri den som fikk alt hun pekte på. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg har ett barn, og priser meg lykkelig over den ene. Jeg fikk barn sent og trodde jeg ville forbli barnløs. Hadde det skjedd så ville jeg nok fått en depresjon. Når det så viste seg at jeg var gravid ble jeg overlykkelig. Dessverre er ikke faren med i bildet lengre. Jeg merker mer og mer ansvaret og hvor mye jobb det er i å ha barn, det er til tider beintøft. Og tanken der jeg priser meg lykkelig over dette ene barnet er tilstede langt flere ganger enn tanken om flere. Så når vi er sammen med andre som har flere, observerer hvor mye armer og bein og diskusjoner det kan bli så sitter jeg der og bare kjenner på alt jeg slipper. Men dette er meg. Skjønner veldig godt at det kan være sårt med bare ett når man ønsket seg fler. Jeg har nok aldri ønsket meg mange. 

Anonymkode: 14b67...6c5

• Liker 5
Skrevet

Jeg er sikker på at det hadde vært lettere om jeg hadde hatt flere rundt meg som var barnløse og/eller hadde et barn. Men når alle, ja faktisk alle, i min nærmeste omkrets har mann og 2-4 barn, da er det utrolig ensomt og vanskelig.

• Liker 2
Skrevet

Har ett barn og storkoser meg med det. Nr jeg er med venninner som har fler (hun ene har fire!) og jeg tenker «glad det ikke er meg» det er ett evig kaos. Føler jeg har det harmonisk og behagelig i forhold. Her er ett barn selvvalgt. Ønsker ikke fler.

Anonymkode: 53533...848

• Liker 4
Skrevet

Jeg har kun et barn og kjenner også på litt stigmatisering rundt dette. Folk sier «Du skal vel prøve på en til, skal du ikke?» (Selv om de vet jeg snart er 42 år). Og man har liksom ikke noe å klage over, hvis man er sliten for man har jo bare ett barn..

Jeg skjønner jo at det er mer slitsomt med flere, men likevel.

Anonymkode: f7cb1...8a0

• Liker 4
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ett barn og storkoser meg med det. Nr jeg er med venninner som har fler (hun ene har fire!) og jeg tenker «glad det ikke er meg» det er ett evig kaos. Føler jeg har det harmonisk og behagelig i forhold. Her er ett barn selvvalgt. Ønsker ikke fler.

Anonymkode: 53533...848

Skulle og ønske jeg følte det sånn. Er du sammen med barnefaren?

Skrevet

Jeg har også bare en og det er helt greit! Jeg har så mye tid og vie til han og være tilstede for han. Jeg er i litt motsatt situasjon som deg, jeg er rikelig fornøyd med han jeg har - men samboeren min ønsker seg flere.. Vi får se om det kanskje evt blir fosterbarn eller kanskje beredskapshjem etter hvert :) 

Anonymkode: 80e6a...87c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...